Renault are multă experiență pe partea de vehicule electrice, ZOE fiind unul dintre primele automobile ZE ce a reușit să genereze cifre de vânzări decente în Europa atunci când piața auto nu era neapărat pregătită pentru astfel de mașini. Constructorul din Hexagon a mai experimentat în zona de electro-mobilitate și cu vehicule precum Twizy, dar astfel de încercări nu s-au ales cu succesul scontat.
Acum, în plin avânt al vehiculelor electrice, Renault vine cu o propunere ce a reușit să atragă atenția asupra sa. Megane E-TECH Electric nu doar că adoptă multe tehnologii de ultimă oră, Renault afirmând că mașina înregistrează nu mai puțin de 300 de patente, dar vine și cu un preț ce-l transformă într-un adevărat best-buy, raportat la tot ce primești.
Specificații Renault Megane E-TECH Electric 2022 EV60 220CP Iconic
Material video
Clip video cu accelerații 0 – 100, 40 – 80, 60 – 120 și 80 – 130 km/h Renault Megane E-TECH Electric 2022 EV60 220CP Iconic:
httpvh://youtu.be/TDjeSRDVKUM
Design exterior și interior
Deși păstrează multe elemente caracteristice actualului limbaj de design Renault, Megane E-TECH Electric introduce și ceva noutăți, care ar putea fi văzute ulterior și pe viitoarele modele ale mărcii.
Fiind un model complet electric, dezvoltat de la bun început cu această idee în minte, compacta franceză a primit proporții mai puțin obișnuite pentru un hatchback de segment C. Suprafețele vitrate laterale și cea din spate sunt foarte înguste, raportul dintre acestea și caroseria din tablă generează un aspect masiv. După ce văzusem mașina în materialele de prezentare aveam impresia că este mult mai mare, cumva cu trăsături de crossover, dar realitatea mi-a demonstrat că vorbim în definitiv despre un hatchback clasic, cu dimensiuni asemenea.
Roțile mari, pe 20 de inch în cazul de față, creează și ele proporții diferite față de ce eram obișnuiți la o compactă, dar, așa cum am observat în ultima vreme, acesta pare a fi trendul actual.
Partea frontală se face remarcată prin semnătura luminoasă a luminilor de zi, ce au renunțat la forma literei „C” în favoarea uneia mai speciale. Luminile de zi nu fac parte din blocul optic ce găzduiește LED-urile fazelor de întâlnire și de drum. Tot în față am observat prima dată și folosirea noului logotip Renault, de mari dimensiuni aici.
Asortarea părții frontale cu cea din spate se face prin linia orizontală întreruptă de logo-ul Renault, în față fiind vorba despre o dungă cromată, în timp ce în zona posterioară este reprezentată de stopurile prelungite. Al doilea element ce propune coeziune între partea din față și cea din spate este dat de cel de culoare aurie, o fâșie îngustă pe centru, ce se extinde și se desparte către laterale.
Din lateral, Megane E-TECH Electric adoptă o linie de coupe, pe care o accentuează prin mutarea mânerelor ușilor spate de pe tablă pe zona geamurilor. Nu este o noutate, am văzut asta de mult la Clio.
Fac trecerea către interior, amintind de oglinzile exterioare mari, ce oferă o vizibilitate excelentă. Este foarte important să menționez asta, fiindcă vizibilitatea directă către spate și 3/4 spate este serios afectată de luneta extrem de îngustă și de lipsa unei a treia bucăți de geam lateral. Pur și simplu, oglinzile laterale sunt singurele ce te ajută pe cât pot în mers, pentru ca la manevrele de parcare să te bazezi mai tare pe camerele video.
Trecând de aspectul mai puțin plăcut dat de vizibilitatea către spate, Renault Megane E-TECH Electric te invită înăuntru într-o ambianță pe cât se poate de plăcută:
Scaunele față sunt foarte confortabile, dar oferă și suport lateral peste medie. Reglajele electrice permit ajustări cu adevărat largi, pe fiecare direcție. Nu prea ai cum să nu găsești poziția corectă sau pe cea dorită pe scaunele față, ce au primit în cazul de față și masaj.
Partea mai puțin bună a reglajelor extinse ale scaunelor față vine pentru pasagerii de pe banchetă. Deși loc este suficient la nivelul genunchilor și la cap, atât cât este normal pentru o compactă, dacă cei din față setează scaunele pe poziția cea mai de jos, atunci efectiv nu ai nicio șansă să-ți strecori tălpile dedesubt. Iar asta se poate dovedi obositor și inconfortabil pe distanțe mai lungi, fiindcă nu-ți poți îndrepta cât de cât picioarele.
În rest, spațiu este decent, repet în limitele normale ale clasei compacte, la fel este și pentru portbagaj. Aici, podeaua mobilă ascunde un spațiu generos jos, unde poți depozita cablurile de încărcare, trusa obligatorie prin lege, dar și alte obiecte mai puțin voluminoase. În total, fără a rabata bancheta, în portbagaj ai la dispoziție 440 litri. Cu bancheta pliată volumul crește la 1.332 litri, dar apare un prag serios ce nu lasă în spate o suprafață plană de încărcare.
Nu vreau să insist asupra designului interior, mie mi-a plăcut mult și vă las să-l descoperiți din imagini:
Doresc să mai adaug că, deși citisem opinii mai puțin favorabile legate de calitatea materialelor, din partea mea nu este nimic în neregulă. Vorbim despre un hatchback compact, iar așteptările nu ar trebui să depășească această zonă. Că sunt alte compacte ce se prezintă mai bine la calitatea anumitor materiale, nu neg. Doar că Megane E-TECH Electric nu se simte low-cost sau ceva de acest gen. Nici pe departe.
Exemplarul de test este unul de preproducție, așa că asamblarea și unele finisaje de detaliu nu erau cele mai reușite, dar, dacă vor fi rezolvate la modelele de serie, chiar pot spune că nu sunt motive de nemulțumire în ceea ce privește calitatea de construcție.
Motor și cutie de viteze
Motorul electric ce poate genera o putere maximă de 160 kW și un cuplu instant de 300 Nm se dovedește mai mult decât suficient spre a trage mașina bine spre foarte bine. Nefiind vorba despre un motor termic, nu am ce aprecieri să fac pe partea de rafinament, vibrații, sunet… Aceste caracteristici nu mai pot fi considerate repere de analiză la o electrică.
În ceea ce privește cutia de viteze, cu atât mai puțin avem de discutat, fiindcă nu există una. De la motor către roți puterea este trimisă printr-un controler electronic, fiind vorba doar despre un raport de demultiplicare aplicat. Pe automobile-catalog.com am găsit că ar fi vorba despre un raport de 9.5:1.
Legat de cutia de viteze pot spune că m-a deranjat amplasarea „levierului”. Mă refer la maneta poziționată în spatele volanului, precum la multe dintre modelele Mercedes-Benz. Nu e neapărat o problemă majoră dată doar de această manetă, cât este una de ergonomie, fiindcă relativ pe aceeași linie, în partea dreaptă din spatele volanului avem schimbătorul de viteze, maneta pentru controlul ștergătoarelor, dar și modulul pentru controlul funcțiilor audio.
Sincer, sunt prea multe aglomerate pe acolo și de câteva ori am pornit ștergătoarele, în loc să comut din R în D sau invers. Este adevărat că în timp te vei obișnui, dar tot cred că se putea alege o soluție mai bună.
Ținută de drum, performanțe și consum
Deși reamintesc că am condus un exemplar de preserie, Renault Megane E-TECH Electric nu lăsat să se simtă asta la proba de condus. Trenul de rulare este bine pus la punct, suspensia filtrează extrem, dar extrem de bine orice fel de denivelare. Am fost impresionat că, în ciuda jantelor pe 20 de inch, chiar și cele mai pronunțate gropi scurte sunt trecute fără a fi transmise șocuri către pasageri. În același timp, Megane E-TECH Electric ține bine în frâu oscilațiile caroseriei pe denivelările medii și mari, dar se ține bine și pe curbe.
Apropo de asta, deși dacă este așezată corect pe traiectorie nu apar reacții surprinzătoare, mașinii nu-i plac schimbările bruște de direcție. În mod clar astfel de reacții apar doar în situații limită, nu cred că stă cineva să tragă aiurea brusc stânga-dreapta de volan. Doar dacă este nevoie să eviți ceva din scurt, Renault Megane E-TECH Electric s-ar putea să genereze ceva emoții.
Direcția își schimbă intensitatea asistării în funcție de modul de rulare ales. Pe Sport devine mai grea, dar nu aș spune că este una incisivă sau care să vină la pachet cu prea mult răspuns.
Greutatea redusă a mașinii (pentru o electrică cu baterii de 60 kWh) a condus și la performanțe bune, dar și la consum redus. Despre primele aveți datele în tabelul de la început, cu mențiunea că mașina se simte mai rapidă pe accelerația 0 – 100 km/h decât ar sugera acele cifre. Reprizele, la fel, se simt mai rapide decât reiese din clipul video de mai sus. Dacă mă gândesc bine, Renault Megane E-TECH Electric EV60 220CP se simte precum un hot-hatch ceva mai vechi, adică de pe vremea când acestea aveam în jur de 200 – 240 CP. Viteza maximă limitată la 160 km/h este mai mult decât suficientă, zic eu.
Consumul a reprezentat una dintre cele mai plăcute surprize pe care Renault Megane E-TECH Electric mi-a făcut-o. Doar greutatea redusă nu poate fi singura explicație pentru care după aproape 300 de km rulați în majoritatea condițiilor de drum consumul a fost de numai 15.3 kWh / 100 km. Consumul mediu obținut de mine este cu adevărat unul mediu. Vreau să spun că am mers uneori și economic, alteori într-adevăr sport, cu pedala accelerației la podea, pentru ca în rest să rulez absolut normal, cum aș fi făcut-o cu orice mașină cu motor termic.
Deci, există multă tehnologie ce își aduce aportul la un astfel de consum mediu. Ce am simțit eu, se referă la recuperarea energiei de la decelerare, care este extrem de eficientă. Din partea mea, este cea mai eficientă din tot ce am testat până la ora actuală, din mașinile cu sisteme electrice pe 400V. Computerul de bord arată nu de puține ori recuperare cu 60 kW. Asta aduce mulți W înapoi în acumulator cu fiecare decelerare.
Dacă vorbim despre asta, din padele din spatele volanului, cu „+” în dreapta, respectiv „-” în stânga, alegi cât de „agresiv” să intervină recuperarea energiei de la frânare. La maximum, rar, foarte rar, mai este nevoie să apeși frâna. Eu am venit de la București până la Găești, pe drumul național, deci circa 75 km, fără să ating măcar o dată pedala din stânga.
Pe partea de autonomie, nimic mai bine. La un consum mediu de circa 15 kWh este evident că 400 de kilometri nu sunt deloc greu de atins. În momentele în care am rulat economic și am prins consum și de numai 13.9 – 14.1 kWh / 100 km, autonomia maximă ar fi putut fi și de 430 – 435 km.
Chiar și atunci când am mers tare, sportiv, și am ajuns la un consum de 19.9 – 20 kWh / 100 km tot mă puteam alege cu o autonomie de circa 300 km. Ceea ce, la cum am mers, credeți-mă că este bine, foarte bine.
Eu zic că Renault Megane E-TECH Electric stă foarte bine pe partea de autonomie. Ce-i drept eu am testat mașina la temperaturi ridicate, deci nu a fost nevoie de condiționarea bateriilor. Pe de altă parte, am folosit climatizarea automată tot timpul, cu o temperatură interioară de 24 – 25 grade Celsius, când afară erau în jur 29 – 30 grade Celsius.
Ca și încărcare, Renault Megane E-TECH Electric EV60 Iconic Optimum Charge anunță pentru încărcarea 0 – 100%:
- 30 de ore și 28 minute la o priză casnică de 2.3 kW (monofazică de 10A);
- 17 ore și 51 minute la un wallbox AC de 3.7 kW (monofazic de 16A);
- 9 ore și 11 minute la un wallbox AC de 7.4 kW (monofazic de 32A);
- 6 ore și 25 minute la bornă AC trifazică de 11 kW / 16A;
- 3 ore și 10 minute la bornă AC trifazică de 22 kW / 32A;
- 1 oră și 14 minute la bornă DC de 130 kW.
Tehnologie și siguranță
Spuneam la început că Renault Megane E-TECH Electric înregistrează mai bine de 300 de patente. Nu sunt informații clare despre care anume sunt acestea, dar îi cred pe cuvânt.
Ce mi-a plăcut extrem, dar extrem de mult la această mașină ține de sistemul de infotainment. De fapt, includ aici ansamblul panou de bord – sistem multimedia, ce reprezintă fără drept de discuție elementul central pe partea de tehnologie.
Ecranul panoului de bord cu diagonala de 12.3 inch, disponibil standard încă de pe versiunea de bază, este de foarte bună calitate, cu culori aprinse, contrast și rezoluție înalte, dar și cu o vizibilitate bună. Într-adevăr, sunt momente, în funcție de unghiul la care lumina exterioară ajunge în habitaclu, când apar mici probleme, dar nimic de speriat (în clipul video de la începutul review-ului se poate observa cel mai grav scenariu, dar în realitate, vizibilitatea este cu mult mai bună, camera mea GoPro 8 Black este de vină de modul cum apare panoul de bord).
Poze cu panoul de bord de pe Renault Megane E-TECH Electric EV60 Iconic:
Am apreciat că există suficient de multe posibilități de a personaliza afișajul panoului de bord, în special partea centrală poate diferi destul de mult în funcție de ce alegi să apară acolo.
Sistemul multimedia este însă unul cu adevărat special. Ecranul de 12 inch, în mod Portret, acoperit cu o sticlă specială ce conferă atât rezistență, cât și reflexii reduse, reproduce culori vii, contrast și luminozitate înalte. Interacțiunea cu acest touchscreen este însă cu atât mai plăcută cu cât observi că de cele mai multe ori totul răspunde prompt, aproape instant. De fapt, doar extrem de rar am observat un lag cât de mic. Orice comandă este preluată exact și dusă la îndeplinire imediat, fără „timpi morți”.
Cu atât mai bine, fiindcă sistemul de operare din spatele centralei infotainment este un Android 10 adaptat unui automobil. Practic, interfața a fost modificată așa încât să amintească de R-Link de la Renault, dar totul are în spate sistemul de operare de la Google. Realizezi asta imediat ce ajungi în meniul cu setări generale.
Nu ai cum să nu apreciezi că Google Maps și asistentul Google sunt direct integrate în mașină și că nu mai este nevoie să conectezi telefonul prin Android Auto sau Apple CarPlay, care sunt în continuare disponibile dacă ți le dorești. Doar că, având acces la magazinul Google Play, cu serviciile Google activate, poți instala ceva aplicații direct pe sistemul mașinii. Deocamdată nu sunt extrem de multe dintre care poți alege, dar sunt aceleași care sunt și în Android Auto. Deci, de ce să mai conectezi telefonul inteligent la mașină, când te conectezi cu contul Google direct în sistem și ai parte de aceeași experiență Android, desigur adaptată unui automobil.
Poze cu interfața sistemului de infotainment de pe Renault Megane E-TECH Electric EV60 Iconic:
Ce trebuie precizat aici este că la bord există conexiune la internet prin modem 4G, cu un plan de date inclus pentru primii 5 ani de la data livrării mașinii. După această perioadă, poți contracta noi servicii de date, dar nu am informații la acest moment despre costuri.
În ceea ce privește dotările de confort disponibile pe mașina de test, le trec aici pe cele mai importante: jante aliaj pe 20 inch, detalii design bară față sport cu lamele F1 aurii, tapițerie piele Riviera Titanium Black, aer condiționat automat pe două zone, scaune față reglabile și încălzite electric, cu memorie și masaj, sistem multimedia openR Link cu ecran de 12 inch, servicii Google și sistem audio Harman Kardon cu 9 difuzoare (sună chiar bine) etc. Mai sunt multe, multe altele, iar pentru a le vizualiza pe toate, dacă vă interesează, o să vă rog să accesați site-ul Renault România, fiindcă deja am dus acest review la cam prea multe cuvinte :).
Legat de partea de siguranță, Renault Megane E-TECH Electric a fost testat deja de Euro NCAP și a primit ratingul maxim de 5 stele, după normele 2022, ceea ce este cu adevărat impresionant. Bine, recunosc că mă așteptam de la Renault să nu dea greș pe partea de siguranță, fiind un pilon pe care s-a dezvoltat compania în ultimul deceniu și chiar mai devreme de atât. Scorurile acordate de Euro NCAP au fost de 85% pentru protecția pasagerilor adulți, 88% pentru copii, 65% pentru participanții vulnerabili la trafic și 79% pentru sistemele de asistență.
Ca și dotări de siguranță, orice Renault Megane E-TECH Electric vine cu ABS, ESP, HSA, airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și spate + airbag lateral față între pasageri (în zona consolei centrale, pe partea șoferului), asistență la frânarea de urgență, Emergency Lane Keeping Assist (E-LKA), Rear Park Assist, alertă oboseală șofer (Driver Drowsiness Alert), Traffic Sign Recognition (TSR), alertă privind distanța de rulare (Distance Warning), sistem inteligent de avertizare acustică pietoni, Automatic Emergency Braking (AEB) cu protecție pietoni și cicliști, Rear View Camera și comutare automată lumini (Automatic Light Switching). Nivelul intermediar de echipare, Techno, plusează cu senzori de ploaie, sistem adaptiv lumini (Adaptive front lighting system), alertă pentru depășirea vitezei legale (Over Speed Prevention) și asistent adaptiv pentru faza lungă (AHL – Auto High Low beam), pentru ca versiunea de top, Iconic, să mai adauge Front Park Assist și Flank Protection (FKP).
Exemplarul de test a primit mai toate echipamentele de confort și siguranță disponibile opțional, mai toate fiind incluse în pachetul Advanced Parking & Drive Assist. Dintre ele amintesc asistent unghi mort, full auto park, around view monitor 3D, adaptive cruise control stop&go, autonomous driving AD1.0, sistem occupant safety exit și rear cross traffic alert + rear active emergency braking.
Preț
Renault Megane E-TECH Electric EV60 Iconic Optimum Charge – de la 46.600 Euro cu TVA (preț valabil fără a scădea primele valabile prin programele naționale Rabla și Rabla Plus). O mașină ce primește mai toate opționalele posibile, precum cea de test, ajunge la un preț total de circa 50.500 Euro.
Concluzii
Din partea mea, nu trebuie să vă speriați de prețurile de mai sus, pentru că Renault Megane E-TECH Electric este cu adevărat bine poziționat ca preț. Un model de mijloc, cu bateria de 60 kWh și puterea de 160 kW, mai mult decât decent echipat, costă de la 43.600 Euro cu TVA, din care dacă scădem mai bine de 11.000 Euro, cât poți reduce momentan din prețul de listă prin programele Rabla, rămânem cu circa 32.000 Euro. După ce am testat mașina și m-am convins că este foarte reușită, eu zic că este una dintre cele mai bune opțiuni din zona asta de preț (dintre electrice, desigur).
Cele mai importante puncte pro și contra pentru Renault Megane E-TECH Electric EV60 Iconic Optimum Charge:
PRO
- performanțe bune pentru acest nivel de putere, ce se simt din spatele volanului mai bune decât ai crede din cifre;
- consum foarte scăzut, greutatea redusă pentru o mașină electrică cu baterie de 60 kWh și tehnologiile dedicate chiar reușesc să mențină consumul redus în orice condiții de exploatare;
- autonomia de peste 400 km este posibilă fără mari sacrificii, recuperarea energiei de la decelerare foarte eficientă aduce mulți W înapoi în baterie cu fiecare încetinire;
- tren de rulare excelent reglat, confort incredibil de ridicat cu jante pe 20 inch, chiar și pe gropile scurte și pronunțate;
- panoul de bord și centrala de infotainment cu sistem de operare Android, cu serviciile și asistentul Google integrate, sunt de top, cu siguranță elementele esențiale din interior;
- multă tehnologie disponibilă, cu multiple sisteme de confort, siguranță și asistență disponibile încă din dotarea de bază;
- preț bun pentru o compactă electrică cu baterie de 60 kWh și cu toate plusurile de mai sus.
CONTRA
- cu scaunele cu reglaj electric din față pe poziția cea mai de jos este imposibil să-ți strecori picioarele sub scaune atunci când ești așezat pe bancheta spate, ceea ce duce la o poziție inconfortabilă a picioarelor;
- vizibilitate directă către spate și 3/4 spate extrem de slabă;
- maneta schimbătorului de viteze amplasată în spatele volanului te poate face să acționezi ștergătoarele în loc să comuți între D și R, de exemplu.