Recenzia pentru Dacia Jogger 2022 vine ceva cam târziu din partea mea și nu mă refer doar la faptul că această mașină a fost lansată deja de ceva vreme, ci la faptul că eu am avut-o la test pe la jumătatea lunii mai. Am fost foarte ocupat în ultimele luni și așa se face că abia azi reușesc să aștern impresiile mele pentru cel mai nou model al constructorului autohton.
Specificații pentru Dacia Jogger 2022 TCe 110 M6
Video
Clip video cu scurtă prezentare exterior și interior + accelerații 0 – 100 km/h și 40 – 80, 60 – 120, 80 – 130 km/h în diferite trepte de viteză:
httpvh://youtu.be/Ay4PhYLWkp0
Design exterior și interior
Până la Jogger, în gama Dacia recentă, adică de când a intrat sub umbrela Renault, nu a existat model pe care să îl poți încadra în segmentul C. Acum, Jogger se bazează și el pe aceeași platformă cu Sandero / Logan, care au preluat-o pe cea de la noile Clio / Captur, dar dimensiunile îl duc în clasa compactă.
Nu-i vorba doar despre lungimea totală a mașinii, care poate crește la orice model dacă vii cu console față și spate lungi, cât despre ampatament. Dacia Jogger 2022 măsoară între punți nu mai puțin de 2898 mm! Păi cu așa cifre în dreptul ampatamentului, Jogger se poate spune că aparține segmentului D sau chiar în clasa de lux, unde generațiile trecute ale Mercedes-Benz Clasa S sau BMW Seria 7 afișau valori similare.
În fine, ce vreau să spun este că, fără a arăta rău la modul general, Dacia Jogger 2022 pare ușor ciudat cu acel ampatament, raportat la lungimea totală a mașinii, ceea ce a condus la console față și spate extrem de scurte.
Ar mai fi de vorbit și despre garda la sol, de 200 mm, peste ceea ce vedem la multe crossovere sau SUV-uri cu mai multe sau mai puține pretenții de offroad.
Partea frontală este foarte similară cu cea a fraților Sandero / Logan, dar asemănările la exterior se cam opresc acolo. Din lateral mașina vine cu acele proporții ușor ciudate, cu geamuri laterale mari pentru cei ce vor sta pe banchetă și suficient de generoase pentru cei de pe ultimul rând de scaune. Geamurile pentru rândul 3 se pot deschide și ele, doar că prin mecanism cu balama, la un unghi de câteva grade, suficient însă cât să lase ceva aer înăuntru, către cei doi potențiali pasageri.
Aspectul de MPV, de vehicul polivalent, este susținut de către Dacia Jogger 2022 prin barele de pe plafon, ce pot suporta o sarcină maximă de 80 de kilograme.
În spate, vedem niște blocuri optice pe care majoritatea le-au comparat cu cele de pe anumite modele Volvo. Nu văd de ce s-ar simți jignit Jogger cu o astfel de asemănare.
În interior, nu ar fi prea multe noutăți, aș spune chiar deloc pentru ceea ce se găsește în cazul primului rând de scaune. Nu este vorba doar despre o asemănare cu frații Logan / Sandero, ci despre o preluare a tuturor elementelor. Am vorbit pe larg despre interiorul Dacia Logan în review, așa că dacă aveți ceva curiozități vă rog să parcurgeți acel test.
Unde se diferențiază Dacia Jogger 2022, este la zona din spatele scaunelor față. Bancheta este așezată evident mai sus, pasagerii vor avea o poziție cu mult mai ridicată, fără însă a apărea deficiențe la nivelul capului, Jogger fiind mai înaltă decât Logan / Sandero. De asemenea, în Jogger sunt prevăzute 3 locuri prin profilarea banchetei, deși nu sunt separate unul față de celălalt. Spațiul la picioare este suficient, dar mi s-a părut ușor mai redus față de cel de la Logan. Există totuși aceleași măsuțe rabatabile pe spătarul scaunelor față. Pe lățime, spațiul este suficient chiar și pentru 3 pasageri adulți, dar ideal ar fi pentru 2 adulți și un copil.
Tot despre copii poate fi vorba și pentru ultimele două locuri, cele „din portbagaj”. Aici, deși spațiul este cum mult mai bun decât te-ai aștepta, este greu să ajungi, rabatarea spătarului și a șezutului banchetei nu creează cel mai bun acces.
Cea mai mare problemă pentru cele 2 locuri de pe rândul 3 este legată de faptul că genunchii vor sta mult flexați. Spațiul la picioare nu este neapărat rău, dar faptul că cele două scaune sunt poziționate destul de jos se traduce într-un unghi prea închis pentru genunchi. Dacia a încercat și a reușit să creeze o dispunere tip amfiteatru pentru fiecare rând de scaune, dar pentru ultimele două locuri este greu să faci minuni. Mi-a plăcut, pe de altă parte, că fiecare dintre cei doi pasageri de pe ultimul rând au la dispoziție câte un suport de pahar / sticlă și o cotieră.
Una peste alta, cele două locuri „din portbagaj” le văd recomandate doar pentru copii de maximum 14 ani sau pentru adulți de înălțime mică, pentru aceștia din urmă aș spune valabil doar pe distanțe scurte, cel mult medii.
Portbagajul este surprinzător de bun chiar și cu toate scaunele ridicate. Nu pare mult să ai 160 de litri disponibili când folosești toate cele 7 locuri, dar adevărul este că rămâne loc pentru unele lucruri. Dacă rabatezi cele două scaune din portbagaj ajungi la un volum de 506 litri, pentru ca atunci când scoți aceste scaune să fii recompensat cu 595 de litri.
În cazul în care rabatezi atât cele două scaune spate, dar și bancheta, obții un volum util de 1594 litri, pentru ca atunci când renunți la cele ultimele scaune, pe care le scoți complet din mașină, să ajungi la nu mai puțin de 1807 litri, cu bancheta rabatată.
Motor și cutie de viteze
Aici nu ar fi noutăți majore, ba din contră. Dacia Jogger 2022 poate fi aleasă doar în 2 combinații. Este vorba practic despre același motor, în configurație cu alimentare doar pe benzină, precum mașina de test, sau cu agregatul modificat să accepte drept combustibil fie benzină, fie GPL.
În cazul de față, vorbim despre motorizarea TCe 110, adică despre un 3 cilindri în linie, supraalimentați prin turbo, ce generează o putere maximă de 110 CP între 5000 și 5250 rpm și un cuplu de 200 Nm de la 2900 până la 3500 rpm.
Răspunsul prompt al motorului începe de pe la 2000 rpm, deși cuplul maxim este atins mai sus cu 900 rpm. Suflul este menținut până la 5000 – 5200 rpm, adică fix până la turația unde este atinsă puterea maximă.
Motorul este neașteptat de rafinat, recunosc că m-a surprins din acest punct de vedere. Lipsit de vibrații pe mare parte din plaja de turații, motorul este și silențios, își face auzită prezența doar când trece de 3000 rpm.
Pentru transmisie, Dacia Jogger 2022 propune o singură opțiune, anume o cutie manuală cu 6 rapoarte. Este una bine etajată, cu primele 3 trepte mai scurte, optime pentru momentele când încarci mașina către capacitatea maximă, urmând ca de la a 4-a în sus să fie pus accentul pe turații mai reduse.
Din păcate, timoneria cutiei de viteze, mai exact modul în care șoferul face trecerea printre treptele de viteze, reprezintă încă o mică problemă. Nu-i neapărat grav, iar dacă deja te-ai obișnuit cu asta de la alte modele Dacia sau Renault, nu va fi deranjant. Totuși, nu pot să nu remarc cum simți că transmisia „agață” și că nu poți face cele mai rapide schimbări de treaptă. În plus, uneori apar și ceva zgomote mai puțin normale la cuplarea unui anumit raport.
Ținută de drum, performanțe și consum
Dacă la Dacia Logan am apreciat suspensia excelentă pe partea de confort, dar l-am depunctat în ceea ce privește asigurarea unei dinamici măcar acceptabile, la Dacia Jogger 2022 am găsit o setare extrem de echilibrată, probabil cea mai bună din actuala gamă a constructorului autohton.
Având o sarcină utilă de peste 650 kg și masă maximă autorizată de aproape 1.9 tone pentru versiunea cu 7 locuri, Dacia Jogger 2022 a primit o suspensie ceva mai rigidă. Asta nu înseamnă că inginerii au uita de confort, nici pe departe. Ba aș aprecia că s-a reușit un mix foarte reușit între confort și latura dinamică. Nu poate fi vorba despre pretenții sportive, întrucât Dacia Jogger 2022 rămâne în primul rând un vehicul polivalent, de familie, poate chiar utilitar. Totuși, Jogger este în mod evident mai agil decât Snader / Logan, în anumite limite, desigur, impuse în special de puntea spate cu bară de torsiune, numită și punte rigidă.
Ampatamentul uriaș îi asigură lui Jogger o bună stabilitate longitudinală la viteze de autostradă, apărând totuși mici influențe ale ținutei de drum în asemenea condiții de la un eventual vânt lateral, datorate înălțimii și a gărzii la sol ridicate. Pe de altă parte, același ampatament nu te ajută prin oraș, unde mașina pare cu mult mai lungă decât este în realitate, manevrele din scurt sunt mai greu de realizat.
Pe drumurile cu multe curbe, Dacia Jogger 2022 este plăcută la condus, dar nu trebuie să faci excese. Direcția este mult asistată și nu trimite niciun fel de informații către șofer.
Din punct de vedere al performanțelor, Dacia Jogger 2022 TCe 110 M6 nu-i un performer. Dacă doar cu șoferul în mașină sau cu un pasager suplimentar nu sunt niciun fel de probleme indiferent de condiții, atunci când te duci către sarcina maximă mașina începe să dea semne de oboseală. Acum, să nu înțelegeți că nu mai urcă o pantă, doar că trebuie să-ți coordonezi stilul de condus cu ceea ce poate mașina în realitate.
Cifrele oficiale vorbesc despre 11.2 secunde pentru accelerația de la 0 la 100 km/h, pentru varianta cu 7 locuri, adică precum cea de test. Este o valoare absolut normală, pe care o simți realizabilă din spatele volanului. Reprizele sunt bune, din nou în funcție de cât ai mașina de încărcată. Până la 80 – 90 km/h nu sunt probleme în mod normal, dar mai sus de atât trebuie să ai mai multă grijă într-o depășire, de exemplu. Viteza maximă de 183 km/h este doar ok, dar oricum s-ar putea să fie degeaba și atât.
Consumul pe care l-am obținut după peste 800 de kilometri rulați preponderent pe autostradă, cu o viteză medie de circa 110 km/h și cu două persoane în total la bord, a fost surprinzător de bun. Cu 5.2 l/100 km, Dacia Jogger 2022 TCe 110 M6 cu 7 locuri nu-i rea deloc. Un parcurs ce a inclus atât autostradă, cât și drumuri naționale și oraș a venit cu un consum mediu de 6.3 l km/h, nu departe de cel mediu oficial anunțat de Dacia. Strict prin oraș, mergând absolut normal, am prins un consum de 8.3 l/100 km, din nou decent.
Tehnologie și siguranță
Chiar dacă este cel mai nou model din gama actuală Dacia, Jogger nu aduce nimic în plus față de ceea ce găsești la Sandero / Logan. Mă refer acum la echipamentele ce țin efectiv de tehnologie, asistență și siguranță, nu la fel de fel de dotări care într-adevăr ar putea fi găsite strict pe Jogger.
În ceea ce privește sistemul de infotainment de pe Dacia Jogger 2022 TCe 110 M6 SL Extreme, în standard primim Media Display, ce afișează informațiile pe un ecran tactil de 8 inch și care include radio DAB, conexiune Bluetooth, Android Auto și Apple CarPlay wireless, 4 difuzoare și port USB.
Galerie cu capturi de ecran din interfața sistemului Media Nav de pe Dacia Jogger 2022 TCe 110 M6 SL Extreme:
Pe mașina de test a fost bifată opțiunea Media Nav, ce aduce suplimentar față de versiunea standard 2 difuzoare și sistem navigație. Cel mai mult îmi place la acest sistem conexiunea fără fir cu smartphone-ul prin Android Auto și Apple CarPlay. Este extraordinar de comod să lași telefonul în buzunar și să te urci la volan, găsind majoritatea aplicațiilor pe care le-ai folosi ca șofer direct pe ecranul sistemului de infotainment. Fără cabluri, fără alte intervenții.
Pe de altă parte, Media Display / Media Nav vin cu un ecran cu rezoluție, luminozitate și contrast ceva cam scăzute ce răpesc ceva din experiența de utilizare care s-ar fi putut ridica peste statutul mașinii.
Ca dotări standard, ce se regăsesc chiar de pe versiunile de bază Dacia Jogger (Essential) menționez jante din oțel pe 16 inch, lumini de zi cu LED semnătură Y, fază scurtă cu LED + fază lungă cu halogen, proiectoare de ceață, senzori de lumină, bare de pavilion longitudinale, computer de bord, închidere centralizată din telecomandă, volan și scaun șofer reglabile pe înălțime, geamuri electrice față, manuale pe spate, oglinzi exterioare reglabile manual, Media Control, adică un sistem ce va folosi drept ecran propriul tău smartphone, ce are locașul său în centrul bordului și pe care trebuie să instalezi aplicația Dacia Media Control. Astfel, telefonul se transformă în sistemul multimedia al mașinii afișând informații diverse primite chiar de la vehicul. Nu am cum să apreciez faptul că aerul condiționat lipsește de pe lista echipamentelor standard.
Echiparea de top, SL Extreme, adaugă în standard jante de aliaj pe 16 inch de culoare neagră, diferite elemente de design la exterior și interior, bare de pavilion modulabile, geamuri spate și lunetă de culoare închisă, aer condiționat automat (manual la echiparea de mijloc), antenă exterioară tip „rechin”, card acces și pornire motor „mâini libere”, geamuri electrice față și spate (disponibile deja de la echiparea de mijloc Comfort), cotieră integrată scaun șofer și măsuțe rabatabile pe spătarul scaunelor față, sistem infotainment Media Display (deja de la echiparea Comfort).
Pe exemplarul de test au fost bifate și mai toate dotările opționale, așa că vorbim despre Media Nav, scaune față încălzite, Pachet Confort (frână de parcare electrică, cotieră centrală față cu spațiu de depozitare și alte dotări pe care le voi include la partea de siguranță).
În ceea ce privește siguranța, dacă ne referim la testele Euro NCAP trebuie să citiți aici ceea ce s-a întâmplat în cazul Jogger. O singură stea primită de această mașină nu reprezintă adevărul absolut, dacă mă întrebați pe mine. Din punctul meu de vedere, la ceea ce contează în cazul unui impact, anume protecția pasagerilor (70% pentru adulți, 69% pentru copii), Jogger nu stă tocmai rău. Scorurile sunt oricum cele obținute de Dacia Sandero, iar Euro NCAP le-au trecut și în cazul MPV-ului, echivalându-le, fiind vorba despre aceeași platformă tehnică. S-ar putea totuși ca pe partea de structură de rezistență Jogger să stea ceva mai bine, dar aceasta este doar o opinie personală.
În privința dotărilor de siguranță ce vin standard pe orice model Dacia Jogger 2022, avem ABS +AFU, ESP + HSA, airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și rândul 2 de scaune, centuri de siguranță cu prindere în 3 puncte pentru toate locurile din mașină, prinderi ISOFIX pentru locurile laterale spate (rând 2), sistem automat pentru frânarea de urgență urban – interurban, senzori presiune pneuri, limitator de viteză, apel automat de urgență la 112.
Echiparea medie – Comfort, adaugă pe partea de siguranță Cruise Control și senzori de parcare spate, pentru ca versiunea de top SL Extreme să introducă standard camera video pentru marșarier.
Ca dotări opționale, ce s-au regăsit și pe mașina de test, le menționez pe cele incluse în Pachetul Confort, anume avertizor de unghi mort și senzori de parcare față și spate.
Preț
Dacia Jogger 2022 TCe 110 M6 SL Extreme – de la 19.600 Euro cu TVA. O mașină complet echipată, precum de test, inclusiv cu culoare metalizată Brun Terracotta, ajunge la 20.800 de Euro cu TVA. Ce este de menționat este că momentan, la data publicării acestui review, gama Dacia Jogger diferă față de ceea ce era valabil la momentul realizării testului efectiv. Mă refer la faptul că Dacia a modificat simultan designul tuturor modelelor din ofertă și astfel au apărut alte versiuni de echipare – Essential a rămas, în loc de Comfort apare Expression, ai în loc de SL Extreme apare Extreme și Extreme+. În fine, diferențele nu sunt majore, după cum mă așteptam, de altfel.
Concluzii
Ce concluzii să mai tragi când toate prețurile au luat-o complet razna… Ce să vă spun eu acum despre Dacia Jogger 2022 ca să mă fac cât mai bine înțeles?
Jogger este din punctul meu de vedere cel mai reușit model Dacia actual. Are la bază o platformă modernă și, chiar dacă nu este înțesat de tehnologie, poți pune pe mașină ceea ce poate fi considerat nevoie de bază. Mi-ar fi plăcut să ai din standard, chiar de pe echiparea de start, mai multe dotări esențiale (un pic ciudat să spun asta având în vedere că versiunea de bază se numește tocmai Essential).
Chiar și cu prețurile afișate momentan, este greu (ca să nu zic direct imposibil) să găsești un automobil cu aceste dimensiuni care să poată oferi 7 locuri la un cost similar. Așa că Dacia Jogger 2022 rămâne o mașină ce are de partea sa atuul prețului… Doar că, ce preț!
Cele mai importante puncte pro și contra pentru Dacia Jogger 2022 TCe 110 M6 SL Extreme:
PRO
- mașină polivalentă, un mix reușit de break cu crossover și MPV;
- bună organizare a interiorului, suficient spațiu pentru pasageri și bagaje, mai ales având în vedere clasa și dimensiunile mașinii;
- suspensie reglată optim, echilibru bun între confort și fermitate;
- motor rafinat și economic;
- suport wireless Android Auto și Apple CarPlay pentru sistemul de infotainment.
CONTRA
- cu mașina încărcată la maximul capacității, dinamica are de suferit, motorul nu poate susține decât o rulare acceptabilă;
- timoneria cutiei manuale de viteze putea fi mai bună;
- rezoluția, luminozitatea și contrastul ecranului sistemului multimedia puteau fi mai ridicate.