Istoria Mazda a început a fi scrisă încă de acum mai bine de 100 de ani. De-a lungul acestei perioade, nu de puține ori Mazda a venit cu soluții mai mult sau mai puțin avangardiste ori a ales să înoate contra curentului. Două astfel de exemple ceva mai recente sunt motorul Wankel de pe RX-7 și RX-8, respectiv refuzul de a intra jocul numit ”engine downsizing”. Nu insist asupra acestor chestiuni, pasionații auto știu exact la ce mă refer, iar ceilalți  au intrat pe acest review spre a afla câte ceva despre Mazda MX-30 și nu despre istoria mărcii, așa că să începem direct prezentarea.

Specificații pentru Mazda MX-30 2021

Specificatii Mazda MX-30 2021

Material video

Clip video cu scurtă prezentare exterior și interior plus acceleații 0 – 100, 40 – 80, 60 – 120 și 80 – 130 km/h Mazda MX-30 2021:

Design exterior și interior

Mazda MX-30 2021

Mazda MX-30 se integrează perfect în linia actuală de desing a producătorului nipon, însă vine cu câte ceva special spre a ne atrage atenția asupra faptului că avem un model altfel.

Mașina este un crossover cu 5 locuri și patru portiere, însă propune un design gen coupe, cu linia plafonului ce coboară abrupt către spate. Luneta este puternic înclinată, capota este lungă, iar portierele față sunt mari, exact așa cum îi stă bine unui coupe veritabil.

Mult mai interesante sunt portierele spate, în special modul lor de deschidere. Sunt practic pe jumătate față de cât ar trebui și se deschid în sens opus. Nu ai cum să nu-ți amintești de Mazda RX-8 când le vezi deschise.

Portierele spate integrează și montantul central, ce dispare din peisaj atunci când ambele rânduri de uși de pe o parte sunt deschise.

Avantajul acestei abordări stă în accesul mai facil către locurile spate, față de ce ar presupune o caroserie coupe clasică, chiar dacă în realitate accesul rămâne greoi. Dezavantajul constă în faptul că portierele spate nu se pot deschide decât dacă sunt deschise și cele față, iar unghiul la care trebuie deschise cele față spre a le putea deschide și pe cele spate nu este tocmai mic, aș spune undeva la 30 de grade.

Dacă tot analizăm unghiuri de deschidere ale portierelor, atunci nu pot să nu apreciez cât de mult se deschid cele față. Este vorba de aproape 90 de grade, iar când adaugi în ecuație și faptul că dimensiunile acestor portiere sunt extrem de generoase, înseamnă că pe scaunele față te așezi fără nici cel mai mic inconvenient.

Nu mai insist asupra designului exterior. Sunt multe la Mazda MX-30 despre care ar trebui să vorbesc, elemente, linii și detalii pe care unii le vor aprecia, în timp ce altora li s-ar putea părea ușor extravagante.

Mie recuosc că-mi place mult cum se prezintă Mazda MX-30 și adaug doar că mă așteptam să fie mai mică. Din poze și prezentări video aveam impresia că este mult mai compactă decât când am întâlnit-o în realitate.

În interior, Mazda MX-30 propune un layout și câteva tușe unice, ce dau un aer pe cât de modern, pe atât de primitor și care nu te copleșește.

Mazda MX-30 2021

Sunt nu mai puțin de trei ecrane în habitaclu: cel al sistemului de infotainment, cel din panoul de bord și cel ce preia multe dintre comenzile sistemului de climatizare. Însă, niciunul nu pare să vrea să iasă în evidență, fiecare se integreză armonios în peisaj.

Exemplarul de test a primt pachetul Luxury Vintage, care, așa cum sugerează denumirea, își propune să aducă un aer vintage, clasic, în special prin nuanțele tapițeriei, cu piele maro pe margini și stofă gri închis pe centru.

Inserțiile de plută de pe consola centrală și de pe interiorul mânerelor reprezintă ceva cu adevărat special.

Spații de depozitare sunt multe. Cele două suporturi de pahar de pe consola centrală pot fi acoperite de câte un capac. Când sunt așezate, aceste capace formează un spațiu plan de depozitare, iar când sunt ridicate închid spațiul din cotiera centrală, ce altfel este deschis pe partea frontală.

În spatele consolei centrale, undeva sub zona schimbătorului de viteze, mai avem un spațiu de depozitare acoperit cu plută. Aici sunt și două porturi USB-A, însă sunt ceva cam greu de accesat.

Alte detalii din interior le prezint prin intermediul pozelor:

Scaunele față sunt mari, cu un șezut dintre cele mai lungi din clasa asta. Oferă o poziție comodă și vin cu reglaje ample ce permit alegerea unei poziții joase de conducere, cumva diferită de ceea ce te-ai aștepta de la un crossover.

În spate, bancheta oferă loc bun doar pe înălțime, deși nici acolo nu excelează. Locurile sunt potrivite mai degrabă pentru copii, spațiul la picioare fiind restrâns pentru adulți. Șezutul banchetei este prea scurt spre a permite o ședere confortabilă pe distanțe lungi persoanelor mai înalte de 1.6 metri.

Portbagajul este la nivel de mașină compactă, poate o idee mai mic. Deschiderea este cam îngustă, iar pragul de încărcare ceva cam înalt. Totuși, pentru ceea ce este Mazda MX-30, portbagajul poate fi considerat suficient. Pentru cumpărăturile zilnice ori săptămânale sau pentru evadări de weekend în apropierea casei, adică pentru ceea ce poate fi folosită fără probleme o Mazda MX-30, portbgajul este ok.

Motor și cutie de viteze

Motor Mazda MX-30 2021

Câte poți povesti despre motorul unei mașini electrice? Nu face zgomot, nu produce vibrații și mai toate trag la fel, adică de la cea mai fină apăsare a accelerației pune la bătaie tot cuplul pe care îl poate dezvolta.

Fix la fel este și în cazul Mazda MX-30. Motorul amplasat sub capota față nu se face auzit decât în sarcină maximă, când emite un sunet specific, deloc deranjant.

Mazda MX-30 2021

Nici despre cutia de viteze nu putem vorbi prea mult fiindcă… nu prea există. La mai toate mașinile electrice motorul este ”conectat” direct la roți, existând totuși un angrenaj de demultiplicare, în acest caz fiind vorba despre un raport de 9.986:1. În rest, de punerea puterii la roți se ocupă un controller electronic, nu există trepte de viteză. Așadar, nu există nici șocuri, vibrații ori altceva ce ar putea fi analizat pe aici.    

Ținută de drum, performanțe și consum

Mazda MX-30 2021

Ca orice Mazda modernă, și MX-30 2021 propune o ținută de drum ce pune accent pe plăcerea de a conduce. Astfel, suspensia este reglată ușor rigid, dar vine cu un compromis foarte bun între confort și sportivitate. Mi-a plăcut că peste denivelările scurte mașina trece elegant, fără a trimite șocuri către pasageri, ci doar unele sunete de la pneuri. În rest, peste denivelări medii sau mari mașina pare un pic rigidă, dar niciodată nu mi s-a părut inconfortablă.

Pe curbe, Mazda MX-30 se descurcă excelent. Ține bine în frâu orice oscilație exagerată a caroseriei și-ți dă multă încredere. Mașina este foarte bine echilibrată, cu o distribuție a greutății perfectă pe cele două punți. Asta se traduce într-un comportament neutru la limită, mașina nu subvirează decât ușor și face asta mult mai târziu decât te-ai aștepta.

Direcția este bine asistată, la viteze mici volanul poate fi rotit aproape fără efort, în timp ce la viteze extraurbane direcția devine mai grea. Feedback aș spune că este suficient, dar departe de ceea ce am întâlnit la MX-5.

Performanțele sunt bune, dar nimic de lăudat. Mazda MX-30 este în primul rând o mașină de oraș, iar asta se vede și în dreptul vitezei maxime ce este limitată la doar 140 km/h. Poate ușor ciudat este că această viteză maximă este atinsă destul de repede, sunt sigur că fără o limitare electronică s-ar fi putut atinge fără mari proleme peste 160 km/h.

Accelerația de la 0 la 100 km/h pare a se face mai rapid în realitate față de cifrele anunțate oficial, anume 9.7 secunde. Este adevărat că până pe la 80 km/h mașina este cu adevărat sprintenă, urmând ca de aici mai sus să se liniștească destul de brusc lucrurile. Încă o dovadă că Mazda MX-30 a fost gândită ca mașină de oraș, în special.

Consumul mediu anunțat este de 19 kWh. La o baterie cu capacitate brută de 35.5 kWh și netă de 32 kWh, autonomia medie ar trebui să fie de circa 160 – 170 de kilometri. Totuși, se iau probabil în calcul și ceva decelerări în timpul cărora bateria primește înapoi ceva energie prin regenerare și astfel calculele se duc către cei 200 km promiși în fișa ehnică.

Eu am prins un consum mediu minim, atunci când am mers cu adevărat economic, de doar 17.4 kWh. Când am mers doar economic, fără a face excese, consumul a ajuns pe la 18.5 kWh. În mod asolut normal de conducere, fără a încerca să bat recorduri de economie, am prins circa 20 – 22 kWh consum mediu.

Cu astfel de valori, autonomia nu prea se poate apropia de cei 200 km în medie anunțați oficial și va fi departe de autonomia de 265 km promisă pentru parcurs urban. 

Cel mai degrabă trebuie să te aștepți, în condiții reale de trafic, cu temperatură exterioară ce nu scade sub zero grade Celsius, la minim 120 și maxim 160 – 170 km. Absolut nimic extraordinar și, din nou, o dovadă a faptului că Mazda MX-30 este în primul rând o mașină de oraș. Ce-i drept, consumurile prezentate de mine au fost obținute la un traseu mixt, ce a inclus și parcurs extraurban. Probabil strict în oraș poți prinde cei 200 km autonomie promisă în medie. 

Pe partea de recuperare a energiei de la deceleare, la Mazda MX-30 poți relga ”forța” cu care sistemul poate aduce energie înapoi în baterie. Din padelele din spatele volanului, cu ”+” în dreapta și ”-” în stânga, poți face acest reglaj, iar la putere maximă foarte rar vei mai atinge frâna și vei stabili viteza de deplasare doar din accelerație.  

Încărcarea completă a bateriei goale la o priză casnică, de unde mașina va trage curent cu maximum 10A, durează în jur de 15 ore, în funcție de tensiunea instalației. În cartierul unde locuiesc eu sunt probleme din acestă direcție (uneori am și doar 200V) și astfel încărcarea dura chiar și spre 17 – 18 ore.

La stații de încărcare AC, Mazda MX-30 se poate încărca cu maximum 6.6 kW, dar la stații DC poate lua energie cu până la 50 kW și astfel de la 0 la 80% bateria se poate încărca în numai jumătate de oră. Un punct pro aici.

Tehnologie și siguranță

Screenshot aplicatie My Mazda cu Mazda MX-30 2021

Mazda MX-30 nu aduce tehnologii unice în gamă, ci le folosește pe cele pe care le-am întâlnit deja la modele precum Mazda 3 ori CX-30. Asta nu înseamnă că Mazda MX-30 este o mașină slab echipată, cu tehnologii vechi ori insuficient prezente la bord, ci doar că nu încearcă nimic deosebit aici.

Sistemul de infotainment este în cea mai mare parte același cu cel de pe mașinile Mazda pe care tocmai le-am amintit. A mai apărut câte un meniu sau două cu informații diferite despre consum și modul de rulare, adică despre câtă energie ai reușit să regenerezi, însă nimic special.

Ce este mai special la Mazda MX-30 este faptul că poți instala pe smartphone aplicația My Mazda, prin intermediul căreia să ai acces la mai multe informații și anumite setări ce le poți face de la distanță după ce ai conectat în prealabil mașina la aplicație.

Screenshots din aplicația My Mazda conectată la Mazda MX-30 2021:

În unele capturi de ecran nu apar anumite informații fiindcă nu am așteptat suficient ca acestea să fie preluate de aplicație, dar toate sunt acolo după ce acorzi câteva momente programului spre a le aduce pe smartphone. Din aplicație poți porni sistemul de climatizare de la distanță și poți inclusiv programa ora la care temperatura dorită să fie atinsă în interior.

Sistemul de climatizare automată afișează informațiile pe un ecran de 7 inch, care este de tip tactil și care integrează și multe dintre comenzi. Mai există pe lateralele acestui ecran și butoane clasice, însă nimic nu te încurcă, ba chiar aș spune că această combinație este foarte reușită și printre cele mai ergonomice astfel de implementări.

Mazda MX-30 2021

Din punct de vedere al echipărilor, totul este destul de simplu la Mazda MX-30. Avem în esență doar două echipări pentru România, GT și GT Plus, cu diferențe destul de mici între ele. Deocamdată, mai există două echipări suplimentare, denumite Ediție Lansare, ce însă cred că vor fi disponibile pe o perioadă limitată de timp.

O Mazda MX-30 GT aduce standard jante din aliaj pe 18 inch, faruri, stopuri și lumini interioare cu LED, sistem Head-Up Display, sistem infotainment MZD Connect cu ecran de 8.8 inch, compatibil Android Auto și Apple CarPlay, cu navigație și centru de comandă HMI, cadran digital de bord cu ecran de 7 inch, climatizare automată, geamuri electrice față, oglinzi reglabile și încălzite electric, senzori de lumină și de ploaie, sistem audio cu 8 boxe și DAB ș.a.

Echiparea GT Plus mai adaugă spălător de faruri, oglinzi rabatabile electric, scaune față, volan și parbriz încălzite (la pabriz doar în zona ștergătoarelor), cotieră spate, oglindă interioară și exterioară șofer electrocrome, sistem de acces și pornire motor fără cheie ș.a.

Edițiile de lansare plusează cu faruri LED adaptive, geamuri fumurii spate, ornamente uși din plută, scaun șofer cu reglaje electrice și memorie și oglindă interioară fără ramă, printre altele.

Ca pachete suplimentare pot fi alese cel Premium, ce include ca dotări de confort sistemul audio Bose cu 12 difuzoare și multe alte dotări de siguranță despre care o să vorbim mai jos. Pachetele Luxury Modern și Luxury Vintage aduc mare parte din dotările suplimentare pe care le propune Ediția Lansare și anumite accente de design diferite.

Mazda MX-30 a fost deja testată de organismul independent Euro NCAP anul trecut și, conform cu standardele de atunci, a primit calificativul maxim de 5 stele. Scorurile au fost de 91% pentru protecția pasagerilor adulți, 87% la copii, 68% pentru pietoni și 73% la sistemele de asistență.

Ca dotări standard, orice model Mazda MX-30 aduce airbaguri frontale, laterale, cortină și pentru genunchi șofer, autoblocare uși după pornire, DSC, e-GVC Plus, frână de mână electrică cu funcție Auto Hold, sistem de asistență la plecarea din rampă, pilot automat adaptiv cu asistent de accelerare inteligent, sistem de alertă șofer fără cameră, asistent inteligent de frânare cu detectare pietoni, sistem de monitorizare unghi mort, sistem de recunoaștere unghi mort, sistem de asistență și menținere bandă de mers, sistem control automat fază lungă, asistență la trafic în viraj, senzori de parcare față și spate, cameră video marșarier, sitem apelare automată de urgență E-Call, sistem monitorizare presiune în pneuri și alarmă efracție.

Pachetul Premium introduce pe mașină sistem de monitorizare video la 360 de grade, sistem de alertă șofer cu cameră, funcție suport croazieră și trafic, alertă trafic față, sistem de avertizare deplasare în marșarier și asistent inteligent de frânare la mersul cu spatele.

Preț

Mazda MX-30 2021 – de la 34.490 de Euro cu TVA, pentru echiparea GT. Un GT Plus ajunge la 34.090 Euro cu TVA, în timp ce edițiile de lansare cu pachete incluse Luxury Vintage sau Luxury Modern costă 33.990 Euro cu TVA. Acestea sunt prețurile de listă, fără a fi scăzute prime de la stat, precum cele din programul Rabla Plus ori Rabla convențional.

Concluzii

Mazda MX-30 2021

Cea mai mare problemă pentru Mazda MX-30 este autonomia reală. Dacă nu ai nevoie de mai mult de 160 – 170 km autonomie de la o mașină electrică, atunci Mazda MX-30 este recomandarea mea. Îmi place cum arată, cum este construită, îmi place mult interiorul și felul în care te simți în această mașină. Dotările încă din echiparea de bază sunt mai mult decât decente, iar dacă optezi pentru pachetul opțional Premium chiar nu știu ce ți-ar mai putea lipsi.

Dacă luăm în considerare prețul de listă, atunci mașina nu pare cea mai atrăgătoare, dar cu un mic discount de la dealer și cu accesarea programului Rabla Plus 2021, atunci Mazda MX-30 se poate dovedi o excelentă mașină de oraș.

Cele mai importante puncte pro și contra pentru Mazda MX-30 2021:

PRO

  • design exterior unic și interior extrem de plăcut, cu materiale și finisări de bună calitate și unele soluții cel puțin interesante, printre care cea mai tare este climatizarea automată cu ecran tactil;
  • multe dotări standard, atât de confort cât și de asistență și siguranță;
  • încărcare rapidă a bateriei, cu până la 50 kW la o stație DC, când de la 0 la 80% încărcarea durează doar 30 de minute;
  • ținută de drum optimă, ce oferă un mix corect între confort și dinamică.

CONTRA

  • autonomie modestă;
  • spațiul din spate este restrâns, iar accesul rămâne greoi chiar și cu deschiderea opusă a portiereleor spate și dispariția montantului central.