Gama Nissan disponibilă în țara noastră este destul de restrânsă, la momentul la care redactez acest articol sunt 5 modele dintre care clienții pot alege, cu 2 dintre ele oferite strict ca EV. Avem Juke, Qashqai și X-Trail cu diferite soluții de propulsie, multe de tip hibrid, și Leaf și Ariya din gama strict electrică.

Primul model Nissan pe care îl testez pentru Gadget.ro este un SUV cu ceva istorie în spate, prima generație făcându-și debutul în 2000. Ajuns acum la cea de-a patra declinare, Nissan X-Trail se înfățișează strict cu opțiuni de propulsie electrificate. Noi vedem cum se prezintă versiunea e-POWER, adică una ce folosește un sistem hibrid ceva mai aparte, în care motorul termic nu trimite niciodată puterea direct spre roți, acestea fiind antrenate doar de motoare electrice. Stabilim ce înseamnă e-POWER, precum și e-4ORCE la momentele potrivite, deocamdată să parcurgem cele mai importante caracteristici tehnice.

Specificații Nissan X-Trail 2023 e-4ORCE 211CP 4WD

Specificații

Automobil
Nissan X-Trail 2023 e-4ORCE 211 CP 4WD
Sistem propulsieNOVC Hybrid Electric Drive cu:
- 1 motor pe benzină în 3 cilindri de 1.497 cmc cu rol de generator, cu 156 CP @ 4600 rpm și 250 Nm @ 2400 - 4400 rpm
- 1 motor electric pe puntea față cu 150 kW / 204 CP @ 4501 - 7422 rpm
- 1 motor electric puntea spate cu 100 kW / 136 CP @ 4897 - 9504 rpm
- Baterie ePower cu 96 celule, capacitate de 1.73 kWh și tensiune 240 - 413V

Putere maximă sistem hibrid 211 CP, cuplu maxim 330 Nm
TransmisieTransmisie automată cu 1 treaptă - Reductor final cu raport unic, tracțiune integrală 4WD
Emisii CO2 WLTP148 - 152 g/km, EURO 6D full
Consum mediu WLTP6.5 - 6.7 l/100 km
Performanțe180 km/h viteză maximă
7.2 sec. accelerație de la 0 la 100 km/h
Capacitate portbagaj651 l (5 locuri) / 177 l (7 locuri)
Dimensiuni (Lxlxh)4680 x 1840 / 2065 x 1720 mm
Greutatede la 1886 kg (1965 kg în talon)

Material video

Scurt clip video cu accelerații 0 – 100 km/h, 0 – 120 km/h și reprize 40 – 80, 60 – 120 și 80 – 130 km/h pentru Nissan X-Trail 2023 e-4ORCE 211CP 4WD Tekna:

Design exterior și interior

Nissan X-Trail 2023 e-4orce 211CP Tekna

Ambianță caldă la interior, creată în primul rând prin nuanța pielii ce îmbracă o bună parte din bord, consola centrală și fețele de uși.

Prezentat pentru prima dată în 2021, actualul Nissan X-Trail vine cu o schimbare de design care-l integrează perfect în noua imagine de marcă. Primele două generații au mizat pe linii drepte și forme angulare, cea de-a treia a schimbat complet macazul să a trecut la linii curbe, pentru ca acum să vedem o îmbinare a celor două stiluri, cu linii drepte ce contrastează cu câteva forme fluide.

Partea frontală este masivă, grila trapezoidală este impunătoare, iar blocurile optice sunt separate în câte trei perechi pe fiecare parte. Luminile de zi sunt sus, mai jos apar cele de drum, pentru ca proiectoarele de ceață să fie abia vizibile la bază.

În lateral Nissan X-Trail 2023 își menține aspectul de SUV mare, serios. Mi-a plăcut că protecțiile din plastic de la baza ușilor se duc până jos și acoperă pragurile, astfel nu sunt șanse să te murdărești pe pantaloni la urcare sau coborâre. Jantele sunt pe 19 inch standard la echiparea Tekna și sunt în două nuanțe – argintiu lucios și negru.

Stopurile se continuă și pe lateral, dar ajung și pe haion, fiind fiecare din câte două elemente. Mai jos se observă un element de decor argintiu care integrează și o bandă cromată, în timp ce evacuările reale sunt ascunse și nici nu există unele care să le imite.

Modelul de test a venit cu caroserie în două tonuri de culoare. Cea de bază este Champagne Silver, în timp ce plafonul și oglinzile laterale sunt negre. Un trapă panoramică ce se deschide pe o bună parte din suprafață a completat stilul exterior.

Înăuntru sare imediat în ochi pielea ce acoperă nu doar toate locurile de ședere, inclusiv pe cele rabatabile din portbagaj, adică al treilea rând, ci și bună parte din bord, consola și cotiera centrală și fețele de uși. Nuanța ca de caramel creează o atmosferă caldă, relaxantă, în timp ce layout-ul este cumva clasic.

Avem în centru un mare ecran tactil, ce este jumătate integrat în bord, jumătate iese în afară. Astfel, acesta nici nu pare adăugat ulterior, fiind totodată ușor de atins, dar rămâne și în câmpul vizual. Sub el sunt și câteva comenzi fizice, pentru ca mai jos să apară o multitudine de butoane pentru setările climatizării automate. Și mai jos vedem două porturi USB, unul de tip C, celălalt de tip A, precum și o priză clasică de 12V. Tot aici este și butonul Start / Stop al sistemului de propulsie. 

În continuarea bordului, dar spre consola centrală, apare un spațiu unde poți pune telefonul mobil, care poate fi dotat și cu încărcare wireless la 15W. Spațiu mare de depozitare este și sub consola centrală, dar și sub cotiera dintre cei doi pasageri față.

Asamblarea este în general solidă, dar mai sunt și zone unde nu este totul pe atât de zdravăn. Materialele, la fel. Unele sunt de foarte bună calitate, în special cele din zonele superioare, pentru ca mai jos să apară și plastic mai puțin pretențios. Cu finisările aceeași poveste. Unele bine lucrate, altele, foarte puține ce-i drept, ar mai fi necesitat ceva atenție. Mici muchii un pic mai tăioase și cam atât. Dacă prețul, pe care îl vom vedea spre sfârșitul materialului, nu era atât de optimist, atunci nici nu aș fi menționat micile neajunsuri din dreptul calității de fabricație.

În ceea ce privește spațiul interior, absolut nimic de comentat. Nissan X-Trail este un SUV de segment D și asta se cunoaște. Spațiu mult pe orice direcție pentru oricare dintre primele 5 locuri. Scaunele față sunt mari și confortabile, ca niște fotolii aproape, dar aduc și ceva sprijin lateral. Reglajele electrice sunt pe multe direcții și nu ai cum să nu-ți găsești poziția dorită. Ambele scaune față au memorie la echiparea Tekna.

Bancheta culisează pe distanță mare, dar și spătarul se poate regla pe câteva trepte de înclinare. Și aici, dacă nu ești constrâns de eventualii ocupanți ai locurilor de pe rândul trei, nu ai cum să nu te bucuri de o ședere pe cât de relaxantă se poate.

Ultimele două scaune ce se pot „ascunde” sub podeaua portbagajului nu sunt potrivite decât pentru copii de maxim 10 – 12 ani. Hai să zicem poate până la 14 ani dacă nu sunt dintre cei mai „dezvoltați” fizic. În esență, maxim 135 – 140 cm înălțime să ai ca să poți merge pentru mai bine de jumătate de oră pe acele ultime două locuri. Accesul este ok pentru cei care ce nu depășesc înălțimea tocmai menționată.

Ușile spate se deschid la un unghi foarte larg, ce se apropie de 90 de grade. Au și o suprafață mare aceste portiere, deci au fost gândite pentru familii, pentru a intra și ieși fără probleme, dar și pentru instalarea facilă a unor scaune de copii.

Portbagajul este mai mult decât suficient în configurația cu 5 locuri. Deschiderea este bine proporționată cu volumul, doar pragul de încărcare este ceva cam sus. Bine, pe de altă parte, vorbim despre un SUV cu reale capabilități off-road generate de o gardă la sol înaltă, așa că ceva compromisuri trebuie să faci.

Chiar și cu cele două scaune de pe ultimul rând ridicate, tot mai rămâne ceva spațiu în portbagaj, dar suficient poate doar pentru o ieșire la iarbă verde și nu pentru un weekend în 7.

Motor și cutie de viteze

Motor Nissan X-Trail 2023 e-4orce 211CP Tekna

Soluția Nissan e-POWER este foarte rafinată, dar nu poate face minuni la partea de consum.

Acest capitol ar fi trebuit redenumit special pentru Nissan X-Trail 2023 e-4ORCE în „Motoare și atât” :) . Asta fiindcă nu este vorba doar despre un motor, în timp ce cutie de viteze nu există. În fine, orice full hybrid are mai mult de un motor, așa că nu din acest punct de vedere este Nissan X-Trail 2023 e-4ORCE mai special.

Sistemul de propulsie este special prin prisma faptului că motorul cu ardere internă nu antrenează niciodată direct roțile. Puntea față și cea spate sunt în schimb legate fiecare la câte un motor electric ce-și ia energia dintr-o baterie cu capacitatea de 1.72 kWh. Aceasta este încărcată de motorul termic sau la decelerare.

În funcție de câtă energie este în baterie, mașina poate rula cu motorul pe benzină complet oprit pentru anumite distanțe. Acesta începe să funcționeze ori de câte ori este nevoie, la turații ce diferă în funcție de sarcina impusă. Astfel, la o rulare relaxată, când mașina menține viteza constantă ori la accelerații ușoare, motorul pe benzină abia toarce sub capotă, abia dacă își face simțită prezența. În momentele în care este nevoie de putere, la o depășire din scurt sau la plecarea de pe loc mai în grabă, motorul pe benzină ajunge la turații din ce în ce mai ridicate. Chiar și la maxim totuși nu deranjează nici ca zgomot și nici ca vibrații. Este surprinzător de rafinat acest motor în 3 cilindri, bine antifonat și ținut parcă departe de habitaclu.

În fapt, întreg ansamblul funcționează extrem de lin, fără niciun șoc. Evident că nu prea au de unde să se ivească șocuri, nefiind vorba despre trepte în transmisie, dar nici când motorul termic pornește sau se oprește nu apare în scenă nimic care să deranjeze.

Vă puteți face o idee exactă despre cum funcționează sistemul e-POWER de pe Nissan X-Trail 2023 e-4ORCE 4WD din clipul video de la începutul review-ului. Asta fiindcă în bord este prezentat extrem de sugestiv modul de lucru al întregului ansamblu hybrid. Mi-a plăcut mult cum se prezintă acesta în mers, cum reacționează și cât de rafinat este.

Vreau să mai menționez că mașina este pusă aproape mereu în mișcare de ambele motoare electrice, deci folosești mai tot timpul tracțiunea de tip 4WD. Foarte, foarte rar am văzut să învârtă roțile doar motorul față ori cel spate, sincer nici nu mai știu care dintre ele ajungea extrem de rar să împingă sau să tragă mașina.

Nissan X-Trail 2023 e-4orce 211CP Tekna

Nefiind vorba despre niciun fel de cutie de viteze, ci doar despre o transmisie cu un singur raport de distribuție, nu am ce detalii să dau în această direcție.

Pot să vorbesc puțin despre modul de rulare e-Pedal. Aparte de modul B al „cutiei de viteze”, ce folosește pentru a încetini mașina doar sistemul de regenerare al forței de la decelerare, atunci când activezi e-Pedal, Nissan X-Trail 2023 e-4ORCE practic frânează fizic când iei complet piciorul de pe pedala de accelerație. Dacă te uiți la pedala de frână în astfel de momente, vezi cum aceasta se apasă singură și astfel SUV-ul încetinește și mai tare față de când folosești doar modul B de pe selectorul cutiei de viteze.

Nissan X-Trail 2023 e-4orce 211CP Tekna

Eu am mers mai mereu cu e-Pedal fiindcă îmi place ideea de „One Pedal Drive”, adică de a folosi doar pedala de accelerație pentru marea majoritate a timpului.

Trebuie spus că e-Pedal apasă frâna doar de la 10 km/h în sus, așa că trebuie să ai uneori grijă să pui piciorul și pe pedala din stânga la oprirea pe loc.

Ținută de drum, performanțe și consum

Nissan X-Trail 2023 e-4orce 211CP Tekna

Nissan X-Trail 2023 este foarte capabil în off-road.

Nissan X-Trail 2023 e-4ORCE este un SUV mare și greu, iar inginerii ce s-au ocupat de reglarea trenului de rulare au ales să profite de masa mașinii și să pună accent pe confort. Este greu să obții o ținută de drum mai dinamică la 2 tone și gardă la sol de aproape 20 cm, așa că alegerea niponilor a fost cea corectă, din punctul meu de vedere.

Suspensia preia eficient orice fel de denivelare sau groapă, oricât de scurtă și pronunțată ori de lungă ar fi. În schimb, această setare vine cu oscilații ample ale caroseriei la schimbările mai bruște de direcție, care, apropo, nu este cea mai exactă sau mai incisivă. În fine, este în acord cu trenul de rulare. Dacă șoferul abordează un stil relaxat de rulare, atunci Nissan X-Trail 2023 e-4ORCE nu îl va dezamăgi, fiind confortabil și silențios.

Performanțele sunt mai mult decât decente pe partea de accelerație de pe loc și la reprize. Acustic, la o apăsare mai fermă a accelerației, poți crede că mașina reacționează lent. Asta fiindcă durează puțin până ce motorul pe benzină crește turația. Însă, motoarele ce învârt roțile sunt cele electrice și ele nu scot zgomot. Mai mult, ele reacționează instant la apăsarea accelerației și astfel nu se pierd nici măcar zecimi de secundă, așa cum se întâmplă la mașinile unde motoarele termice sunt legate direct la roți.

Accelerația de 7.2 secunde până la 100 km/h nu se simte atât de rapidă din mașină, cumva suspensiile moi preiau din „zvâcul” pe care l-ai fi putut simți la plecarea de pe loc la o mașină cu tracțiune integrală. Nici reprizele nu par atât de rapide pe cât apar în cronometrări, asta din motivul pe care tocmai l-am explicat în paragraful precedent. Însă Nissan X-Trail 2023 e-4ORCE este rapid și suficient de fâșneț, mai ales la puterea sa raportată la masă.

Viteza maximă este limitată electronic la 180 km/h. Cu siguranță Nissan X-Trail 2023 e-4ORCE ar putea trece de această cifră fără probleme, dar, fiindcă nu avem mai multe rapoarte de demultiplicare pentru transmisie, s-a decis că rotația motoarelor electrice este suficient de mare la 180 km/h și că oricum nu este nevoie de mai mult de atât pentru un SUV precum acesta.

Consum Nissan X-Trail 2023 e-4ORCE 211CP 4WD Tekna

După mai bine de 560 km rulați, nu am reușit să prind un consum mai mic de 7.5 l/100 km, deși am mers mai mereu destul de economic.

Consumul mediu pe care l-am obținut după mai bine de 550 km a fost de 7.5 l/100 km. Am mers variat, în oraș, în afara lui, dar și pe autostradă, singur sau cu 3 pasageri alături. Stilul a fost ce-i drept spre economic mai mereu, dar am mai făcut și câteva excese. Consumul pe care l-am prins eu este normal pentru un SUV din acest segment. Totuși, este cu circa 1 l/100 km mai ridicat față de cel anunțat oficial, iar asta în condițiile în care, așa cum am spus, eu am mers într-un stil economic, profitând cât de mult și mai mereu de încărcarea bateriilor pe decelerare. Dacă mergi absolut normal cred că stabilizezi consumul mediu undeva la 8 – 9 l/100 km, iar dacă pui la lucru mai des toți cei 211 CP ai sistemului de propulsie, atunci nu prea cred că poți scade sub 10 – 12 l/100 km.

Tehnologie și siguranță

Sisteme asistenta Nissan X-Trail 2023 e-4orce 211CP Tekna

Multe, foarte multe sisteme avansate de asistență sunt disponibile, doar că meniul ce le cuprinde este în cel al panoului de bord, cam greu de accesat prin butoanele de pe volan.

Fiind lansat destul de recent și făcând parte dintr-un segment superior, Nissan X-Trail 2023 nu avea voie să se prezinte la acest capitol altfel decât o face. Anume foarte bine, fiind dotat cu multe sisteme de asistență, siguranță și confort.

Să vorbim în primul rând despre sistemul de infotainment. În cazul de față avem un ecran de 12.3 inch, ce acceptă comenzi tactile și care vine cu o rezoluție bună. Interfața este modernă, propune ecran Home pe care îl poți personaliza cu widget-uri ce se pot întinde pe mai multe pagini. Sunt multe opțiuni pe acolo, dar, foarte ciudat, nu în meniul acestuia vei găsi setările pentru sistemele de asistență.

Interfața sistemului de infotainment de pe Nissan X-Trail 2023 e-4ORCE 211CP Tekna:

Toate opțiunile pentru multiplele sisteme de asistență a șoferului sunt organizate în meniul panoului de bord. Acesta este reprezentat tot de un ecran de 12.3 inch, dar nu mi s-a părut cea mai bună propunere de a avea atât de multe setări aici. Asta fiindcă este mai greu de parcurs un meniul atât de complex din butoanele de pe volan. Eu sunt de părere că mare parte din ce era disponibil în meniul panoului de bord trebuia adus și într-un meniu separat al sistemului de infotainment.

Panoul de bord de pe Nissan X-Trail 2023 e-4ORCE 211CP Tekna:

În afară de aceste două afișaje mari, mai avem unul. Este vorba despre Head-Up Display, care este și el în același trend, adică are o diagonală mare, de nu mai puțin de 10.8 inch.

Nissan X-Trail 2023 poate veni în trei niveluri de echipare: Acenta, N-Connecta și Tekna. Mai există și Tekna Plus, dar acela adaugă peste ultimul doar jante de aliaj pe 20 inch și tapițerie parțial din piele premium.

Mașina de test a fost una în varianta Tekna, așa că a adus standard mai tot ce se poate pune pe un Nissan X-Trail 2023. Vorbim, dintre cele mai importante dotări, despre faruri full LED cu asistență adaptivă pentru faza lungă, spălător pentru faruri, geamuri laterale spate și lunetă fumurii, bare longitudinale de plafon, jante aliaj pe 19 inch, oglinzi exterioare reglabile electric, încălzite, pliabile automat, geamuri cu acționare electrică one-touch, panou de bord cu ecran TFT color de 12.3 inch, tapițerie scaune parțial piele Premium de culoare bej, inserții din piele ecologică pe uși, volan îmbrăcat în piele, iluminare ambientală, ornamente din lemn negru pe consola centrală, 7 locuri cu al treilea rând de scaune pliabile în portbagaj, banchetă spate rabatabilă 40/20/40, culisantă 60/40, cu spătar înclinabil, moduri de conducere – Off-Road, Snow, Standard, Eco și Sport, senzori de ploaie, cheie inteligentă cu senzor de mișcare (protecție împotriva atacurilor prin releu), aer condiționat automat cu reglare pe 3 zone (zona din spate se reglează tot de la comenzile climatizării din față), sistem integrat audio si navigație NissanConnect cu touchscreen de 12.3 inch compatibil Apple CarPlay (cablu/wireless) și Android Auto (doar cablu) și compatibilitate NissanConnect Services, sistem audio BOSE cu 10 difuzoare, încărcător wireless de 15W, Head-Up Display cu afișaj de 10.8 inch, scaune față și spate, parbriz și volan încălzite, scaune față reglabile electric, cu memorie pentru ambele, jaluzele pentru geamuri integrate în ușile din spate și altele.

Din punct de vedere al siguranței, actualul Nissan X-Trail a fost testat încă din 2021 de către Euro NCAP și, conform metodologiei de atunci, a primit calificativul maxim de 5 stele, cu 91% protecție pasageri adulți, 90%pentru copii, 70% pentru pietoni și 95% ! la sistemele de asistență. Da, am pus un semn al exclamării pentru că Nissan X-Trail stă cel mai bine la sistemele de asistență dintre toate mașinile despre care am scris până acum.

Este oarecum normal să aibă 95% la sistemele de asistență și siguranță, întrucât mașina testată avea în standard dotări precum airbag-uri frontale șofer și pasager + 2 airbag-uri laterale (față) + 2 airbag-uri tip cortină (față și spate) + 1 airbag central față pentru evitarea coliziunii dintre ocupanții locurilor față în caz de impact lateral, dispozitiv de pretensionare și avertizare privind fixarea centurilor de siguranţă, sistem de control dinamic al vehiculului (ESP), asistenţă la pornirea din rampă + Auto Hold, asistenţă la coborârea în pantă, sisteme de fixare Isofix (2 pe bancheta spate), oglindă retrovizoare interioară cu funcţie anti-orbire automată, sistem apelare automată în caz de urgență (eCall), FCW – sistem anticipativ de alertare pericol de coliziune frontală, HBA – Asistență pentru faza lungă, DAA – alertă atenție șofer scăzută, sistem de intervenție pentru evitarea coliziunii cu obiecte staționare la deplasarea în marșarier, sistem inteligent de frânare de urgență (FEB) cu recunoaștere pietoni/bicicliști, sistem de asistență în intersecții (BJV), sisteme de asistență pentru menținerea benzii de circulație (ELK – frânare de urgență pentru centrarea pe banda de circulație, LDW – alertă părăsire bandă de circulație, LDP – prevenirea părăsirii benzii de circulație, BSW – alertă unghi mort, BSI – intervenție unghi mort), sistem de avertizare privind traficul din spatele vehiculului, sistem de recunoaștere a indicatoarelor rutiere, sistem de monitorizare a presiunii din pneuri, senzori de parcare față și spate, senzori de parcare pentru partea laterală, cameră video pentru marșarier cu spălător, Around View Monitor cu detectare obiecte în mișcare, sistem de asistență la conducere ProPILOT cu Navi-Link și sistem de asistență la parcare ProPILOT Park – sistem de parcare cu manevrare complet automată (control automat al volanului și pedalelor de accelerație și frână).

Așa cum vedem, un Nissan X-Trail 2023 în echiparea Tekna este mai mult decât complet echipat, ba chiar sunt unele dotări și sisteme de asistență ce nu apar nici în segmentul premium. Totuși, așa cum vom vedea imediat mai jos, și prețul se duce tot către acel segment.  

Preț

Nissan X-Trail 2023 e-4ORCE 211 CP Tekna – 55.090 Euro cu TVA (preț valabil la data testării mașinii).

Nissan X-Trail 2023 e-4ORCE 211CP 4WD
4 / 5 Gadget Score
Pro
  • spațiu interior imens, pe oricare dintre cele 5 locuri principale, precum și în portbagaj;
  • ansamblu hibrid ingenios, extrem de rafinat, ce folosește pentru propulsie strict motoarele electrice, cel termic având rol doar de generator, care generează accelerații / reprize rapide;
  • ținută de drum ce pune accent pe confort, care este din plin, orice fel de denivelări sunt trecute fără aproape niciun șoc transmis spre pasageri;
  • bune capacități de off-road;
  • extrem de multe dotări de confort, asistență și siguranță, practic cu greu poți spune că lipsește ceva.
Contra
  • preț ridicat, ce așează mașina în echiparea de top fix lângă modelele premium echivalente;
  • deși foarte confortabilă, ținuta de drum penalizează orice fel de pretenții dinamice;
  • consumul nu este pe atât de bun pe cât ai putea spera de la un hybrid atât de avansat tehnologic;
  • meniul cu setări din panoul de bord este foarte stufos, aici sunt toate reglajele pentru multiplele sisteme de asistență, și este foarte greu să navighezi din butoanele de pe volan prin toate aceste meniuri și submeniuri.
Concluzii

Nissan X-Trail 2023 în versiunea ePOWER e-4ORCE Tekna este un SUV de clasă medie ce se duce din multe puncte de vedere spre segmentul premium. Din păcate și prețul se învârte tot pe acolo. Ce-i drept, un model similar german din zona premium la fel de dotat va ajunge și mai sus de atât, aș spune chiar mult mai sus. Nu știu însă câți îl vor alege pe nipon, așa dotat cum este el, în locul unui teuton ce va fi recunoscut imediat ca făcând parte dintr-un alt segment, deci care vine la pachet cu o imagine, o prestanță superioară. Pentru cei pentru care astfel de detalii nu contează, Nissan X-Trail 2023 se va dovedi un SUV de nădejde, care nu-i poate dezamăgi din prea multe direcții.

Design exterior și interior
Motor
Cutie viteze
Ținută de drum
Performanțe și consum
Tehnologie și siguranță
Preț