Peugeot 2008 este unul dintre bestsellerurile mărcii franceze, cu peste 200.000 unități vândute în 2023 fiind al doilea cel mai vândut Peugeot la nivel mondial. SUV-ul de segment B a primit undeva la jumătatea anului trecut un facelift nu foarte pronunțat, iar de aici mai departe vorbim despre o astfel de variantă, mai precis despre Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130 CP EAT8 în ediție 2024.
Specificații pentru Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130 CP EAT8 (2024)
Specificații
AutomobilPeugeot 2008 GT 1.2 Puretech 130 CP EAT8 (2024)
Motor benzină, 3 cilindri în linie, 1199 cmc, putere maximă 130 CP la 5500 rpm, cuplu maxim 230 Nm la 1750 rpm
Transmisie Cutie de viteze automată cu 8 rapoarte, tracțiune față
Emisii CO2 WLTP 135 g/km, norma de poluare EURO 6D
Consum WLTP 6.0 l/100 km – mixt
Performanțe 203 km/h viteza maximă
9.4 sec. accelerația de la 0 la 100 km/h
Capacitate portbagaj 434 l
Dimensiuni (Lxlxh) 4304 x 1770 / 1987 x 1523 mm
Greutate 1205 kg (1280 kg în talon)
Design exterior și interior
Așa cum am spus și atunci când am condus noul Peugeot E-2008, în urma actualizării de la jumătatea ciclului de viață, Peugeot 2008 nu s-a ales cu un design intens modificat. Vedem cea mai importantă ajustare la nivelul părții frontale, unde luminile de zi cu LED sunt acum în număr de 6, împărțite egal pe fiecare parte. Așadar, de la colții unei feline, înainte de facelift, avem acum la noul Peugeot 2008 fâșii LED ce fac trimitere la urmele lăsate de o felină. Deci, tot la felina care apare inclusiv pe logo-ul mărcii din Hexagon se face referire. Tot în față vedem și o nouă grilă cu un efect 3D mai pronunțat, dar și un spoiler mai agresiv la bază.
Din lateral schimbările sunt abia perceptibile, ca să nu zic inexistente la nivel de caroserie. Jantele sunt altele, în cazul variantei de test GT avem unele din aliaj, pe 18 inch, model Evissa cu inserții gri și negre.
Zona spate a primit două tratamente complet noi: sigla Peugeot este înlocuită de denumirea scrisă complet, imediat sub lunetă, în timp ce stopurile sunt și ele mai spectaculoase. Sunt câte trei benzi LED principale pe fiecare parte, cu alte trei elemente ce reflectă lumina acestora, pentru a lăsa impresia că sunt de fapt câte 6 lumini roșii în fiecare bloc optic. Din nou un efect 3D destul de pronunțat.
Cert este că Peugeot 2008 a rămas la fel de actual ca design ca în 2019, când și-a făcut pentru prima dată apariția. Formele angulare încă imprimă o imagine destul de agresivă, iar silueta relativ clasică de la exterior (adică fără apucături de coupe) permite un interior mai spațios decât te-ai aștepta odată ce parcurgi lista cu dimensiunile exterioare.
Avem suficient loc pe scaunele față, cu reglaje destul de largi, cu suport lateral pronunțat, dar comode la drum lung. Poziția poate fi mai joasă decât mă așteptam, eu am avut loc din belșug la cap, deși măsor 1.95 metri înălțime. Totuși, eu nu prea am reușit să privesc peste volanul de dimensiuni foarte mici panoul de bord Peugeot i-Cockpit. Dacă reglam scaunul să văd panoul de bord peste volan, atingeam cu capul de plafon, iar altfel zona de sus a volanului îmi obstrucționa cam o treime din ecranul ce ia locul instrumentarului clasic de bord. Da, Peugeot i-Cockpit 3D Quartz este spectaculos, este altceva, dar nu neapărat ceva bun…
Aș mai reproșa pe partea de ergonomie și faptul că în spatele volanului, pe partea din stânga a acestuia, sunt nu mai puțin de 3 manete / leviere. Este cel clasic pentru semnalizare, apoi avem padelă pentru retrogradare în modul Manual al cutiei automate de viteze și mai există și un satelit de comandă pentru pilotul automat. Nu ar fi chiar așa mare problemă dacă volanul nu ar avea un diametru atât de mic, deci toate aceste comenzi sunt foarte apropiate. În plus, ceea ce este pe satelitul de comandă al pilotului automat nu poate fi văzut deloc în timpul mersului, cu volanul la centru. Trebuie să înveți unde este fiecare comandă de pe el, să le reții, pentru că în mers nu prea ai cum să deslușești ce și unde este pe acel modul de comandă Cruise Control.
În fine, ar mai fi și alte mici lucruri de optimizat ca ergonomie, dar nu neapărat ceva cu adevărat grav. Ideea este că designul a fost prioritar în configurarea interiorului, iar asta se simte odată ce începi să cauți comenzi, să vrei să modifici, să reglezi fel de fel de chestii.
Pe de altă parte, avem multe spații de depozitare, unele sunt de dimensiuni suficient de generoase pentru această clasă, avem două mufe USB-C în față, plus încă un USB-C în spate, lângă care este și un USB-A, plus pad de încărcare wireless telefon mobil.
Pe banchetă este mult spațiu la genunchi și decent la cap, cu toate că bancheta este cam jos poziționată. Doar ca loc pe lățime ți se amintește că te afli într-un model de segment B, în rest chiar și în portbagaj este un volum mai generos decât ai crede. În plus, forma este reglată și bine configurată (nu prea lungă sau prea joasă, de exemplu). Mai mult, podeaua poate fi așezată în două trepte.
Din punct de vedere al calității de fabricație, Peugeot 2008 (2024) nu se prezintă deloc rău. Asamblarea este solidă, nu de top, dar mai bine decât știam din trecut de la mărcile franceze, materialele sunt bune mai ales în zonele superioare (normal în această clasă), dar finisările de detaliu mai puteau fi lucrate pe alocuri. Mai găsești muchii mai tăioase decât ți-ar fi plăcut, dar nimic cu adevărat grav.
Motor și cutie de viteze
Nimic nou sub capotă. În Grupul Stellantis, motorul pe care îl găsim și la mașina de test este același 1.2 PureTech, cu 3 cilindri în linie și supraalimentare prin turbosuflantă. Este în versiunea de 130 CP și 230 Nm și l-am descoperit, ca de fiecare dată, suficient de bine pregătit. Nu este un exemplu de rafinament, dar pentru un 3 cilindri în linie nici că este deranjant, nici ca vibrații și nic ca zgomot. Se aude mai serios în habitaclu doar în sarcină sau la turații de peste 3000 – 3500 rpm. De fapt, antifonarea este peste medie în acest segment, nici la viteze de autostradă nu prea te deranjează mai nimic din afară, mai ales dacă asfaltul nu este prea grunjos, fiindcă cel mai tare se aude zgomotul de la pneuri.
Motorul urcă rapid și fără efort în turații, este elastic, trage bine deja de pe la 1500 rpm și merge cu având până pe la 5000 rpm, iar golul turbo nu este perceput decât rar și nici atunci prea evident. Una peste alta, un motor reușit la modul general.
Dar este adevărat că simți motorul vivace și datorită ajutorului ce vine de la cutia automată de viteze. Este cea cu 8 trepte, de la Aisin, care echipează și ea o multitudine de modele din Grupul Stellantis. Și ea funcționează rafinat, este cumva ajunsă la maturitate, nu produce șocuri sau vibrații. Din punct de vedere al etajării, nimic de comentat, ar fi fost chiar grav dacă nici cu 8 trepte nu ai fi reușit să ai o configurare corectă.
Singurele momente când cutia pare prinsă pe picior greșit, când ezită, este atunci când abia a schimbat într-un raport superior, iar șoferul are nevoie imediat de o repriză rapidă. Atunci cutia își rezervă chiar și 2 – 3 secunde până decide să retrogradeze, iar când o face mai apar uneori și ceva mici șocuri în întreaga transmisie.
Ținută de drum, performanțe și consum
Suspensia unui Peugeot 2008 model 2024 este una axată pe confort, însă când la pachet sunt jantele pe 18 inch apar ceva dificultăți la denivelările scurte și mai pronunțate. În astfel de cazuri articulațiile nu pot prelua ceea ce ar fi trebuit să facă talonul mai înalt al unor pneuri montate pe jante pe 16 inch și astfel simți mașina ceva mai rigidă decât este în realitate. În rest, pe denivelări medii și lungi Peugeot 2008 nici nu imprimă mișcări largi, dar nici nu te zdruncină.
Pe de altă parte, suspensia ceva mai „flexibilă” nu te poate ajuta mult pe curbe. Dacă tragi ceva mai brusc de volan sau ești poate prea optimist într-o anumită curbă simți cum mașina se înclină mai tare decât ai fi vrut. Balansul nu este deranjant, dar nici nu-ți dă prea mare încredere în mașină, mai ales că aici nici direcția foarte mult asistată nu-și aduce aportul.
Performanțele sunt cel puțin decente. Mereu spun că pentru o mașină fără pretenții sportive tot ce înseamnă accelerație de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 10 secunde este cel puțin decent. Reprizele sunt și ele bune, aici cutia de viteze cu 8 rapoarte ajută, dar și faptul că motorul are resurse suficient pe o plajă largă de turații. Viteza maximă este de peste 200 km/h, deci nimic de reproșat nici aici, mai ales că la „croaziera” pe autostradă, la 130 km/h, acul turometrului stă undeva la mai puțin de 2300 rpm.
Consumul pe care l-am obținut eu, după aproape 1.000 km rulați, a fost foarte apropiat de cel mediu calculat după normele WLTP.
Cei 6.1 l / 100 km au fost obținuți după un rulaj variat, care a inclus ce-i drept și destul de multă autostradă, unde am circulat în medie cam cu 120 km/h. În oraș poți ajunge la 8 – 9 l /100 km, în funcție de trafic și de cum accelerezi poți trece și de 10 l /100 km. Dar la drum lung, cu viteza de 90 – 100 km/h ai șanse să scazi și sub 5 l / 100 km, ceea ce nu este rău deloc de la o așa mașină.
Tehnologie și siguranță
La momentul lansării, în 2019, Peugeot 2008 venea bine echipat din orice punct de vedere. Echipamentele de confort, dar mai ales cele de siguranță și de asistență erau bine reprezentate pentru acele vremuri.
Totuși, pentru 2024 nu mai sunt chiar atât de surprinzătoare, nici măcar pentru segmentul B. Mi s-a părut ciudat că nu există posibilitatea de a alege nici măcar opțional scaune, volan sau parbriz încălzite.
Pe de altă parte, în echiparea de top GT ai cam tot ce se poate pune pe această mașină, puține mai sunt echipamentele opționale ce pot fi ulterior adăugate.
Nu pot să nu amintesc din nou de Peugeot i-Cockpit, care arată bine de tot, dar care nu aduce aproape niciun beneficiu real ca funcționalitate. Nu doar că este greu să vezi bine peste volan, dar faptul că apare acolo un efect 3D nu te ajută cu nimic. Degeaba în fața ecranului ce ține loc de panou de bord sunt proiectate alte informații printr-un fel de Head-Up Display, că nu pot spune că asta aduce ceva avantaje. Da, repet, arată bine, este spectaculos de-a dreptul, dar după câteva zile nu te mai ajută cu nimic asta, mai ales că, cel puțin în cazul meu, nu prea vedeam corect acest afișaj i-Cockpit 3D Quartz.
Panoul de bord Peugeot i-Cockpit de pe Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130 CP EAT8:
Pe de altă parte, mi-a plăcut sistemul de infotainment. Fără a fi perfect, cu acele comenzi capacitive puse mult mai jos decât este ecranul tactil de 10 inch (comenzi poziționate sub aeratoarele centrale), dar cu rezoluție înaltă, culori intense și grafică modernă. Mai sunt unele butoane cam mici odată ce intri mai adânc prin setări, mai apare ceva lag, dar, una peste alta, sistemul de infotainment nu este rău deloc.
Interfața sistemului de infotainment de pe Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130 CP EAT8:
Ca dotări prinse în echiparea GT, așa cum am spus, sunt multe din standard, dar unele lipsesc cu desăvârșire. Nu am cum să nu amintesc din nou de imposibilitatea de a avea scaune, volan sau parbriz încălzite. Există, pe de altă parte, oglinzi exterioare încălzite și rabatabile electric, faruri Full LED, sistem de acces și pornire motor fără cheie, geamuri față și spate electrice, aer condiționat automat pe o singură zonă, jante aliaj pe 17 inch, panoul de bord i-Cockpit 3D Quartz, sistem infotainment cu ecran tactil pe 10 inch, iluminat ambiental cu culori interschimbabile, încărcător wireless, pedale sport din aluminiu, scaune cu tapițerie parțial piele, cu cusături contrastante, volan îmbrăcat în piele perforată și alte câteva.
La mașina de test au mai fost adăugate ca dotări opționale doar unele de design precum jantele din aliaj pe 18 inch și plafonul panoramic din sticlă, cu deschidere.
Dacă tot suntem la opționale, atunci le menționez și pe cele suplimentare din zona de siguranță, ca Drive Assist Pack (cruise control adaptiv cu funcție Stop & Go și LPA – Asistent poziționare pe banda de rulare), Safety Pack (frânare automată nocturnă prin senzori radar, detector de unghi mort) și asistență la parcare față și spate cu cameră video la 360 de grade.
Dintre cele mai importante dotări de siguranță care vin standard pe orice Peugeot 2008 GT, amintesc ABS + ESP, Hill Assist, frână de mână electrică, airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și spate, recunoaștere extinsă semne de circulație, alertă risc coliziune, frânare automată diurnă cu detecție prin cameră, alertă activă menținere bandă de circulație, alertă atenție șofer, senzori parcare față și spate, cameră video marșarier la 180 de grade etc.
Preț
Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 130 CP EAT8 (2024) – de la 29.950 EUR cu TVA. O mașină echipată precum cea de test ajunge la circa 31.700 EUR cu TVA (prețuri valabile la data publicării acestui review).
După ce l-am condus aproape 1.000 km pe noul Peugeot 2008 am înțeles de ce are atât de mare succes inclusiv la noi în țară. Este un SUV arătos, încăpător, plăcut la condus, destul de economic și bine echipat. Totuși, nu pot să înțeleg de ce prin faceliftul axat în special pe design și nu s-a încercat și „repararea” unor mici deficiențe pe partea de ergonomie, despre care am vorbit pe larg la capitolul Design. În rest, Peugeot 2008 nu prea mai are cu ce să te dezamăgească, ba din contră, este una dintre acele mașini pe care începi să le îndrăgești din ce în ce mai tare pe măsură ce le conduci, ce le folosești tot mai mult. Chiar și așa, prețul este unul destul de piperat, deci trebuie să ai ceva posibilități ca să ajungi să-ți placă tot mai mult acest SUV.