Am putea spune că a cincea generație Renault Clio nu mai este tocmai una tânără. Am luat prima dată contact cu ea la începutul verii 2019, pentru ca în 2020 să testez amănunțit versiunea RS Line cu motor TCe de 130CP și cutie automată EDC. În toamna lui 2020 am mers în Bulgaria spre a vă putea împărtăși câteva impresii despre primele modele din gama Renault E-TECH, iar acum sunt gata să aduc mai multe detalii despre Renault Clio E-TECH Hybrid 2021.
Specificații pentru Renault Clio E-TECH Hybrid 2021
Material video
Nu am mai realizat un clip video cu mașina testată de data asta, dar puteți urmări sau poate revedea materialul pe care l-am înregistrat cu ocazia testelor internaționale cu Renault Clio E-TECH:
Design exterior și interior
Câte ar mai fi de spus despre una dintre cele mai întâlnite mașini de clasă mică de la noi și din mai toată Europa? Eu aș spune că nu multe, însă aș putea adăuga câte ceva despre exemplarul de teste, ce a primit un pachet de accesorii de design mai special.
Pe afară sunt multe elemente aplicate în diferite zone, pe care le pot numi abțibilduri / stickere. Sunt linii mai late ori mai subțiri de culori negru, albastru și auriu, ce dau anumite forme prin alăturare.
Astfel de accesorii se întâlnesc în special la baza anumitor elemente ale caroseriei. Le observăm jos pe portiere, deasupra fâșiilor cromate, în față imediat sub proiectoarele de ceață, dar chiar și pe jante.
În plus față de acestea, sunt multe și destul de generos dimensionate elemente cromate, ce se adaugă unor linii fine într-o nuanță plăcută de bleu, un fel de albastru electric.
Dacă din descriere ar putea părea că designul este prea încărcat pe acest model de test, în realitate combinația lor cu culoarea exterioară Blanc Quartz chiar dă bine. În fine, aceasta este părerea mea.
La interior, Renault Clio E-TECH Hybrid 2021 în versiunea testată de noi a primit un pachet suplimentar de design.
Așa se face că avem multe și generos dimensionate elemente de culoare albă, tapițeria este într-o combinație plăcută de gri cu negru, cu unele detalii albe și cusături în același bleu pe care l-am văzut la exterior, iar alte fâșii bleu mai apar de-a latul bordului și în jurul schimbătorului de viteze.
Una peste alta, ambianța este foarte plăcută, caldă și primitoare. Materialele sunt de bună calitate în mai toate zonele pe care le atingi și le vezi cel mai des, însă mai apare și plastic tare și ceva mai puțin pretențios pe ici-colo.
Nu ai cum să nu apreciezi în Renault Clio E-TECH Hybrid 2021 multitudinea de porturi disponibile. În față sunt 2 USB-A, un jack Aux-IN de 3.5 mm și o priză de 12V.
Spații de depozitare sunt la baza bordului, în fața schimbătorului de viteze, unde la mașina de test era și un pad pentru încărcare wireless, două suporturi de pahar în fața cotierei centrale, ce ascunde și ea un mic volum de depozitare, plus buzunarele din portiere.
Scaunele față nu doar că arată bine, dar sunt și bine configurate și asigură mult confort chiar și pe distanțe lungi. Reglajele sunt suficient de ample pentru persoanele de statură normală, însă pentru mine poziția a fost prea înaltă, am stat aproape cu capul în plafon (am 1.95 metri înălțime).
Pe banchetă este loc cât te aștepți de la o mașină de segment B. Nu excelezează, dar nici nu dezamăgește. Pe de altă parte, bancheta le asigură pasagerilor o ședere comodă.
Portbagajul este decent ca volum, cei 300 litri pot fi suficienți pentru nevoile urbane, dar pentru călătorii mai lungi unii s-ar putea să aibă nevoie de mai mult. A dispărut spațiul suplimentar de depozitare de sub podeaua mobilă, unde la celelalte modele Clio mai erau disponibili alți 91 de litri.
Motor și cutie de viteze
Ansamblul hibird ce pune în mișcare un Renault Clio E-TECH Hybrid 2021 este format dintr-un motor termic pe benzină, de 1.6 litri, cu patru cilindri în linie, plus două motoare electrice și o baterie Li-Ion de 1.2 kWh.
Motorul termic este cu injecție indirectă și aspirat natural, optimizat în primul rând pentru eficiență. El poate fi singurul responsabil pentru menținerea în mișcare a mașinii, poate fi deconectat complet când mașina rulează strict electric, poate lucra în tandem cu acest motor sau poate încărca bateriile în timp ce motorul electric se ocupă de învărtirea roților.
Sunt două motoare electrice parte a sistemului hibrid. Unul este denumit e-motor și este cel ce poate deplasa mașina de unul singur sau cu ajutorul motorului termic. Al doilea este un starter generator.
Ansamblul hibrid funcționează rafinat, fără a fi tocmai un reper. Nu înseamnă nicidecum că apar șocuri evidente la schimbările dintre modurile de rulare, ci doar că nu-i chiar imposibil să-ți dai seama care motor preia sarcina și când o face. Repet, spre a mă face bine înțeles: sistemul este rafinat, dar nu cel mai rafinat dintre ce am mai testat.
Zgomot apare doar atunci când motorul termic urcă mult în turații, undeva la peste 3500 – 4000 rpm. În rest, multă liniște, inclusiv la viteze de autostradă.
Cutia de viteze este unică în lume la această dată. Este una pe care Renault o numește multi modală. În esență sunt două cutii într-una singură. Una are 5 trepte și este ”cuplată” la motorul termic, cealaltă are 3 trepte și este rotită de e-motor. Combinația dintre aceste două cutii duce la un maxim teoretic de 15 trepte, însă în practică nu cred că se utilizează mai mult de 8 combinații de rapoarte.
Cutia nu are ambreiaj, convertizor de cuplu ori alt asemenea angrenaj. În schimb folosește motorul starter generator spre a sincroniza turațiile celorlalte două motoare cu cele ale cutiei și astfel să se realizeze schimbul de raport fără șocuri.
La mers relaxat, economic ori normal cu greu poți sesiza momentele în care cutia schimbă. Sunt foarte mici șocuri uneori, însă absolut nimic deranjant. Dacă începi a rula mai sportiv, respectiv treci mașina în modul Sport, atunci mai apar ceva șocuri din transmisia automată. Nu la fiecare schimbare ori la aceeași intensitate mereu, dar schimbările de treaptă sunt sesizabile.
Uneori, cu accelerația apăsată ceva mai serios, cutia rămâne ”blocată” într-o anumită treaptă pentru ceva mai mult timp decât ar fi nevoie. Turațiile motorului termic ajung undeva sus, probabil la peste 4000 rpm (nu există în niciun mod de afișaj turometru) și cutia omite să schimbe într-o treaptă superioară. Astfel de comportament nu este des, ci doar ocazional.
Față de o cutie convențională, la cea de pe Renault Clio E-TECH Hybrid 2021 mai apare modul de rulare ”B”. Acesta reprezintă un mod ce forțează la maximum regenerarea la decelerare, de fiecare dată când ridici piciorul complet de pe accelerație simți că mașina frânează destul de serios. Poți merge în modul ”B” pe distanțe foarte lungi fără să atingi frâna. Trebuie doar să păstrezi o distanță corespunzătoare față de vehiculul din față și să anticipezi traficul.
Ținută de drum, performanțe și consum
Pe scurt, aici sunt foarte mici diferențe între ceea ce am experimentat la bordul Clio RS Line TCe 130 în materie de suspensie și dinamică. Ținuta de drum este în primul rând confortabilă.
Mașina trece fără a transmite șocuri în habitaclu peste aproape orice fel de denivelări. La cele scurte și mai pronunțate apar ceva zgomote de la articulații, însă nici în asemenea cazuri pasagerii nu simt vibrații serioase.
Renault Clio E-TECH Hybrid 2021 nu a fost conceput spre a fi condus sportiv. Preferă un ritm relaxat, economic, în definitiv pentru asta alegi un hibrid. Dacă treci pe modul de rulare Sport, simți o direcție ceva mai grea, însă în continuare fadă. Nu-ți transmite mare lucru de la roțile față și nici nu pare cea mai directă.
Performanțele de pe hârtie nu sunt extraordinare. Din nou, eficiența nu se împacă cu pretențiile sportive. Spre deosebire de ceea ce am descoperit la primul contact cu gama Renault E-TECH, acum Clio Hybrid mi s-a părut ceva mai prezent, răspune cumva ma rapid la apăsarea mai hotărâtă a accelerației.
Reprizele sunt bune până pe la 100 – 110 km/h, mai departe de atât realizezi că mediul preferat de această mașină este cel urban.
Dacă tot suntem la mediul urban, atunci să vă spun că din prezentarea unui Renault Clio E-TECH Hybrid reiese că poate parcurge până la 80% din drumurile în localitați în mod complet electric. Se prea poate și asta, doar că trebuie să alegi modul de rulare Eco, să fii foarte blând cu accelerația și să anticipezi mult traficul. Astfel, dacă bifezi toate aceste căsuțe este posibil să prinzi un consum mediu și mai mic de 3.5 l/100 km.
Eu am mers economic, dar nu exagerat și am obținut după câțiva kilometri de parcurs strict urban consumul de mai sus. Nu am măsurat exact, dar cel mai probabil cam jumătate din distanță am mers doar cu motorul electric, consumând energie din bateria ce se încărca la fiecare decelerare în modul cutiei ”B”.
Este foarte important de menționat că Renault Clio E-TECH Hybrid 2021 își păstrează mereu ceva energie în baterie, pentru ca șoferul să aibă la dispoziție oricând toată puterea ansamblului hibird. În plus, orice plecare de pe loc cu Renault Clio E-TECH Hybrid 2021 se face în mod strict electric, așa că cea mai solicitantă repriză pentru consum, respectiv ruperea inerției statice, se face fără consum de benzină.
Dacă în oraș poți prinde consum excelent, ei bine la drum lung situația nu mai este atât de fericită.
Cei 6.3 l/100 km consum mediu precum în imaginea de mai sus au fost obținuți după ce am mers pe autostradă circa 65 km, cu viteză constantă apropiată de cea maximă legală și după alți circa 35 de km pe drumuri naționale, cu doar câteva treceri prin localități. Astfel, fără prea multe decelerări, deci momente în care bateria să se încarce, este greu să prinzi un consum apropiat de cel oficial.
Totuși, dacă cumperi un Renault Clio E-TECH Hybrid 2021 eu cred că o faci spre a merge în majoritatea timpului prin oraș. Iar în așa scenariu poți consuma în medie circa 4 l/100 km, o valoare foarte bună.
Tehnologie și siguranță
Nu cred că o să insist aici prea tare. Sunt foarte puține diferențe, chiar minime, între Renault Clio E-TECH Hybrid 2021 și modelul prezentat în ultima zi de iarnă din 2020.
Principalele diferențe țin de afișarea unor meniuri suplimentare în centrala Easy Link, în principal cu informații detaliate despre consum, sumar călătorie și altele asemenea.
Pe panoul de bord, reprezentat în mare măsură de un ecran TFT de 7 inch, apare undeva în colțul din stânga sus o reprezentare grafică sumară asupra modului în care funcționează instant sistemul hibrid. De acolo afli care motor învârte roțile, când motorul termic încarcă bateria ori când energia de la decelerare este regenerată.
Spun din nou aici că satelitul de comandă cu butoanele instalației audio este tot în spatele volanului, nu cel mai bun mod de a regla volumul ori de a trece la piesa următoare sau la alt post de radio. Faptul că reglarea volumului se mai poate face doar din niște micuțe butoane capacitive de la baza ecranului sistemului multimedia mă face să-mi doresc și mai mult comenzi clasice pe volan și nu în spatele acestuia.
Orice Renault Clio E-TECH Hybrid 2021 vine echipat destul de bine standard, dar mai există și câteva pachete ori opțiuni separate dintre care poți alege. Clio E-TECH Hybrid aduce jante din aliaj pe 16 inch, lumini față Full LED, oglinzi reglabile, încălzite și rabatabile electric, geamuri electrice față și spate, aer condiționat automat, acces și pornire motor tip hands-free, scaune față reglaile pe înălțime, senzori de ploaie, sistem infotainment Easy Link cu ecran tactil de 7 inch, navigație și 6 difuzoare, afișaj de bord cu ecran TFT de 7 inch, iluminare interioară ambientală și Multi-Sense su trei moduri de condus.
Mașina de test a fost complet echipată, cu toate opționalele posibile: vopea metalizată, pachet iarnă (scaune față și volan încălzite + volan îmbrăcat în piele), pachet City Intens (cameră video pentru marșarier, senzori de parcare față și spate și oglindă interioară electrocrom), pachet NAV (Easy Link 9.3 inch cu afișaj în mod portrait, cameră la 360 de grade, senzori parcare și semnătură luminoasă C-Shape pentru farurile față)lumini interior LED, pachet Confort E-TECH (consolă cu cotieră centrală cu spațiu de depozitare, frână de parcare electrică cu funcție Auto-Hold), pachet de personalizare exterioară, pesonalizare interioară ambianță Gris Vision, carcase oglinzi noir etoile și pachet Look E-TECH (geamuri spate și lunetă fumurii, mentant B de culoare negru lucios).
Pe partea de siguranță, Renault Clio E-TECH Hybrid 2021, la fel ca orice alt model Clio V se mândrește cu un rating maxim de 5 stele la testele Euro NCAP. Puteți analiza aici scorurile în detaliu.
Ca și echipamente standard din categoria Siguranță, Renault Clio E-TECH Hybrid 2021 bifează ESP, ABS cu EBD și asistență la frânarea de urgență, airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și spate, prinderi ISOFIX pentru locurile laterale spate, senzori parcare spate, sistem de frânare cu protecție pietoni și cicliști, apel automat de urgență 112, alertă pentru depășirea vitezei legale, alertă privind distanța de rulare față de vehiculul din față, asistent menținere bandă de rulare, sistem de asistență la pornirea din rampă și asistent adaptiv pentru faza lungă.
Opțional, pe un Renault Clio E-TECH Hybrid 2021 mai poți adăuga pachetul Safety ce include sistem de asistență pentru unghiul mort și sistem Cruise Control adaptiv cu funcție Stop and Go, cu limitator de viteză și centrare pe banda de rulare.
Preț
Renault Clio E-TECH Hybrid 2021 – de la 18.890 Euro cu TVA. O mașină complet echipată, cu toate echipamentele opționale bifate, precum a fost cea de test, ajunge la un preț total de 22.870 Euro cu TVA, fără a lua în calcul eventuale promoții ori tichet Rabla.
Concluzii
Renault Clio E-TECH Hybrid 2021 este un hibrid foarte reușit, aș spune perfect adaptat pentru rularea relaxată prin marile orașe. Te poartă într-o ambianță plăcută, în liniște și confort și toate astea cu un consum foarte redus de benzină. Este bine dotat standard și îl poți personaliza după preferințe prin multiplele posibilități puse la dispoziție.
Prețul de listă poate că nu este cel mai atrăgător, dar sunt sigur că mai mereu sunt rulate promoții și poți prinde o ofertă avantajoasă.
Principalele puncte pro și contra pentru Renault Clio E-TECH Hybrid 2021:
PRO
- design exterior reușit, interior frumos desenat, de bună calitate, ambianță plăcută;
- ansamblul hibrid este foarte eficient, generează un consum mic de benzină în oraș și funcționează mai tot timpul rafinat;
- suficiente echipamente standard, atât de confort, cât și de asistență și siguranță;
- Easy Link este un sistem de infotainment modern, cu o interfață plăcută și care oferă multe opțiuni;
- ținută de drum confortabilă;
- multiple opțiuni de personalizare atât pentru exterior, cât și pentru interior.
CONTRA
- cutia de viteze bruschează uneori, iar în alte situații menține o anumită treaptă prea mult, fără să treacă în cea superioară;
- satelitul de comandă pentru instalația audio a rămas și acum în spatele volanului, deloc ergonomic spre a fi folosit.