BMW Group România a semnat o premieră mondială atunci când, la inițiativa pilotului Dominic Marcu, a participat cu MINI Cooper SE într-o cursă de viteză. Până acolo însă, a fost nevoie de multă muncă, alături de parteneri de nădejde.
Înainte de a participa la cursa de coastă de la Poiana Brașov, Vitesco Technologies MINI Electric Racing sau ”MIMI”, așa cum îl alintă cei implicați în proiect, a avut parte de un test la cursa de coastă de la Cheile Grădiștei, pentru ca mai apoi să fie lansat oficial cu ocazia etapei Transylvania Classic din cadrul Raliului de regularitate.
Spuneam că primul MINI Cooper SE din lume ce a participat la o cursă de viteză nu putea lua naștere fără implicarea mai multor parteneri:
- BMW Group România a adus mașina. Un model de preserie, deci nu unul ieșit de pe linia de fabricație, ce avea dificila misiune de a se transforma treptat într-unul de curse;
- Vitesco Technologies, compania prezentă în țara noastră prin trei centre, la Timișoara (peste 500 de angajați), Sibiu (160 de angajați) și Iași (peste 500 de angajați), are sarcina de a analiza sistemul electric de propulsie, de a ”urmări parametrii bateriei pentru a putea optimiza comportamentul în cursă şi pentru a se asigura că MINI stoarce în mod eficient fiecare picătură de energie din baterie.”, după cum a declarat Alina Bratu, Country Communication Manager, Vitesco Technologies;
- Automobile Bavaria, cea mai mare rețea de dealeri autorizați BMW și MINI din sud-estul Europei, asigură suportul tehnic și logistic. Pe lângă asistența tehnică în timpul cursei, pregătirile specifice pentru modelul de curse se fac în atelierele de service Automobile Bavaria;
- Michelin vor fi cei ce vor ”încălța” mașina de curse, care deocamdată a primit gume de stradă, însă unele dintre cele mai performante la ora actuală – Michelin Pilot Sport 4, pneuri ce se adaptează la tipul de carosabil datorită mixului inteligent dintre modul de construcție al anvelopei, designul benzii de rulare și materialele de fabricație;
- Ultimul, dar nu ce din urmă, ce s-a alăturat echipei, este George, primul banking inteligent, de la BCR.
După o introducere nu tocmai scurtă, hai să vă povestesc despre experiența mea cu Vitesco Technologies MINI Electric Racing, pe circuitul de karting AMCKart din Tunari.
Sesiunea de test începe simplu. Îmi este prezentată mașina, în timp ce stătea cuminte la încărcat. Am înțeles că este vorba despre un exemplar de preserie, cu modificări minime, ce țin de reglementările de siguranță ce trebuie îndeplinite pentru ca vehiculul să poată participa la etapele din Campionatul Național de Viteză în Coastă.
Așadar, baza este un MINI Cooper SE, cu motor electric sincron cu putere maximă de 135 kW / 184 CP și cuplu de 270 Nm obținut instant, de la 0 rpm. Capacitatea brută a bateriei este de 32.6 kWh, utilă fiind de 28.9 kWh. Cele 12 module în T, cu celule produse de CATL, sunt integrate în podeaua mașinii.
Deocamdată, modificările constau în eliminarea scaunelor, a capitonajelor și a airbagurilor, instalarea unui roll-cage și a unor scaune racing Sparco FIA 2019, cu centuri de siguranță în 6 puncte FIA Sparco. Jantele de serie au fost înlocuite cu unele Team Dynamics Pro Race (folosite în etapele MINI Challenge), pe 17 inch, cu pneuri Michelin Pilot Sport 4. Pentru siguranță a fost instalat și un stingător automat de incendiu omologat FIA, precum și unul manual de 2 kg.
”MIMI” este decuplat de la priză și sunt invitat în mașină. Mă strecor cu greu pe scaunul șoferului, dar găsesc o poziție bună de condus. Nimic nu este reglabil, dar cumva sunt bine la volan. Leg strâns centurile de siguranță cu prinderi în 6 puncte și sunt gata să intru pe circuitul de karting. Am mai fost pe AMCKart, dar nu este un traseu pe care să-l cunosc în detaliu. Nici pe departe.
Cu toate astea, prind curaj încă din primii metri. Încrederea în mașină este deplină, îmi transmite clar tot ce are de gând. Încerc câteva manevre mai bruște spre a vedea dacă apar surprize. Prima, ce avea să rămână și cea mai pregnantă, este subvirarea. Este normal un astfel de comportament la o mașină cu tracțiune față, dar parcă apare ceva cam devreme.
Turele de circuit se succed cu repeziciune, iar eu ajung să mă înțeleg din ce în ce mai bine cu MIMI. Acum, subvirarea nu mai reprezintă o noutate, ci face parte din meniu, precum sarmalele la nunțile tradiționale. Observ, pe de altă parte, că sunt unele viraje în care pot forța și o supravirare, când spatele iese ușor de pe traiectorie. Asta te poate ajuta pe intrarea într-o curbă strânsă, unghiul de degajare apărând astfel la orizont ceva mai repede.
MIMI este vioaie, schimbă direcția rapid, ruliul este minim, ceea ce este cu adevărat impresionant având în vedere că vorbim despre suspensiile standard ale mașinii de serie! Direcția este senzațională, printre cele mai bune pe care le-am găsit. Transmite exact ce fac roțile, la fel cum o fac și pneurile Michelin Pilot Sport 4. Acestea ajung rapid în temperatura optimă, asigură mult grip, dar, cel mai important, nu te surprind cu pierderi bruște de aderență. Totul se întâmplă progresiv, realizezi imediat ce se întâmplă cu fiecare roată în parte.
Vitesco Technologies MINI Electric Racing se conduce ușor, aș spune chiar prea ușor la limită. Puterea este pusă instant la asfalt, controlezi perfect viteza din viraj doar din accelerație, asta datorită sistemului de regenerare a energiei de la decelerare, ce poate încărca bateria cu până la 50 kW. Practic, în modul Sport, eliberearea accelerației se traduce printr-o frânare evidentă, dar nu agresivă, deci perfectă în mijlocul curbei, când este nevoie să prinzi apexul pentru a ieși în forță pe linia dreaptă.
Lipsa unei cutii de viteze reprezintă un avantaj major. Mașina este mereu în priză (ciudată exprimare, nu?), nu-i nevoie să cauți treapta corectă, fiindcă nu există rapoarte.
MIMI se simte perfect pe un traseu de karting, cu viraje multe, mare parte din ele strânse. Ca la orice MINI, și la Vitesco Technologies MINI Electric Racing senzația de kart este acolo în doze ridicate, pe atât cât să satisfacă orice șofer, fie el pilot profesionist ori doar amator entuziast.
În cele 10 – 11 ture de circuit, deci după mai bine de 12 km parcurși în forță, mașina a cosumat circa un sfert de baterie. Am ieșit pe traseu cu 78% în acumulator, pentru ca la sfârșit mașina să ajungă la priză cu 53 de procente rămase disponibile.
Și așa s-a terminat sesiunea mea de test. Am descoperit un MINI electric cel puțin la fel de bun, la fel de agil, de distractiv, precum orice alt model din gama constructorului britanic, deținut de ceva vreme de BMW. Elementul ”Fun” este prezent la MINI mai mult decât la oricare alt brand auto și îți este transmis în totalitate, de fiecare dată când cobori dintr-un MINI abia aștepți să revii în scaunul șoferului.