Nici nu am mai avut timp să vă spun acum câteva zile care au fost cele 7 finaliste Mașina Anului 2026 în România, cele care s-au înfruntat astăzi pentru titlul suprem… Așa că, fără a mai face o introducere plictisitoare, pot să pun aici nu doar cele 7 finaliste, ci și ordinea în care acestea s-au clasat în urma votului celor 13 membri ai juriului acestei ediții.
1. BYD Dolphin Surf – 134 puncte

2. Dacia Bigster – 125 puncte

3. Renault 5 – 121 puncte

4. Ford Puma Gen-E – 116 puncte

5. KIA EV4 – 110 puncte

6. Citroen C3 Aircross – 71 puncte

7. FIAT Grande Panda – 64 puncte

Am făcut parte și în acest an din juriu și aș vrea să vă spun cum am acordat eu punctele la Mașina Anului 2026 în România. Ca de fiecare dată de când particip, testele cu cele 7 finaliste s-au petrecut atât pe drumurile publice, cât și pe un traseu complex organizat pe circuitele Academiei Titi Aur. După ce am mers în condiții extrem de variate, putând înțelege foarte precis comportamentul fiecărui model, și după ce am analizat mașinile ca design, calitate de farbicație, spațiu, dotări etc., am punctat astfel:
1. BYD Dolphin Surf – 15 puncte. Nu doar eu am acordat maximul de puncte acestui model, ci și alți 5 membri ai juriului (deci am fost 6 care am plasat Dolphin Surf pe primul loc). Eu am fost extrem de plăcut surprins de tot ce înseamnă această micuță citadină complet electrică. Este „simpatică” la exterior din partea mea, însă interiorul a fost cel care a cântârit mult mai greu la analiza subiectivă. Este un interior la care concurenți din segmentul C (poate și mai sus în unele cazuri) pot doar visa. Calitate excelentă de fabricație, asamblare foarte solidă, cu finisaje atent lucrate și materiale incredibil de bune. Mult, foarte mult spațiu în habitaclu raportat la dimensiunile exterioare și un nivel al dotărilor care te lasă cu gura căscată, cum s-ar spune.




Faptul că ecranul sistemului de infotainment se rotește electric din mod peisaj în mod portret nu pot să spun că are vreo mare valoare practică, dar nu am avut cum să nu apreciez cât de robustă este acea prindere, ecranul pare „sudat” de fapt acolo, în oricare dintre cele două poziții. Apoi, ai reglaj electric pentru ambele scaune față (care au o formă excelentă, foarte confortabile și cu suport optim pe toate direcțiile), fel de fel de senzori și de sisteme de asistență care funcționeză uimitor de bine și multe, multe altele. Unde mai pui că ai și camere video la 360 de grade cu rezoluție foarte bună și că interfața sistemului de infotainment este intuitivă și rulează foarte fluid…
Iar apoi, este ținuta de drum… Aici punctează din nou deciziv BYD Dolphin Surf. Se comportă ca o mașină mai mare, stabilă (foarte fun și pe circuit) și cu o suspensie care filtrează eficient orice denivelare, iar asta fără zgomote de la articulații. Niciun zgomot de altfel, la 100 km/h este atât de silențioasă că ai impresia că rulezi, de fapt, cu 50 – 60 km/h. Da, foarte bine antifonată, mai nimic nu deranjează înăuntru. Și ar mai fi multe de apreciat și de amintit la acest surprinzător BYD Dolphin Surf, însă închei prin a spune că i-am acordat maximul de puncte în special pentru că primești toate acestea la un preț de pornire foarte bun – de la 15.700 EUR cu TVA și tichet Rabla Plus inclus. Este adevărat că-i vorba despre varianta de bază, dar oricum și aceea este suficient de bine dotată.
2. Renault 5 – 11 puncte. Am înțeles cu această ocazie de ce R5 este Mașina Anului 2025 în Europa…



Da, este foarte reușit, de la un design plăcut, un interior cel puțin la același nivel ca aspect, dar și bine construit, cu o ținută de drum exemplară (punte spate independentă în acest segment este o raritate și chiar face diferența), un consum bun, deci eficiență crescută, dar și un preț destul de corect raportat la toate acestea.
3. Dacia Bigster – 9 puncte. L-am testat amănunțit în vară și aveți în acel review toate detaliile.



Nu l-am poziționat mai sus din cauza prețului, care mie mi se pare ceva cam optimist raportat la calitatea percepută. Marile avantaje rămân spațiul interior, ținuta de drum și eficiența, adică un consum bun de combustibil. De perfecționat ar fi timoneria cutiei manuale de viteze, în special.
4. KIA EV – 7 puncte. De departe cea mai rafinată mașină din această finală.



Au fost două modele prezente la testele finale, dar niciunul nu pot spune că mă atrage ca design exterior. Înăuntru, în schimb, atmosferă de lounge, muuult spațiu, asamblare solidă și de calitate, cu materiale cel puțin decente, dar nu neapărat impresionante. Ținuta de drum pune accent pe confort, dar EV4 rămâne și foarte plăcut la condus. A pierdut puncte din partea mea din cauza prețului, care face din acest EV unul pe care puțini și-l pot permite fără ceva sacrificii.
5. Ford Puma Gen-E – 6 puncte. Olteanca noastră nu-i rea, nu-i rea deloc, dar o simți de concepție o idee mai îmbătrânită.


O știm bine ca design, iar ca ținută de drum este o idee cam rigidă, pe de altă parte se ține bine pe curbe. Ar fi meritat, din partea mea, ceva mai multă putere, tocmai datorită faptului că te îndeamnă prin setarea trenului de rulare să te implici din spatele volanului. Din păcate, Puma Gen-E nu se descurcă grozav la consum când o forțezi mai tare, la mers normal fiind eficientă, ce-i drept. Doar că atunci când am ajuns pe circuit s-a văzut dovedită, la sfârșitul zilei autonomia din bord fiind… zero.
6. Citroen C3 Aircross – 5 puncte. Mi-a fost greu să pun acest model în spatele Pumei, decizia a fost la limită.


Am apreciat confortul suprem al suspensiilor, nivelul de spațiu, layout-ul interior (deși poate părea complicat, de fapt ai cam totul la îndemână) și prețul bun raportat la tot ce primești. Nu este cel mai rafinat, adică arată că au fost făcute ceva compromisuri pentru a se obține acest preț bun, dar eu consider că merită mai multă atenție decât primește.
7. FIAT Grande Panda – 4 puncte. Nu doar de la mine a primit minim de puncte, ci și de alți 5 membri, în timp ce încă 4 membri ai juriului au acordat doar 5 puncte.





Arată foarte funky, să-i spun, atât la exterior, cât și înăuntru, dar nu convinge deloc nici la ținuta de drum și nici la calitatea de fabricație. Motorul este rugos, cutia automată schimbă greoi (la versiunea termică, fiind disponibil și ca EV), suspensia este gălăgioasă și nu se descurcă cu aproape nicun fel de denivelări, iar asamblarea și, mai ales, finisajele de detaliu lasă mult de dorit.
Cam atât de la finala Mașina Anului 2026 în România. Vouă cum vi se par rezultatele? Continuăm discuțiile în zona de comentarii?