Nu cred că există o altă mașină care să stârnească mai mult interes în țara noastră decât Dacia Duster. Este adevărat că în 2004, când Renault a prezentat Dacia Logan, acel model a reprezentat o revoluție nu doar în România, ci și în toată lumea, fiind vorba despre un automobil modern cu un preț imbatabil.

Numai că în 2010 venea Duster și acesta se dovedea modelul ce făcea din brandul Dacia unul din ce în ce mai cunoscut la nivel mondial. SUV-ul construit în România atrăgea atenția asupra sa mai mult decât a putut-o face Logan sau Sandero, care în ultimul timp se bate pentru titlul de cea mai vândută mașină în Europa.

Duster este mașina ce a acționat ca un flagship, care a pus pe harta globală singurul constructor autohton de automobile.

🔺Primele două generații Dacia Duster, înainte și după facelift-ul pentru fiecare dintre ele.

Acum, după aproape 14 ani de la prezentarea oficială a primei generații, apare versiunea de serie pentru Dacia Duster 3, mai exact SUV-ul nou-nouț ce va fi prezentat fizic publicului cu ocazia Salonului Auto de la Geneva, ce-și va deschide porțile la sfârșitul lui februarie 2024. Vânzările pentru Dacia Duster 3 ar trebui să debuteze undeva la începutul verii anului viitor.

Aș vrea să punctez încă de la bun început și care va fi prețul celei de-a treia generații Duster. Fără a ne oferi o cifră exactă, oficialii Dacia au ținut precizeze că prețul va începe de la mai puțin de 20.000 EUR. Ce înseamnă asta mai exact? Cel mai probabil, astfel testează reacțiile, iar dacă totul decurge conform așteptărilor, vom avea Dacia Duster 3 începând de undeva de la 19.900 EUR, preț de listă. 

Este acesta un preț corect? Avem deocamdată multe poze din care să ne facem o idee suficient de exactă asupra designului, dar mai știm și care vor fi motorizările și transmisiile. Ba chiar știm că vor exista 4 niveluri de echipare: Essential, Expression, Journey (pentru 4×2) și Extreme (pentru 4×4).

Nu mai analizez designul exterior și pe cel interior, vă las pe voi să vă faceți propriile impresii. Nu prea pot însă să nu atrag atenția asupra disimulării în zona geamului a mânerului exterior de la portierele spate, cumva spre a crea imaginea unui SUV coupe. Aparte de această mică intervenție, mai aduc ceva detalii pe care nu le puteți desluși strict din imagini.

Vedem în Dacia Duster 3 un SUV complet nou și nu un facelift mai pronunțat, precum putea fi considerată cea de-a doua generație. Asta fiindcă Dacia Duster 3 are la bază o platformă complet nouă față de primele două generații. Este vorba despre arhitectura CMF-B, cea pe care sunt construite actualele Logan, Sandero și Sandero Stepway. Având în vedere că Dacia Duster 3 va avea și tracțiune integrală, vorbim despre ceva adaptări ale acestei platforme, ce până acum nu permitea trimiterea puterii și către puntea spate.

Gama de motorizări are la bază agregatul de 1 litru, în 3 cilindri cu turbo și care poate veni și cu alimentare duală – benzină și GPL. Acestă variantă are două rezervoare a câte 50 de litri pentru fiecare tip de combustibil și astfel promite o autonomie maximă de circa 1.300 km.

Al doilea pe listă este un TCe 130, tot un 3 cilindri turbo, dar care este de tip mild hybrid. Astfel, sistemul la 48V are în componență și o baterie de capacitate mai mică, dar mașina nu poate rula doar electric, întocmai ca la orice alt mild hybrid.

Motorizarea de top este reprezentată de un full hybrid de 140 CP. Este similar cu cel de pe Jogger, are la bază motorul termic cu o capacitate de 1.6 litri și care dezvoltă o putere maximă de 94 CP. În ajutorul acestuia vin două motoare electrice: unul ce poate propulsa mașina, pentru ca al doilea să fie integrat în transmisia automată, ca și până acum. Bateria sistemului full Hybrid de pe Dacia Duster 3 este de 1,2 kWh și se pare că poate furniza energie pentru ca circa 80% din parcursul urban să se facă fără emisii.

Versiunea 4×4 poate fi combinată strict cu motorul TCe 130. Apropo de aceasta, vine cu o gardă la sol de nu mai puțin de 217 mm, pentru ca variantele 4×2 să se mulțumească cu 209 mm.

🔺Capacitatea portbagajului este diferită între cele două versiuni. Cea cu tracțiune doar față va avea 472 litri, așadar un volum mai bun decât al actualului Duster.

Pentru modelele cu tracțiune integrală avem acum nu mai puțin de 5 moduri de rulare, în loc de 3 în trecut. Vorbim despre:

  • Auto – distribuie puterea între cele două punți în mod automat, fiind însă favorizate roțile frontale;
  • Eco – practic se rulează aproape exclusiv cu tracțiune față pentru un consum cât mai redus;
  • Snow – optimizează tracțiunea pentru suprafețe acoperite cu zăpadă, polei, gheață;
  • Mud/Sand – pentru rularea pe nisip sau noroi;
  • Off-Road – similar cu modul 4×4 Lock de pe versiune anterioare, cu mențiunea că nu se blochează  în raport de 50/50 trimiterea puterii între cele două punți ca înainte, ci se distribuie electronic cuplul.

Interiorul complet nou introduce mai multe noutăți pe Dacia Duster 3, printre care:

  • posibilitatea de a primi update-uri OTA – Over The Air. Mi se pare foarte tare că o mașină Dacia va avea asemenea capacitate, practic de a fi îmbunătățită de la distanță, fără a mai fi nevoie să ajungi la service pentru o actualizare software;
  • centrală multimedia complet nouă, cu ecran de până la 10.1 inch (cea mai avansată versiune, ce vine și cu navigație ce preia informații în timp real despre trafic) și cu interfață mult mai modernă;
  • panou de bord ce poate fi reprezentat de un ecran de 7 inch, care vine și el cu o interfață proprietară Dacia, dacă putem spune așa, în sensul că nu mai pare preluată întocmai de la rudele din grupul Renault;
  • volanul poate primi încălzire;
  • sistem audio Arkamys 3D cu șase difuzoare;
  • sistem de prindere YouClip, practic un suport pe care se pot prinde diferite accesorii, precum suport de telefon sau tabletă, suport pentru pahare/sticle, cârlig etc. Sunt în total în mașină 6 astfel de prinderi YouClip, poziționate atât în față, cât și în spate sau în portbagaj;
  • tapițeria poate fi dintr-un material numit MicroCloud, ce arată precum pielea și care este complet lavabilă;
  • mașina poate fi echipată, la fel ca și Jogger, dar cu un sistem propriu, cu un ansamblu de depozitare care se transformă la nevoie în pat.

Cam acestea ar fi primele informații despre noua Dacia Duster 3. Sunt sigur că vor apărea din ce în ce mai multe în următoarea perioadă, ce vor culmina cu primele teste, atunci când versiunile de serie vor ieși de pe liniile de producție de la Mioveni.

Vouă cum vi se pare noua Dacia Duster 3 și, mai ales, cum credeți că va fi primită la un preț de plecare de circa 20.000 EUR?