Iată că revenim cu un review auto pe Gadget.ro și de această dată fiind vorba tot despre un Ford. Până ce alți importatori ne vor mai acorda mașini la test, rămâne ca azi să prezentăm pe larg impresiile legate de Ford Kuga 2.0 TDCi 182 CP M6 4WD, după câteva zile la bord și cu câteva sute de km rulați.

Momentul în care am primit acest SUV pentru review nici că se putea să pice mai bine. Am avut ocazia să testăm capabilitățile în condiții de strat de zăpadă destul de generos, în timpul unui cod galben de vreme rea.

Cum s-a comportat Kuga în cele câteva zile de iarnă adevărată veți vedea în continuare, deocamdată să analizăm câteva dintre cele mai importante caracteristici.

Specificații pentru Ford Kuga 2.0 TDCi 182 CP M6 4WD

Specificatii Ford Kuga 2.0 TDCi 182 CP M6 4WD

Design exterior și interior

Ford Kuga

Ford Kuga generație 2013 nu mai este atât de actual, putând fi întâlnit destul de des în trafic. Dat fiind că a fost lansat în urmă cu câțiva ani, în cazul Kuga nu întâlnim grila hexagonală, noua imagine de marcă, în genul celei de pe Ford Mondeo, Focus, C-Max ș.a.

Asta nu înseamnă că acest SUV nu beneficiază de un design reușit, care, în combinație cu o culoare exterioară bine aleasă, nu va atrage ceva priviri. Există câteva muchii pe capota motorului și pe laterale ce aduc o notă dinamică și care reușesc să impună un caracter, să-i zicem, ceva mai sportiv. Asta este bine și în concordanță cu ce primim din partea trenului de rulare, după cum vom vedea mai târziu.

Ford Kuga arată cel mai bine din față și lateral-față, linia profilului fiind oarecum banală. O lunetă mai puternic înclinată ar fi adus probabil un aer mai dinamic. Spatele este și el desenat destul de cuminte, dacă-mi permiteți această exprimare, existând totuși un element ce place ochiului: evacuarea dublă, care face trimitere către un propulsor puternic.

La interior lucrurile se prezintă bine. Am apreciat în special spațiul pentru pasageri. Cinci adulți pot călători confortabil pe distanțe lungi, beneficiind de libertate de mișcare atât la picioare, cât și la cap.

În spatele meu, ca șofer de peste 1.90 metri înălțime, poate lua loc confortabil chiar și o persoană care măsoară mai mult de 1.80 metri. Singurul lucru de care m-aș putea plânge ar fi spațiul la cap. În cazul meu mai rămân doar vreo 5 cm până la plafon, dar asta și din cauză că mașina de test avea trapă panoramică, ce mai răpește puțin din înălțimea interioară maximă.

Confortul oferit de scaunele față și de bancheta din spate se situează la cote mai mult decât acceptabile. După un drum de peste 5 ore, niciunul dintre cei 5 pasageri nu a găsit motive de nemulțumire.

Că tot vorbim despre spațiul interior, este de precizat că portbagajul nu este nici pe departe unul încăpător. Avem la dispoziție doar 400 de litri cu roată de rezervă de dimensiuni reduse sau 456 litri cu kit de pană. Nu sunt tocmai suficienți în cazul unui concediu prelungit pentru 4 adulți. În plus, prin rabatarea banchetei fracționabile 60/40 rezultă un prag destul de înalt, ce face ca încărcarea obiectelor lungi să devină problematică.

În rest, totul este plăcut în interiorul lui Kuga, chiar dacă există semne că actuala generație nu mai este un model nou lansat. Cel mai probabil, anul acesta sau la începutul celui viitor Ford va propune un facelift SUV-ului compact.

Materialele de la interior sunt, în mare măsură, de bună calitate, existând și locuri în care mai găsim plastice tari, ce nu duc cu gândul la o ambianță premium. Nici nu ar trebui să facă asta. Finisările sunt de cele mai multe ori executate cu atenție, iar construcția generală a interiorului pare solidă.

Motor și cutie de viteze

Ford Kuga motor 2.0 TDCi 182 CP

Am avut pentru test un Ford Kuga cu cel mai puternic motor diesel din oferta disponibilă la noi în țară. Este vorba de unitatea cu patru cilindri în linie, având capacitatea de 1997 cmc, care furnizează o putere maximă de 182 CP la 3500 rpm. Mai important decât caii putere este cuplul motor: cu 400 de Nm disponibili la 2000 rpm nu vei avea probleme nici cu mașina încărcată la capacitate maximă.

Motorul trage bine de la peste 1500 rpm și nu se plafonează decât după zona în care primim puterea maximă, adică după 3500 rpm. Asta înseamnă că nu este nevoie să schimbi prea des treptele de viteză, motorul oferind resurse pe o plajă largă de turații, mai ales că vorbim de un diesel.

Dacă la Ford Mondeo am depunctat propulsorul pentru sunetul grav pe care îl transmitea în habitaclu, la Kuga nu mai este cazul de așa ceva. Doar la rece și la turații joase putem distinge acele frecvențe specifice dieselului, imediat ce urcăm în ture sunetul devine rotund și rafinat. Abia după 3000 rpm zgomotul venit de la propulsor își face simțită prezența în habitaclu, dar nici atunci tocmai într-un mod deranjant.

Cutia de viteze este exactă, permite schimbări rapide, dar levierul are o cursă lungă. Etajarea trepelor este optimă și nu am găsit motive de nemulțumire. La 130 de km/h, în viteza a șasea, acul turometrului indică undeva la 2300 rpm, o valoare bună atât pentru consum, cât și pentru dinamică.

Ținută de drum, performanțe și consum

Ford Kuga (12)

Nu cred că mai este nevoie să repet, dar o voi face: Fordurile destinate pieței europene sunt apreciate de clienți și specialiști în principal pentru modul în care au reglată suspensia.

Dacă ești un șofer căruia îi place să se implice și adoptă un stil de conducere sportiv, atunci Ford Kuga îți va plăcea. Dacă, în schimb, pui mai mare preț pe confort, caută în altă parte. Asta nu pentru că acest SUV este inconfortabil, ci doar pentru că există alte asemenea modele ce tratează mai bine denivelările din asfalt.

Ford Kuga se așează foarte bine pe drum, transmite eficient modul în care lucrează trenul de rulare, iar direcția este precisă și te ajută să te înscrii corect pe trasa dorită. Chiar dacă mi-ar fi plăcut ceva mai mult feedback din partea direcției, pot spune că, pentru un SUV, Kuga nu dezamăgește.

O latură, dacă o pot numi negativă, în afară de confort, ar fi că la volanul lui Ford Kuga aproape că nu-ți mai amintești că ești într-un SUV. Ajungi să abordezi într-o manieră poate prea curajoasă curbele și uiți că centrul de greutate ridicat nu te ajută la limită.

Însă te ajută tracțiunea integrală de tip permanent. Aceeași ca în cazul lui Mondeo, modul Intelligent AWD transmite puterea roților care au mai multă nevoie. Astfel, cuplul motor poate fi direcționat cu până la 100% către oricare dintre punți. Din păcate, mai ales fiindcă vorbim despre un SUV, nu există posibilitatea de a bloca diferențialul central, pentru ca astfel puterea să fie transmisă în mod egal între față și spate.

Ford Kuga computer bord (2)

Deși m-am jucat puțin prin zăpadă chiar și mai mare de 25 – 30 de cm, Ford Kuga nu m-a lăsat la greu. Am ieșit cu bine din fiecare situație ce părea greu de gestionat de un sistem electronic, așa că Intelligent AWD își face treaba bine.

Garda la sol se încadrează în limitele întâlnite la un SUV compact, așa că nu exagerați cu escapadele off-road. Câteva cărări de munte neasfaltate, cu ceva noroi sau zăpadă nu vor pune probleme, dar drumurile forestiere grele trebuie evitate.

Cu 182 de CP și 400 Nm, Ford Kuga aduce performanțe mai mult decât decente. Sprintul de pe loc până la 100 de km/h durează sub 10 secunde, mai precis 9.2 s. Depășirile nu pun niciun fel de problemă, chiar și la viteze de peste 100 km/h, asta cu patru adulți, un copil și portbagajul plin de bagaje.

Nici viteza maximă nu este de neglijat, mai ales pentru un SUV compact – 202 km/h.

Ford declară un consum mediu pentru Kuga TDCi 182 CP 4WD de numai 5.2 l/100 km. Destul de departe de viața reală, unde 7 – 7.5 l/100 km sunt de așteptat. În afara orașului, la viteze legale de 90 – 100 km/h, într-un ritm constant de rulare, se pot atinge chiar și 5 – 5.5 l/100km, dar în oraș trebuie să vă așteptați și la peste 10 l/100 km. Vorbim despre un SUV cu tracțiune integrală permanentă, așa că aceste valori nu ar trebui neapărat să ne sperie.

Tehnologie și siguranță

Ford Kuga

Un capitol la care mi-ar fi plăcut să pot prezenta mai multe este acesta, cel al tehnologiei. Din păcate, față de modelul Mondeo pe care l-am testat și care a venit cu multe tehnologii interesante, Fordul Kuga primit la test nu avea prea multe opționale în plus peste nivelul de echipare Titanium.

Ca și Mondeo, Kuga poate primi sistem Active City Stop, sistem de monitorizare a unghiului mort, sistem de avertizare și asistență la păstrarea benzii de circulație, sistem automat de aprindere fază lungă, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, pilot automat autoadaptiv ș.a. Puteți analiza secțiunea tehnologie din review-ul lui Ford Mondeo pentru mai multe detalii despre unele dintre aceste tehnologii ce pot fi adăugate lui Kuga.

Mașina de test a venit echipată cu sistem de infotainment SYNC din prima generație, cu ecran color mic, de numai 3.5 inci. Comenzile acestui sistem nu sunt cele mai ergonomice, centrala de comandă Sony având foarte multe butoane mici, destul de greu de accesat în primă instanță. Sunt sigur că după câteva zile te obișnuiești, dar în cazul meu, după câteva ore bune în compania Fordului Kuga încă mai căutam comenzile.

Există posibilitatea de a conecta smartphone-ul prin bluetooth și de a iniția apeluri prin comenzi vocale, poți solicita să-ți fie citit mesajul primit ș.a. Toate aceste comenzi funcționează doar în limba engleză, în care de altfel primești și răspunsurile.

Iată câteva dintre cele mai importante sisteme întâlnite pe Fordul Kuga primit la test:

  • deschiderea hands free a haionului, prin mișcarea piciorului undeva sub bara din spate. Recunosc că nu am știut exact care este manevra ce trebuie executată, așa că de cele mai multe ori haionul s-a deschis după câteva încercări;
  • Emergency asist – în cazul unui accident sistemul apelează automat serviciul de urgență 112, asta doar dacă telefonul este conectat prin bluetooth la sistem. Din fericire pentru noi, această funcție nu a fost testată;
  • sistem de optimizare audio automată – pot fi alese două moduri: numai pentru șofer sau pentru toți ocupanții mașinii. Pot spune că în modul numai șofer am simțit o mică îmbunătățire a calității audio percepute pe scaunul din stânga-față;

Ford Kuga SYNC (11)

  • sistem automat de asistență la parcare – senzorii detectează dacă există suficient loc pentru a executa o manevră de parcare cu spatele, laterală sau perpendiculară, în funcție de ce ai ales. Sistemul preia apoi controlul volanului, în timp ce șoferul rămâne să acționeze accelerația și frâna. Funcționează foarte exact, de multe ori reușind să parcheze lateral în locuri în care nu te-ai fi aventurat să o faci, dar tot procesul durează prea mult. Un șofer experimentat reușește să parcheze la fel într-un timp mult mai scurt.

În afară de cele de mai sus, Fordul Kuga primit de noi mai avea sistem keyless de acces la bord și pornire a motorului prin buton, plafon panoramic din sticlă ce se întinde și peste locurile din spate, cameră video pentru mersul înapoi, senzori de parcare față și spate, climatizare automată pe două zone, senzori de lumină și de ploaie, scaune față încălzite în 5 trepte ș.a.

Din punct de vedere al sistemelor de siguranță Ford Kuga se prezintă bine. Avem pe partea activă ABS + EBD, EBA (asistență la frânarea de urgență), ESP, sistem de protecție la răsturnare, HLA (sistem de asistență la urcarea în rampă), sistem de control avansat al cuplului motor, sistem de control avansat în viraje și sistem de control avansat al tracțiunii. Pasiv, suntem protejați de airbaguri frontale șofer și pasager, airbaguri laterale față și spate, airbaguri tip cortină față și spate și airbag genunchi șofer.

Mulțumită tuturor acestor sisteme de siguranță, Ford Kuga a obținut punctajul maxim de 5 stele acordat de EURO NCAP, cu un grad de protecție de 94% pentru adulți și 86% pentru copii. Aceste rezultate sunt obținute prin vechea metodă de testare. După facelift, ar trebui ca Ford Kuga să repete aceste teste și vom vedea atunci dacă cele 5 stele sunt păstrate.

Galerie de imagini cu sistemul SYNC și computerul de bord

Preț

Ford Kuga 2.0 TDCi 182 CP M6 4WD Titanium 29.700 Euro cu TVA

Concluzii

Ford Kuga (13)

Acum este momentul să-l analizez cu bune și cu rele pe Ford Kuga. O să încep cu suspensia. Chiar dacă este rigidă, am decis să nu depunctez SUV-ul din această cauză. De ce? Pentru că unora le va plăcea această reglare, așa cum, este adevărat, altora nu le va conveni. Depinde de fiecare cum preferă. Pe mine în niciun caz nu m-a deranjat trenul de rulare, ba chiar l-am apreciat.

Spațiul interior este suficient, ușor peste media acestei clase, dar portbagajul putea fi mai generos. Ambianța la bord este plăcută, izolarea fonică fiind decentă, singura problemă apare la zgomotul la vânt, dar asta la viteze de peste 120 – 130 km/h.

Motorul rafinat, silențios și cu resurse suficiente te va bucura, dar tracțiunea integrală, cu toate că se achită de sarcini cu brio, merita un mod de blocare a diferențialului central și un sistem automat de coborâre a pantelor.

Una peste alta, Ford Kuga este un SUV compact ce va face deliciul amatorilor de condus sportiv, chiar dacă mai există unele elemente ce pot fi îmbunătățite.

Iată plusurile și minusurile lui Ford Kuga 2.0 TDCi 182 CP M6 4WD:

PRO

  • spațiu interior generos pentru toți cei 5 pasageri;
  • motor rafinat, silențios și suficient de puternic;
  • sistem de tracțiune Itelligent AWD ce funcționează precis și ajută șoferul în orice situație;
  • multe sisteme de asistență și siguranță;
  • ținută de drum sigură, ce pune accentul pe dinamică;
  • vizibilitate bună în toate direcțiile.

CONTRA

  • portbagaj mic (400 litri) cu roată de rezervă de dimensiuni reduse. Cu kit de pană mai câștigați 56 de litri, dar încă insuficient pentru o mașină de familie;
  • ergonomie perfectibilă. Multe butoane mici pe sistemul de infotainment Sony, iar comenzile climatizării sunt situate prea jos, unde schimbătorul de viteze deranjează;
  • chiar dacă eficient, sistemul de tracțiune integrală Intelligent AWD ar fi meritat un mod 4×4 lock și sistem de asistare la coborârea pantelor.

Despre autor

Darius Pană

Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.