Despre existența Bigster știm de mai bine de trei ani și jumătate. De atunci și până acum au tot circulat zvonuri, au mai apărut între timp fel de fel de informații, dar abia azi Dacia Bigster a fost prezentat în mod oficial, în versiunea de serie. Cel mai important pentru noi, românii, este că vârful de gamă Dacia va fi produs exclusiv la Mioveni, alături de a treia generație Duster. Cel puțin pentru început…

Să nu mai lungim vorba și să vedem, structurat, care sunt cele mai importante date care au fost oferite de către Dacia:

  • Bigster este primul model de segment C al constructorului autohton. Deși și Jogger s-ar încadra aici ca lungime și ampatament, conform oficialilor Dacia doar Bigster este (deocamdată) demn de segmentul compact. Denis Le Vot vorbește despre Bigster ca aparținând clasei C-SUV, una care este preferată de familii, de cei care folosesc des mașina la drum lung.

Prezentare oficiala Dacia Bigster

  • Dacia Bigster măsoară 4,47 x 1,81 x 1,71 m (Lxlxh) și are un ampatament de 2.7 m. Garda la sol este de 22 cm, deci SUV-ul ar trebui să poată trece fără probleme peste fel de fel de obstacole, denivelări.
  • Designul este relativ similar cu cel al conceptului prezentat la început de 2021, dar nu a păstrat chiar 90% din acesta, precum declarau designerii Dacia în martie 2022. Bigster este similar cu Dacia Duster 3, ba chiar din multe puncte de vedere ai putea crede că unele elemente ale caroseriei sau de la interior au fost preluate de la fratele mai mic. Se pare că nu sunt totuși multe care pot fi văzute, dar pe dedesubt ambele mașini au la bază platforma CMF-B a Grupului Renault, deci pe acolo sunt mai multe similitudini.
  • În interior, Bigster promite foarte mult spațiu. Pasagerii spate au la dispoziție circa 24 cm la genunchi, iar portbagajul are un volum de 667 litri, se pare cel mai mare din segment. În funcție de echipare, bancheta se poate rabata în proporție de 40/20/40, în timp ce partea din mijloc are rol și de cotieră, cu suporturi de pahare și pentru două telefoane mobile.
  • Va fi disponibil și un Sleep Pack, precum cel pe care l-am văzut la Jogger sau noul Duster, dar „patul” din Bigster va fi evident mai mare, pe toate direcțiile. Mai mult, prin rabatarea banchetei se pare că pot fi transportate în Bigster obiecte lungi de maxim 2.7 metri.
  • Dintre cele mai importante dotări care se regăsesc pe Bigster, unele exclusiv în gama Dacia, în funcție de echipare sau ca dotări opționale, găsim: plafon panoramic cu deschidere (trapă), jante aliaj de până la 19 inch (opțional, în serie sunt de 17 sau 18 inch), hayon cu acționare electrică, scaun șofer cu reglaj electric, aer condiționat automat pe două zone, sistem audio Arkamys 3D cu 6 difuzoare, panou de bord cu ecran 10.1 inch, banchetă rabatabilă cu sistem Easy Fold (leviere în portbagaj care pliază automat spătarul banchetei).
  • Vor fi 4 niveluri de echipare: Essential (jante aliaj 17 inch, aer condiționat manual, panou bord ecran de 7 inch, ecran multimedia 10.1 inch, cameră video spate ș.a.), Expression (adaugă aer condiționat automat pe două zone, frână de parcare electrică, oglinzi exterioare rabatabile electric, banchetă 40/20/40 Easy Fold, senzori ploaie), Extreme și Journey, echipări de top, echivalente, cu mici diferențe. Ambele au jante aliaj 18 inch, card acces și pornire motor mâini libere, sistem sunet Arkamys 3D, panou bord ecran 10.1 inch, Media Nav Line 10.1 inch ș.a. Diferențe apar la design, Journey are ornamente exterior și interior Copper Brown, bare de pavilion modulabile, plafon panoramic cu trapă și Downhill Speed Control. Extreme primește caroserie bi-ton, scaun șofer cu reglaje electrice, hayon electric, încărcător wireless telefon și Adaptive Cruise Control.
  • În funcție de echipare și motorizări, Dacia Bigster are la interior o consolă centrală joasă, una medie sau una înaltă. Din ce am înțeles, prima este pe versiunile Essential cu motorizarea de bază TCe 140, a  doua este pe variantele 4×4, în timp ce consola centrală înaltă vine alături de HYBRID 155. 
  • La motorizări, avem doar una comună dintre cele disponibile și la noul Duster – 1.2 TCe 130 CP mild-hybrid cu cutie manuală în șase trepte. Aceasta vine în combinație cu tracțiunea integrală nepermanentă, la fel ca la Duster, cu 5 moduri de lucru: Eco, Auto, Snow, Mud/Sand și Lock.

Moduri tractiune Dacia Bigster 4x4

  • Bigster primește o versiune modificată a motorizării 1.2l mild-hybrid de pe Duster 3 4×2, una care vine cu alimentare bi-combustibil – benzină și GPL. Aceasta dezvoltă 140 CP și păstrează sistemul mild-hybrid cu baterie de 0.8 kWh. Dacia spune că este singurul mild-hybrid benzină + GPL din lume. Autonomia maximă ar putea fi de 1.450 km, cu ambele rezervoare pline – 50 litri benzină + 49 litri GPL.
  • Cea mai puternică variantă Dacia Bigster este HYBRID 155. Așa cum îi spune numele, este un full hybrid care dezvoltă maxim 155 CP. Sistemul este compus dintr-un motor termic de 1.8 litri aspirat natural care produce 107 CP, un motor electric de tracțiune care dezvoltă 50 CP, un al doilea motor electric starter/generator și o baterie de 1.4 kWh. Cutia de viteze automată este o evoluție a celei de pe actualele modele hibrid Dacia, acea transmisie multi-modală fără ambreiaj sau convertizor de cuplu. Este o cutie cu 6 trepte – 4 pentru motorul termic + 2 pentru cel electric de tracțiune. Plecarea de pe loc, înainte sau în marșarier, se face mereu electric, așa că nu este nevoie de ambreiaje. Schimbările de trepte se fac prin sincronizarea turației motoarelor cu cea din cutie de către motorul electric starter/generator. Se pare că noua cutie este mai compactă și mai simplă, ceea ce ar trebui să ducă și la o fiabilitate mai ridicată.

Sigur că ar mai fi destule de adăugat despre Dacia Bigster, dar voi veni cu detalii suplimentare atunci când voi avea ocazia de a vedea SUV-ul în realitate. Conform oficialilor Dacia, Bigster va putea fi comandat din ianuarie – februarie 2025, primele teste de presă vor avea loc prin primăvara anului viitor, în timp ce livrările ar trebui să înceapă în ultima parte a semestrului I din 2025, deci maxim prin iunie.

Am pus în titlu și ceva legat de preț, dar era și un asterisc acolo. Asta fiindcă nu au fost oferite prețurile oficiale, dar Denis Le Vot, CEO Dacia, a dat de înțeles că cel mai ieftin Bigster va pleca de la mai puțin de 25.000 Euro, în timp ce versiunea HYBRID 155 va avea un preț de plecare de sub 30.000 Euro. Mult, puțin? Vouă cum vi se pare?

Categorii: gauto

Despre autor

Darius Pană

Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.