Actuala generație Renault Megane își trăiește a doua tinerețe, după ce a primit un bine-meritat facelift în 2020. Deși nu s-au schimbat multe ca aspect, sunt ceva noutăți, mai ales pe partea de motorizări, versiuni și echipamente.
Prima mașină de la Renault pe care am testat-o pentru site a fost tot un Renault Megane. Se întâmpla către finalul lui 2016 și era vorba despre o versiune GT, cu ceva mai bine de 200 CP. La acel moment nu exista Megane RS, așa că GT era cel mai puternic Megane din oferta Renault.
Acum, lucrurile s-au schimbat. Megane R.S. există, ba chiar a apărut și varianta Megane R.S. Trophy, cu 300 CP. Întrebarea este dacă mai era loc în gamă de un Megane cu circa 200 CP. Eu cred că încă este loc, doar că normele de poluare din ce în ce mai restrictive au condus la dispariția motorului turbo de 1.6 litri, fiind înlocuit de unul de 1.33 litri. Cum este greu să urci până spre 200 CP dintr-un 1.3, versiunea GT a dispărut din peisaj, fiind înlocuită de cea RS Line, ce poate avea până la 158 CP.
Despre un astfel de Megane puteți afla câte ceva din rândurile ce urmează, un exemplar complet echipat, cu transmisie automată cu 7 trepte.
Specificații pentru Renault Megane RS Line TCe 158 EDC 2021
Design exterior și interior
Așa cum am precizat deja, Renault Megane RS Line 2021 nu se diferențiază extrem de tare față de ce am văzut în 2016 la varianta GT. Sunt modificări minore, de detaliu, ce pot fi observate în special la partea față, la zona proiectoarelor de ceață la grilă și la faruri, precum și în spate, cu precădere blocurile optice având acum un nou design.
Chiar dacă nu putem spune că trecerea timpului nu a lăsat amprente asupra celui de-al patrulea Megane, din punctul meu de vedere designul a rămas suficient de actual și, mai ales, se integrează corect în linia de design Renault.
Renault Megane RS Line 2021 se prezintă ca o compactă dinamică, ce însă păstrează și destule elemente ce o fac în același timp elegantă. Desenul jantelor le face să pară mai mari decât sunt, deși nu le putem numi în niciun caz mici, având standard diametrul de 17 inch.
Înăuntru, ambianța a rămas aceeași, cu suficiente elemente ce fac trimitere clară către latura sportivă a versiunii RS. Logo-ul galben al diviziei Renault Sport de pe brațul vertical al volanului, fâșiile roșii de pe schimbătorul de viteze, ce se asortează perfect cu cusăturile tapițeriei și câteva accente ce imită fibra de carbon te duc imediat cu gândul că ești într-un ”hot-hatch wanna be”.
Scaunele par a fi luate direct de pe un RS cu acte în regulă. Sunt generos dimensionate, cu un suport lateral extrem de pronunțat și oferă o poziție destul de joasă de condus. Sunt și confortabile, dar nu excelează la acest capitol. Te țin însă strâns ”în brațe” atunci când te aventurezi pe curbe.
Spațiul este în limitele clasei compacte. Nu am simțit că mi-aș fi dorit mai mult în față, deși trapa panoramică răpește ceva din spațiul la cap.
În spate, bancheta este confortabilă, dar spațiul la genunchi are de suferit din cauza scaunelor masive. Tot acestea, împreună cu linia geamurilor spate ce urcă mai abrupt către lunetă, deci care se îngustează evident, creează ideea de înghesuială, deși nu este tocmai cazul de așa ceva.
Portbagajul nu este rău, se dovedește suficient, doar că sunt destui competitori ce oferă un volum mai generos în segmentul C.
Sunt câteva detalii care mi-au plăcut și pe care nu aș vrea să le sar. Pasagerii au la dispoziție nu mai puțin de 4 porturi USB, 2 în față + 2 în spate, plus o priză de 12V și un port Aux.Sunt și destule spații de depozitare.
Construcția generală este peste ceea ce te-ai aștepta de la un Renault. Asamblarea este solidă, mai nimic nu scârțâie, finisările sunt atent lucrate în mai toate situațiile, iar materialele din zonele cele mai vizibile sunt plăcute la atingere.
Motor și cutie de viteze
Sub capota exemplarului Renault Megane RS Line 2021 ce a ajuns pe mâinile mele este cel mai puternic agregat ce poate fi ales momentan pentru această echipare. Motorul TCe cu capacitatea de 1.33 litri nu mai reprezintă însă o noutate, l-am testat chiar și pe Dacia Duster, într-adevăr cu specificații ușor inferioare.
În cazul de față pune la bătaie 158 CP la o turație de 5500 rpm și un cuplu generos, de 270 Nm încă de la 1800 rpm. Cifrele se arată a fi cel puțin suficiente în a imprima o dinamică decentă compactei franceze.
Motorizarea TCe 158 GPF este una extrem de reușită, cu multă tehnologie înglobată. Se dovedește a fi o combinație optimă între eficiență și resursele oferite și face pereche bună cu transmisia automată.
Cutia EDC cu 7 rapoarte este deja celebră în gama Renault. Este de tip dublu ambreiaj și pot spune că a juns la maturitate. Schimbă aproape imperceptibil la mers normal, fără șocuri chiar de la plecarea de pe loc și este intuitivă. Lasă ușor de dorit la kick down în programul de rulare Normal, însă pe Sport devine ceva mai atentă, lăsând și turația mai ridicată în oricare dintre treptele selectate.
Cele 7 rapoarte sunt bine etajate, primele 4 sunt scurte și reușeșc să genereze accelerații și reprize rapide, în timp ce următoarele mențin turații scăzute la viteze extra urbane și de autostradă. Ca exemplu, la 130 km/h în ultima treaptă acul turometrului indică puțin sub 2500 rpm.
Ținută de drum, performanțe și consum
Aici trebuie să recunosc că Renault Megane RS Line 2021 a produs cea mai plăcută și mai mare surpriză. Ținuta de drum este una dintre cele mai echilibrate dintre ce am mai testat în clasa compactă. Neașteptat de la un Renault? Poate că da, mai ales că zi de zi conduc un Ford Focus ce nu mă dezamăgește nici el.
Suspensia este excelent reglată. Reușește să absoarbă fără aproape nicio vibrație sau sunet ciudat cele mai pronunțate gropi, fie ele scurte și adânci, fie denivelări lungi, și o face într-un mod ce te duce imediat cu gândul la segmentul premium. Apoi, trebuie spus că suspensia nu este nicidecum exagerat de moale, ci este una optim calibrată în așa fel încât să nu genereze oscilații pronunțate la schimbările bruște de direcție. Un compromis bun între confort și dinamică.
Pe de alt parte, deși suspensia se descurcă așa cum am explicat, mașina nu este cea mai agilă și nu are cele mai intuitive reacții la limită. Subvirarea apare prea brusc, mașina îți lasă impresia că mai are mult până la pierderea aderenței, care însă se produce cumva fără a-ți da vreun indiciu. Sistemele electronice de ajutor intervin abia după ce mașina începe a glisa către înainte în curbă. Nu-i vorba despre vreun comportament periculos, ci doar surprinzător. De vină pot fi și anvelopele de iarnă montate pe mașina de test, nefiind vorba despre cele cu care clienții vor primi exemeplarele de retail.
Direcția este cumva tipică Renault, anume nu-ți transmite mare lucru și nu-ți dă cea mai mare încredere.
Performanțele sunt lăudabile având în vedere că vorbim despre un motor de 1.33 litri. Puterea, dar mai ales cuplul generos, disponibil de la turații joase, fac din Renault Megane R.S. Line 2021 o mașină ce se simte mai ușoară decât este.
Accelerația până la 100 km/h cu start de pe loc durează 8.2 secunde, o cifră cel puțin decentă. Reprizele de până la 100 – 110 km/h sunt bune, depășirile nu te pun în dificultate.
Viteza maximă de 205 km/h nu-i de nivel hot-hatch, dar aș spune că nu văd rostul de mai mult, cel puțin nu la noi în țară.
Consumul mediu pe care l-am obținut după mai bine de 800 de km rulați în mai toate condițiile a fost de 6.3 l/100 km. Este foarte apropiat de cifrele oficiale, semn că motorul și transmisia formează un cuplu reușit.
La drum întins poți să scazi consumul și mai jos de 5 l/100 km, în timp ce în oraș trebuie să te aștepți la cel puțin 8 – 9 l/100 km.
Tehnologie și siguranță
Facelift-ul celei de-a patra generații Renault Megane a adus și o infuzie de noi tehnologii. Pe lângă sistemele actuale și avansate de asistență la conducere, Renault Megane RS Line 2021 a primit și noua centrală de infotainment, lansată de producătorul francez odată cu actuala ediție Clio.
În cazul de față, am interacționat cu ecranul de 9.3 inch așezat în mod portrait. Interfața modernă, plină de funcții și opțiuni, rulează corect, deși mai apar momente în care își ia mai mult timp de la comanda dată până la preluarea efectivă a ei. Da, vorbim despre un pic de lag.
Câteva capturi de ecran din interfața Easy Link 9.3 inch pe Renault Megane R.S. Line 2021:
Tabloul de bord poate fi ales opțional drept un ecran TFT cu diagonala de 10 inch, întocmai cum poți comanda și pe noile Clio și Captur. Designul instrumetarului de bord se schimbă în funcție de modul de conducere ales din secțiunea My Sense:
Dotările standard ale versiunii de echipare RS Line de pe Renault Megane 2021 cuprind, printre altele, jante de aliaj pe 17 inch, eleron specific Renault Sport, geamuri spate și lunetă cu tentă închisă, sistem de acces și pornire motor mâini libere, geamuri față și spate electrice, oglinzi reglabile, încălzite și rabatabile electric, oglindă interioară electrocorm cu design fără ramă, senzori de lumină și de ploaie, scaune față încălzite și volan îmbrăcat în piele specifice RS, moduri selectabile de condus Multi Sense, climatizare automată pe două zone cu senzor de calitate a aerului.
Mașina de test a avut bifate toate pachetele și echipamentele opționale posibile, dintre care amintesc trapă panoramică cu deschidere electrică, sistem infotainment Easy Link cu ecran de 9.3 inch, sistem audio Bose, tablou de bord cu ecran TFT de 10 inch și tapițerie din piele.
Mult mai multe opțiuni au fost pe partea de siguranță, pe lângă cele standard, precum ABS cu AFU, ESP cu HSA, airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și spate, senzori presiune pneuri, prinderi ISOFIX pentru scaune copiii pentru locurile laterale spate ș.a.
Dotările opționale pe partea de siguranță au însemnat sistem Head-Up Display, cameră marșarier, cruise control adaptiv, asistență la păstrarea benzii de rulare, avertizare depășire limită de viteză impusă pe segmentul de drum parcurs, avertizare la păstrarea distanței de siguranță, Rear Cross Traffic Alert, senzor de avertizare pentru unghiul mort, sistem de asistență la parcare, sistem de comutare automată între faza de întâlnire și faza de drum, AEBS inter-urban + oraș + pietoni ș.a.
Din păcate, deși sunt multe sisteme de asistență, unele cu adevărat avansate, majoritatea vin doar ca parte a unor pachete sau dotări solitare opționale și nu sunt incluse în echiparea standard.
Preț
Renault Megane R.S. Line TCe 158 EDC – de la 23.120 Euro cu TVA. Un model complet echipat, precum cel prezentat, ajunge la 28.550 Euro cu TVA.
Concluzii
Deși nu mai este un model tânăr, Renault Megane 2021 dovedește că facelift-ul a reușit să actualizeze câteva zone importante. Infuzia de tehnologie este exact ceea ce avea cel mai tare nevoie compacta, cu toate că majoritatea sistemelor avansate de asistență și siguranță vin doar ca dotare opțională. Prețul nu este unul mic, doar că, așa cum am observat, va trebui să ne obișnuim cu astfel de ”scoruri” nu doar de la Renault, ci de la mai toți constructorii.
Cele mai importante puncte pro și contra pentru Renault Megane R.S. Line TCe 158 EDC 2021:
PRO
- motor rafinat, silențios, cu suficiente resurse și consum corect;
- cutie de viteze automată bine pusă la punct, ce schimbă aproape perfect la un mers normal;
- suspensie ce oferă echilibru între confort și dinamică;
- sistem de infotainment și panou de bord cu ecrane mari, cu multe funcții disponibile;
- suficiente dotări standard de design și confort.
CONTRA
- sistemele avansate de asistență sunt disponibile opțional;
- preț ceva cam ridicat, atât ca echipare standard, cât și după opționalele alese.