Astăzi, 6 decembrie 2022, s-a desfășurat evenimentul în urma căruia a fost desemnată Mașina Anului 2023 în România. Cele 8 modele ce au ajuns până în etapa finală le-am expus aici, dar le voi enumera din nou, pentru ca toată lumea să înțeleagă care au fost favoritele juriului înainte de a fi stabilită marea câștigătoare:
- Alfa Romeo Tonale;
- Citroen C5 X;
- Dacia Jogger;
- KIA Sportage;
- Opel Astra;
- Renault Megane E-TECH Electric;
- Toyota Corolla Cross;
- Volkswagen ID.5.
Pentru a putea decide în deplină cunoștință de cauză care dintre modelele de mai sus merită distincția supremă în țara noastră pentru anul 2023, am mers dis de dimineață la Academia Titi Aur, unde ne aștepta cel puțin câte un exemplar din fiecare mașina finalistă.
Ziua de teste a început cu un traseu de câțiva zeci de kilometri în jurul locației de bază, în care fiecare membru al juriului a putut conduce cel puțin 7 – 8 km fiecare mașină, succesiv. Deși poate părea puțin ca distanță, nu este deloc așa, fiindcă în momentul în care treci dintr-o mașină în cealaltă la distanță de doar câteva secunde, observi imediat care sunt diferențele dintre fiecare, care sunt punctele slabe și care sunt atuurile.
Descoperi în detaliu cum este poziția la volan, cât spațiu ai la dispoziție, cum este vizibilitatea, cum se prezintă comenzile, informațiile de la panoul de bord, centrala multimedia. Totodată, îți faci rapid o idee asupra calității de fabricație, iar odată ce te pui în mișcare compari nivelul de antifonare, ținuta de drum, dinamica, analizezi grupul motopropulsor. Toate acestea în condiții normale de rulare, pe drumurile publice.
Partea a doua de test a supus mașinile la probe mai grele. Pe circuitele de la Academia Titi Aur a fost configurat un traseu care să evidențieze cum se comportă mașinile în situații limită. Sunt zone cu denivelări, cu suprafețe diferite ca aderență pentru roțile de pe partea dreaptă față de cele de stânga, cu curbe largi ori închise, cu slalom printre jaloane și testul elanului, cu frânări de urgență de la mai bine de 100 km/h. Aici înțelegi cel mai bine cât de bine este reglată suspensia, cum reacționează mașina în cele mai diferite și complexe scenarii.
Acum, dacă ați parcurs până aici textul, înseamnă că vă interesează cu adevărat care este Mașina Anului 2023 în România. Nu vă mai țin pe jar și vă prezint direct clasamentul pe puncte, așa cum a fost întocmit după votul celor 13 membri ai juriului:
- Renault Megane E-TECH Electric – 149 de puncte;
- Dacia Jogger – 142 de puncte;
- Opel Astra – 94 puncte;
- KIA Sportage – 91 puncte;
- Citroen C5 X – 84 puncte;
- Volkswagen ID.5 – 78 puncte;
- Toyota Corolla Cross – 73 puncte;
- Alfa Romeo Tonale – 69 puncte.
Observați că diferența a fost minimă între primul și cel de-al doilea loc, doar 7 puncte le-au despărțit pe cele două modele ale Grupului Renault.
Ca să înțelegeți cum s-a ajuns la aceste puncte, trebuie spus că fiecare membru al juriului a putut acorda un anumit număr de puncte fiecărei mașini. Cumva ca la clasamentul de la finalul unei curse de F1… Adică, pentru primul candidat ofereai 15 puncte, cel de-al doilea primea 11 puncte, locul trei se alegea cu 9 puncte, iar de la 4 la 8 erau distribuite de la 7 la 3 puncte.
Votul este deschis, la sfârșit sunt afișate punctajele acordate de fiecare membru al juriului. Ca să fie transparență totală, o să vă spun cum am acordat eu punctele:
- Renault Megane E-TECH Electric – 15 puncte;
- Opel Astra – 11 puncte;
- Dacia Jogger – 9 puncte;
- Citroen C5 X – 7 puncte;
- KIA Sportage – 6 puncte;
- Toyota Corolla Cross – 5 puncte;
- Volkswagen ID.5 – 4 puncte;
- Alfa Romeo Tonale – 3 puncte.
Pentru mine, Renault Megane E-TECH Electric merită fără doar și poate distincția Mașina Anului 2023 în România, fiind un EV de excepție, care vine la un preț excelent. Ținuta de drum este exemplară, tehnologii din plin, Servicii Goolge integrate direct în sistemul de infotainment, cu update-uri OTA, dotări cuprinzătoare încă din standard, eficiență maximă, autonomie ridicată, dinamică de nivel hot-hatch și aș putea continua… Iar toate acestea la un preț grozav, ce-i drept doar dacă aplicăm bonusurile prinse în programul Rabla Plus.
Opel Astra este din partea mea foarte apropiat de Renault Megane E-TECH Electric, cu mici lipsuri doar pe partea de sistem infotainment, care nu este pe atât de avansat. În rest, o calitate de fabricație de nivel premium, suspensii excelent reglate, spațiu, scaune incredibil de confortabile și multe, multe altele care m-au făcut să duc compacta germană pe locul secund.
Dacia Jogger este campionul prețului, chiar dacă acesta a urcat incredibil de sus și pentru marca autohtonă. Totuși, primești multă mașină, extrem de mult spațiu, până la 7 locuri, platformă tehnică bine pusă la punct, motoare economice, dotări cel puțin decente.
Pe 4 l-am clasat pe Citroen C5 X fiindcă a reprezentat o surpriză extrem de plăcută. O combinație de crossover și fastback ce se duce din multe puncte de vedere către zona premium. Foarte confortabil, mult spațiu, calitate înaltă de fabricație, materiale foarte bune, ambianță unică și extrem de plăcută în interior. Un cruiser ce se pretează la drumuri lungi.
KIA Sportage a fost cât pe-aci să ia locul lui Citroen, doar că nu mi s-a părut atât de bine studiată, să zic așa. Poziția la volan foarte înaltă și trapa panoramică m-au făcut să stau cu capul în plafon, scaunele erau un pic cam tari și puteau fi mai bine profilate și au mai fost mici inconveniente ce m-au determinat să-i acord doar 6 puncte.
Toyota Corolla Cross nu e rea. Doar că parcă niponii nu și-au dat silința până la capăt. Foarte confortabil, SUV-ul dă greș ca dinamică, iar motorul termic în tandem cu transmisia CVT se aude prea tare înăuntru deja de la 2200 – 2300 rpm. În rest, spațiu cel puțin decent, scaune foarte confortabile și asamblare tipic japoneză, unde nimic nu se mișcă, nu scârțâie. Calitatea materialelor putea fi mai bună, iar designul interior pare ușor învechit pe alocuri.
Volkswagen ID.5, dacă l-aș fi analizat fără a ține cont de preț, ar fi prins top 3 cu siguranță. Doar că mașina prezentă la test venea într-o configurație ce ducea prețul la peste… 68.000 Euro (fără a scădea ecobonsul pentru EV-uri). Așa că, oricât de bun ar fi, nu mi se pare că se poate adresa unei mase prea mari a românilor.
În final, surpriza… mai puțin plăcută. Eram foarte entuziasmat să descopăr Alfa Romeo Tonale, dar nu am găsit ceea ce speram. Sportivă da, dar cu o ținută de drum deloc rafinată, nimic din ceea ce te aștepți de la o mașină premium. În plus, motorul nu este nici el cel mai rafinat, nu trăgea așa cum ți-ai dori de la o Alfa, iar cutia automată reacționa foarte lent, la kick-down dura și mai bine de 2 secunde până găsea treapta potrivită. Păcat, mare păcat! Cu ceva atenție Alfa Romeo Tonale m-ar fi putut determina să-i acord cel puțin dublu ca punctaj.
Am făcut o scurtă trecere în revistă a fiecărui model pentru că am vrut să mă fac înțeles asupra deciziilor. Punctele le-am acordat ținând cont de cele mai importante caracteristici ale fiecărei mașini. Însă nu a fost vorba dpar de atât, ci m-am raportat și la piața internă.
În fine, vă aștept cu comentarii prin care să-mi spuneți cum ați votat voi, măcar primele trei poziții cum le-ați fi aranjat.