Dacia Jogger este încă un succes al mărcii auto autohtone. Ce-i drept nu se poate spune la fel despre fiecare model lansat de către Dacia de când a fost preluată de Renault. Amintesc Lodgy și Dokker, ce nu au avut viață lungă, tocmai din cauza vânzărilor oarecum modeste. În schimb, Dacia se poate lăuda cu Sandero, unul dintre cele mai cerute automobile europene, dar și cu Duster ori Spring. Așadar, cam toată gama actuală este la mare cerere pe Bătrânul Continent și nu numai.
Revenim la Jogger, pe care l-am prezentat deja pe larg și despre care am vorbit puțin în varianta hibridă. Acum, ca să închidem gama, să zic așa, îl vedem la lucru și în versiunea cu alimentare duală benzină + GPL, cea care are cel mai mult sens, în opinia mea. Vom trece mai rapid prin anumite capitole, fiindcă ele au fost tratate în amănunt la Jogger 2022 și mă voi axa pe principalele diferențe ale versiunii 2023, întrucât au fost aduce ceva modificări estetice odată cu update-ul întregii game Dacia. Totodată, voi mai menționa doar ceea ce merită cu adevărat scos în evidență după cei peste 1.000 de km petrecuți alături de Dacia Jogger 2023 ECO-G 100 Extreme.
Specificații Dacia Jogger 2023 ECO-G 100 Extreme
Specificații
AutomobilDacia Jogger 2023 ECO-G 100 Extreme
Motor Benzină / GPL, 3 cilindri în linie, 999 cmc, max. 100 CP @ 4600 - 5000 rpm, max. 170 Nm @ 2000 - 3500 rpm
Transmisie Cutie manuală cu 6 rapoarte, tracțiune față
Emisii CO2 WLTP Benzină - 135 / 138 g/km
GPL - 118 / 121 g/km
Consum mediu WLTP Benzină - 6 - 6.1 l/100 km
GPL - 7.6 - 7.8 l/100 km
Performanțe Viteză maximă:
Benzină - 172 km/h
GPL - 175 km/h
Accelerație 0 - 100 km/h:
Benzină - 13 secunde
GPL - 12.3 secunde
Capacitate portbagaj 699 l (5 locuri) / 212 l (7 locuri)
Dimensiuni (Lxlxh) 4547 x 1848 / 2007 x 1691 mm
Greutate de la 1252 kg (1327 kg în talon)
Design exterior și interior
Așa cum tocmai ce am precizat, Dacia Jogger 2023 ECO-G 100 Extreme se deosebește destul de evident de ceea ce am văzut cu toții anul trecut. Noua identitate de marcă introdusă de Dacia simultan pe toate modelele îl găsește și pe Jogger cumva mai bine definit. Asta este cel puțin părerea mea.
Partea frontală mi se pare foarte bine reprezentată la toată gama Dacia, iar Jogger nu face excepție. Avem noul logo frumos integrat în grilă și care se prelungește plăcut în culoare albă cu luminile de zi cu LED, cu semnătură în Y.
Jantele pe 16 inch ale versiunii Extreme sunt negre, iar în centru apare din nou sigla Dacia. În spate, pe hayon, logo-ul este înlocuit de denumirea completă a mărcii, din nou în culoare albă. Denumirea Jogger apare sub forma unui sticker ce imită într-o oarecare măsură textura fibrei de carbon.
Ce nu-mi place mie la toată această abordare, cu abțibilduri și elemente din plastic de culoare albă? Că pe alocuri lasă impresia de prea ieftin, cumva că s-au făcut cam prea multe economii la o mașină al cărei preț de bază este de peste 16.000 Euro. OK, este un break de segment C ca dimensiuni, dar totuși, se îndepărtează de ceea ce știam noi că este de fapt Dacia ca prețuri. Știu, încă este cea mai accesibilă marcă auto europeană și vine cu destul de multe raportat la prețurile concurenței, dar opinia mea este că, prin aceste economii, se putea oferi și un preț mai mic de atât.
În fine, suntem la design, deci continuăm pe această temă, dar intrăm în mașină. Aici, câteva noutăți date și ele de noua imagine de marcă. Denumirea Dacia apare cu alb pe volan, unde eu aș fi văzut mai bine logo-ul DC… În fine, asortarea pe alb se face prin câteva elemente prezente pe mânerul portierelor și la gurile de ventilație. Majoritatea cusăturilor tapițeriei scaunelor sunt și ele cu alb, iar inserțiile generoase de tip plasă textilă de pe bord și fețele de uși intră și ele în peisajul cu alb, fiind bicolore – alb și negru.
Spațiul este foarte bun pe orice direcție și pe oricare dintre locuri. Da, chiar și pe cele două scaune din portbagaj, cele ce-l fac pe Jogger un MPV veritabil, este loc bun, raportat la dimensiunile exterioare. Nici accesul nu-i tocmai rău.
Pe de altă parte, ce mi-a mai lăsat o impresie negativă raportat din nou la prețul de plecare și al mașinii de test, este calitatea de fabricație și a materialelor. Dacă înainte puteam trece lejer peste astfel de inconveniente, acum, la actualele prețuri afișate în dreptul oricărui model Dacia, nu mai pot face asta.
Este numai plastic tare și care nici nu pare că va rezista cel mai bine la eventuale zgârieturi, dar sunt și finisări ce puteau fi evident mai bine executate. Multe muchii tăioase și o asamblare nu tocmai exactă a unor elemente din interior nu prea mai sunt de iertat acum. Nici calitatea tapițeriei ori a mochetei nu mai poate fi pusă pe seama prețurilor mici practicate de Dacia, fiindcă nu mai este tocmai cazul de așa ceva.
Motor și cutie de viteze
Aici am putea spune că avem ceva similar cu ceea ce știm deja prea bine din gama Dacia. Anume propulsorul de 1 litru, cu trei cilindri în linie. Totuși, este pentru prima dată când eu îl întâlnesc la Dacia în formula ce poate fi alimentată cu benzină ori GPL. L-am mai testat ce-i drept în această declinare pe Renault Captur.
În principiu, nu pot spune că versiunea GPL a acestui agregat funcționează ori răspunde diferit față de cea care acceptă drept combustibil doar benzină. Da, sunt foarte, foarte mici deosebiri între momentele în care treci de la GPL la benzină și invers, dar acestea sunt poate prezente mai mult în capul nostru decât în realitate.
Motorul scoate același zgomot, are aceleași vibrații și nici nu răspunde cu mult diferit la apăsarea accelerației. Poți simți un răspuns o idee mai lent pe GPL, însă este abia sesizabil, pentru ca apoi motorul să tragă un pic mai bine decât o face când primește în cilindri benzină.
Cutia de viteze manuală este aceeași pe care o știm. Este cu 6 trepte, cu primele 3 mai scurte și următoarele ce-ți permit să rulezi la viteze mari cu o turație normală. De exemplu, la 130 km/h, în ultimul raport, ai puțin sub 3000 rpm.
Timoneria cutiei încă este perfectibilă. Nu poți schimba cel mai rapid ori exact, dar după ce te obișnuiești nu mai vezi în asta o problemă.
Ținută de drum, performanțe și consum
Suspensia face un bun compromis între confort, mereu în prim-plan la Dacia, și dinamică. Dat fiind faptul că Jogger are o sarcină utilă mai mare, în special în versiunea cu 7 locuri, atunci avea nevoie de amortizoare și arcuri o idee mai tari, deci mașina nu se mai înclină atât de tare în curbe. Chiar este plăcută la condus într-un ritm mai alert, atât cât poate. Direcția nu este rea, asistată corect, dar nu-ți trimite cel mai bun răspuns de la roțile față.
Așa cum am spus la capitolul anterior, diferențele dintre modurile de alimentare cu GPL vs benzină nu sunt evidente, iar asta este susținut și de cifrele din dreptul accelerației ori ale vitezei maxime. Prea mici ca să le poți determina în practică, din spatele volanului. Accelerația 0 – 100 km/h nu-l face pe Jogger ECO-G vreun model cu pretenții sportive, nici pe departe, dar este decentă pentru ceea ce se vrea această mașină. Reprizele sunt și ele la fel, însă trebuie să ai mereu în minte că de sub capotă nu sunt trimiși la roți decât 100 CP.
La consum aș vrea să insistăm un pic mai mult, fiindcă am mers mult cu mașina. Ba chiar asta a reprezentat un test în sine, anume autonomia. Și nu am vrut să obțin una maximă, pe care apoi nimeni să nu o mai poată primi, ci una pe cât de reală.
Am mers inițial pe GPL, iar condițiile au fost extrem de variate. Prin București, pe drumuri naționale, singur sau cu familia, precum și pe autostradă. Am mers normal, uneori economic, alteori am forțat ceva mai tare și atunci s-a întâmplat tocmai pe autostradă, întrucât eram în mare întârziere la un moment dat. Consumul mediu a fost de 8.7 l/100 km. Asta s-a tradus într-o autonomie strict pe GPL de 463 km.
Trecerea de la benzină către GPL se face în mod manual, adică trebuie să activezi utilizarea gazului petrolier lichefiat de la un buton de sub bord, din stânga volanului:
Numai că, în cazul în care motorul nu a ajuns în anumiți parametri de funcționare, temperatura fiind cea mai importantă, vei pleca pe benzină chiar dacă este selectat GPL-ul. În câteva minute se activează automat alimentarea cu gaz, care ține, dacă condițiile o permit, până la epuizarea rezervorului. Ceea ce s-a și întâmplat în cazul meu, după cum am spus, la finalul a 463 km.
Am trecut apoi nevoit pe benzină și am mers destul de mult pe autostradă, fiind 4 pasageri în total în mașină și cu două genți în portbagaj, în cea mai mare parte a timpului. Am mers și singur câteva zeci de kilometri, iar la sfârșit am prins un consum mediu de 6.2 l/100 km. Autonomia strict pe benzină a fost de 637 km. Așadar în total, de la ambele rezervoare pline la amândouă golite aproape complet, s-au scurs 1.100 km.
Dacă abordezi un stil de conducere mai economic, ceea ce nu a fost deloc cazul în timpul testului meu, sunt sigur poți prinde și 1.200 km de autonomie, ba chiar în unele condiții te poți apropia de 1.300 km. Spun asta fiindcă în 2022 când am testat Jogger TCe 110 am consumat în medie doar 5.2 litri de benzină la fiecare 100 km. Dacă și la GPL mai scădem pe la un 8 l/100 km, atunci autonomia ar avea clar de câștigat.
Uite cum am ajuns să vorbim despre autonomie și la mașinile cu motoare termice, se vede treaba că ne-am molipsit de la electrice 🙂…
Tehnologie și siguranță
Câte să mai vorbim aici legat de Dacia Jogger 2023 ECO-G 100 Extreme, care să nu fi fost valabil și la modelul testat cu un an în urmă. Ar fi ceva de menționat și nu este ceva care să-i facă cinste actualului model.
Mă refer la sistemul de infotainment Media Nav, care a pierdut o caracteristică pe care am trecut-o la puncte pro de fiecare dată. A rămas suportul pentru Android Auto și Apple CarPlay, însă numai prin conexiune prin cablu. Așadar, s-a dus fix ce am apreciat enorm la Media Nav de la Dacia.
S-a scos această opțiune, anume suport wireless pentru Android Auto și Apple CarPlay, se pare din cauza crizei de semiconductori, respectiv chipset-uri. Dar, revenind la preț, asta nu s-a văzut și în costul final al mașinii, din păcate.
Un model echipat precum cel de test include, printre altele, unele standard, altele opționale și dintre cele mai importante echipamente, jante aliaj pe 16 inch cu design specific Extreme, antenă plafon tip „rechin”, bare modulare de pavilion (se transformă din longitudinale în transversale), proiectoare de ceață, card acces „mâini libere” și pornire motor din buton, măsuțe pe spătarul scaunelor față, frână de mână electrică, aer condiționat automat, geamuri electrice față și spate, oglinzi reglabile și încălzite electric, sistem multimedia Media Nav cu ecran tactil de 8 inch, DAB radio, navigație și suport prin cablu pentru Android Auto și Apple CarPlay, computer de bord, senzori de lumină și de ploaie, cruise control ș.a.
Pe partea de siguranță, faptul că Dacia Jogger a primit doar o singură stea la testele Euro NCAP a fost deja dezbătut. În ceea ce privește sistemele de asistență, de siguranță pasivă și activă, un Dacia Jogger 2023 Extreme vine cu ESP + HSA, ABS + AFU, prinderi ISOFIX pentru scaunele laterale spate (rândul al doilea), airbaguri frontale și laterala față, airbaguri cortină față și spate, sistem de frânare de urgență automat – interurban, apel de urgență 112, cameră video de marșarier, senzori parcare față și spate, sistem de avertizare unghi mort, sistem de monitorizare presiune pneuri ș.a.
Preț
Dacia Jogger 2023 ECO-G 100 Extreme (7 locuri) – de la 20.550 Euro cu TVA. O mașină echipată precum cea de test, inclusiv cu vopseaua metalizată brun teracota, ajunge undeva la 21.460 Euro cu TVA (prețuri valabile la data publicării review-ului).
Nu am cum să nu apreciez modul în care s-a dezvoltat Dacia de la momentul preluării mărcii de către Renault, dar în ultimul timp mi se pare că politica prețurilor nu mai este cea mai corectă. Da, Dacia încă este mai ieftină decât orice alt competitor echipat comparabil, dar diferența nu mi se mai pare atât de mare. În plus, unele economii făcute spre a atinge costul redus cu care ne obișnuise Dacia până în urmă cu mai bine de 2 ani nu se mai regăsesc în prețul final al mașinilor. Jogger este un model ce poate împăca mulți clienți, este la întrepătrunderea dintre trei tipuri de caroserie - break, MPV și SUV / crossover, dar asta nu înseamnă, din partea mea, că prețul trebuie să conțină câte puțin din fiecare astfel de mașină. Nu vreau să fiu înțeles greșit. Jogger este, pentru mine, cel mai reușit model din gama actuală. Numai că prețul de plecare de aproape 17.000 Euro cu TVA, ce nu presupune nici măcar sistem de aer condiționat, parcă nu mai reprezintă cu nimic Dacia. În versiunea GPL, Jogger este un cruiser cu autonomie de peste 1.000 km, ce poate transporta până la 7 pasageri sau multe bagaje / marfă. Este spațios, confortabil, suficient de rafinat și de economic, destul de bine echipat în versiunile superioare și mai are alte avantaje. Dar la ce prețuri vin toate acestea? Cele mai mici din segment? Cu siguranță, da. Doar că nu mai par a fi în concordanță cu ceea ce primești de fapt…