Vreau să vă explic pentru început de ce am ales să atrag atenția încă din titlu despre prețurile propuse de Reanult România pentru cel mai proaspăt membru al familiei Megane. Sportivul Megane RS are la noi un preț de plecare cu 7.600 de Euro mai mic decât cel practicat de Renault în Franța, țara de origine a constructorului. Sper că mă înțelegeți acum de ce am vrut să fac referire în primul rând la costul de comercializare.
Iar dacă suntem aici, haideți să vedem care este prețul de bază pentru Renault Megane RS 2018 în România: 30.000 de Euro cu toate taxele incluse. Bine, aici este vorba și despre o cascadorie de marketing, fiindcă de fapt nu ai cum să cumperi un Megane RS 2018 cu acești bani. Cum vine asta? Păi, avem 30.000 de Euro preț de bază, doar că acesta nu include vopseaua metalizată, iar Megane RS 2018 nu poate fi comandat fără o astfel de opțiune. Așa că va fi nevoie să adăugați cel puțin 390 de Euro peste cei 30.000. Interesant mod de a anunța o cifră rotundă ca preț de pornire, nu?
În imaginea de mai sus aveți prețurile de plecare pentru Renault Megane RS 2018, atât în versiunea cu transmisie manuală, cât și pentru cea cu cutie de viteze automată EDC, cu dublu ambreiaj și 6 trepte. Tot aici puteți analiza și lista de dotări standard, despre care pot să spun că include mult mai mult decât ai putea avea nevoie de la un hot hatch.
Dintre echipamentele opționale nu am reținut în cadrul prezentării decât ceea ce mă interesa cu adevărat. Scaunele racing Recaro, ce vin la pachet cu tapițerie din piele, și șasiul Cup, ce include o suspensie mai fermă, diferențial mecanic cu alunecare limitată Torsen și etrieri de culoare roșie. Primul pachet costă 1.000 de Euro, iar al doilea mai adaugă 2.150 de Euro la prețul de bază.
Evenimentul de lansare în România pentru Renault Megane RS 2018 a avut loc pe circuitul de viteză MotorPark, din comuna Adâncata, județul Ialomița. Aici, după o scurtă prezentare a hot hatch-ului francez, am avut ocazia să ne încălzim și să intrăm în atmosfera de circuit pe un simulator de curse.
Apoi a venit momentul mult așteptat. Patru modele Renault Megane RS 2018, toate cu transmisie automată EDC, ne așteptau pe linia boxelor. Ne-am urcat la volan și am plecat să descoperim cum se comportă în ritm de cursă Megane RS. Turele de circuit ne-au demonstrat că hot hatch-ul francez nu și-a pierdut moștenirea genetică, rămânând unul dintre cele mai agile mașini din clasa sa.
Suspensiile au fost regândite și modificate față de un Megane ”normal”. Au fost introduse în premieră un nou set de amortizoare cu tehnologie derivată din lumea raliurilor. Denumite Hydraulic Compression Stops, acestea oferă un mai bun răspuns al suspensiei de la suprafața de rulare, cu o detensie controlată a amortizorului. Totodată, orice Megane RS vine standard cu sistem 4CONTROL, ce face ca roțile spate să vireze și ele. Până la viteza de 80 km/h roțile spate virează opus celor față, pentru o rază mai mică de bracare în virajele lente, în timp ce peste 80 de km/h roțile posterioare virează în același sens cu cele frontale, pentru o stabilitate crescută pe curbele largi.
În practică, 4CONTROL și Hydraulic Compression Stops, alături de celelalte reglaje făcute de inginerii Renault Sport se traduc în multă plăcere la volan și control absolut indiferent de situație. Mașina inspiră multă încredere celui de la volan, direcția precisă, ce oferă mult feedback, adăugând și ea acel sentiment de pilotaj exact.
Motorul este unul nou. Față de generațiile trecute, avem o cilindree mai mică cu aproximativ 200 cmc. Vorbim despre un motor de 1.8 litri (1798 cmc) ce dezvoltă o putere maximă de 280 CP la 6000 rpm și un cuplu de 390 Nm între 2400 și 4800 rpm. De pe scaunul șoferului simți cum motorul trage liniar pe mai toată plaja de turații. Imediat după 2000 rpm începi să fii împins serios în scaun și vezi cum viteza crește extrem de rapid.
Cutia automată EDC este și ea extrem de plăcută în exploatare. La un mers normal (pe care l-am experimentat în tura de răcire, pe modul Confort) cutia schimbă lin, fără șocuri. Odată ce treci în Race Mode, ce dezactivează complet sistemul ESP, la pachet cu întărirea direcției și un răspuns al motorului mai prompt, cutia își modifică radical comportamentul. Urci în treptele superioare instant, iar retrogradările vin acompaniate de sunete grave din partea evacuării.
Turele de circuit s-au terminat repede, apoi nu mi-a mai rămas decât să admir design-ul noului Renault Megane RS. Atunci am observat cât de bine îi stă francezului în culorile Jaune Sirius și Orange Tonic, cu jantele opționale pe 19 inch. Caracterul sportiv este evident sugerat de priza mare de aer din față, cu grila 3D reinterpretată de designerii Renault Sport. Spoilerul spate este reproiectat, iar pentru a crea o forță deportantă mai mare a fost introdus și un difuzor ce preia elemente din lumea competiției.
Ziua totuși nu se termina atât de blând și am fost invitați pe locul din dreapta al modelului competițional Renault Sport R.S. 01. Pilotul era gata să ne arate de ce sunt în stare inginerii Renault Sport atunci când proiectează o mașină destinată strict rulării pe circuit. Iar noi aveam șansa de a încerca unele dintre cele mai grozave senzații. Dificil de descris în cuvinte cum te simți când greutatea corpului ți se dublează sau chiar mai mult din pricina forțelor G pe care trebuie să le suporți la fiecare frânare ori viraj rapid. Totul se întâmplă cu adevărat violent, abia dacă îți poți ține capul între umeri în timp ce te bucuri că ai fost bine strâns de scaunele scoică cu centurile de siguranță în cinci puncte.
Doar două ture cu Renault Sport R.S. 01 au fost suficiente spre a stoarce multe picături de transpirație din noi și spre a încorda tare fiecare mușchi al corpului. Am ieșit din mașină cu un rânjet fals pe față, unul ce trăda mai degrabă bucuria revenirii în zona boxelor și eliberarea din cușca terorii. Cu toate acestea, nu aș refuza niciodată repetarea experienței!
Plecarea de la circuitul MotorPark România s-a făcut numai după ce oficialii Renault ne-au promis că în săptămânile ce urmează vom avea șansa de primi la test noul Megane RS. Abia aștept să vă pot povesti cum se comportă hot hatch-ul și după o utilizare cotidiană, pe drumurile publice, căci pe circuit ne-am lămurit că știe ce are de făcut.