Deși nu le dădeam prea mari șanse la început, atunci când și-au făcut apariția primele SUV-uri Coupe, iată că în ultimul timp apar tot mai multe astfel de caroserii. Nu doar în segmentul premium sunt lansate în aproape fiecare clasă, ci iată că și producătorii de volum își ajustează gamele corespunzător.
Renault Arkana nu este o noutate, prezentarea oficială având loc la sfârșitul verii lui 2018, doar că precomenzile în țara noastră au fost deschise în aprilie 2021. Nu știu câți dintre voi sunteți curioși să aflați mai multe detalii și impresii despre acest SUV / crossover coupe, însă cei interesați pot citi mai departe câte ceva despre Renault Arkana 2022 E-TECH Hybrid 145 RS Line.
Specificații pentru Renault Arkana 2022 E-TECH Hybrid 145 RS Line
Video
Clip video cu scurtă prezentare exterior și interior Renault Arkana 2022 E-TECH Hybrid 145 RS Line + accelerații 0 – 100, 0 – 130, 40 – 80, 60 – 120 și 80 – 130 km/h:
Design exterior și interior
Că celor de la Renault nu de puține ori le ies mașini extrem de reușite pe partea de design, nu cred că mai poate fi o noutate. Uneori, designul franțuzesc este ceva mai neconvențional, dar în cazul Renault Arkana 2022 eu aș aprecia că nu este nimic extravagant, ci totul este pe cât se poate de bine pus la punct.
Proporțiile sunt, din punctul meu de vedere, bine adaptate unei astfel de caroserii. Nimic nu pare forțat în cazul Arkana, ba din contră, fiecare linie își găsește locul exact acolo unde ar trebui să fie. Sigur că fiecare poate analiza designul după preferințele sale, totuși nu ar trebui să căutăm defecte acolo unde ele nu sunt doar fiindcă nu suntem fanii unui anumit tip de caroserie sau al unui producător.
Renault Arkana consider că se integrează perfect în limbajul de design Renault. Mi se pare mai apropiat de imaginea lui Megane, doar că pare ceva mai actual decât acesta, și normal având în vedere că este cu câțiva ani buni mai tânăr.
La interior, regăsim aceeași ambianță plăcută cu care ne-au obișnuit Clio și Captur, modele a căror platformă o folosește și Renault Arkana 2022. Totuși, fiind o clasă mai sus, crossover-ul coupe își permite alte proporții, fiind cu mult mai lat și mai lung decât Captur.
Layout-ul este deja clasic, cu ecranul sistemului de infotainment așezat în mod portrait, cu câteva butoane fizice sub acesta și comenzile climatizării un pic mai jos. Sub acest modul, este o zonă de depozitare unde poți găsi un pad de încărcare wireless a telefonului. În această zonă mai sunt o priză de 12V, un jack de 3.5 mm Aux-IN și două porturi USB-A. Alte două astfel de porturi și încă o priză de 12V mai există și pentru pasagerii de pe banchetă.
Echiparea RS Line aduce câteva elemente la interior menite să evoce un spirit sportiv. Avem plastic lucios ce imită fibra de carbon, pe o bună bucată din bord, plus fâșii înguste de culoare roșie, ce se asortează atât cu cusăturile de pe scaune sau de pe fețele de uși, cât și cu cele de pe centurile de siguranță.
Ambianța este plăcută, materialele și finisările sunt bune calitativ în zonele superioare, pentru ca pe măsură ce cobori privirea și analizezi prin părțile mai puțin vizibile să descoperi și ceva compromisuri. Sunt și unele muchii mai tăioase, precum și îmbinări mai puțin fericite. Totuși, asamblarea mi s-a părut solidă, nu cred că vor apărea prea repede zgomote deranjante din zona bordului sau a consolei centrale.
Spațiul în mașină este foarte generos, mărturisesc că mă așteptam la mai puțin. Scaunul șoferului, reglabil electric pe distanțe ce-ți permit găsirea unei poziții optime la volan, este confortabil, dar propune și un bun suport lateral. Am condus continuu mai bine de 3 ore și nu am simțit disconfort.
Și pe banchetă este mult loc, la picioare sau chiar pe lățime nu sunt probleme nici pentru 3 pasageri adulți. Spațiul la cap pentru cei de circa 1.80 – 1.85 metri înălțime este la limită.
Portbagajul măsoară 480 de litri, bine pentru această clasă. Versiunile micro-hybrid mai câștigă câțiva zeci de litri, volumul maxim ajungând în acele cazuri la 513 litri. Deschiderea haionului este amplă, iar forma portbagajului este regulată, cu o bună organizare a bagajelor vei putea pune înăuntru tot cei ai nevoie pentru o vacanță lungă.
Motor și cutie de viteze
Aici situația este foarte similară, ca să nu zic identică, cu ceea ce am avut la Renault Clio E-TECH Hybrid 2021. Sistemul este compus dintr-un motor pe benzină plus două motoare electrice, așa cum l-am descris în tabelul cu specificații de la începutul review-ului.
Acum, cred că aș putea prezenta ca un ansamblu angrenajul motor-transmisie, fiind, într-un fel, totul integrat. Practic, nu prea există cutie de viteze. Bine, într-un fel exsită niște rapoarte, dedicate pentru motorul electric principal și pentru cel termic, dar nu există niciun fel de ambreiaj sau convertizor de cuplu.
Astfel, Renault Arkana 2022 E-TECH Hybrid 145 pleacă mereu de pe loc cu motorul electric principal. Așadar, nu e nevoie de ambreiaj. Apoi, sunt câteva rapoarte de demultiplicare disponibile atât pentru motorul electric principal, cât și pentru cel termic. Sistemul decide, în funcție de viteza de deplasare, de încărcarea mașinii, de cât de tare calcă șoferul accelerația etc., care este raportul optim.
Schimbările între raporte se fac cu ajutorul motorului electric secundar, cel de tip starter-generator, ce sincronizează rotațiile motoarelor cu cele ale treptelor și astfel nu apar șocuri în transmisie. Bine, mai apar șocuri uneori, dar, la un mers normal, fără excese sportive, schimbarea rapoartelor și trecerea prin modurile de rulare se face aproape imperceptibil.
Apropo de moduri de rulare, acestea sunt explicate sugestiv pe panoul de bord, printr-un triunghi format din baterie, motorul termic și roți. În funcție de cum rulează mașina, apar săgeți dinspre baterie spre roți, dinspre roți spre baterie, dinspre motorul termic spre roți sau baterie ori spre ambele simultan, săgeți dinspre baterie și motor termic în același timp către roți… Puteți observa acest afișaj în clipul video de la începutul materialului.
Așa cum am spus și în cazul Renault Clio E-TECH Hybrid 2021, cutia automată multi-modală are 5 rapoarte pentru motorul termic și 3 pentru cel electric. În total, ar trebui să fie 15 trepte posibile, dar în realitate se fac circa 8 combinații.
O să mai spun și acum ceea ce am observat la Clio Hybrid. Cutia rămâne unoeri blocată într-un anumit raport pentru secunde bune (4 – 6 secunde), menținând o turație prea ridicată pentru motorul termic. Asta se întâmplă după o accelerare puternică, de cele mai multe ori. Nu este un comportament care să apară prea des, dar l-am simțit și de această dată.
Ținută de drum, performanțe și consum
L-am condus până acum pe Renault Arkana doar în această versiune de test, respectiv în echiparea RS Line. Nu am idee dacă toate variantele de echipare au suspensia setată ceva mai sportiv sau este o caracteristică destinată exclusiv modelelor RS Line. Cert este că mașina de test a fost ceva mai rigidă decât mă așteptam de la un Renault. Asta nu înseamnă nici pe departe că Renault Arkana 2022 este inconfortabilă, ci doar că este o idee mai sportivă decât alte modele ale constructorului din Hexagon.
Roțile cu diametrul de 18 inch ce fac echipă cu suspensia mai fermă fac ca trecerile peste gropile scurte și ceva mai pronunțate să se facă cu mici șocuri trimise către pasageri. Nu-i nimc grav și acesta este cam singurul dezavantaj al ținutei de drum reglate o idee mai sportiv. Din cauza faptului că acest SUV se bazează pe platforma CMF-B, cea pe care o folosesc Clio, Captur, Logan, Sandero, Jogger, Renault Arkana propune punte spate cu bară de torsiune, deci nu-i tocmai ceea ce ai vrea de la un SUV / crosspver coupe din segmentul C.
Pe de altă parte, Renault Arkana 2022 se ține bine pe curbe, nu-i un sportiv adevărat, dar te face să te simți în control, deși direcția mai grea, care nu este exagerat asistată, nu trimite cele mai elocvente informații despre ceea ce fac roțile față.
Renault Arkana 2022 este de preferat a fi condus economic, liniștit, fără a brusca vreo comandă. În astfel de condiții este mereu silențios, aproape niciun zgomot nu pătrunde înăuntru. Motorul termic se face auzit doar la accelerări puternice, în rest nici nu crezi că ai așa ceva sub capotă. Zgomotul de la pneuri și cel de la vânt sunt bine filtrate, antifonarea fiind eficientă în cazul SUV-ului coupe.
Performanțele pe care Renault Arkana 2022 E-TECH Hybrid 145 le afișează nu sunt unele la care te-ai putea aștepta când mașina arată… cum arată. Cu 10.8 secunde până la 100 km/h, SUV-ul nu se simte cel mai fâșneț, mai ales că după această viteză accelerarea se petrece din ce în ce mai lent. Reprizele sunt mulțumitoare până pe la 80 – 90 km/h, mai sus de atât Renault Arkana 2022 E-TECH Hybrid 145 se simte greoi și înaintează din ce în ce mai ”precaut”.
Viteza maximă nu este nici ea de lăudat, chiar dacă nu ai de ce să ajungi la asemenea cifre în țara noastră. Cert este că Renault Arkana 2022 E-TECH Hybrid 145 se simte cel mai bine când este condus relaxat, fără a cere o dinamică serioasă.
În astfel de condiții, mașina te răsplătește cu un consum aproape incredibil pentru un SUV de asemenea dimensiuni, ce mai vine și cu cutie automată. Eu am obținut în medie, după mai bine de 500 kilometri rulați în toate condițiile posibile, un 5.3 l/100 km.
Este adevărat că, în afară de câteva momente de test și atunci când am filmat clipul cu accelerații, am mizat pe un mers economic, dar nu dus la extrem din acest punct de vedere. În oraș, mașina reușește să ruleze aproape jumătate din timp complet electric. Asta desigur dacă ai ceva grijă cu distanța față de mașina din față și anticipezi traficul. Eu am condus mai mereu în modul B al cutiei de viteze, ce recuperează cât de mult posibil energia de la decelerare și poți astfel să șofezi în modul ”one pedal drive”, adică doar din accelerație.
Tehnologie și siguranță
Așa cum am spus, Renault Arkana 2022 E-TECH Hybrid 145 folosește platforma Renault CMF-B, așa că tehnologiile prezente pe acest SUV sunt cele pe care le-am regăsit și la Clio / Captur. Asta însă nu reprezintă un dezavantaj, la momentul introducerii acestor modele pe piață ele fiind printre cel mai bine echipate în materie de sisteme avansate de asistență din clasa lor.
Așadar, Renault Arkana 2022 nu duce lipsă de tehnologie la bord. Atrag atenția de la bun început cele două mari display-uri: unul de 10 inch cu rol de tablou de bord (standard pe RS Line), celălalt de 9.3 inch, așezat în mod portrait, ce reprezintă piesa centrală a sistemului de infotainment EASY LINK.
Tabloul de bord permite afișarea multor informații, este ușor personalizabil din acest punct de vedere, iar aspectul se schimbă puțin în funcție de modurile de rulare alese.
Interfața sistemului EASY LINK 9.3 inch este aceeași cu ceea ce am prezentat în cazul Renault Captur 2021. Din păcate am omis să fac poze cu interfața sistemului de infotainment de pe Renault Arkana 2022, dar pentru mai multe detalii vă rog să parcurgeți secțiunea dedicată a review-ului pe care tocmai l-am menționat, unde sunt multe capturi de ecran din EASY LINK 9.3.
Ca dotări standard, Renault Arkana 2022 RS Line vine cu de toate: pachet exterior și interior design RS Line, jante aliaj 18 inch, geamuri spate și lunetă cu tentă închisă, oglinzi exterioare reglabile, încălzite și rabatibile electric, cu semnalizare integrată, aer condiționat automat, scaune față încălzite, volan încălzit îmbrăcat în piele, geamuri electrice față și spate, acces și pornire motor tip hands-free, senzori de lumină și ploaie, oglindă interioară electrocrom fără ramă, iluminare ambientală, încărcare wireless telefon mobil, scaun șofer cu reglaj electric, tapițerie mixtă piele artificială + Alcantara, panou bord ecran TFT 10 inch, sistem infotainment EASY LINK cu afișaj portrait de 9.3 inch, cu navigație și harta României ș.a.
Opțional, pe mașina de test au fost bifate mai toate echipamentele disponibile, precum plafon de culoare neagră, personalizare exterioară suplimentară RS Line, sistem audio BOSE și… cam atât, restul fiind standard.
Pe partea de siguranță, Renault Arkana 2022 stă foarte bine. Euro NCAP a acordat acestui model ratingul maxim de 5 stele, cu un scor excelent pentru protecția pasagerilor adulți – 96%. Pentru siguranța copiilor a primit un procent de 83%, pentru pietoni 75%, iar pentru sistemele de asistență 74%. Metodologia de testare a fost cea din 2019.
Ca echipamente de siguranță ce vin în dotarea standard a oricărui model Renault Arkana 2022 RS Line avem airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și spate, prinderi ISOFIX pentru scaunele laterale spate, sistem de asistență la pornirea din rampă, asistență la frânarea de urgență, sistem de avertizare acustică pentru pietoni, asistent unghi mort, Rear Cross Traffic Alert, asistență la menținerea benzii de rulare, alertă pentru distanța de rulare, sistem de recunoaștere pietoni și bicicliști cu funție de frânare automată în caz de urgență, alertă pentru depășirea vitezei legale, recunoașterea indicatoarelor rutiere, cruise control adaptiv și limitator de viteză, senzori de parcare față și spate, cameră video pentru marșarier, asistent adaptiv pentru faza lungă, hands-free parking, senzori monitorizare presiune pneuri, apel automat de urgență și alte câteva.
Opțional, pe un Renault Arkana 2022 RS Line mai poți plusa doar cu Around View Camera, așa cum am avut și pe mașina de test.
Preț
Renault Arkana 2022 E-TECH Hybrid 145 RS Line – începând de la 31.500 EUR cu TVA. Dacă adaugi toate opționalele ce s-au regăsit și pe mașina de test, inclusiv vopseaua metalizată Orange Valencia, mașina ajunge la un preț de listă de 32.900 EUR cu TVA, fără a lua în considerare anumite promoții ce ar putea fi valabile la dealerii Renault.
Concluzii
Renault Arkana 2022 este un SUV / crossover coupe care mie mi se pare că arată foarte bine, deci unul dintre cele mai importante obiective cred că și le-a atins. Este foarte bine echipat încă din dotările de bază, iar la un RS Line nu prea mai ai ce să adaugi extra. Prețul este ridicat, dar după standardele actuale nu poate fi neapărat considerat ceva ieșit din comun, din păcate. Totuși, la peste 30.000 EUR mi-ar fi plăcut o platformă cu suspensie spate independentă și nu ceva ce găsesc și la un Clio. Bine, pe de altă parte, dacă rulezi așa cum este recomandat să o faci cu un hibrid precum Renault Arkana 2022, adică liniștit, relaxat, economic, atunci aceast neajuns nu prea mai poate reprezenta un mare minus.
În fine, rămân la sfârșit, ca de obicei, cele mai importante plusuri și minusuri, de data asta pentru Renault Arkana 2022 E-TECH Hybrid 145 RS Line:
PRO
- design reușit exterior, ambianță plăcută la interior, materiale și construcție de calitate, în cea mai mare parte;
- spațiu interior mai bun decât te-ai aștepta de la un astfel de SUV / crossover coupe;
- sistem hibrid foarte eficient, consum redus de combustibil;
- multiple echipamente de confort, de asistență și siguranță încă din echiparea standard.
CONTRA
- deși ținuta de drum este ok, la o mașină din acest segment și la acest preț mi-ar fi plăcut să avem o suspensie spate independentă;
- cutia de viteze E-TECH are uneori momente de ezitare, în special atunci când încerci să mergi dinamic.