În urmă cu câteva zile am ajuns în Austria alături de Dacia spre a descoperi tot ce înseamnă noua ediție Extreme, disponibilă pe modelele Sandero Stepway, Jogger, Duster și Spring. La micuțul EV este vorba despre cea mai importantă modificare, fiind disponibil un nou motor cu o putere mai mare cu aproape 50% față de versiunile de până acum, la Sandero Stepway și Jogger este introdus un nou mod de rulare – Extended Grip, ce optimizează răspunsul ESP-ului pentru o aderență mai bună pe suprafețe dificile, pentru ca la Duster să fie prezente strict anumite elemente de design specifice acestei noi echipări.

Așadar, înainte de a vedea cum se comportă Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65, voi trece rapid în revistă toate noutățile gamei Extreme:

  • apare o nouă culoare de caroserie la Sandero Stepway, Jogger și Duster – Cedar Green, pentru ca la Spring nuanța introdusă în premieră să fie Slate Blue;
  • elemente de design în culoarea Copper Brown, dispuse atât la exterior, cât și înăuntru. Carcasele oglinzilor exterioare, sigla Dacia Link din centrul roților, denumirea Dacia de pe haion, detalii de pe barele de pe plafon pe afară, respectiv fâșii pe fețele de uși, conturul aeratoarelor și al centralei multimedia la interior sunt în această nuanță ca de cupru;
  • jantele de 16 inch la Sandero Stepway și Jogger și pe 17 inch la Duster sunt vopsite într-un negru lucios, denumit Shiny Black;
  • elemente de decor ce imită modul în care sunt trasate curbele de nivel pe hărțile topografice. La exterior sunt pe stickere de la baza portierelor la Sandero Stepway, Jogger și Spring, respectiv la montantul B la Duster. În interior, astfel de elemente sunt pe praguri și covorașele de cauciuc (la Spring doar la cele față);
  • un nou material textil – MicroCloud, ce se simte la atingere cumva precum catifeaua, dar care promite să fie rezistent și ușor de curățat, este prezent pe scaune și fețele de uși la Duster, Sandero Stepway și Jogger, la ultimele două fiind aplicat și pe bord;
  • sigla Dacia Link este reliefată pe spătarul scaunelor față, undeva sub tetiere.

La Sandero Stepway și Jogger este introdus un nou mod de lucru pentru sistemul electronic de stabilitate. Extended Grip ajustează intervenția ESP-ului pentru ca aderența să fie optimă pe suprafețele alunecoase. Modul se activează de la un buton dedicat de pe bord. La Duster acest mod nu este disponibil, întrucât aici poate fi aleasă varianta cu tracțiune integrală.

Pentru Jogger sunt disponibile de acum mai multe accesorii și pachete ce se adresează pasionaților de camping. Pachetul Sleep este unul complex, ce aduce în mașină un pat de două persoane, cu lungimea de 190 cm și lățimea de 130 cm în dreptul ușilor spate. Înălțimea ce rămâne utilă de la baza patului până la plafon este de 60 cm. În portbagaj, sub pat, cu ușă de acces ce se poate transforma într-un fel de măsuță când este deschisă, este și o cutie de depozitare cu volum util de 220 litri.

Întregul pachet Sleep cântărește 50 de kg și poate fi cumpărat odată cu mașina, la un preț de 1.490 de EUR cu TVA. În cazul în care este achiziționat ulterior pentru un vehicul existent, costul pentru Sleep Pack urcă la 1.790 EUR.

Totodată, Jogger poate fi completat cu jaluzele pentru toate geamurile și cu un cort exterior ce se montează în prelungirea mașinii, la partea din spate, când hayonul este deschis.

Trecem la Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65

Vorbim despre versiunea ce introduce un nou motor cu puterea maximă de 48 kW / 65 CP, unul ce poate urca la turații mult mai înalte decât cel de 33 kW / 45 CP – 14.700 rot/min față de 8.500 rot/min. În același timp, raportul de demultiplicare al reductorului, adică al sistemului cu roți dințate ce transmite puterea de la motorul electric la roțile față, este acum mult mai mare – 12.057:1 față de 7.162:1. Prin această modificare, cuplul transmis efectiv punții față este mult mai ridicat.

Ansamblu motor si baterie Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65

Cum se traduc aceste îmbunătățiri în cifrele de accelerație de pe loc și la reprize? Ei bine, Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65 face „suta” cu start de pe loc în 13.7 secunde, față de 19.1 secunde cât reușește modelul cu 45 CP. De asemenea, sprintul 0 – 50 km/h este rezolvat de versiunea ELECTRIC 65 în 3.9 secunde versus 5.8, pentru ca repriza 80 – 120 km/h să dureze 13.5 secunde față de 26.2 secunde.

Autonomia nu a avut mai deloc de suferit, cifrele oficiale arătând așa: 220 km în ciclu WLTP mixt, cu 305 km la WLTP City.

Care a fost consumul și autonomia din test pentru Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65?

Hai să încep direct cu cifrele afișate de computerul de bord:

După un parcurs total de 94 km, ce a presupus traversarea Vienei, intrarea pe centură unde au fost și porțiuni cu viteză maximă de 100 și chiar 120 km/h și un traseu cu mari diferențe de nivel și cu multe curbe și serpentine, consumul mediu a fost de 11.3 kWh. Trebuie să specific că jumătate din traseu am condus eu, cealaltă jumătate un coleg de la altă publicație. Chiar și așa, stilurile noastre de șofat au fost foarte apropiate. Am și testat accelerațiile și reprizele, adică am apăsat la maximum pedala de accelerație, dar am mers mai mereu în limitele legale și în ritm cu traficul. Aerul condiționat a fost tot timpul pornit, iar temperatura exterioară a fost de circa 15 – 17 grade Celsius.

După cei 94 km, am rămas cu 60% energie în bateria de 26.8 kWh, ceea ce s-ar traduce într-o autonomie de aproximativ 235 km. Așadar, suntem în grafic.

Cum am simțit eu din spatele volanului că se comportă Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65

Dacia Spring Exteme ELECTRIC 65

Oficialii Dacia ne-au transmis că, pe lângă noul motor, Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65 a primit și un nou reglaj pentru suspensii, fiind înlocuite amortizoarele. Ținuta de drum este axată prioritar pe confort, care, trebuie să recunosc, este peste așteptări. Pentru o mașină atât de mică și de ușoară suspensia lucrează extrem de fin, fără zgomote, și nivelează mai toate neregularitățile drumului. Și, credeți-mă că există și din acestea în Austria, prin Viena și împrejurimi.

Reversul medaliei la asemenea ținută de drum este că reacțiile mașinii nu sunt cele mai exacte, să zic așa. Schimbările bruște de direcție sau curbele în care intri mai tare nu-ți dau deloc încredere în mașină, apare un ruliu pronunțat și îți dai seama repede că Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65 nu este făcută pentru mers dinamic. Asta dacă se gândea cineva că o astfel de mașină îți poate oferi și distracție… 

În aceeași ordine de idei, direcția este poate cea mai artificială din tot ce am condus până acum. Sunt volane de gaming pe PC sau consolă ce oferă mai mult feedback, în timp ce răspunsul este lent și pare că există întârziere de la momentul la care rotești de volan și până când roțile brachează în mod efectiv. Ciudat și deloc plăcut acest mod de reacție. Este adevărat că asistarea este foarte pronunțată, nu este nevoie deloc de efort la manevrele de parcare, dar un pic de conexiune între șofer și mașină prin intermediul volanului era de preferat.

Accelerațiile și reprizele se încadrează acum în normal, față de versiunea de 45 CP, noua Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65 fiind evident mai pregătită inclusiv pentru scurte trasee extraurbane. Pleacă mai hotărât de pe loc, până pe la 70 – 80 km/h este absolut corectă ca dinamică, dar mai sus de atât încă trebuie să ai grijă cum planifici o depășire. Chiar și așa, față de un Spring de 45 CP unul ELECTRIC 65 este evident mai bine pregătit.

Ce aș mai vrea să evidențiez despre Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65

Dacia Spring Exteme ELECTRIC 65

Faptul că, deși spațiul la cap a fost ok pentru mine, care am 1.95 m înălțime, poziția la volan nu este cea mai bună, fiindcă nu există reglaj pentru volan, nici pe înălțime și nici pe adâncime. Sigur că eu sunt o excepție, dar am vrut să precizez asta și să știți că volanul îți stă cam pe picioare în cazul în care ai o înălțime peste medie. În plus, scaunele față nu oferă aproape deloc suport lateral.

Mai mult, parbrizul este cam îngust, în sensul că nu se continuă suficient spre plafon , iar dacă ești mai înalt vei avea probleme să vezi în sus. Nu-i tocmai grav, dar ca să vezi semaforul de sus, de exemplu la o intersecție când ești primul din coloană, este nevoie să te apleci serios.

Sub capota față este mult loc liber, tot ce este acolo nu ocupă prea mult spațiu și ar fi putut fi amenajat deasupra un mic portbagaj, fie el și de doar câțiva zeci de litri. Ar fi fost util fix pentru a depozita cablurile de încărcare, mai ales că priza mașinii este tocmai în față.

Apoi, înțeleg că Spring este cel mai ieftin EV ce se poate cumpăra acum în Europa (până la acest moment au fost plasate peste 110.000 comenzi), dar sunt parcă prea multe compromisuri. Nu vreau să le înșir aici, este vorba în special despre calitatea materialelor, despre finisări… în esență de cum se simte această mașină ce, până la urmă, fără eco bonusuri, are un preț de plecare de 22.450 EUR cu TVA.

Apropo de preț. Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65 poate fi cumpărată în țara noastră de la circa 11.300 EUR cu TVA, dacă scădem reducerea maximă ce poate fi aplicată prin programul Rabla Plus. Un Spring de bază, adică versiunea Essential cu motorul de 45 CP, costă 20.800 EUR, deci poate fi achiziționat la jumătate de preț prin același program Rabla Plus. Asta înseamnă că cel mai ieftin Spring poate costa circa 10.400 EUR cu TVA. 

Și voi încheia prezentarea fix cu asta. Vouă cum vi se pare Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65? Merită diferența de aproximativ 900 de EUR față de varianta de bază, cea cu 45 CP?