China nu glumeşte şi acordă foarte greu licenţele de export pentru pământurile rare (apar deja dificultăţi: Suzuki opreşte temporar producţia, iar Ford are mari probleme de aprovizionare)

gAuto
/
/
14 iun. 25
/

În războiul comercial global, China are suficient de multe avantaje cât să joace dur, iar pământurile rare par a fi una dintre cele mai puternice cărţi.

Conform informaţiilor oficiale, China produce în prezent aproape 60% din toată oferta mondială de pământuri rare şi procesează peste 90% din toată producţia globală (şi restul producătorilor trimit în China materia brută pentru rafinare).

În prezent Europa nu produce, nu rafinează pământuri rare, iar Statele Unite ale Americii abia a demarat o producţie la scară foarte mică de neodium şi praseodium. Cele două economii sunt practic dependente de China.

Gigantul asiatic a limitat puternic exportul de pământuri rare în ultimele luni, iar aici ne referim la cele 7 cele mai importante: samariu, gadoliniu, terbiu, disproziu, luteţiu, scandiu şi ytriu.

Acestea sunt esenţiale în producţia auto, iar primele efecte încep să se vadă. La începutul acestei luni Suzuki a anunţat oprirea temporară a producţiei pentru Suzuki Swift, iar recent Ford a confirmat că are mari probleme în aprovizionarea cu pământuri rare (în ultimele săptămâni mai multe uzine au fost închise temporar preţ de câteva ore / zile din lipsă de pământuri rare).

Există totuşi şi o veste bună. Se pare că în acest sfârşit de săptămână China şi Statele Unite ale Americii au ajuns la un compromis, astfel că în perioada imediat următoare ţara asiatică ar trebui să relaxeze exporturile de pământuri rare.

Sursa: zf.ro
Cosmin Mușat
Editor la Gadget.ro, pasionat de tot ce înseamnă tehnologie de ultimă oră. Scrie despre cele mai noi informaţii din lumea IT&C, review-uri, gadget-uri nonconformiste etc. Utilizează Samsung Galaxy S25 Ultra și Acer Nitro 5 AN517-52.

De la 1 iulie 2026 se măreşte valoarea punctului de amendă (vom avea astfel amenzi de circulaţie mai mari)

După cum probabil aţi citit zilele acestea prin presă, guvernul intenţionează să mărească salariul minim pe economie de la 1 iulie 2026. Acesta va creşte de la 4050 lei, la 4325 lei (atenţie, vorbim despre salariul brut aici).

De la Dacia Logan de 5000 de euro în 2005, la Dacia Logan de 15.000 euro în 2025 (în 20 de ani preţul de plecare s-a triplat)

În septembrie 2004 Dacia începea să livreze primele unităţi ale celui mai recent model al său, Dacia Logan. „Maşina de 5000 de euro” cum era promovată atunci, a ajuns rapid la inimile românilor, iar din 2005 a fost an de an în topul celor mai bine comercializate autovehicule din România (2005 a fost primul an…

Ce anvelope de iarnă recomandați în 2025 și la cât timp sau număr de kilometri considerați că trebuiesc a fi schimbate?

Cred că deja mare parte dintre cei ce schimbă anvelopele între sezoane au făcut vizita la service sau au realizat operațiunea pe acasă. Temperaturile au coborât recent sub pragul a 0 grade Celsius, iar anvelopele de vară nu le-aș mai vedea recomandate.