Pentru a înţelege cum funcţionează “democraţia” în anumite ţări, avem un nou caz de genul “dacă nu eşti cu mine, eşti împotriva mea”.
Grupul Volkswagen intenţiona să construiască o fabrică de 1 miliard de euro în zona Izmir, Turcia (pentru această fabrică şi România a fost în cărţi la un moment dat). Aici urmau să fie produse modelele Volkswagen Passat şi Skoda Superb, însă criza economică creată de pandemia COVID-19 a dat peste cap întreg proiectul. Deşi neoficial, mai mulţi reprezentanţi Volkswagen au confirmat presei că grupul german a renunţat la construirea acestei fabrici (o decizie absolut normală în contextul actual).
La nici câteva ore de la apariţia acestei veşti în presa internaţională, autorităţile din Turcia au anunţat că mai multe companii germane (Audi AG, Dr. Ing. hc F. Porsche AG, Volkswagen AG, Mercedes-Benz AG şi Bayerische Motoren Werke AG) sunt investigate pentru o posibilă încălcare a legii. După cum puteţi observa trei din companiile investigate sunt din grupul Volkswagen (să fie oare o simplă coincidenţă ?).
Se pare că aceste companii auto germane ar fi cooperat, schimbând între ele informaţii sensibile din punct de vedere concurenţial. Rekabet (autoritatea antitrust din Turcia) spune că entitățile germane au cooperat pentru „dezvoltarea și producția de componente, standardele de tratare și evacuare a emisiilor, pe piața autoturismelor, inclusiv autoutilitare, prin grupurile de lucru Audi, Porsche, Volkswagen, Mercedes-Benz și BMW, situate în Germania”. Consiliul Concurenței turc spune că s-a încălcat legea „prin coordonarea tehnologiilor, certificatelor și standardelor legate de inovație, mediu și siguranță și calendarul acestora pe piață”.
Faptele investigate de autorităţile din Turcia au fost comise pe 11 iunie, când grupurile de lucru ale celor cinci „au determinat limita maximă de viteză pe care sistemul de control al vitezei radar poate funcționa și viteza cu care plafoanele vehiculelor pot fi deschise și închise”. De asemenea, „în cadrul cooperării pentru standardele de mediu, au convenit asupra utilizării filtrelor de particule de benzină și întârzierea eliberării lor pe piață și la schimbul de informații sensibile despre tehnologia SCR (software SCR și strategia de dozare, inclusiv factori de certificare și cost) și determinarea dimensiunii rezervorului AdBlue”.
În toţi anii de prezenţă în Turcia companiile germane nu au comunicat deloc între ele, dar în data de 11 iunie (când foarte probabil autorităţile ştiau deja că Volkswagen va renunţa la fabrică) ele s-au hotărât să o pună de o practică anticoncurenţială. Aşa, deodată.