Mă uitam la articolul lui Cosmin și la multitudinea de reacții din social media. O să fac o comparație ușor forțată cu Xiaomi (deși până la urmă compania chineză chiar face pași rapizi către zona auto printr-un vehicul ce la bursa zvonurilor se vorbește că ar veni în 2024).

Xiaomi este un brand ce și-a făcut nume prin raportul preț / specificații al smartphone-urilor sale, iar de câțiva ani are produse ce concurează cu flagship-urile de la Samsung, spre exemplu. Am testat Xiaomi Mi 11 Ultra în 2021 și țin minte că majoritatea comentariilor făceau referire la preț. Pur și simplu, nu conta cât de bun este smartphone-ul respectiv ci doar că a ajuns la un preț nespecific companiei.

🔺Xiaomi 13 Ultra, un smartphone pe care compania chineză nici nu se încumetă să-l listeze oficial în 🇷🇴

Nu mai era un chilipir, un best-buy sau cum doriți să-i spuneți și era ceva atipic pentru Xiaomi.

În aceeași situație mi se pare că se află și Dacia cu Duster în generația a 3-a.

Prețul este cel care întunecă judecata de valoare. Nu mai contează designul, poziționarea față de alte branduri făcută în mod corect, tehnologiile încorporate și nici măcar faptul că nu avem o listă oficială cu raportul  cost / echipare.

Din start suntem înclinați să spunem că nu este ceea ce trebuie, că mai bun este S-H, că nu știu ce companie are o ofertă mai atractivă pe cine știe ce configurație fără a avea un raport clar echipare / preț cu Duster-ul cel nou etc.

Dacia cred că poate respira ușurată. Duster nu ar fi fost și așa cumpărat niciodată de către cei ce sunt adepți S-H sau cei ce strâmbă din nas la orice brand local. Automobilul a fost al 3-lea cel mai vândut SUV din Europa cu 87.000 de exemplare în primele 6 luni din 2023, iar la nivel mondial pe jumătate de an au trecut de bariera a 111.000 unități. În februarie 2022 ajunse la peste 2 milioane unități vândute global.

Prețurile nu mai sunt cele cu care eram obișnuiți, de la litrul de lapte ce moment este subvenționat de stat și până la Tesla Cybertruck ce în echiparea de bază era promisă la aprox. 40.000 dolari și acum la debut a ajuns la 61.000 dolari.

Cea mai ieftină configurație de Duster fără rabla este 17.900 euro în momentul de față, iar dacă modelul nou va fi cu 10% mai scump nu văd de ce ar fi așa o mare revoluție. Prețul va trece de 20.000 euro, dar și pentru că Duster 3 este un salt tehnologic mult mai mare față de precedentele generații, iar Dacia a prezervat câteva atuuri pe care concurența nu le are.

Înainte de a citi restul articolului meu vă invit să parcurgeți materialul făcut de către TOP Gear și să trageți o privire și pe comentariile de acolo. Este o diferență de abordare, nu?

Bineînțeles, avem materiale pe cât se poate de informative și la noi – articolul Autocritica.

Care sunt punctele PRO pentru Dacia Duster în ediția 3-a?

Noua Dacia Duster 3 2024

🔺Interiorul lui Dacia Duster în ediția a 3-a este un alt pas în față

  1. Platforma CMF-B pe care trece este folosită și pe ultimele generații de Renault Clio, Captur, Arkana. Generațiile trecute de Duster erau pe o platformă mai veche de la Nissan X-Trail. Acum pot aduce tehnologii de generație mai nouă etc;
  2. Cel mai inspirat design exterior și un pas mare făcut și la interior spre un plus de ergonomie, tehnologie și materiale. Nu-mi plac scaunele și tare îmi este că au făcut în continuare o concesie pe aici, dar mai multe după ce am ocazia să mă urc în mașină. Pe de altă parte, sistemul de infotainment dezvoltat pe Android Automotive îți aduce un ecran generos de 10.1 inci într-o poziție mult mai bună, similar cu ce am și eu pe Mazda CX-5 2022.
  3. Motorizări cu tehnologie full-hybrid, mild-hybrid etc. O să le detalieze Darius la momentul cuvenit și articolul nostru este pe aici. Să compari Dacia Duster 2024 cu echipare de top mi s-ar părea logic să fie pusă în aceeași propoziție cu echivalentul de la concurență și nu cu entry-level-ul din gama respectivă;
  4. Caracteristici practice pe care nu le găsești la concurență. Și aici m-aș referi de la garda la sol și unghiurile de degajare până la accesoriile pe care le poți prinde la interior spre a-i crește polivalența. Dacia Duster rămâne un automobil mai practic în off-road și ceva mai rugged față de SUV-urile concepute mai mult pentru oraș de la concurență.
  5. Prețurile cu programul Rabla vor fi atractive, mai ales pe motorizările hybrid unde voucher-ul din câte știu are valoare mai mare.

Piața este cea care dictează până la urmă. Dacă Dacia nu va obține feedback-ul dorit își va ajusta prețurile sau va închide fabrica, glumesc (deși cred că sunt mulți români ce s-ar bucura fără a realizat că Duster este produsul ce contribuie cel mai mult la PIB-ul României).

Da. Din păcate, inflația din ultimii ani afectează totul, iar unul dintre segmentele cele mai vizibile mi se pare a fi cel al automobilelor. Am cumpărat un Chevrolet Cruze de la un prieten în 2018 cu 4500 euro, motorizare de 1.8 litri cu 141 CP și 87.000 kilometri la bord. Acum are 184.000 de kilometri, iar pe AutoVit am dat de Chevrolet Cruze cu motor de 1.6 și peste 200.000 de kilometri la peste 5000 euro…

Concluzia o trageți voi. Nu aș face nicio afacere pentru că dacă ar fi să cumpăr ceva mai bun, m-aș lovi de prețuri ce în opinia mea sunt nerealiste, dar sunt cele pe care piața le are până la urmă în momentul de față.

Bineînțeles, este opinia mea și de aici și integrarea într-o secțiune dedicată. Vă puteți exprima punctul de vedere în secțiunea de comentarii. Repet ceea ce am spus printre rânduri. Nu poți avea design modern, tehnologii actualizate și preț de 10 – 13.000 euro. Niciun alt producător nu reușește, nici măcar în China…

Despre autor

Emil Dragotă

Co-Fondator al GADGET.ro; Pasionat de tehnologia mobilă, scrie review-urile pentru telefoane mobile, tablete, portabile, aparate foto & video, diferite gadgets etc. Utilizează Google Pixel 7 Pro + Samsung Galaxy S23 Ultra și Sony ZV-E10 pentru fotografiile și materialele video făcute la recenziile de pe site și notebook-ul de gaming ASUS ROG Zephyrus M16. Îi plac discuțiile civilizate bazate pe argumente.