Dacă producătorii auto se îndreaptă cu pași repezi către propulsia electrică a modelelor comercializate, marii producători de motociclete par destul de reticenți în ceea ce privește lansarea de modele electrice.
Este clar că experiența de a conduce o motocicletă este în mare parte și auditivă, iar eliminarea zgomotului produs de un motor termic ar duce la atenuarea senzațiilor trăite în spatele ghidonului totuși, printre pasionați trebuie să existe și “ecologiști”. Pentru aceștia există de câțiva ani modele de motociclete electrice cam în toate categoriile existente, însă dacă facem o comparație cu oferta de automobilele electrice, piața moto pare destul de departe.
Am scris acest articol în urma citirii declarației făcute de CEO-ul Harley-Davidson, care spunea acum câteva zile că, la un moment dat, toate modelele mărcii vor fi electrice. O declarație destul de curajoasă, având în vedere că marele producător american de motociclete și-a creat numele în jurul senzațiilor oferite de motoarele V2 (senzații legate în special de zgomot și vibrații). Încă din anul 2019, Harley-Davidson are în gamă modelul LiveWire, care ulterior a devenit o marcă separată. Acest model nu a excelat în vânzări, probabil și din cauza prețului de aproape 30.000 dolari.
Cunoscuții producători japonezi de motociclete (Suzuki, Honda, Kawasaki și Yamaha) au făcut pași și mai timizi către electrificare, lansând în special scutere electrice. Același lucru îl putem spune și despre BMW care a lansat doar radicalul CE 04.
Singurul producător mai mare de motociclete exclusiv electrice vine tot din America, se numește Zero Motorcycles, un fel de Tesla a industriei moto, este pe piață de ceva timp și are o gamă destul de diversificată.
Și China face pași către această industrie, fiind din ce în ce mai mulți producători de motociclete ușoare electrice în această țară.
Dacă este să facem o analiză comparativă între o motocicletă și o mașină ambele electrice, am putea spune că este mai simplu și mai puțin costisitor să dezvolți, respectiv să produci o motocicletă electrică. Datorită greutății reduse, cu o baterie nu foarte mare poți oferi o autonomie comparabilă cu modelele pe benzină. Mai mult, unele motociclete ușoare au chiar baterie portabilă, ce poate fi încărcată în casă sau schimbată dacă dispunem de mai multe.
În ceea ce privește performanțele, un motor electric are un cuplu constant pe toată plaja de rotații față de un motor termic care, la motociclete, necesită turații mari pentru a atinge performanțele maxime. De exemplu, Lightning LS-218, cea mai rapidă motocicletă de serie la momentul actual, accelerează în 2,2 secunde până la 100 km/h, are o viteză maximă de 350 km/h și o autonomie de 290 km. Aceste performanțe sunt ceva mai bune decât cele obținute de Kawasaki H2 (cea mai puternică motocicletă de serie cu motor termic), iar prețul este cu doar 20% mai mare. În cazul automobilelor, unul electric costă cel puțin dublu față de unul termic cu performanțe similare.
De anul trecut, statul român oferă programul Rabla Plus pentru motociclete electrice, subvenția ajungând până la 27.500 lei. Și totuși, de ce motocicliștii nu se îndreaptă către variante electrice?
Să fie zgomotul atât de important? Sau deciziile țin și de alți factori – timp de încărcare al bateriilor, plăcerea de a schimba viteze etc?