Trebuie să recunosc că a trecut ceva timp de când am avut bucuria de a conduce câțiva zeci de kilometri o mașină de senzație, dar nu am uitat nimic din acea experiență extraordinară. Da, m-am antepronunțat, dar oricum cred că mai toată lumea se aștepta ca un BMW i5, mai ales în specificația M60 să fie un automobil cu adevărat special. De ce? Fiindcă Seria 5 a fost mereu unul dintre cele mai de succes modele ale bavarezilor și cu fiecare nouă generație BMW a încercat să depășească așteptările, ceea ce a și reușit mereu, din partea mea.
Acum, de ce am numit acest articol „impresii extinse” și nu review? Pentru că am condus mașina într-o singură după amiază, deci nu am reușit să parcurg toate etapele de test spre a expune o recenzie mai detaliată. Sper totuși că cei interesați vor găsi ceva informații pe aici…
În mai 2023 BMW prezenta în avanpremieră la București noul BMW Seria 5. Știam cu toții de la bun început că această generație va avea atât versiunile clasice alimentate cu combustibili fosili (benzină și diesel), cât și deja obișnuitele versiuni complet electrice. Denumită i5, varianta EV a noului Seria 5 este disponibilă în configurațiile eDrive40, xDrive40 și M60 xDrive. Iar eu am condus, din fericire pentru mine, un BMW i5 M60 xDrive.
Specificații BMW i5 M60 xDrive (2024)
Specificații
Automobil electricBMW i5 M60 xDrive (2024)
Motor 2 x electric:
1. motor electric față cu putere maximă de 192 kW / 261 CP și cuplu maxim 365 Nm
2. motor electric spate cu putere maximă de 250 kW / 340 CP și cuplu de 430 Nm
Putere maximă combinată de 442 kW / 601 CP și cuplu de 820 Nm
Transmisie Transmisie cu 1 raport de demultiplicare, tracțiune integrală xDrive
Baterie și încărcare Capacitate nominală de 84.4 kWh, capacitate netă de 81.2 kWh
Încărcare DC cu maxim 206 kW, încărcare AC cu maxim 11 kW
Autonomie WLTP 455 - 516 km
Consum WLTP 18.2 - 20.6 kWh / 100 km – mixt
Performanțe 230 km/h viteza maximă (limitată electronic)
3.8 sec. accelerația de la 0 la 100 km/h
Capacitate portbagaj 490 l
Dimensiuni (Lxlxh) 5060 x 1900 / 2156 x 1505 mm
Greutate 2305 kg (2380 kg în talon)
Aș spune că designul celor două generații anterioare acesteia de față a fost unul complet integrat în gama BMW, fără nimic ieșit din comun, asta după experimentul cu seria E60 / E61, cea desenată când Chris Bangle era șeful de design la bavarezi. Mie sincer mi-a plăcut și aceea, cum mi-au plăcut toate Seriile 5 de până acum, dar mai ales cea de-a patra generație (E39). Aceea mi-a rămas la suflet și acum…
În fine, astăzi schimbăm complet macazul, fiindcă avem un design cu totul nou, dar care păstrează și cele mai importante elemente specifice BMW. Mă refer în principal la „rinichi”, care sunt și iluminați (cum altfel în 2024), și la forma montantului C, unde acum apare discret un „5”.
Aș spune că „silueta” noului BMW Seria 5 ascunde cumva proporțiile pe care a opta generație le-a atins. Are acum mai bine de 5 metri lungime și un ampatament de aproape 3 metri, dimensiuni ce până mai ieri erau rezervate exclusiv clasei de lux. Da, noul BMW Seria 5 este mare, dar nu pare masiv. Dacă place sau nu abordarea ține de fiecare, eu sincer îl văd deocamdată doar ceva mai diferit decât știam că se prezintă un Seria 5.
În specificația i5 M60 xDrive și cu câteva pachete opționale de design, noul BMW Seria 5 poate căpăta un aspect ceva mai agresiv, dar nu uită, din partea mea, nici eleganța pe care trebuie să o impună un sedan premium de clasă mare.
Trecând la interior, observi din prima că acele dimensiuni de afară se regăsesc în dreptul locului pentru pasageri. Deși nu-i chiar cel mai spațios din clasă, este o îmbunătățire majoră față de ceea ce știam de la generațiile trecute. În față nu au fost niciodată probleme și desigur că nu sunt nici acum, mai ales că excelentele scaune au nenumărate opțiuni de reglaj pe distanțe foarte largi, iar în spate ai în sfârșit suficient loc la genunchi. La cap încă mai sunt ceva limitări, dar asta doar pentru persoane de circa 1.85 metri și mai mult. Bancheta este foarte bine configurată, chiar dacă șezutul este cam jos, deci vei avea genunchii ceva mai sus decât ți-ar fi plăcut într-un sedan premium de clasă mare.
Portbagajul este destul de mare, are aproape 500 de litri și nu asta ar putea reprezenta o problemă pentru bagaje, ci deschiderea destul de îngustă și faptul că volumul este distribuit pe lungimea mașinii, cu o înălțime ceva cam limitată în portbagaj.
Layout-ul interior este și el complet schimbat față de ce știam de la generațiile anterioare. S-a trecut și la i5 la cele două ecrane uriașe ușor curbate ce vin unul în prelungirea celuilalt.
Pentru mine este ușor deranjant să am o poziție ideală de condus, volanul să-l pot pune exact acolo unde vreau să-l am, dar să văd apoi informațiile de pe panoul de bord ușor înclinate. Mi se pare că strică ușor din impresia generală de perfecțiune pe care o lasă calitatea de fabricație. Fiindcă, da, nu am ce să reproșez ca asamblare, finisări și materiale. Cu greu poți găsi ceva de comentat dacă designul te-a convins.
Și este cam greu să nu fii plăcut impresionat și de designul interior, fiindcă sunt atât de multe opțiuni de personalizare, încât dacă tot nu-ți place ambianța pe care ai creat-o, înseamnă că ai greșit tu cu ceva când ai configurat mașina.
Cum se conduce BMW i5 M60 xDrive (2024)?
Aș spune impecabil! Asta fiindcă, în primul rând, ascunde cu mare pricepere acea greutate de peste 2.3 tone. Adică, la limită simți masa mașinii, dar chiar și atunci nimic nu îți dă emoții. Bine, îți dă emoții, dar dintre cele pozitive, dintre cele pe care abia aștepți să le stârnească o mașină ce-ți pune la dispoziție peste 600 de cai și un cuplu ca de camion, adică mai bine de 800 Nm.
BMW i5 M60 xDrive este în primul rând confortabil, foooarte confortabil, dar, cu suspensia M Professional complet adaptivă (4.200 EUR cu TVA), își poate schimba instant temperamentul. Nu, mașina nu devine niciodată prea rigidă, confortul rămâne uimitor de ridicat, dar oscilațiile caroseriei dispar ca prin minune chiar și atunci când faci schimbări bruște și rapide de direcție. Amortizoarele adaptive parcă știu înainte ce vrei să faci și nu lasă mașina să se încline prea mult. Nici pe laterale și nici longitudinal.
Fiindcă BMW i5 M60 xDrive chiar poate provoca și mișcări de tip tangaj. Asta prin accelerația de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 4 secunde și prin niște reprize de-a dreptul brutale pe modul Sport și cu Boost activat din padela dedicată din spatele volanului. Da, am scris „brutale” și chiar așa sunt acele forțe care parcă te lovesc în piept și te fixează apoi în scaun până ce eliberezi puțin din accelerație. Sunt greu de suportat inclusiv de către șofer, în timp ce pasagerii vor face fel de fel de exclamații. Atenție, exploziile acestea de putere sunt valabile doar în modul Sport și doar când activezi modul Boost, ce este valabil pentru 10 secunde. Atunci este dezlănțuit întreg potențialul celor două motoare electrice, în rest ai parte de un comportament cum nu se poate mai rafinat, mai liniar.
BMW i5 M60 xDrive poate fi așadar un adevărat bolid de drag racing, dar mai tot timpul te va încânta cu mult confort și cu liniște deplină. Asta dacă vrei așa ceva, fiindcă există și opțiunea IconicSounds Electric. Și da, merită activată pentru modul Sport fiindcă atunci sunt emise în boxele genialului sistem de sunet niște zgomote atât de diferite, atât de spectaculoase că nu ai cum să nu le îndrăgești. Când sunt activate și când apeși cu putere accelerația, aceste sunete, care îmbină să zic zgomotul unor motoare clasice pe benzină cu cel al motoarelor electrice, te fac să te simți ca într-o navetă spațială ce încă nici nu s-a inventat. Există pentru acele scurte momente doar în imaginația ta, dar parcă o știi cumva din viitor…
În fine, de reținut referitor comportamentul și ținuta de drum a unui BMW i5 M60 xDrive este că acesta poate fi tot ce vrei să fie: un cruiser incredibil de confortabil și de silențios sau un sportiv de viteză, însă nu neapărat unul de maraton.
Asta fiindcă vorbim totuși de un automobil complet electric, care vine cu o autonomie maximă de puțin peste 500 km. Asta conform normativului WLTP, fiindcă în realitate, dar mai ales dacă pui des la treabă toți cei 601 CP, autonomia va fi de circa 350 km. Asta dacă te bucuri ceva mai des de accelerațiile și reprizele fulminante pe care le poate un BMW i5 M60 xDrive. Dacă mergi normal, cu doar câteva excese, atunci prinzi în jur de 400 km, chiar și ceva mai mult de atât.
Consumul mediu, tot dacă ne raportăm la cel WLTP, poate fi de circa 18.2 – 20.6 kWh / 100 km. Dar în trafic real cu greu vei putea scădea sub un 22 kWh. Dacă mergi ceva mai apăsat cu accelerația, atunci un consum va fi de 26 – 28 kWh / 100 km, iar dacă vei transforma un BMW i5 M60 xDrive într-o mașină sport, atunci vei trece de 30 kWh / 100 km mai tot timpul.
Pe partea de încărcare, mașina poate trage curent cu până la 206 kW de la o stație DC care poate furniza o asemenea putere.
Noi am încărcat la o stație DC de 50 kW și a durat 35 de minute să ducem bateria de 81.2 kWh de la 53 la 85%.
Ca tehnologie la bord, BMW i5 M60 xDrive are cam tot ce îți poți imagina pe partea de confort, dar mai ales ca asistență la conducere. Mașina este de un nivel autonomous 2.5 zic eu, adică poate rula complet singură în anumite situații. Șoferul trebuie însă să fie mereu atent la trafic, mereu în stare să intervină, ba chiar mașina se asigură că așa este, monitorizând fața și ochii șoferului și emițând atenționări dacă acesta nu este conectat la ce se întâmplă în jur.
Chiar nu are rost să enumăr toate echipamentele standard și opționale de pe mașina de test, vă puteți juca cu configuratorul de pe site-ul BMW România și veți descoperi acolo cât de extinse sunt posibilitățile de personalizare ale unui BMW i5 M60 xDrive.
Prețul pleacă de la circa 100.000 EUR cu TVA pentru echiparea de bază, să spunem, iar un exemplar cu dotări opționale precum au fost pe mașina de test va ajunge la peste 127.000 EUR cu TVA. Mult? Sigur că da, mai ales pentru cei mulți care nu reprezintă clientul țintă al unei astfel de mașini. Însă cei solvabili și care iau în considerare un BMW i5 M60 xDrive chiar nu cred că vor regreta alegerea dacă se opresc la acest EV. De fapt, cu greu cred că cineva care va face un drive test cu acest model când este în căutarea unei mașini noi nu va merge mai departe cu comanda pentru un BMW i5 M60 xDrive.
Eu consider că această mașină are capacitatea de a convinge doar după ce a fost condusă câțiva zeci de kilometri, așa cum am avut șansa de a face și eu. Numai că eu nu sunt un potențial client, ci doar un pasionat care a încercat să transmită cum s-a simțit în spatele volanului unei mașini care îi va rămâne în minte și în suflet. Iar asta este mare lucru pentru un EV, fiindcă eu încă iubesc motoarele termice, cele pe benzină…
Galerie foto cu BMW i5 M60 xDrive (2024):