Iarna 2017 – 2018 a fost una blândă, în majoritatea zonelor din țara noastră ninsoarea nu a creat probleme precum în alți ani. Asta până la sfârșit de februarie când ne-am trezit sub un cod portocaliu de viscol și ninsori abundente.

Total întâmplător, fix în acea perioadă de început de primăvară calendaristică am primit la test un Renault Koleos, tocmai bun de trecut prin straturile groase de omăt ce se depuneau pe orice sector de drum.

Și uite așa am avut șansa de a vedea la lucru o tracțiune integrală ce poate bloca la nevoie diferențialul central, alături de un motor diesel cuplat la o cutie automată cu variație continuă. Cum s-au comportat acestea, dar și ce am mai descoperit, vedem mai departe.

Specificații pentru Renault Koleos 2.0 dCi 175 CP 4×4 X-Tronic

Specificatii Renault Koleos 2.0 dCi 175 CP 4x4 X-Tronic

Design exterior și interior

Renault Koleos este un model tânăr în gama constructorului francez, fiind abia la a doua generație. Primul Koleos nu s-a bucurat de un succes răsunător, asta și din cauză că nu părea a se integra normal în linia de design a mărcii.

Odată cu trecerea la noua generație a SUV-ului vârf de gamă Renault, Koleos se aliniază perfect cu noua identitate de marcă. Așezat lângă un Renault Talisman, de exemplu, Koleos va dezvălui fără niciun fel de secret liniile de la care au plecat designerii în conceperea exteriorului.

Cu o parte frontală impunătoare, fără a fi cu adevărat masivă și fără a apela la muchii ascuțite ori forme angulare, Renault Koleos beneficiază de un design plăcut. Tușele stilistice se referă la elemente cromate din plin, ce pleacă de la baza grilei radiatorului, se continuă pe lângă luminile de zi cu LED și mai departe pe aripa laterală, oprindu-se pe portiera față, unde delimitează o grilă de aerisire falsă, pusă acolo doar pentru aspect, fără a îndeplini o funcție.

Crom mai vedem și în jurul geamurilor laterale și la baza portierelor, pe zonele de plastic ce previn zgârierea caroseriei în teren accidentat.

Partea din spate adoptă și ea linia actuală de design Renault, cu stopurile ce se prelungesc mult pe haion, aproape că se unesc, fiind delimitate de sigla constructorului din Hexagon. Stopurile propun un design 3D, așa cum am văzut și la Clio ori Megane.

Odată ce pătrundem în habitaclu observăm o asemănare cu interiorul lui Talisman. Iar asta nu este nicidecum un lucru rău. Avem materiale de foarte bună calitate pe bord și în zonele superioare, acolo unde ochii și mâinile ajung cel mai des. Doar atunci când cauți mai jos găsești plastic ceva mai tare, însă la fel de bun calitativ.

Calitatea generală a asamblării este la un cu totul alt nivel față de ce am întâlnit la Captur ori Kadjar. Faptul că acest Koleos este fabricat în fabrica Samsung din Coreea de Sud poate avea de-a face cu percepția de lucru bine închegat, ce nu scoate sunete deranjante în nicio situație.

Sigur că, parcă într-o oarecare tradiție Renault, mai găsești mici scăpări în cazul unor finisări, dar asta doar dacă vrei cu adevărat să le cauți și să le scoți în evidență ca pe ceva total de neacceptat. În realitate sunt doar foarte mici probleme, pe care un cumpărător obișnuit nici nu le va băga în seamă.

Deși ergonomia comenzilor este bună, nu pot să nu amintesc și de data aceasta de amplasarea comenzilor pentru centrala audio pe un modul din spatele volanului, așa cum este la Renault încă din anii… să spunem doar de mulți, mulți ani. La fel și pentru butoanele de activare/dezactivare ale regulatorului și limitatorului de viteză. Nu pe volan, ci lângă clapeta pentru frâna electrică de parcare, ce se află în spatele schimbătorului de viteze.

Scaunele față sunt generos dimensionate, confortabile la drum lung, dar fără prea multe opțiuni de reglaj și nici pe plaje extrem de largi. În cazul meu, la o înălțime de 1.96 metri, am fost nevoit să duc scaunul la maximum în spate pentru a găsi poziția corectă de condus. Este adevărat că acolo era la fix, dar ce o să facă persoanele și mai înalte?

Pe bancheta din spate este loc din belșug. Chiar și în spatele meu era spațiu excedentar, fără probleme putea fi acomodat un pasager de peste 1.85 metri înălțime. La fel și spațiul la cap ori cel lateral, 3 adulți nu vor avea motive de nemulțumire nici pe distanțe lungi.

Portbagajul este destul de generos, dar fără a sparge reorduri în clasa sa, cu 563 litri face față bagajelor unei familii într-un concediu de vară. Poate fi extins prin rabatarea banchetei spate, dar modularitatea interiorului se oprește aici. Mi-ar fi plăcut ca măcar spătarul banchetei să fie înclinabil, asta ca să nu zic și de cotiera spate care ar trebui să permită transportul schiurilor, că tot vorbim despre un SUV.

Una peste alta, Renault Koleos este un SUV frumos, care însă nu a fost desenat spre a atrage toate privirile, prin elemente extravagante. Interiorul este de calitate, extrem de generos, dar pierde ceva puncte la modularitate și la capacitatea portbagajului.  

Motor și cutie de viteze

Singura motorizare disponibilă momentan în țara noastră este reprezentată de agregatul de 2 litri diesel. Acesta este disponibil doar cuplat la o cutie automată, clientul având șansa de a alege strict între tracțiune față ori integrală. Noi am avut la dispoziție un Koleos 4×4.

Motorul dCi de 1995 cmc dezvoltă o putere maximă de 175 CP la 3750 rpm și un cuplu de 380 Nm la 2000 rpm. Acesta se descurcă onorabil cu masa mașinii, doar șoferii mereu grăbiți pot fi dezamăgiți. Trage bine încă de la 1500 rpm și începe a pune totul la roată de pe la 1800 rpm. Urcă lejer în ture și își menține suflul până la 4000 rpm.

În habitaclu nu-și face simțită prezența decât după 2500 rpm, dar și atunci nu într-un mod deranjant, motorul fiind unul deosebit de rafinat în funcționare. Antifonarea excelentă propusă de Renault Koleos te face uneori să te simți ca într-un automobil premium, din punct de vedere acustic.

Mulți se feresc, printre care și eu, de cutiile de viteze automate cu variaței continuă. Cunoscute de mai toată lumea ca CVT – Continuously Variable Transmission, în cazul Renault (sau mai bine zis Nissan, căci de acolo a fost transplantată) este denumită X-Tronic. Iar de aceasta nu mă voi speria de acum încolo.

Inginerii Renault au reușit să o regleze aproape perfect. Este una dintre cele mai confortabile cutii de viteze, în sensul că nu produce niciun, dar niciun fel de șoc. Plecarea de pe loc se face extrem de lin, acul turometrului nu urcă aiurea în turații, decât atunci când este cu adevărat nevoie, anume la o apăsare fermă a accelerației.

De asemenea, poate fi trecută și în modul manual, când simulează existența a 7 rapoarte predefinite. Poți schimba vitezele doar cu ajutorul levierului, nu există padele la volan.

Ținută de drum, performanțe și consum

De la un SUV precum Renault Koleos mă așteptam la un tren de rulare soft, axat în special pe confort. Nu am fost dezamăgit mai deloc în ceea ce privește confortul, doar că modul de lucru al suspensiei nu sacrifică complet dinamica.

Nu, Renault Koleos nu este un SUV sportiv, dar nu se sperie și nici pe șofer nu-l pune în dificultate pe zonele virajate. Gestionează bine curbele atacate mai optimist și, chiar dacă ruliu există din plin, nu-ți dă emoții mari.

Direcția este asistată mult la viteze mici, de oraș, și ceva mai fermă la viteze ridicate. Te ajută să te încadrezi relativ corect pe trasă, cu toate că nu oferă un feedback suficient.

Renault Koleos își transportă pasagerii în confort. Totuși uneori, la anumite succesiuni de denivelări, cu treceri rapide între cele mici și adânci la cele mari și pronunțate, este prins în offside. Și cum la noi în țară astfel de secțiuni de drum sunt dese, trenul de rulare își arată limitele ceva cam frecvent, când uită de confortul propus pasagerilor și începe a oscila cam mult. De vină este mai ales puntea spate, în atare condiții cei de pe banchetă vor avea cel mai mult de suferit.

Tracțiunea integrală propusă de Koleos este una de tip nepermanent. Asta înseamnă că avem de-a face cu trei moduri de lucru în acest caz. Primul este cel în care deplasarea se face doar cu tracțiune pe roțile față. Al doilea este modul Auto, când sistemele electronice analizează condițiile de rulare și gestionează cât din cuplu să trimită pe fiecare punte. Mare parte din timp este angrenată puntea față, doar la plecarea de pe loc și la accelerările bruște roțile spate primesc până la 25 – 30% din putere. Mai există și modul 4×4 Lock, când diferențialul central este blocat și ambele punți primesc câte jumătate din cuplu.

Din păcate, modul 4×4 Lock se dezactivează la viteze de peste 40 km/h. Nu este ceva anormal să se decupleze, doar viteza de la care o face mi se pare mult prea mică. Un 60 km/h mi se părea mult mai corect, întrucât în perioada de test am avut parte de drumuri înzăpezite oriunde am condus. Zăpada era depusă pe carosabil și, chiar dacă viteza de deplasare era normal să nu fie ridicată, uneori aș fi fost în siguranță chiar și la 60 km/h dacă aș fi știut că mă bazez pe puterea trimisă egal către ambele punți.

Performanțele lui Renault Koleos 2.0 dCi 175 CP 4×4 X-Tronic sunt decente. Cu mai puțin de 10 secunde de la zero la 100 km/h nu vei simți că te pregătești de decolare, dar pentru un SUV de familie este mai mult decât normal. Reprizele au ușor de suferit din cauza cutiei automate ce pare că nu exploatează la maximum resursele motorului, dar sunt și ele corecte raportate la masa mașinii și puterea oferită de motorul diesel.

Viteza maximă se apropie de bariera psihologică de 200 km/h, mai mult decât suficient pentru un SUV din această clasă. Oricum în țara noastră nu văd de ce ar fi nevoie de mai mult de 130 km/h.

Consumul mediu declarat pentru Renault Koleos 2.0 dCi 175 CP 4×4 X-Tronic este de 5.9 l/100 km. Departe de cel obținut de mine, după mai bine de 400 km de test? Da, dar în ce condiții.

Cei 8.7 l/100 km s-au datorat vremii total nefavorabile. Mai tot timpul am rulat cu modul Auto al tracțiunii integrale, iar aceasta a transmis în mare parte din timp puterea și către puntea spate, din cauza aderenței precare a drumurilor. Viteza de crozieră chiar și în afara localităților nu a fost mai mare de 40 – 50 km/h, cu mai multe frânări și accelerări succesive decât ar fi fost normal pe vreme frumoasă.

Sunt absolut convins că în condiții meteo normale, cu asfalt curat și fără niciun motiv de a folosi modul Auto, ci pe cel 4×2, consumul lui Renault Koleos 2.0 dCi 175 CP 4×4 X-Tronic ar fi undeva în jurul a 7 – 7.5 l/100 km. Iar acesta s-ar situa în limite normale, ba chiar lăudabile pentru un SUV din clasa asta, de peste 1.8 tone la gol și cu cutie automată.

Tehnologie și siguranță

Sisteme asistență Renault Koleos Intens

Deși nu este în niciun caz lipsit de tehnologie la bord, pe Renault Koleos nu l-am simțit tocmai ca pe o navă amiral a producătorului. Asta și fiindcă au lipsit sisteme precum cruise control adaptiv, care oricum este deja disponibil pe alte modele din gama Renault.

Nici sistemul de infotainment nu este altceva decât am găsit la Megane ori Kadjar. Da, de data asta avem în față un ecran mare, de 8.7 inch, dispus în mod portrait, dar cam atât. Sistemul R-Link 2 nu este rău deloc, răspunde prompt la comenzi, nu-și ia mult timp de gândire decât când i se impun sarcini mai complexe și este ergonomic și intuitiv în utilizare. Doar că în cazul Renault Koleos mi-aș fi dorit să văd ceva mai mult și nu să-l simt același ca pe Clio.

Capturi de ecran din meniul sistemului de infotaiment R-Link 3 de pe Renault Koleos 2.0 dCi 175 CP 4×4 X-Tronic:

La fel și despre tabloul de bord. Arată cel puțin la fel de interesant precum l-am găsit în cazul Megane GT ori la Kadjar. Dar tocmai asta este, de la Koleos, SUV-ul suprem în gama Renault, mă așteptam la mai mult. Și în acest caz poți alege între mai multe tipuri de afișaj, cu mai multe moduri de iluminare, ce se asortează cu nuanța luminilor ambientale.

Modurile de afișare ale tabloului de bord digital de pe Renault Koleos 2.0 dCi 175 CP 4×4 X-Tronic:

Din punct de vedere al echipamentelor standard, Renault Koleos 2.0 dCi 175 CP 4×4 X-Tronic în versiunea Intens, precum cea de test, aduce suficiente: sistem de infotainment R-Link 2 cu ecran tactil de 8.7 inch și navigație cu harta Europei inclusă, climatizare automată bi-zonă, cruise control și limitator de viteză, tapițerie de piele, scaun șofer și pasager cu reglaje electrice, încălzite și ventilate, geamuri electrice față și spate, oglinzi reglabile, rabatabile electric și încălzite, sistem keyless go pentru închidere și demaraj, deschidere automată a haionului cu senzor, tablou digital de bord cu ambianță luminoasă, senzori de parcare față și spate, cameră video pentru marșarier, jante de aliaj pe 18 inch ș.a.

Pe lista de dotări opționale nu mai sunt multe de adăugat, însă mașina primită de noi le-a bifat pe toate: pachet „Iarnă” (parbriz încălzit, scaune laterale spate cu încălzire și volan încălzit), trapă panoramică, sistem audio Bose, jante de aliaj pe 19 inch și vopsea metalizată Bleu Meissen.

Din punct de vedere al siguranței, Renault Koleos a fost testat de Euro NCAP și a obținut 5 stele, cu un rezultat foarte bun pentru protecția pasagerilor adulți – 90%. Pe partea de echipamente de asistență a primit un scor de 75%, nu tocmai extraordinar, mai ales pentru această clasă.

Avem pe Renault Koleos 2.0 dCi 175 CP 4×4 X-Tronic Intens, ca echipamente de siguranță activă și pasivă: airbaguri frontale pentru șofer și pasager, airbaguri laterale pentru torace pentru locurile față și spate, airbaguri cortină pentru locurile față și spate, sisteme de fixare scaun copii pentru locurile latelare spate de tip ISOFIX și I-SIZE, ABS cu sistem de asistență la frânarea de urgență, ESP cu asistență la pornirea în rampă, senzori de presiune pneuri, faruri Full LED Pure Vision cu comutare automată între luminile de drum și întâlnire, alertă la depășirea benzii de rulare, senzor de avertizare pentru unghiul mort, frânare activă de urgență cu sistem de avertizare la coliziunea frontală, sistem activ de asistență la parcarea perpendiculară, oblică sau laterală.

Preț

Renault Koleos 2.0 dCi 175 CP 4×4 X-Tronic Intens – de la 37.900 euro cu TVA inclus. Adăugând toate echipamentele opționale disponibile, întocmai precum a fost cazul mașinii de test, se ajunge la un preț total de 40.750 euro cu TVA.

Concluzii

Koleos reprezintă SUV-ul suprem din gama Renault. Țin să precizez asta fiindcă anticipez că vor fi comentarii legate de prețul afișat. Doar că, atunci când analizezi oferta concurenței, de la care menționez Skoda Kodiaq, Ford Edge, Kia Sorento ori Hyundai SantaFe, vei vedea că, la echipări similare, toate sunt pe acolo. Mai mult sau mai puțin…

Ceea ce vă pot spune eu este că, dacă sunteți interesat de Renault Koleos, ar trebui să faceți o vizită unui dealer. Asta fiindcă știu din surse sigure (și nu de la importator) că se fac discounturi cu adevărat masive pentru acest model și puteți ajunge la costuri mult mai mici față de cele prezentate aici ori pe site-ul oficial Renault România.

Koleos este un SUV foarte reușit, aflat la ani lumină de prima generație. Oferă spațiu interior din belșug, chiar dacă nu și o modularitate extinsă. Este relativ confortabil și suficient de puternic, chiar dacă nu impune un caracter cu adevărat dinamic. Cutia de viteze este extrem de lină, surprinzător de plăcută în utlizarea normală, cu toate că nu exploatează la maximum resursele motorului. Calitatea de fabricație și materialele sunt la cote înalte, dar tot se mai găsesc și mici scăpări atunci când chiar le cauți. Oferă multe echipamente standard și tehnologie la bord, însă lipsesc unele ce se regăsesc pe alte modele Renault (pilotul automat adaptiv, de exemplu). Propune tracțiune integrală ce poate bloca diferențialul central prin modul 4×4 Lock, dar o face doar până la 40 km/h.

Da, poate părea că Renault Koleos este și bun și rău în același timp, dar nu este chiar așa. După 2 zile pline în care mi-a fost alături în timpul unui cod portocaliu de ninsoare și viscol, mărturisesc că acest SUV este unul reușit. Cu toate micile imperfecțiuni, are acel ceva ce te face să-l apreciezi așa cum este el.

Cele mai importante puncte pro și contra pentru Renault Koleos 2.0 dCi 175 CP 4×4 X-Tronic Intens:

PRO

  • interior spațios, mai ales pe bancheta spate este loc din plin;
  • calitate a fabricației și materiale ce se situează la un nivel înalt;
  • motor foarte rafinat și izolare fonică peste medie, nici la viteze mari nimic nu deranjează acustic pasagerii;
  • probabil cea mai bună cutie CVT pe care am întâlnit-o: foarte lină, nu bruschează niciodată și nici nu turează inutil motorul;
  • echipare foarte bogată, chiar de la primul nivel sunt oferite multe dotări standard.

CONTRA

  • modularitate restrânsă a interiorului, bancheta spate este rabatabilă 60/40 și atât. Nu există spătar reglabil ca înclinație pentru banchetă, aceasta nu culisează înainte/înapoi și nici măcar trapă de schiuri nu este disponibilă;
  • portbagajul este cam mic, având în vedere dimensiunile exterioare și clasa unde concurează;
  • deși suficient de confortabil, trenul de rulare își arată limitele uneori, când provoacă prea multe oscilații, ce vin mai ales din dreptul punții spate.

Despre autor

Darius Pană

Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.