Primul Citroen pe care l-am testat pentru Gadget.ro a fost C4, un crossover care m-a surprins plăcut. Revin acum cu impresiile formate de un alt SUV Citroen, căci așa stătea scris pe caroseria lui. De fapt, C3 Aircross este mai degrabă un micuț MPV ușor înălțat, căruia cu greu îi pot spune chiar și crossover, întrucât garda la sol de 175 mm este cu mult mai mică decât a Daciei Jogger, de exemplu. S-ar putea să credeți că, după o așa introducere, Citroen C3 Aircross 2022 nu mi-a plăcut, însă dacă veți continua să citiți tot textul de mai jos veți afla că de fapt impresia mea generală este cu totul alta.

Specificații pentru Citroen C3 Aircross 2022 PureTech 130 EAT6

Specificatii Citroen C3 Aircross PureTech 130 EAT6

Material video

Clip video cu scurtă prezentare a exteriorului și interiorului plus accelerații 0 – 100 în modurile D și M ale cutiei automate de viteze și reprize 40 – 80, 60 – 120 și 80 – 130 km/h în modul M al cutiei automate de viteze:

Design exterior și interior

Citroen C3 Aircross 2022 PureTech 130 EAT6 Shine

Dacă ar fi caracterizez într-un singur cuvânt designul exterior al lui Citroen C3 Aircross 2022 acela ar fi „simpatic”. Mie mi se pare că arată ca o mașină ce nu se vrea neapărat luată în serios, ci care își propune să-ți atragă atenția din prima printr-o altă abordare. Este o mașină pe care pe măsură ce o privești mai mult, pe atât o înțelegi mai bine ca design, fără ca asta să însemne neapărat că începe să-ți placă. Și, cum preferințele nu se discută, iar frumusețea este în ochii privitorului, vă las pe fiecare să decideți pe baza pozelor de mai jos dacă vă face cu ochiul ori ba.

Eu vreau doar să fac precizarea că în realitate mașina este mai mare decât o fac să arate fotografiile și, eventual, clipurile video. Este clar că dimensiunile nu se schimbă, dar percepția este alta atunci când te apropii de mașină și, mai ales, atunci când intri înăuntru.

Fiindcă Citroen C3 Aircross 2022 a primit un interior excelent optimizat ca nivel de spațiu. Pe scaunul șoferului am avut loc din plin pe orice direcție, inclusiv la cap (am 1.95 m înălțime) nu m-a deranjat nimic, plafonul fiind mai sus cu vreo 5 cm față de părul meu. Scaunele față sunt dintre cele mai confortabile pe care le-am întâlnit în această clasă și spun asta după ce am stat multe ore la rând în spatele volanului.

Nici pe banchetă nu s-a plâns nimeni de lipsă de spațiu, cei doi pasageri adulți pe care i-am plimbat în total mai bine de 600 km n-au avut nimic de comentat. Iar unul dintre ei a stat în spatele șoferului, adică în spatele meu, care v-am spus deja ce înălțime am.

Portbagajul este mai încăpător decât ai crede, iar forma lui îți permite să organizezi bagajale în așa fel încât să profiți de fiecare centimetru cub. Podeaua dublă îți dă șansa de a avea un spațiu suplimentar sub ea, atunci când o așezi pe poziția de sus, sau să folosești laolaltă toți cei 410 litri disponibili până la polița superioară. Dacă ai de gând să scoți această tăblie și să încarci bagaje până la plafon, atunci te poți folosi de nu mai puțin de 520 de litri.

Citroen C3 Aircross 2022 mi-a demonstrat cum o mașină de segment B îți poate pune la dispoziție spațiu din plin, pe care în multe cazuri nu-l găsești nici în clasa imediat superioară. Tot volumul interior este inteligent distribuit și nu s-a pierdut niciun milimetru aiurea (evident exagerez cu „milimetru”, dar vreau să subliniez ceva). Așa cum am atras atenția din introducere, pe modelul de test stă scris SUV, dar avem în față de fapt un MPV, un mic monovolum în adevăratul sens al cuvântului, cu toate avantajele care vin alături de o astfel de caroserie.

Până la urmă Citroen C3 Aircross 2022 este o combinație optimă de gardă la sol ceva mai ridicată și polivalență de MPV (normal, având în vedere că vine ca succesor al lui C3 Picasso). Pe mine sincer chestia asta m-a cucerit și aș vrea să descopăr tot mai des astfel de abordări. Cu designul lui C3 Aircross mai am ceva de tras, fiindcă… Citroen. Dar în rest mașina asta m-a convins că nu ai neapărat nevoie de multă caroserie ca să obții spațiu din plin înăuntru.

Închei acest capitol cu o remarcă în alt ton. Calitatea de fabricație nu este cea mai bună. Sunt câteva îmbinări unde sunt evidente lufturi mai mari decât ar fi normal, mai sunt finisaje de detaliu ce nu au primit suficientă atenție, cu muchii prea tăioase, iar materialele, mare parte din ele, sunt reprezentate de plastic tare și care lasă senzația de ieftin.

Motor și cutie de viteze

Citroen C3 Aircross 2022 PureTech 130 EAT6 Shine

Motorul de 1.2 litri în 3 cilindri este folosit în Grupul Stellantis pe nenumărate modele, iar Citroen C3 Aircross 2022 nu face excepție. Acest agregat poate fi ales fie în versiunea cu 110 CP, în combinație cu o cutie manuală de viteze în 6 trepte, fie în varianta ce produce 131 CP, care poate fi asociată doar cu o transmisie automată, tot în 6 rapoarte. Mai există și două opțiuni diesel, cu motor de 1.5 l în 4 cilindri, ce generează fie 110 CP, caz în care ai parte de cutie manuală, fie 120 CP, când ai la dispoziție strict 6 trepte automate.

Exemplarul de test a venit în cea mai puternică versiune, adică cea pe benzină. L-am condus pe Citroen C4 cu acest motor, dar și pe Opel Grandland, doar că de fiecare dată au fost transmisii automate în 8 trepte. Acum, motorul este legat la o cutie tot automată, dar cu 6 rapoarte.

Combinația nu este mai reușită în acest scenariu, dar nici nu pot spune că sunt probleme. Motorul este suficient de rafinat, deși vibrații mai există la anumite regimuri de turație (în special pe la 1500 rpm) și are un sunet destul de plăcut pentru un 3 cilindri în linie. Zgomotele ce provin de sub capotă nu sunt la fel de bine filtrate ca la C4 sau Grandland, dar nici nu deranjează cu adevărat decât mai sus de 3500 rpm.

Cei 3 cilindri reușesc să miște decent mașina, motorul trage bine de pe la 1500 rpm și își pierde evident suflul pe la 5500 rpm. Chiar și cu 4 adulți și portbagajul plin de bagaje, Citroen C3 Aircross 2022 PureTech 130 EAT6 nu se simte submotorizat, cuplul maxim de 230 Nm disponibil integral deja de la 1750 rpm se descurcă admirabil indiferent de situație. Am mers pe autostrada A2 și nu am avut emoții cu mașina încărcată în condițiile de mai sus nici pe zonele de după Cernavodă, cu acele pante destul de abrupte.

Citroen C3 Aircross 2022 PureTech 130 EAT6 Shine

Cutia de viteze este ok, dar nimic mai mult. Era bine să fie vorba despre cea cu 8 trepte, fiindcă resursele motorului ar fi putut astfel să fie mai bine exploatate. Cu 6 rapoarte la dispoziție, Citroen C3 Aircross 2022 PureTech 130 nu poate ține mereu acul turometrului în cea mai bună plajă, dar nici pe departe nu e ceva grav. Spun asta doar fiindcă mi-ar fi plăcut transmisia în 8 trepte, pentru că este evident mai modernă, mai potrivită în combinație cu acest motor.

Cutia EAT6 din cazul de față schimbă destul de repede, dar nu este nici pe departe un etalon, ci doar suficient de bine pentru o mașină precum Citroen C3 Aircross 2022. Atât timp cât adopți un stil de șofat relaxat, așa cum este și recomandat la acest model, cutia nu este prinsă pe picior greșit. Nici când încerci să vezi de ce este cu adevărat în stare combinația motor – cutie de viteze nu apar mari dezamăgiri, dar mai găsești momente în care transmisia ezită.

Ținută de drum, performanțe și consum

Citroen C3 Aircross 2022 PureTech 130 EAT6 Shine

Cam ca orice Citroen care se respectă, C3 Aircross 2022 pune accentul în primul rând sau, mai bine spus, exclusiv pe confort. Suspensiile sunt reglate în așa manieră încât nicio imperfecțiune din calea de rulare să nu fie resimțită de către pasageri. Și chiar îi reușește asta lui Citroen C3 Aircross 2022, nici gropile scurte și pronunțate, nici denivelările lungi să adânci nu generează disconfort. Este drept că reversul medaliei vine cu mișcări ample ale caroseriei pe toate cele trei axe în situațiile mai solicitante pentru trenul de rulare. Dacă însă rămâi ancorat într-un stil de conducere liniștit, vei aprecia mai degrabă confortul decât lipsa unei ținute de drum axată pe dinamică.

Suspensiile nu sunt totuși cele mai rafinate, există acel efect de minge care sare atunci când gropile se succed rapid, dar nici nu poți avea pretenții exagerate de la un model de segment B, nu-i așa? Nici direcția nu te ajută atunci când vrei să treci mai tare printr-o curbă, volanul nu-ți transmite mai nimic despre roțile față. Din nou, la un mers relaxat nu vei găsi că este nevoie de altceva față de ce primești pe partea de ținută de drum de la Citroen C3 Aircross 2022.

Pentru a-ți demonstra întrucâtva că acronimul SUV nu este doar pentru marketing, Citroen C3 Aircross 2022 poate fi echipat cu sistem Grip Control, care vine la pachet și cu Hill Assist Descent. Practic sunt mai multe moduri de lucru ale sistemelor de control al tracțiunii și al ESP-ului, care încearcă să te ajute în anumite situații, în funcție de suprafața de rulare și de aderența pe care aceasta ar putea-o oferi.

Citroen C3 Aircross 2022 PureTech 130 EAT6 Shine

Totuși, fără tracțiune integrală este greu să spun că un asemenea sistem – Grip Control, te ajută cu adevărat. Dacă ai ceva experiență este suficient să decuplezi complet sistemele electronice ce intervin asupra roților și oricum scoți tot ce se poate pe parte de tracțiune. Nu zic că nu merită luat în considerare Grip Control, mai ales că el costă mai puțin de 160 de Euro, dar nici să credeți că poate face minuni.

Performanțele nu sunt cu nimic mai prejos față de ce ar trebui să presupună o motorizare precum cea de față. Accelerația de la 0 până la 100 km/h se face în 9.2 secunde, deci cifră mai mult decât corectă. Ba chiar pe reprize mașina se simte mai prezentă comparativ cu plecarea de pe loc, când suspensiile prea moi nu pot păstra deplasarea maselor în limite optime pentru o aderență corectă pe puntea față. În fine, detalii… Viteza maximă de puțin sub 200 km/h face cinste unei astfel de mașini, dar nici că era nevoie de atât pentru Citroen C3 Aircross 2022, care devine nesigur pe el mai sus de 150 – 160 km/h. Pentru a nu știu câta oară recomand o deplasare liniștită cu C3 Aircross și nici că vei fi dezamăgit de ținuta de drum.

Consumul nu este cel mai bun nici din fișa tehnică, cei 6.2 l/100 km calculați după standardul WLTP nu reprezintă neapărat ceva de lăudat. Pe de altă parte, este un consum foarte apropiat de cel pe care îl poți obține în condiții normale de exploatare. 

Consum Citroen C3 Aircross 2022 PureTech 130 EAT6

Mai exact, după mai bine de 700 km rulați în mare parte cu mașina încărcată spre sarcina maximă și preponderent pe autostradă, cu o viteză medie de circa 120 km/h, Citroen C3 Aircross 2022 PureTech 130 EAT6 a consumat 6.7 l/100 km. La un parcurs extra urban, în limite legale, consumul este de circa 5.2 – 5.6 l /100 km, în timp ce în oraș ajungi fără a face mari excese pe accelerații și la 8 – 9 l/100 km. Dacă îți place să pleci tare de la semafor și să menții același ritm mai mereu, atunci consumul trece lejer de 10 – 11 l/100 km. Am o vagă impresie că transmisia automată cu 6 trepte este una dintre principalele componente care trimite consumul cam sus pentru această mașină.

Tehnologie și siguranță

Pentru o mașină lansată încă din 2017, care a primit ce-i drept un facelift în 2021, nu ai cum să-ți faci mari speranțe pe partea de tehnologie la bord. Mai ales că nici clasa din care face parte acest model nu este una în care să găsești mereu cele mai noi și mai performante echipamente de asistență și siguranță ori chiar de confort.

Sistemul de infotainment a fost actualizat după facelift și este foarte asemănător cu ce am găsit la C4 și chiar la Opel Mokka. Mi-a plăcut interfața simplă, care, deși nu are cel mai grozav aspect, se mișcă bine mai mereu. Doar după pornire trebuie să ai ceva răbdare până să dai orice fel de comandă, fiindcă nu reacționează secunde bune, dar apoi lag apare rar.

Interfața sistemului de infotainment de pe Citroen C3 Aircross 2022 PureTech 130 EAT6 Shine:

Panoul de bord este clasic, cu ceasuri analogice ce au în centru un display monocrom. Nu-i nimic în neregulă cu asta, dar este ceva mai greu de digerat când vine vorba de ergonomia butoanelor ce reglează intensitatea iluminării bordului și a celor pentru Trip / Settings. 

Citroen C3 Aircross 2022 PureTech 130 EAT6 Shine

Sunt dispuse sub panoul de bord, adică trebuie să introduci mâna prin interiorul volanului ca să accesezi aceste butoane. Așa că, neapărat de acționat doar când mașina stă pe loc, fiindcă altfel e realmente periculos.

Dacă vorbim despre dotările de confort, atunci trec aici cele mai importante echipamente ce se găsesc standard încă de pe versiunea entry level – Feel: jante din tablă pe 16 inch cu anvelope 205/60, faruri Eco LED cu senzori de lumină și aprindere automată, lumini de zi cu LED, închidere centralizată cu telecomandă, scaun șofer cu reglare pe înălțime, aer condiționat manual, regulator și limitator de viteză, computer de bord multifuncțional, geamuri electrice față, oglinzi reglabile și încălzite electric și sistem de infotainment Citroen Connect Radio DAB, cu touchscreen de 7 inch și 6 boxe cu spațializare sunet Arkamys.

Mașina de test, în echiparea Shine, a venit în plus (ca echipamente standard) cu jante din aliaj pe 16 inch, geamuri electrice spate, senzori de ploaie, climatizare automată monozonă cu filtru pe particule, proiectoare de ceață LED, oglinzi exterioare rabatabile electric, volan îmbrăcat în piele reglabil pe adâncime și înălțime, diferite ornamente de design pentru exterior și interior și altele. Opțional, au fost adăugate scaune față și parbriz încălzite, proiectoare de ceață LED cu funcție cornering, cotieră scaun șofer, Grip Control, Citroen Connect Radio DAB cu funcție mirrorscreen wireless și oglindă interioară electrcromă, pe lângă vopseaua metalizată Red Peperoncino.

Euro NCAP a acordat calificativul maxim de 5 stele în 2017, anul în care Citroen C3 Aircross a trecut prin testele de impact. Scorurile obținute, după normativul de atunci, au fost de 85% pentru protecția adulților, 82% pentru protecția copiilor, 64% pentru pietoni și 60% pentru sistemele de asistență.

Dotările standard de siguranță, pe care orice Citroen C3 Aircross 2022 le primește sunt reprezentate de airbaguri frontale și laterale pentru locurile față, airbaguri cortină față și spate, ABS +AFU, ESP + REF + Hill assist, sistem de prindere ISOFIX pentru locurile laterale spate, senzori de presiune pneuri, recunoaștere indicatoare de viteză cu recomandări, alertă depășire involuntară bandă de mers și sistem detecție oboseală șofer cu alertă. Echiparea superioară Shine aduce în plus sistem Active Safety Brake și cameră video pentru marșarier. 

Preț

Citroen C3 Aircross 2022 PureTech 130 EAT6 Shinede la 26.800 Euro cu TVA. O mașină echipată precum cea de test, adică cu opționale pe care le-am menționat ceva mai sus, ajunge la 27.775 Euro cu TVA (prețurile sunt valabile la data publicării acestui review).

Concluzii

Citroen C3 Aircross 2022 PureTech 130 EAT6 Shine

V-am „avertizat” de la bun început că impresia pe care mi-a lăsat-o această mașină a fost una pozitivă. Nu știu exact cum a reușit asta, dar Citroen C3 Aircross 2022 este un model pe care dacă nu-l testezi cel puțin de câteva ore, nu ai cum să-ți dai seama cât este de corect. Da știu, cu prețuri începând de la mai bine de 20.000 Euro este și normal să fie măcar corect. Dar prețurile nu mai sunt ce știam noi în urmă cu ceva mai bine de un an de zile în urmă, așa că ofertele trebuie reconsiderate mereu. Iar în actuala situație, un Citroen C3 Aircross 2022 pare o bună afacere, mai ales că la ora la care aștern aceste rânduri, pe site-ul Citroen România rulează o ofertă cu preț de plecare de 17.500 cu Euro și Remat incluse. Acest mic SUV / MPV nu este nici pe departe perfect, dar merită cu siguranță atenție în zona de preț unde concurează.

Principalele puncte pro și contra pentru Citroen C3 Aircross 2022 PureTech 130 EAT6:

PRO

  • spațiu interior cu mult peste ce te aștepți având în vedere dimensiunile exterioare ale mașinii;
  • fără a impresiona în vreun fel, combinația motor – cutie de viteze automată este potrivită pentru acest model;
  • extrem de confortabil pe orice fel de drum;
  • suficient de bine echipat chiar din versiunea de bază.

CONTRA

  • asamblarea, finisajele și multe din materialele din interior nu sunt de cea mai bună calitate;
  • consum ceva cam ridicat pentru o mașină din această clasă.