Cu olteanul nostru ce reușește să fie unul dintre cele mai vândute modele ale constructorului cu rădăcini nord-americane m-am mai întânit de două ori până acum. Prima dată a fost vorba despre o versiune mai mult sau mai puțin asemănătoare cu cea despre care vom vorbi azi, în timp ce la sfârșit de 2020 am dat o tură cu varianta pregătită de Ford Performance.

Am zis să mai vedem ce are de oferit și Ford Puma în ediția cu transmisie automată, ce nu a fost disponibilă de la startul vânzărilor.

Specificații pentru Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7

Specificatii Ford Puma 2022 1.0 EcoBoost 125 CP A7

Material video

Clip video cu foarte scurtă prezentare a exteriorului și interiorului plus accelerații 0 – 100, 0 – 150, 40 – 80, 60 – 120 și 80 – 130 km/h:

Design exterior și interior

Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7

Fiind un model pe care îl întâlnim din ce în ce mai des pe străzile din țara noastră, nu cred că mai are rost să insist asupra designului. Ford Puma este în mod clar un crossover cu aspect reușit, cu linii plăcute. Nu poate fi pe gustul tuturor, dar asta este valabil pentru orice mașină.

Mie mi-a plăcut culoarea exterioară, un gri mat, ce are denumirea oficială… Grey Matter – Materie Cenușie. Hmmm… Nu știu cât de inspirată este alegerea, dar știu că dacă îți dorești neapărat această nuanță va fi nevoie să scoți din buzunar 1.300 de Euro doar pentru ea.

Apreciez că, deși nu este nici pe departe un SUV adevărat, Ford Puma propune portiere ce acoperă pragurile, deci este mult mai puțin probabil ca la urcarea în mașină să își murdărești partea de jos a pantalonilor.

În fine, hai să vă mai spun câte ceva și despre interior. Deși se bazează pe platforma Fiesta, Ford Puma oferă un spațiu interior clar mai generos. Patru pasageri adulți de gabarit normal se vor simți confortabil pe oricare dintre locuri, mai puțin pe centrul banchetei. Aceasta este configurată mai degrabă pentru două persoane, deși pentru perioade scurte nici 3 pasageri nu se vor simți torturați.

Scaunele față, chiar și în versiunea de echipare Titanium, sunt de tip sport. Asta ar trebui să aducă un suport lateral pronunțat, dar nu mi s-au părut chiar atât de reușite pe această direcție. Mai mult, persoanele ceva mai corpolente s-ar putea să găsească aceste scaune cam inconfortabile pe distațe lungi. Pe de altă parte, reglajul scaunelor față este suficient de amplu cât să-ți găsești o poziție corectă.

Legat de calitatea de fabricație, asamblarea este foarte solidă, materialele sunt cel puțin decente, iar finisările sunt în cea mai mare parte corecte pentru clasa unde concurează Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7.

Portbagajul este unic în segment. Prezența Mega Box-ului, ce adaugă 68 de litri volumului standard de circa 400 litri, vine cu avantaje practice incontestabile. Dacă la început ți s-ar putea părea că nu este cine știe ce invenție, după ce realizezi că acel spațiu te va ajuta în multe situații, vei dori ca orice mașină să vină cu așa ceva standard. 

Motor și cutie de viteze

Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7

Motorul EcoBoost de 1.0 litri, cu 3 cilindri în line, cu 125 de CP îmi este atât de cunoscut că deja mă plictisește. Glumesc, este un motor extrem de reușit, pe care Ford în are în ofertă de mulți, mulți ani și la care deocamdată nu are de ce să renunțe, întrucât își face treaba în continuare.

În cazul de față, motorul termic este ajutat în anumite momente de un sistem BISG (Belt Integrated Starter Generator – Sistem Starter Generator Integrat pe cureaua de distribuție). Pachetul motor termic – starter generator formează, în cazul Ford Puma, un sistem Mild Hybrid (mHEV). Acesta integrează și un mic pachet de baterii Li-Ion pe 48V ce este reîncărcat la fiecare decelerare. Apoi, energia este folosită de starter generator în susținerea accelerațiilor sau la plecarea de pe loc, preluând o mică parte din sarcina pusă pe motorul termic.

Practic, sistemul mHEV ajută mai degrabă în a elimina aproape complet golul turbo. Astfel, puterea pare că este pusă la roți mult mai rapid.

Sistemul de propulsie este relativ rafinat, cei 3 cilindri însă își fac auzit modul de lucru într-un stil acustic tipic, aș spune gutural, cu atât mai evident când accelerezi ceva mai puetrnic. Nu este un zgomot deranjant, doar că trebuie să te obișnuiești cu el dacă vii de la un 4 cilindri în linie.

Așa cum am spus de fiecare dată în cazul EcoBoost-ului de 1.0, trebuie să-l conduci ca să înțelegi de ce a fost votat motorul anului în lume la categoria sa de nu mai puțin de 7 ori. Este vivace, surprinzător de prezent în orice situație. 

În timpul testului, pe urcările de pe Dealul Negru, cu 4 pasageri adulți în total și ceva bagaje în mașină, Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7 m-a ajutat să depășesc tot ce am vrut, când am avut nevoie. Deci trage bine.

Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7

Cutia de viteze a fost în cazul de față una automată, cu sistem dublu ambreiaj și 7 trepte. Hai să vă spun în primul rând ce nu am avut cum să apreciez. Păi nu există niciodată un afișaj care să își arate în ce treaptă ești. Nicăieri. Sau poate nu am văzut eu, deși recunosc că am căutat o astfel de opțiune peste tot.

Al doilea motiv de nemulțumire în cazul cutiei de viteze este că nu există mod manual de schimbare a rapoartelor. Nici din levier, nici la volan, nicăieri nu avem posibilitatea de trece manual prin cele 7 trepte.

Apoi, deranjant mi s-a mai părut că în loc de un mod Sport pentru cutie, avem un mod L – Low. Acesta este recomanat când ai nevoie de frână de motor sau când tractezi o remorcă, o rulotă. Acest mod ține turația motorului mereu sus, undeva în jur de 3000 rpm, cuplând cel puțin o treaptă inferioară față de modul de lucru D al cutiei.

Acum, să zicem și de bine de cutia automată de pe Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP. Schimbă mai mereu fără vreun șoc, este suficient de intuitivă, la kick-down reacționează ok, dar nu perfect. Din păcate la plecarea de pe loc mai ezită, după care pleacă mai brusc, cu ceva șocuri în transmisie. Se întâmplă asta uneori, nu tocmai des, dar nici pe atât de rar încât să uiți că mai face și așa ceva.

Una peste alta, cutia nu este rea, dacă conduci mai mereu relaxat. Atunci se simte ea cel mai bine. Când adopți un stil mai sportiv de condus începe să arate că nu-i place o astfel de abordare.

Ținută de drum, performanțe și consum

Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7

Ce să mai zic aici, care să nu fi fost deja spus la prima întâlnire cu Ford Puma. Trenul de rulare este foarte bine reglat încât să -i dea satisfacție celui de volan, fără a deveni deranjant pentru ceilalți pasageri. 

Practic, pe curbe Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7 se așează pe atât de bine pe cât îl trimite șoferul. Direcția este ok, dar nu oferă feedback pe cât ți-ai dori. Asistarea este corectă, însă nu simți volanul conectat cu roțile față.

Suspensia nu provoacă șocuri sau vibrații serioase nici la trecerea peste denivelările sau gropile mari. Amortizarea este reglată optim din acest punct de vedere, dar nu înseamnă că mașina nu se simte ceva cam rigidă. Totuși nu este acea rigiditate deranjantă, suspensia lucrează suficient de rafinat.

Deși poate nu te-ai aștepta din dreptul cifrelor, performanțele, așa cum le simți din spatele volanului, sunt cel puțin decente. Cele 10.2 secunde anunțate de producător par mai puține în realitate (și în clipul video de la începutul recenziei am obținut undeva la 9.1 secunde, dacă am măsurat corect…). Reprizele sunt și ele mai mult decât mulțumitoare, aici ajută etajarea cutiei cu 7 trepte.

Viteza maximă de 187 km/h nu am testat-o, dar îi cred pe cuvânt pe cei de la Ford. Oricum mi se pare o performață ușor de atins.

Consum Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7

Consumul mediu a fost de 6.9 l/100 km, rezultat după mai bine de 500 de kilometri rulați în toate condițiile posibile: singur sau cu încă trei pasageri, pe drumuri naționale, autostradă ori prin localități. Sincer, nu mi se pare un consum prea bun, însă, știind cum am mers, nici nu pot să-l condamn pe Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7 pentru câtă benzină a ars pe durata testului.

Ce mi s-a părut interesant este că sistemul mHEV își face eficient treaba prin oraș, unde consumul mediu a fost de circa 7.2 l/100 km, însă nu își poate aduce aportul în deplasările extraurbane. La astfel de drumuri nu scazi sub 6 – 6.5 l/100 km.

Tehnologie și siguranță

Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7 cu mai toate opțiunile bifate, ca pe exemplarul de test, este o mașină bine tehnologizată.

Panoul de bord este reprezentat de un ecran TFT de 12.3 inch (opțional) ce nu s-a schimbat față de ceea ce am văzut la primul contact cu Ford Puma. Nici nu avea de ce, grafica și informațiile afișate sunt încă actuale.

Panoul de bord cu ecran TFT de 12.3 inch de pe Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7:

Centrala de infortainment rulează aceeași interfață SYNC 3, pe care recunosc că încep să o consider ușor învechită. Într-adevăr este ușor de parcurs, comenzile sunt bine așezate, iar meniurile bine organizate, dar grafica pare ceva cam demodată.

Interfața SYNC 3 de pe Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7:

SYNC 3 este compatibil Android Auto și Apple Car Play, dar numai prin conexiune cu cablu. Totodată, SYNC 3 integrează modem FordPass, prin intermediul căruia mașina este conectată la internet. Primele trei luni sunt oferite gratuit, apoi este nevoie de paltă suplimentară la dealerii Ford.

Dotările incluse standard în echiparea ce este acum cea de bază, anume Titanium, includ jante pe 17 inch cu anvelope 215/55, sistem automat de închidere a grilei radiatorului, faruri de ceață cu iluminare automată în viraj, faruri cu LED pentru luminile de zi și faza scurtă, lămpi spate cu LED, oglinzi reglabile, încălzite și rabatabile electric, cu semnalizator integrat, geamuri electrice față și spate, aer condiționat manual, panou de bord analogic cu ecran color pentru computer de bord de 4.2 inch, volan, schimbător de viteze și frână de mână îmbrăcate în piele, centrală infotainment SYNC 3 cu ecran tactil de 8 inch, sistem audio cu 6 difuzoare, DAB, 2 porturi USB, lumină ambientală cu LED, selector mod conducere (moduri Normal, ECO, Sport, Slippery, Trail).

Opțional, au fost bifate pe mașina de test, echipamente ca bare acoperiș, plafon de culoare neagră, cadran de bord cu ecran de 12.3 inch, geamuri spate și lunetă fumurii, pachet de iarnă (parbriz, scuane față și volan încălzite), pachet confort (aer condiționat automat, senzori de ploaie, oglindă electrocromată, încărcare wireless smartphone), haion cu deschidere electrică, cârlig de remorcare detașabil și roată de rezervă temporară.

Ford Puma a fost testat în 2019 de EuroNCAP și a obținut după standardele de atunci calificativul maxim de 5 stele.

Ca echipamente standard pe partea de siguranță și sisteme de asistență, Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7 vine cu ABS, ESP ce include Hill Hold, Hill Start și EBA, airbag-uri frontale și laterale față, airbag-uri cortină față și spate, senzori de parcare spate, sistem de asistență la păstrarea benzii de rulare, sistem de avertizare la părăsirea benzii de rulare, Intelligent Speed Assistance cu recunoașterea semnelor de viteză, sistem de monitorizare presiune în pneuri ș.a.

Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7

Opțional, pe mașina de test, a fost adăugat pachetul de asistență șofer ce include sistem de asistență pre coliziune (cameră + radar), sistem de monitorizare a unghiului mort cu Cross Traffic Alert și Active Braking, pilot automat adaptiv cu funcție Traffic Jam, sistem de asistență activă la parcare, cameră video pentru marșarier și senzori de parcare față.

Preț

Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7de la 23.300 Euro cu TVA, cu promoție Ford de -3.100 Euro, valabilă la data publicării review-ului. O mașină configurată precum cea de test ajunge la 31.050 Euro, cu preț promoțional de 27.950 Euro.

Concluzii

Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7

Criza semiconductorilor, ce a limitat producția, coroborată cu cererea suficient de ridicată din partea clienților, a dus la creșterea prețurilor la mai toate modele de mașini noi. Consecință, și prețurile modelelor second hand au urcat serios.

Nici nu știu dacă mai trebuie să ne mire că, deși un Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7 pleacă de la un pic peste 20.000 Euro, cu tot cu o promoție aplicată, timpul de așteptare pentru a primi unul de la momentul comenzii este și de 9 luni. Păi atunci de ce producătorul ar vrea să mai lase la preț? Nu are de ce.

Este scump un Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7 cu aproape toate dotările posibile la circa 28.000 Euro? Eu zic că este, dar nici concurența nu este mai prejos.

În fine, închei ca de fiecare dată cu cele mai importante puncte pro și contra pentru Ford Puma Titanium 2022 1.0 EcoBoost mHEV 125 CP A7:

PRO

  • ținută de drum extrem de echilibrată, ce combină optim dinamica cu suficient confort;
  • motorul EcoBoost de 1 litru încă este unul reușit;
  • portbagaj încăpător pentru această clasă și spațiu suplimentar Mega Box extrem de util.

CONTRA

  • cutia de viteze automată nu are mod manual și nu îți este afișată niciodată treapta în care rulezi;
  • preț de listă ridicat (nu este doar cazul Ford, majoritatea producătorilor au crescut prețurile în această perioadă, dar nu am cum să nu depunctez acest aspect).

Categorii: gauto

Despre autor

Darius Pană

Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.