La fel ca anul trecut, am fost invitat să fac parte din juriul competiției „Cel mai 4×4” din România. De data aceasta am fost prezent la cea de-a 24-a ediție, așadar vorbim despre un concurs cu mare tradiție în țara noastră. Organizatorii spun că este cel mai vechi concurs de acest fel din Europa.

Haideți să începem cu fiecare model care a intrat în competiție anul acesta. Voi face câte o scurtă descriere a experienței pe care am avut-o cu fiecare, iar ordinea este cea alfabetică. Spre sfârșit vom vedea și care au fost câștigătorii pe fiecare categorie de concurs.

Citroen C5 X PHEV

Citroen C5 X PHEV

Este un crossover care poate avea strict tracțiune față, așadar a concurat în fața Renault Austral, fiind singurii participanți 4×2. C5 X este un model de clasă medie, zic eu, mare, spațios și foarte confortabil. Da, conforul este la el acasă, de la suspensiile cu amortizoare cu dublă compresie, la scaunele excelente. Reversul medaliei este că se balasează tare pe curbe, astfel nu se simte în largul său când vrei să mergi ceva mai dinamic. Pe drumuri neamenajate este ok, dar nimic care să te facă să vrei să-l scoți pe acolo. Citroen C5 X este un cruiser excelent pentru distanțe lungi.

Dacia Duster 4×4

Dacia Duster 4x4

L-am condus deja și am expus primele impresii. Noul Duster, mai ales în versiunea 4×4, chiar este un off-roader capabil, deși unii ar putea spune că s-a diluat rețeta primelor două generații. Țin să-i contrazic pe toți cei care au astfel de gânduri, fiindcă mașina prezentă la „Cel mai 4×4” din România 2024 a parcurs fără probleme traseul pregătit strict pentru off-roadere veritabile (INEOS Grenadier, Jeep Wrangler Rubicon etc). Noul Duster are gardă la sol serioasă, unghiuri bune de atac, ventral și de degajare, iar sistemul 4×4 este suficient de capabil. Da, este ceva mai multă electronică la mijloc, dar Dacia Duster 3 4×4 va putea ajunge mult mai departe în off-road decât pot crede mulți. Nici pe asfalt nu e rea deloc, confortul fiind excelent.

Hyundai Tucson PHEV

Hyundai Tucson PHEV (2024)

Îmi doream de mult timp să-l conduc, iar așteptarea se pare că a meritat. Tucson, mai ales ca PHEV, este extrem de plăcut de condus pe asfalt, șoferul având la dispoziție suficientă putere, dar și o suspensie foarte bine reglată. SUV-ul nu se înclină excesiv pe curbe, dar nici nu lasă deoparte confortul, fiind găsită acea setare greu de atins. În plus, mașina este foarte rafinată la mers normal, doar când forțezi cu accelerația motorul termic se aude ceva mai tare în habitaclu și prinde un sunet mai rugos. În rest, un SUV de familie spațios, frumos desenat, cu suficientă tehnologie la bord și care poate merge și pe ceva drumuri neamenajate, grație faptului că totate cele 4 roți primesc, la nevoie, cuplu de la motoare.

INEOS Grenadier

INEOS Grenadier Cel mai 4x4 Offroad

L-am descoperit în avanpremieră chiar de când era încă sub formă de prototip. Acum, în versiunea de serie, arată, rulează și convinge ca un off-roader de top. Cu greu cred că poate avea concurență în off-road, pe orice tip de traseu. Mă refer la mașini de serie, nu la cele modificate. Da, INEOS Grenadier este complet echipat pentru junglă, deșert și orice alt scenariu de exploatare extremă. Doar că pe asfalt este… greu de condus. Direcția este clar optimizată pentru off-road, fiindcă nu transmite nimic la viteze de peste 40 – 50 km/h, iar ținuta de drum este… „peste tot” cum s-ar spune. Mașina trebuie condusă cu grijă pe asfalt, indiferent că vorbim despre parcurs urban, extraurban și, mai ales, pe autostradă. Dar nu pentru așa ceva a fost conceput, ci pentru a fi campion în off-road greu.

Isuzu D-Max

Este un pick-up care, din partea mea, nu primește suficientă atenție în țara noastră. Asta fiindcă este foarte bine pregătit ca vehicul utilitar, dar poate fi folosit fără probleme și ca mașină de familie. Vreau să spun că nu te obosește nici la viteze mari, se așează corect pe asfalt, chiar dacă în off-road pare că se simte și mai bine. Vine echipat cu tot ce are nevoie pentru asta, dar și ca echipamente de confort este ok pregătit.

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Rubicon 2024

Din punctul meu de vedere, competitorul direct de la „Cel mai 4×4” din România 2024 pentru INEOS. Este extrem, dar extrem de capabil pe traseele mai dificile, cu toate că pare că mai tot timpul se străduiește când activezi toate setările pentru off-road serios (reductor, diferențiale blocate etc). Scoate fel de fel de sunete, mecanice desigur, și pare că este dus la limită chiar și când urcă o pantă nu foarte abruptă. Înțelegi că poate extrem de multe doar dacă îl forțezi, unde mașina se comportă de fapt la fel, adică cu multe zgomote care vin de la motor, transmisie, suspensii. Oricum, la fel ca INEOS, un model care trebuie să meargă mai tot timpul în off-road, altfel, pe asfalt pare că este ca un pește ce a ajuns pe mal…

KIA EV9

KIA EV9 la Cel mai 4x4 din Romania 2024

De departe cea mai exotică apariție de la „Cel mai 4×4” din România 2024. Spun asta fiindcă a fost singurul EV participant, dar ce EV! Un mastodont prezent în echiparea de top, cu 6 locuri la interior. Da, pe rândul al doilea sunt două scaune în loc de banchetă, scaune ce pare că vin dintr-un avion particular de lux. O adevărată vitrină tehnologică, care nu te așteptai să vină de la KIA. Un SUV masiv, care rulează neașteptat de bine pe asfalt, cu mult confort, dar care reușește, în ciuda gabaritului și a greutății, să parcurgă sigur pe el și curbele atacate cu mult optimism. Nu este vreun rege în off-road, oricum mai nimeni nu cred că va cumpăra o KIA EV9 pentru așa ceva. Este mai degrabă o mașină de familie sau pentru manageri care vor să se deplaseze ecologic în deplin confort și într-o ambianță de mare clasă.

Land Rover Defender 110 V8

Land Rover Defender V8 la Cel mai 4x4 din Romania 2024

Am ținut să specific că este versiunea V8 fiindcă asta l-a făcut unul dintre favoriții tuturor la probele pe asfalt. Și tocmai de asta am și pus mai sus o poză de la încercările de pe traseul de VTM din zona Lerești – Barajul Râușor. Defender V8 este încă extrem de capabil în off-road, dar cu pneuri de stradă și cu acel V8 sub capotă nu te lasă practic să nu-i dai talpă serioasă pe asfalt. Și se ține surprinzător de bine pe curbe, chiar dacă are un centru de greutate înalt și o masă ridicată. Dar, trebuie doar să auzi acel V8 cum sună atât în interior, cât și pe afară și înțelegi că ai de-a face cu un SUV special. Mai ales că la interior, deși ambianța este de 4×4 veritabil, avem parte de un tratament luxos titpic britanic.

Renault Austral Hybrid

Renault Austral HEV la Cel mai 4x4 din Romania 2024

Un SUV care nu se poate avânta prea tare în off-road, dar care este extrem de echilibrat în rest. O mașină foarte reușită de la producătorul francez, una care mie mi se pare că nu primește atenția cuvenită din partea clienților. Vreau să spun că, deși este lansat comercial de mai bine de un an și jumătate, nu văd atât de multe prin trafic. Austral este un SUV care rulează impecabil pe asfalt și care ar putea primi mult mai multă putere, așa mi se pare mie, că poate face față la asta prin trenul de rulare foarte fin reglat. Este spațios, rafinat, cu multe dotări de confort, asistență și siguranță și nici nu mi se pare foarte scump în aceste vremuri tulburi.

SsangYong Musso Grand

SsangYong Musso Grand la Cel mai 4x4 din Romania 2024

A fost mașina pe care am avut-o la dispoziție circa 4 zile, eu am preluat-o de la importator și am mers cu ea la „Cel mai 4×4” din România 2024. Și… m-a surprins! Așa cum aveam să descopăr apoi, i-a surprins pe toți membrii juriului. Asta fiindcă este un pick-up extrem, dar extrem de rafinat. Motorul este atât de silențios și lipsit de vibrații că nici că-și face simțită prezența (poate doar la peste 2500 – 3000 rpm). Apoi, suspensia, fără arcuri lamelare (pe foi) pe spate, este mai degrabă pregătită pentru asfalt și preia foarte suplu orice fel de denivelări. Eu l-aș numi pe SsangYong Musso Grand mai degrabă un SUV mare cu pretenții de pick-up. Da, latura utilitară nu este cea mai bine dezvoltată, dar Musso Grand face o figură extrem de frumoasă ca all-rounder. Spațios înăuntru și cu o benă foarte mare, excelent antifonat și cu multe echipamente de confort la bord (scaune față ventilate, printre altele), acest pick-up poate că nu are cea mai mare sarcină utilă, dar cu 800 kg nici nu este de trecut cu vederea de către cei care au nevoie de o mașină de cărat. Sincer, dacă vă interesează un pick-up mai „domesticit”, să zic așa, mergeți și testați un SsangYong Musso Grand. Se prea poate să vă convingă…

SsangYong Rexton

SsangYong Rexton la Cel mai 4x4 din Romania 2024

Un SUV imens care este extrem de bine pregătit pentru off-road dificil. Are reductor, diferențiale blocante, gardă la sol înaltă și, poate cel mai important, este construit pe bază de șasiu separat de caroserie. Cu toate acestea, se conduce relaxat pe asfalt, este foarte confortabil și se folosește de greutatea mare (aproape 2.4 tone la gol) spre a trece cu eleganță peste orice fel de denivelări. Motorul este rafinat, dar parcă se aude o idee mai tare în habitaclu față de cum era același motor diesel de 2.2 litri pus pe Musso Grand. Mult, mult spațiu la interior, ambianță elegantă, cu imitație de piele și pe bord, pe fețele de uși, diferite echipamente de confort prezente și un preț de bază care este greu (aș spune chiar imposibil) de găsit la alte SUV-uri din aceeași clasă.

Suzuki Across PHEV

Suzuki Across PHEV la Cel mai 4x4 din Romania 2024

În fapt o Toyota RAV 4 PHEV, acest Across convinge printr-o autonomie pur electrică ce poate ajunge, în trafic real, pe la 70 de km. Foarte bine, cum este foarte bine și pe partea de confort de la suspensii. Doar că, chiar și cu 306 CP putere maximă, pe Suzuki Across PHEV nu-i cel mai recomandat să-l conduci dinamic. Asta fiindcă atunci când apeși tare pe accelerație motorul termic se face auzit tare înăuntru și nici nu-i cel mai rafinat. Cutia de viteze de tip CVT este în parte responsabilă de acest zgomot pregnant, dar dacă îl conduci relaxat pe Suzuki Across, atunci ești răsplătit cu mult confort și cu consumuri neașteptat de mici pentru un SUV din această clasă.

Câștigătorii „Cel mai 4×4” din România 2024

  • INEOS Grenadier  – „Cel mai 4×4 Off-road”
  • Dacia Duster 4×4  – „Cel mai 4×4 SUV”
  • Land Rover Defender 110 V8 – „Cel mai 4×4 Off-road Premium”
  • SsangYong Musso Grand – „Cel mai 4×4 pick-up”
  • KIA EV9 – „Cel mai 4×4 SUV green”
  • Renault Austral HEV – „Cel mai 4×2 SUV”