Piaţa auto din România trece printr-un mic haos: dealerii sunt blocaţi, producătorii caută soluţii, iar cumpărătorii renunţă la comenzi (în zona maşinilor electrice totul pare îngheţat)

gAuto
/
/
19 iun. 25
/

Data de 18 iunie 2025 va rămâne în istorie drept ziua neagră pentru piaţa auto din România.

Aşa cum probabil ştiţi, AFM a anunţat suspendarea tuturor programelor de finanţare, inclusiv suspendarea programului Rabla 2025 pentru persoane fizice, cel care ar fi trebuit să fie lansat azi (19 iunie 2025).

Deşi interes pentru achiziţii de maşini noi continuă să fie, rezultatele din ultimele două luni (-24.71% în aprilie, respectiv -32.74% în mai) sunt fost grăitoarea: dealerii nu au facturat, iar cumpărătorii au aşteptat reducerile oferite de programul Rabla 2025.

Vestea de ieri a venit ca un trăsnet pentru toată lumea, de la dealeri, până la producători şi cumpărători. În acest moment pare a fi un mic haos şi pe bună dreptate: parcările sunt pline ochi de maşini, precontractele sunt semnate, iar oamenii au cam depăşit bugetele.

Din informaţiile pe care le am, se pare că Dacia oferă deja 1000 de euro discount, asta pentru a compensa suspendarea programului Rabla 2025. Ţinând cont că Dacia mizează în continuare majoritar pe maşini termice, acest discount va convinge foarte multă lume să continue achiziţia (până la urmă aici se oferea cea mai mică bonificaţie).

Se pare că în zilele următoare mai mulţi producători vor veni cu discount-uri punctuale, unele gândite strict pentru a debloca puţin situaţia (Renault va anunţa chiar mâine ceva, probabil tot un 1000 de euro ca Dacia).

Din păcate aceste reduceri vor compensa destul de bine doar maşinile termice. În cazul modelelor de tipul plug-in hibrid şi electrice discount-urile vor fi prea mici, astfel că foarte mulţi români vor anula comenzile. Adevărul este că nu va da nimeni 18.000 – 19.000 euro pe o Dacia Spring sau 27.000 – 28.000 euro pe un Ford Puma.

Referitor la programul Rabla 2025 există două scenarii posibile:

  • lansarea sa undeva prin septembrie, însă cu noi tichete mai mici şi un buget redus;
  • anularea definitivă pentru anul acesta.

Noul guvern va lua această decizie, însă în momentul de faţă totul pare blocat, nimeni nu are curajul de a-şi asuma absolut nimic.

Cosmin Mușat
Editor la Gadget.ro, pasionat de tot ce înseamnă tehnologie de ultimă oră. Scrie despre cele mai noi informaţii din lumea IT&C, review-uri, gadget-uri nonconformiste etc. Utilizează Samsung Galaxy S25 Ultra și Acer Nitro 5 AN517-52.

Sezonul 2025 din Formula 1 se încheie în acest weekend, iar lupta pentru titlul mondial se dă între trei piloţi (se anunţă 3 zile explozive)

În luna februarie a acestui an vă scriam un articol legat de startul noului sezon de Formula 1. Cum timpul nu iartă pe nimeni, iată că vin în atenţia voastră cu un nou articol, unul în care vă prezint finalul sezonului.

Un nou brand auto chinezesc va intra în România în 2026 (face parte din grupul Chery)

Lansările de branduri auto chinezeşti vor continua şi în 2026, piaţa de maşini noi din România urmând a deveni din ce în ce mai aglomerată.

Românii au cumpărat masiv maşini noi în luna noiembrie, creşterea fiind de peste 35% an pe an

Într-o ţară în care la nivel economic cureaua a fost strânsă începând cu a doua jumătate a anului, vânzările de maşini noi merg exact invers, impulsionate oarecum şi de relansarea programului Rabla în varianta cu buget mai mic.