Așa cum v-am spus încă de când au fost anunțate finalistele Mașina Anului 2025 în România, în data de 4 decembrie a avut loc evenimentul de testare și jurizare în urma căruia a fost decis marele câștigător. Fără să mai țin pe cineva în suspans, vin cu anunțul, pe care probabil unii îl așteptau, că Dacia Duster 3 este Mașina Anului 2025 în România.
După ce toți cei 14 membri ai juriului competiției care a ajuns anul acesta la cea de-a 26-a ediție și-au exprimat votul, mai precis au acordat puncte conform regulamentului (15 puncte pentru favoritul 1, 11 pentru cel secund, respectiv 9, 7, 6, 5, 4 puncte), Dacia Duster 3 a obținut victoria la limită, în spatele modelului autohton fiind Renault Symbioz.
Iată mai exact cum a arătat clasamentul complet Mașina Anului 2025 în România:
1. Dacia Duster 3 – 155 puncte
2. Renault Symbioz – 149 puncte
3. Peugeot 3008 – 132 puncte
4. Geely Coolray – 97 puncte
5. KIA EV9 – 95 puncte
6. MG ZS Hybrid+ – 89 puncte
7. Alfa Romeo Junior – 81 puncte
Observăm că podiumul a fost completat de Peugeot 3008, pe care tocmai l-am prezentat pe larg, cu cel de-al treilea și ultimul punctaj care a trecut de 100 de puncte, și a trecut bine de această valoare. Apoi, lupta din nou foarte strânsă pentru locurile 4, 5 și 6, cu diferențe de 2, respectiv 6 puncte între aceste poziții. Ultimul, dar, din partea mea, nu cel din urmă a fosr Junior(ul) de la Alfa Romeo.
Cum am acordat eu punctele (cu scurte explicații):
15 puncte pentru Dacia Duster
Nu sunt neapărat fanul politicii actuale de prețuri a celor de la Dacia, dar nu pot să nu recunosc că noul Duster este o evoluție evidentă, pe alocuri spectaculoasă (ca design, în special) față de tot ce știam de la primele două generații ale SUV-ului autohton. Suspensia asigură un confort impresionant, iar rularea pe drumuri neamenajate este impecabilă. Sunt și multe alte avantaje, cum sunt și destule minusuri pentru Dacia Duster 3, pe toate le-am detaliat în review. Ideea este că, din partea mea, noul Duster reprezintă un pachet extrem de ecchilibrat, greu de bătut nu doar în segmentul unde concurează, dar și la modul general, motiv pentru care i-am acordat maximul de puncte, așa cum au mai făcut și alți 3 membri ai Juriului. Alți 6 membri au acordat 11 puncte, în timp ce 9 puncte a primit de la 2 membri.
11 puncte pentru Peugeot 3008
L-am testat de curând și pe acesta și este un crossover deosebit, din punctul meu de vedere. Nu doar ca design, dar și ca mod de rulare, confortabil și silențios, la calitatea de fabricație, cu materiale bune și finisări asemenea, și până la tehnologia de la bord. Este scump și nu are cel mai grozav grup motopropulsor, dar în ansamblu a reușit să mă convingă.
9 puncte pentru KIA EV9
Nu are cum să nu te impresineze. Un SUV cu adevărat impozant, care te cucerește imediat ce urci la bord. Fotolii imense atât în față, cât și pe rîndul doi și chiar pe cel de-al treilea, multă, multă tehnologie și o ambianță care te face să te simți ca într-un lounge. Calitatea este premium, aici nu încape discuție. Prețul este uriaș, dar trebuie să mă credeți că după ce conduci acest SUV realizezi că, de fapt, se prea poate să primești mai mult decât plătești.
7 puncte pentru Alfa Romeo Junior
Foarte plăcut la condus, Junior-ul este distractiv, vioi când ne referim la ținuta de drum, dar pierde puncte serioase la grupul motopropulsor. Motorul de 1.2 litri cu trei cilindri în linie, ultra cunoscut și utilizat în marea familie Stellantis, nu este deloc pe măsura șasiului, așa că pur și simplu exact atunci când vrei ceva mai mult de la această mașinuță simpatică, te lasă baltă, cum s-ar spune. Ar mai fi vorba și despre materialele de la interior, deloc pe măsura pretențiilor din zona premium.
6 puncte pentru MG ZS Hybrid+
I-aș fi acordat cele 7 puncte ale Alfei dacă era ceva mai bine antifonat. Deja de pe la viteze de 60 – 70 km/h începi să auzi destul de evident zgomot de la pneuri, iar la 90 km/h vântul pare că bate cam tare… Iar motorul termic? Ei bine el se aude în habitaclu mai tot timpul, iar la peste 2300 – 2400 rpm este pre evident. Iar cutia automată de viteze decide de multe ori să țină pur și simplu fără motiv motorul termic fix în această zonă de turații, deși tu mergi constant… Pe de altă parte, calitatea de fabricație, cel puțin cea pe care o poți percepe la o analiză de câteva minute, este surprinzător de bună, asamblare și finisări peste așteptări. Materialele și ele foarte bune, iar ambianța interioară este reușită. Ținuta de drum foarte echilibrată, mai rafinată decât mă așteptam.
5 puncte pentru Renault Symbioz
De ce doar atât de la mine, deși 5 membri i-au acordat maximul de puncte și astfel a ajuns foarte aproape de primul loc? Pentru că este foarte scump, din punctul meu de vedere. Mașina pe care am condus-o în Finala Mașina Anului 2025 în România avea un preț de listă de puțin peste 37.000 Euro (cu o ofertă ce tăia circa 2.000 Euro). Pentru un model care este un Captur ceva mai mare, mi se pare prea mult. Mai ales că este aceeași platformă, cu același hybrid, în mare parte același interior (ca design și materiale, spațiu este evident mai mult) cu Captur… În rest, o mașină foarte, foarte reușită, dar eu nu consider că merită prețul cerut. Este doar părerea mea, care se pare că este combătută de succesul pe care această mașină îl are deja, comenzile fiind peste prognoze, după cum am înțeles de la un oficial Renault.
4 puncte pentru Geely Coolray
Fără discuție o performanță în sine că a ajuns printre celelalte 6 finaliste și mai ales că a prins un loc 4 la general. Eu am considerat că sunt multe lucruri de îmbunătățit, mult mai multe decât în cazul celorlalte modele din finală. Nici nu aș ști pe ce să pun degetul, cum se spune, dar aceasta a fost senzația mea, că se putea mai bine pe mai toate direcțiile importante de analiză. Aș vrea să testez mai în amănunt acest model, merită atenție și sunt șanse să-mi poată schimba impresia dacă îi acord ceva mai mult timp.
Cam atât aici, dacă vreți să adăugați ideile voastre sau chiar să-mi spuneți unde și de ce considerați că am greșit în modul cum am punctat, este liber la comentarii :) .