Cu actuala generație Renault Koleos am făcut cunoștință în urmă cu puțin peste 2 ani. Pe noul model, cel ce a primit un facelift în 2019, l-am testat în februarie 2020 și abia acum am reușit să grupez impresiile într-un material de tip review.

Așa cum o să obsevăm, facelift-ul este atât de subtil, încât dacă nu am fi vorbit despre o echipare nouă, ceva mai specială, aproape că nu aș fi avut ce să vă povestesc în plus.

Specificații pentru Renault Koleos 2020 2.0 Blue dCi 190 CP 4WD X-Tronic

Specificatii Renault Koleos 2020 2.0 Blue dCi 190 CP 4WD X-Tronic

Material video

Clip video cu scurtă prezentare a exteriorului și interiorului, cu sunet motor și accelerații 0 – 100 km/h în diferite moduri de tracțiune și ale cutiei de viteze, plus reprize 40 – 100, 60 – 120 și 80 – 130 km/h cu cutia automată în D, apoi în M:

Design exterior și interior

Renault Koleos 2020 Initiale Paris 2.0 Blue dCi 190 CP X-Tronic

Așa cum am spus deja doar câteva rânduri mai sus, Renault Koleos 2020 reprezintă un upgrade minor față de ceea ce cunoșteam înainte de facelift. Aș spune chiar că diferențele sunt greu de găsit chiar și dacă ai cele două ediții una lângă celălaltă.

Pentru prima dată în țara noastră avem la dispoziție un Renault în echiparea supremă, denumită Initiale Paris. Din câte am înțeles, situația se va repeta și în cazul noilor Clio, Captur ori Talisman, așa că cei care vor dori tot ce este mai bun pe un Renault, pe viitor se vor putea orienta către ediția specială Initiale Paris.

În cazul Renault Koleos 2020, echiparea Initiale Paris aduce doar câteva tușe distincte la exterior. Vorbim despre o finisare cromată a liniilor orizontale ale grilei, plus câteva embleme Initiale Paris, așezate la baza grilei și la finalul elementelor cromate ce pleacă pe lateral din dreptul farurilor și care se opresc pe portiere, cumva sub oglinzile retrovizoare.

Cei cărora le place cromul, vor aprecia multiplele astfel de elemente de la exterior. Sunt destule în partea față, pe grilă, sub faruri și în jurul proiectoarelor, pe lateral – banda de pe aripa față ce se continuă și pe portieră, la nivelul pragurilor, în jurul geamurilor și pe mânerele portierelor, precum și în spate, unde o fâșie ce se întinde pe toată lățimea mașinii conturează și două evacuări false.

Mai sunt și alte elemente la exterior ce imită metalul, cu plastic făcut să arate precum aluminiul. Sunt astfel de zone în partea de jos a barei din față și din spate. Chiar din aluminiu sunt șinele longitudinale de pe plafon, de o parte și celalată a trapei panoramice cu o suprafață extrem de mare.

Decoruri de aluminiu și crom precum cele de la extrior se întâlnesc și înăuntru. Sunt multe aranjate prin mai tot interiorul, care, alături de alte câteva accesorii, reușesc să rupă monotonia.

Chiar dacă layout-ul pare ușor depășit din punct de vedere al designului, nu ai cum să nu apreciezi calitatea pielii Nappa Gris Sable Quilt, exclusiv oferită pe echiparea Initiale Paris. Acest material fin și extrem de plăcut la atingere îmbracă scaunele, cotiera centrală și pe cele de pe portiere.

În afară de pielea fină, de cusăturile duble în form de romb de pe scunele față și de tetierele față supra dimensionate, cu o formă interesantă, nu prea mai vedem multe exclusivități. Astfel, echiparea Initiale Paris nu pare tocmai una de lux, un astfel de Renault Koleos 2020 nu mi se pare că se detașează clar față de unul în dotarea Intens. Sigur, nici diferența de preț nu este uriașă între cele două echipări, fiind vorba despre 3.000 de Euro, la un preț ce începe de la circa 40.000 de Euro cu TVA pentru nivelul Intens.

Koleos 2020 este bine fabricat, mult mai bine decât mă așteptam de la un Renault. Calitatea de asamblare, precum și finisările, sunt la un nivel nu doar acceptabil, ci cu mult mai bun decât am găsit la Kadjar, Megane Sedan și vechile Captur ori Clio.

Spațiu este mai mult decât suficient în Renault Koleos 2020, indiferent de locul unde ne așezăm. Scaunele față sunt mai degrabă niște fotolii extrem de confortabile, ce oferă reglaje electrice inclusiv pentru lungimea șezutului sau pe patru direcții pentru suportul lombar. În contrast, reglajul pe înălțime se face doar pe o direcție, adică nu poți ridica independent partea frontală sau pe cea posterioară a șezutului.

Mai mult, la o mașină de asemenea dimensiuni, eu, la 1.95 metri înlțime, am fost nevoit să duc scaunul șoferului la maxim în spate spre a găsi poziția bună de condus. Chiar dacă am reușit să mă fac confortabil, la un Renault Clio, de exemplu, nu a fost nevoie să reglez scaunul la maxim spate.

Și pe banchetă este mult spațiu, indiferent de direcție. Totodată scaunele din spate sunt bine configurate, confortabile chiar și pentru 3 pasageri, cu toate că nu există niciun fel de reglaj pentru banchetă. Nu culisează, iar spătarul nu se înclină.

Portbagajul este singurul care nu este suficient de spațios. În această clasă, 538 de litri reprezintă un volum mic. Este cu doar 11 litri mai mare decât cel de la Kadjar, SUV mai scurt cu aproape 19 centimetri. Și mai mult poate deranja sarcina maximă admisă pe Renault Koleos 2020. În certificatul de înmatriculare al mașinii de test se specifică 2309 kg la masa maximă admisă, ceea ce înseamnă că acest SUV poate transporta doar până la 464 kg. Puțin!

Motor și cutie de viteze

Motor Renault Koleos 2020 2.0 Blue dCi 190 CP 4WD X-Tronic

Aici avem parte de o reîmprospătare a aceluiași motor cu care ne-am întâlnit și acum 2 ani. Unitatea diesel de 2 litri a primit 15 CP în plus, ajungând la un maxim de 190 Cp la 3500 rpm. Cuplul a rămas identic, cu 380 Nm ce sunt însă obținuți acum la o turație mai scăzută cu 250 rpm, respectiv la 1750 rpm.

Deși este mai puternic, motorul devine unul de tip Blue dCi, ceea ce înseamnă că generează mai puține noxe grație unui sistem de tratament al emisiilor cu AdBlue. Rezervorul de uree are un volum de 16 litri.

Motorul 2.0 Blue dCi este extrem de rafinat, aproape lipsit de vibrații la cald. Trage bine de la turații joase, dar nu poate ține același avânt până mai sus de 3500 rpm. Puterea și cuplul fac față cu bine masei mașinii, chiar și cu patru pasageri și câteva bagaje la bord. Asta nu înseamnă că Renault Koleos 2020 2.0 Blue dCi este fâșneț, ci doar că nu te lasă la greu într-o depășire în limitele vitezei legale.

Mi-a plăcut și de această dată izolarea fonică de care dă dovadă Renault Koleos. Antifonarea este excelentă, indiferent că vorbim despre sunetul motorului sau despre zgomotele de rulare, de la vânt și pneuri.

Renault Koleos 2020 Initiale Paris 2.0 Blue dCi 190 CP X-Tronic

Cutia automată a rămas una bună. Bună la modul general și nu doar dacă ne referim la cele de tip CVT. X-Tronic-ul de pe Renault Koleos 2020 este foarte bine reglat, nu produce deloc șocuri (nici nu avea de ce, având în vedere că este una cu variație continuă), iar zgomotul tipic acestor transmisii este și el ținut departe de urechile pasagerilor.

Cutia nu turează excesiv motorul la mers normal, aproape niciodataă acul turometrului nu trece de 2.000 rpm în astfel de condiții. La kick-down sau la o apăsarea mai hotărâtă a accelerației, cutia X-Tronic începe a simula trepte de viteză. Așadar, la o plecare rapidă de pe loc sau la accelerare bruscă, cutia începe a trece prin anumite rapoarte simulate, precum face o automată clasică (cu convertizor de cuplu, cu dublu ambreiaj sau robotozată). Totuși, simți că nu este vorba despre trepte reale, asta fiindcă nici acum nu apare niciun fel de bruscare, niciun șoc oricât de mic în transmisie.

Există și mod manual pentru cutia de viteze, când X-Tronic simlează până la 7 trepte. Chiar și așa, acestea nu sunt complet fixe, blocate la un anumit raport. Modul Manual există pentru cei ce simt că au nevoie de așa ceva de la o cutie automată, iar rapoartele pot fi schimbate doar prin intermediul levierului, căci nu există padele la volan.

Ținută de drum, performanțe și consum

Renault Koleos 2020 Initiale Paris 2.0 Blue dCi 190 CP X-Tronic

Renault Koleos 2020 rulează în primul rând confortabil, dinamica fiind lăsată pe ultimul plan, așa cum mă așteptam de la marca franțuzească. Singurele ce-i pun mici probleme sunt gropile scurte și pronunțate, când mașina nu reacționează cel mai rafinat. Atunci apar și anumite zgomote de la suspensie ce nu-i fac cinste unui astfel de SUV. Nu-i nimic grav, doar că trebuie să fii exigent cu un Renault de peste 40.000 de Euro.

Tracțiunea integrală de pe Renault Koleos 2020 este una de tip nepermanent. Poți alege modul 2WD, când trag doar roțile față, modul 4WD Auto, când puterea este trimisă în procente variabile către puntea față ori cea spate în funcție de condițiile de aderență, dar nu mai mult de 50% către roțile spate, și mod 4WD Lock. Cel din urmă blochează diferențialul central, cu distibuție egală a cuplului între punți.

Din păcate, modul 4WD Lock rămâne activ doar până la viteza maximă de 40 km/h. Unii vor spune că este suficient pentru off-road, dar eu zic că se putea merge mai sus, măcar până la un 60 km/h, dacă nu chiar 80 km/h. Nu pentru off-road, ci pentru alte condiții de rulare, când distribuția egală a cuplului între punți este de preferat. 

Performanțele nu sunt punctul forte ale acestui SUV. Chiar dacă 190 CP și 380 Nm nu reprezintă puțin, vorbim totuși despre un SUV de peste 1.8 tone la gol. Astfel, deși nu-l simți tocmai puturos, Renault Koleos 2020 2.0 Blue dCi X-Tronic nu este nici sprinten. Accelerația de la 0 – 100 km/h durează în jur de 10 secunde, iar reprizele sunt bune, atât timp cât nu treci mai departe de 90 – 100 km/h. Peste aceste viteze, intervine tot mai pronunțat și aerodinamica în ecuație, pe lângă greutatea mașinii, iar la un SUV mare curgerea aerului pe caroserie nu reprezintă un avantaj.

Viteza maximă este de aproape 200 km/h, cifră respectabilă. 

Consum Renault Koleos 2020 2.0 Blue dCi 190 CP 4WD X-Tronic

Consumul mediu calculat după normele WLTP este de circa 5.7 – 5.8 l/100 km. Optimist pentru acest SUV, cu care eu am obținut un 7.9 l/100 km. Îl consider cu adevărat un consum mediu, întrucât am rulat peste 600 km, atât pe autostradă, cât și în oraș sau în afara lui, singur, cu unul sau 3 pasageri.

Chiar și dacă ne gândim la 9 l/100 km consum mediu, tot nu ar fi rău pentru Renault Koleos 2020 2.0 Blue dCi X-Tronic 4WD, fiindcă mașina se apropie de 2 tone, vine cu cutie automată și tracțiune integrală.

Tehnologie și siguranță

Interfata R-Link 2 pe Renault Koleos 2020 Initiale Paris 2.0 Blue dCi 190 CP 4WD X-Tronic

Din nou un capitol unde facelift-ul ar fi putut sau ar fi trebuit mai degrabă să producă schimbări mai evidente. Renault Koleos 2020 rămâne cu aceleași sisteme de confort, dar adaugă ce-i drept câteva sisteme de asistență și siguranță.

Avem în plus față de versiunea pre facelift sistem de măsurare a distanței față de vehiculul din față cu avertizare la coliziunea frontală, sistem de recunoaștere a limitei de viteză, cu avertizare la depășirea acesteia și sistem pentru recunoașterea gradului de oboseală a șoferului.

În afară de acestea, au rămas valabile sistemele de avertizare la părăsirea benzii de rulare, frânarea activă la coliziunea frontală, monitorizarea unghiului mort, faruri LED Full Vision cu comutare automată fază de întâlnire și de drum, Easy Park Assist – sistem de asistare la parcarea laterală, perpendiculară și oblică de tip ”mâini libere” ș.a.

Dacă tot suntem la sisteme de siguranță să le bifăm pe cele mai importante disponibile pe Renault Koleos 2020 Initiale Paris: airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și spate, prinderi ISOFIX și I-SIZE pentru locurile laterale spate, ABS cu asistență la frânarea de urgență, ESP cu asistență la pornirea din rampă, senzori presiune pneuri și alte câteva.

Renault Koleos a fost testat în 2017 de către Euro NCAP și a primit, după normele de testare de atunci, maximul de 5 stele, cu un scor de 90% pentru protecția adulților, cu 79% la copii, 62% pentru pietoni și cu 75% pentru sistemele de asistență.

Centrala multimedia nu este schimbată, avem același R-Link 2 despre care am vorbit cu fiecare ocazie. Ecranul de 8.7 inch este dispus în mod portrait, interfața este simplă, cu butoane mari, parcurgerea fiind suficient de facilă și intuitivă. A rămas în urmă ca aspect, noua generație a sistemelor de infotainment Renault, pe care am văzut-o pe noul Clio, fiind cu mult mai bună decât R-Link.

Interfața R-Link 2 de pe Renault Koleos 2020 Initiale Paris:

Echiparea standard pentru un Renault Koleos 2020 Initiale Paris cuprinde, printre altele, tablou digital de bord cu ecran TFT de 7 inch, R-Link 2 cu ecran tactil de 8.7 inch cu navigație cu harta României, sistem audio Bose, tapițerie din piele Nappa Gris Sable Quilt, scaune față reglabile electric, încălzite și ventilate, climatizare automată bi-zonă, deschidere automată a hayonuui, cu senzor, geamuri electrice față și spate, oglinzi exterioare reglabile, încălzite și rabatabile electric, oglindă interioară electrocrom, Easy Entry and Start, Lumini de zi, stopuri și semnalizare cu LED ș.a.

Fiind nivelul suprem de echipare în gama Koleos, peste Initiale Paris mai poți adăuga doar pachetul de iarnă (spălător faruri, parbriz, volan și locurile laterale spate încălzite) la 500 de Euro, plafon panoramic la 1000 de Euro și vopseaua exterioară. În cazul modelului de test a fost vorba despre nuanța specială Noir Amethyste, ce costă 800 de Euro cu TVA.

Preț

Renault Koleos 2020 Initiale Paris 2.0 Blue dCi 190 CP 4WD X-Tronic42.500 Euro cu TVA, preț de bază. O mașină echipată precum cea de test ajunge la 44.800 Euro cu TVA.

Concluzii

Renault Koleos 2020 Initiale Paris 2.0 Blue dCi 190 CP X-Tronic

Renault Koleos 2020 nu reprezintă o evoluție evidentă a mașinii pe care o înlocuiește. Am mai spus asta: facelift-ul este minor, nu aduce decât câteva sisteme de asistență în plus. Echiparea de vârf Initiale Paris poate fi de acum comandată și în țara noastră, dar nu aș spune că aduce atât de mult în plus față de nivelul imediat inferior – Intens. Nici diferența la bani nu este una uriașă între cele două, mai puțin de 10% din prețul versiunii mai ieftine, totuși nu aș spune că merită pe deplin.

Koleos 2020 nu este un SUV rău, ba din contră, dar nu știu câți sunt pregătiți, în România, să plătească peste 40.000 de Euro pe un Renault, mai ales că acesta nu este perfect. Știu că nu există așa ceva – perfecțiune, însă când ești Renault și ceri asemenea sume trebuie să te apropii cât mai mult de așa ceva.

Cele mai importante puncte pro și contra pentru Renault Koleos 2020 Initiale Paris 2.0 Blue dCi 190 CP 4WD X-Tronic:

PRO

  • interior foarte spațios, confortabil;
  • calitate bună de fabricație;
  • motor rafinat ce face echipă bună cu cutia automată X-Tronic;
  • izolare fonică foarte eficientă.

CONTRA

  • portbagaj mic raportat la dimensiunile mașinii;
  • sarcină utilă mică (mai puțin de 500 kg) pentru un SUV din acestă clasă.

Despre autor

Darius Pană

Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.