Am participat în cursul zilei de ieri la primul summit dedicat sustenabilității din țara noastră. Cel puțin așa se laudă Biz pe website-ul dedicat.
Am aflat despre acest concept încă din facultate, dar a intrat mai puternic în interesul companiilor și opiniei publice de câțiva ani. Este clar că avem un aport puternic asupra mediului înconjurător, că trebuie să avem grijă de planetă pentru generațiile viitoare. Am și deschis timid o categorie nouă pe site ce se numește Energie Verde și avem mai multe planuri spre a avea conținut în această direcție.
De aici și interesul spre a participa la un eveniment dedicat. Așa că luni de dimineață am luat metroul spre Grand Hotel Bucharest și am ascultat prezentările făcute în prima parte, în intervalul 10.00 – 12.00. Sper că o metodă similară de transport au ales și cei ce au susținut prezentările.
Au vorbit:
- Lorand Arpad Fulop – secretar de stat în Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
- Paula Herlo – reporter la Pro TV, România Te iubesc;
- Roxana Puia – director de marketing la Environ;
- George Moroianu – co-owner la Flip.ro;
- Alice Nichita – Corporate Affairs & Sustainability Director, Coca-Cola HBC Romania;
- Flavia Popa – secretar general la BRD Groupe Societe Generale.
Și câteva impresii:
1️⃣ Prezentarea lui Lorand Arpad Fulop a fost modestă ca să nu spun direct mediocră. Nu a fost capabil să genereze câteva slide-uri care să curgă în fundal. A fost fără cap și fără coadă, iar ceea ce pus în dreptul realizărilor făcute de ministerul aflat și sub conducerea sa…, mai bine nu dezvolt. A vorbit despre Casa Verde și faptul că fondurile pentru București și Ilfov au fost epuizate în 9 minute. Casa Verde suscită un interes enorm, dar modul în care au fost tratați cei ce au aplicat și firmele ce și-au arondat sarcina de a monta panourile lasă loc de multe discuții acide. Sper că au învățat câte ceva din greșelile trecutului. A mai spus că stăm bine la reducerea consumului de energie electrică, am atins targetul pentru că…, prețurile au luat-o razna în 2022. Pur și simplu, nu ai cum să te lauzi cu astfel de realizări. A spus că vine din mediul privat…, nu s-ar zice. S-a adaptat rapid la modul în care funcționează lucrurile la stat. Putea explica conceptul de oraș în 15 minute, că tot este înțeles greșit de o bună parte a populației și folosit în retorica politică.
2️⃣ Paula Herlo a vorbit despre CSR și mai puțin despre sustenabilitate. A prezentat cazuri sociale precum Casa Share (donez și eu recurent în fiecarel lună). Înteleg că educația este importantă, întrajutorarea celor ce sunt în nevoie etc. Totuși, sustenabilitatea este despre altceva. Este despre companii și despre politici duse de către instituții ale statului, despre responsabilitate explicată cetățenilor în materie de utilizare a resurselor etc.
3️⃣ Nu știam cine este Environ până la acest eveniment. Este o organizație responsabilă de gestionarea deșeurilor de echipamente electrice și electronice. Și aici au lipsit câteva slide-uri care să puncteze o prezentare organizată. Roxana Puia era supărată că lumea se așteaptă să fie recompensată pentru electrocasnicele duse la reciclare, că oameni asociază gunoiul cu un bun de valoare. În mod virtual când am auzit-o, fix asta a fost reacția mea – 🤦. Nu ai cum să susții asta. Tocmai că gunoiul are o valoare și lumea trebuie să conștientizeze asta. Trebuie să-l strângă selectiv, să-l ducă în centre dedicate etc. Gunoiul aduce plusvaloare dacă este colectat și procesat.
4️⃣ Despre ce am aflat legat de Flip.ro și politicile Coca-Cola pe partea de sustenabilitate am scris în materiale dedicate. Au fost prezentări ceva mai bine legate, cu slide-uri ce au curs în fundal, cu informații utile.
5️⃣ Flavia Popa a discutat cu Marta Ușurelu, fondatoarea Biz. Sincer, nu am reținut mare lucru. Presupun că BRD Groupe Societe Generale sprijină proiecte pe partea de sustenabilitate.
Mai erau și alți speakeri la rând, dar din păcate nu am putut sta până la sfârșit. Mi-a fost și teamă că voi avea parte de fix tipul de prezentatori precum cel din prima parte a zilei.
Biz Sustainability Summit este un pas în direcția bună, așa cum am spus și în titlu, dar conținutul trebuie să fie mai coerent și cu aplicabilitate. Este o temă recurentă și avem responsabilitate față de generațiile ce vor trăi pe această planetă. Sustenabilitatea nu ar trebui să fie doar o temă de moment ci o preocupare constantă, întinsă pe zeci de ani de acum înainte.
Acest articol și precedentele două nu fac parte din vreo campanie. Totuși, prezența la eveniment a fost oferită în mod gratuit de către Biz.