ACEA (Asociaţia Europeană a Producătorilor de Automobile) a publicat cel mai recent raport al vânzărilor auto, cel aferent pentru luna martie 2024.
La nivelul Uniunii Europene vânzările au scăzut cu 5.2% vs aceeaşi lună din 2023 (YoY), înregistrările totale depăşind cu foarte puţin bariera a 1 milion de unităţi (1.031.875 unităţi mai exact).
Cele mai mari creşteri le-au avut maşinile hibride (+12.6% YoY), restul segmentelor fiind în general pe minus: maşinile electrice (-11.3% YoY), benzină (-10.2% YoY) sau diesel (-18.5% YoY).
România pare a fi o ciudăţenie a Uniunii Europene, ţara noastră înregistrând cea mai mare creştere când vine vorba de vânzări ale maşinilor diesel (peste noi mai este şi Malta, dar acolo au fost 80 de maşini vândute, cantitate neglijabilă). Dacă în martie 2023 în România se vindeau 1348 maşini diesel, în martie 2024 au fost comercializate 1807 maşini diesel, adică o creştere cu 34.1% YoY.
În acelaşi timp, vânzările de modele electrice au înregistrat o scădere cu 35.7% YoY (doar 660 de unităţi), în timp ce interesul pentru maşinile pe benzină a lipsit cu desăvârşire (-41.8% YoY, 2806 unităţi comercializate).
Şi totuşi luna martie nu pare a fi o anomalie dacă ne referim strict la maşinile diesel. Situaţia primului trimestru în România este următoarea:
- maşini electrice – 3.400 unităţi vândute, +8.3% YoY;
- maşini hibride – 11.245 unităţi vândute, +14.3% YoY;
- maşini pe benzină – 10.464 unităţi vândute, -26% YoY;
- maşini diesel – 5.320 unităţi vândute, +31.7% YoY;
- altele – 2.799 unităţi vândute, -51.8% YoY.
Noi şi bulgarii (+45.2% YoY) avem cele mai mari creşteri pe diesel (exceptând Malta care este cantitate neglijabilă), aspect contrastant cu restul Uniunii Europene unde media este de scădere, -10.6% YoY.