DS a fost introdus inițial în 2009 ca un sub-brand al celor de la Citroen, unul ce-și dorea să atragă clienții mai pretențioși. Doar câțiva ani mai târziu, mai întâi în China în 2012 și în 2015 în Europa, DS s-a transformat în marca pretențioasă pe care o cunoaștem azi. Acum, în marea familie Stellantis, DS este pus lângă brandurile premium Lancia și Alfa Romeo, în timp ce mai sus poziționată, drept marcă de lux, este doar Maserati.
Cel mai recent model din gama premium a francezilor este DS 4, un hatchback de segment C care vine cu acea notă distinctă pe care o regăsim pe întreaga linie DS. Poate această mașină să pună presiune pe concurența germană formată din „trio-ul” Audi A3, BMW Seria 1 și Mercedes-Benz Clasa A? Eu nu mă pronunț despre așa ceva acum, fiindcă nu facem un comparativ. Doar vă prezint mai departe un exemplar DS 4 2022 în echipare Rivoli, cu motor pe benzină de 1.6 cu 225 CP și cutie automată în 8 trepte.
Specificații pentru DS 4 2022 1.6 PureTech 225 EAT8 Rivoli
Design exterior și interior
Este destul de greu în ziua de azi să nu poți spune despre o mașină că „uite, seamănă cu X”. Dar, în cazul DS 4 2022 aș spune că nu prea ai șanse de a-l asemui cu orice altă mașină. Inițial, pe repede înainte, aș fi spus că aduce ușor cu Infiniti Q30, dar punând poze una lângă cealaltă mi-am dat seama că aveam această impresie doar fiindcă ambele mașini sunt pe cât se poate de originale, fără însă a „împrumuta” mai nimic una de la cealaltă.
Am descoperit că pe DS 4 2022 îl apreciam din ce în ce mai tare ca design pe măsură ce-l priveam mai mult. Chiar și după 3 zile în compania lui tot mai descopeream linii și muchii îndrăznețe și suprafețe concave ori convexe pe care nu le remarcasem din prima.
Fie că-ți place sau nu DS 4, nu prea ai cum să nu remarci că proporțiile sunt foarte reușite. Asta fiindcă mașina este evident mai lată decât competiția din segmentul C, păstrând o înălțime medie, dar plusând ușor și pe lungime. Jantele imense, pe 20 de inch în cazul de față, contribuie în mod decisiv și ele la acest aspect plin de dinamism. În nuanța exterioară gri cristal (Cristal Pearl) DS 4 2022 păstrează totuși și o notă de eleganță, care se continuă înăuntru, unde apar parcă și mai multe elemente extravagante decât pe afară.
Un interior cel puțin la fel de original precum exteriorul. La început am avut impresia că ergonomia este slabă, că nu găsesc prea ușor comenzile de bază. După doar câteva minute de analiză, mi-am dat seama că de fapt mai toate butoanele sunt logic amplasate, doar că sunt ușor disimulate prin forma loc, prin integrarea unică în zonele distincte din habitaclu.
Multitudinea de linii, muchii, forme geometrice 3D ce se întrepătrund și se unesc cu suprafețe curbate te face să găsești în fiecare zi ceva nou. Combinația de materiale, ce include piele fină, lemn, metal, plastic de bună calitate și spumă moale îți transmite fix ceea ce trebuie: DS 4 este o mașină premium. Până aici, fiindcă marcă premium nu înseamnă doar calitate de fabricație ridicată, ci trebuie consolidată cu alte atuurii și la celelalte capitole de analiză.
În ceea ce privește spațiul, nimic de reproșat. De la un hatchback de segment C nu ai cum să ceri mai mult. Pe excelentele scaune față îți găsești fără nicio problemă poziția ideală. Reglajele multiple pe distanțe largi, memoria și masajul de mai multe feluri și cu intensități diferite, la care se adaugă încălzirea și ventilația chiar nu au cum să nu-ți placă.
Și pe banchetă te așezi cu mare drag, spațiu fiind atât cât trebuie pentru doi pasageri adulți, între care încape fără efort și un copil. Chiar și trei adulți nu se vor plânge de spațiu, dar pentru o călătorie în care să apreciezi tot ce e în jurul tău în această mașină, este mai bine dacă sunt doar două persoane în spate.
Portbagajul cu volumul de 430 de litri este și el peste media clasei, iar finisajele atente și capitonarea cu mochetă groasă se potrivesc la fix cu tot ce găsești și în habitaclu.
Merită DS 4 2022 să fie considerat premium după ce am relatat în acest capitol? Eu zic că da, fără discuție.
Motor și cutie de viteze
Aici opțiunile la momentul la care scriu acest review sunt ușor diferite față de ce era atunci când exemplarul de test a fost introdus în parcul de presă. Asta fiindcă motorul de 1.6 cu 225 CP nu mai poate fi ales în echiparea Rivoli, ci doar ca pachet Performance Line. Dacă vrei tot 225 CP, dar în alte echipări, atunci trebuie să știți că este disponibilă versiunea PHEV.
Revenind la mașina de față, ea avea sub capotă un agregat pe benzină, cu 4 cilindri în linie, ce dezvoltă cu ajutorul supraalimentării o putere maximă de 225 CP la 5500 rpm și un cuplu de 300 Nm la 1900 rpm.
Motorul este rafinat, dar nu excelează neapărat. Doar că, DS 4 2022 în echipare Rivoli vine cu o antifonare de excepție, din care nu lipsește parbrizul și geamurile față laminate, cu izolare acustică, ce sunt standard din dotarea de bază. Așa că, indiferent de turație, sunetul de la motor, ca de altfel orice alte zgomote, nu pătrund mai deloc în habitaclu.
DS 4 2022 1.6 PureTech 225 nu e neapărat impresionant ca motorizare dacă crezi că vei avea parte de senzații tari fiindcă ideea acestei mașini este alta. Așa cum vom vedea și la partea cu ținuta de drum, DS 4 caută să găsească o doză optimă pe partea de confort, de rulare relaxată, iar motorul trebuia să facă parte din această rețetă.
Cutia de viteze cu 8 trepte, denumită EAT8 la Citroen / DS, este una clasică, cu convertizor de cuplu, dar este foarte bine reglată în acest caz. Schimbă pe cât se poate de corect, fără a produce nici cel mai mic șoc, dar este și rapidă. În modurile de rulare Confort și Normal reacționează un pic mai lent la kickdown, dar dacă treci pe Sport se rezolvă și această parte. Dar DS 4 nu este o mașină sport și nu mi s-a părut că al ei caracter s-ar potrivi cu o rulare dinamică. Există și mod Manual, în care poți trece succesiv prin cele 8 trepte prin intermediul padelelor din spatele volanului.
Fiind vorba despre 8 rapoarte, nu poate fi vorba despre etajare incorectă, fiindcă este mereu o treaptă potrivită pentru orice regim de deplasare, inclusiv la viteze ridicate este menținută o turație joasă, perfectă pentru regim de autostradă.
Ținută de drum, performanțe și consum
Suspensia activă DS Active Scan Suspension, disponibilă opțional, a fost prezentă pe mașina de test. Amortizoarele adaptive își schimbă comportamentul în funcție de modul de rulare ales – Confort, Normal sau Sport. Din păcate, puntea spate de tip semirigidă, cu bară de torsiune, își face simțită prezența pe drumurile imperfecte. Nu ai de ce să alegi modul Sport dacă asfaltul nu este de bună calitate, întrucât pe denivelările medii și lungi apar oscilații laterale enervante ale caroseriei. Pe modul Normal acest comportament este mai bine ținut în frâu, dar tot îl poți remarca. De aceea, eu am preferat să folosesc în cea mai mare parte a timpului, inclusiv pe drumuri perfecte, modul Confort. Acela este, din punctul meu de vedere, cel mai bun, cel în care te poți bucura pe deplin de DS 4 2022. Mașina trece incredibil de plăcut, de rafinat peste orice groapă și denivelare. Diferența este uriașă în modul Confort față de cel Sport și evident perceptibilă față de cel Normal.
Ținuta de drum este așadar una axată pe confort și doar dacă ai la dispoziție o suspensie adaptivă nu înseamnă că merită neapărat să folosești modul Sport. OK, dacă vrei să simți ceva mai bine drumul, poți încerca și pe Sport. Doar că, din partea mea, pe Confort DS 4 2022 îți arată exact ce fel de mașină este și nici faptul că ai jante pe 20 inch nu te poate deranja în acest mod de rulare.
Performanțele, așa cum am menționat și la capitolul anterior, nu sunt de hot-hatch, fiindcă DS 4 nu a fost conceput cu astfel de cerințe în față. Mașina trage bine de pe loc, accelerează susținut, dar nu bruschează niciodată. Nu o simți incisivă, nu rupe ritmul neașteptat, ci doar îți pune fluent la dispoziție puterea și cuplul suficient de generoase pentru o astfel de caroserie.
Accelerația 0 – 100 km/h este dată în fișa tehnică ca fiind rezolvată în 7.9 secunde, cifră mai mult decât decentă, dar care nu te duce cu gândul la performanță. Reprizele sunt și ele absolut ok, totul se desfășoară așa cum te aștepți, sunt resurse suficiente inclusiv pentru depășiri rapide la viteze extra urbane și de autostradă, dar DS 4 2022 1.6 PureTech 225 EAT8 nu se simte niciodată ca o compactă sport. Asta fiindcă nu cred că și-a dorit vreodată cineva din echipa de proiectare și dezvoltare să iasă așa ceva din acest hatchback.
Consumul, după mai bine de 500 de km rulați cu DS 4 2022 1.6 PureTech 225 EAT8 Rivoli, în mai toate condițiile posibile, a fost chiar cel mediu anunțat în fișa tehnică. Nu am mers tare mai deloc, dar nici economic niciodată. Am mai apăsat tare accelerația, am mers singur sau cu familia (soție + 2 copii) și astfel am prins 6.9 l/100 km. Consum bun, corect, raportat la masa mașinii și la cifrele din dreptul puterii și cuplului. Totuși, nimic care să merite puncte pe plus. În aceeași ordine de idei, dacă mergi ceva mai tare, cât să mai simți totuși câte ceva din cei 225 CP, atunci consumul crește imediat și treci lejer de 8 – 9 l/100 km. În oraș, la mers normal nu ai cum să prinzi mai puțin de 9 – 10 l/100 km, în timp ce dacă te grăbești mai mereu ajungi să consumi mai mult de 12 – 13 l/100 km.
Tehnologie și siguranță
Deși este bazat pe o platformă foarte folosită în Grupul Stellantis – EMP2, cea care se ascunde inclusiv sub Opel Grandland și Citroen C4, în cazul DS 4 2022 nivelul tehnologic este dus în mod clar un nivel superior. Numai dacă ne gândim la suspensia adaptivă înțelegem că DS 4 joacă în altă ligă.
Apoi, sunt multe sisteme ADAS, dar până la acelea haideți să vedem cu ce se laudă DS 4 2022 pe partea de confort. În primul rând, avem un panou de bord cu ecran de 7 inch. Nu este nici pe departe demn de clasa premium, fiindcă pe aici te aștepți la diagonale de cel puțin 10 inch, dar își face treaba. Deși nu vă pun la dispoziție prea multe poze cu instrumentarul de bord, trebuie să mă credeți pe cuvânt că în centru poate fi personalizat destul de intens. Poți vedea harta și navigația acolo, modul în care mașina îi „observă” pe ceilalți participanți la trafic sau, pe timp de noapte poți alege să fie afișată imaginea de la camera nocturnă cu IR. Este o poză în galeria de mai jos care exemplifică și asta, doar că nu este cea mai reușită.
Panoul de bord cu ecran de 7 inch de pe DS 4 2022 1.6 PureTech 225 EAT8 Rivoli:
Sistemul DS Night Vision este ceea ce trebuie. Nu trebuie să stai cu ochii în bord când este activat întrucât sistemul detectează pietoni, bicicliști și chiar animale aflate pe șosea sau în apropierea ei. Le marchează pe fiecare într-un dreptunghi galben dacă nu sunt pe traseul mașinii și cu unul roșu, ce vine la pachet cu o atenționare sonoră, dacă se află pe șosea. M-a impresionat că nu a dat greș niciodată. Este adevărat că nu am mers foarte mult noaptea, dar tot au fost vreo 100 de km. Totodată, merită menționate și punctate pozitiv farurile excelente de tip Matrix LED ce direcționează fasciculul luminos în așa fel încât să nu-i orbească pe ceilalți participanți la trafic, păstrând în același timp o rază largă de acțiune.
Sistemul de infotainment de pe DS4 2022 în echipare Rivoli vine cu un ecran tactil de 10 inch și are o interfață pe cât de plină de opțiuni, pe atât de simplu de înțeles. Totul rulează fluent, mai rar apar și momente cu ușor lag.
Interfața sistemului de infotainment de pe DS 4 2022 1.6 PureTech 225 EAT8 Rivoli:
Atunci când vorbim despre dotările de confort prezente pe mașina de test le voi menționa doar pe cele mai importante, întrucât lista este foarte lungă: jante aliaj pe 19 inch, geamuri laminate cu izolare acustică, pedalier alumininu, faruri Full LED Ds Matrix, sistem infotainment cu ecran tactil de 10 inch, cu navigație și Android Auto și Apple CarPlay wireless, Head-Up Display (mare, color și cu rezoluție excelentă), panou digital de bord cu ecran de 7 inch, climatizare automată pe două zone, iluminare interioară PolyAmbient etc. Ca opționale au fost jantele de aliaj pe 20 inch, pack Easy Access (hayon electric și deschidere / închidere hands free), sistem sunet Hi-Fi cu 14 difuzoare, tapițerie piele Nappa Brun Criollo, volan încălzit, scaune față cu reglaj electric, încălzite și ventilate, cu funcție de masaj, trapă electrică, încărcător wireless și altele.
Ca siguranță, DS 4 a fost testat de Euro NCAP în 2022 după standardele actuale și a primit 4 stele pentru echiparea de bază și 5 stele atunci când este dotat cu Safety Pack. Diferențele se fac doar în dreptul scorului pentru sistemele de asistență, care este de 65% în primul caz, respectiv 82% în cel de-al doilea. În rest, protecția adulților a fost recompensată cu 85%, la copii 86%, iar la pietoni 74%.
Dotările de siguranță și asistență ce sunt oferite standard pe orice Ds 4 2022 includ 6 airbaguri (2 frontale și 2 laterale față + 2 cortină față și spate), prinderi ISOFIX pe scaun dreapta față și locuri laterale spate, ABS, AFU, ESP, Hill Assist, senzori de parcare spate, Video Autonomous Emergency Braking, alertă atenție șofer nivel 3, alertă depășire bandă de rulare, recunoaștere semne rutiere, senzori indirecți presiune pneuri. Versiunile superioare plusează cu cameră video de marșarier + senzori parcare față și spate, cruise control adaptiv cu funcție Stop & Go, supraveghere unghi mort, asistent poziționare pe centrul benzii de rulare și pachet detecție trafic spate. Nu pot uita de excelentul sistem DS Night Vision, ce este echipament opțional la 1.000 Euro.
Preț
DS 4 2022 1.6 PureTech 225 EAT8 Rivoli – de la 42.599 Euro cu TVA, preț de listă primit de la importatorul Trust Motors pentru mașina de test, preț valabil la data achiziționării acelui exemplar de test. Aceeași mașină costa 51.778 Euro cu TVA după ce a primit toate opționalele, precum și un discount de 3.000 Euro valabil la acea dată. Pentru prețurile actualizate vizitați site-ul oficial DS România.
Concluzii
DS 4 2022 într-o configurație de top costă peste 50.000 de Euro, dar nu aș spune că ar trebui să ne mire cumva. Vorbim până la urmă despre un model premium foarte bine echipat, care, din punctul meu de vedere, se prezintă foarte bine la mai toate capitolele esențiale de analiză. Este cu siguranță o apariție exotică în clasa compactă și nu din cauză că este întâlnită rar pe străzi, fiindcă asta e normal, este model nou 2022. Este exotic fiindcă așa este această marcă franceză, ce vrea să atragă atenția asupra ei. Cât îi reușește vă las pe voi să apreciați, din partea mea reprezintă clar o opțiune de luat în seamă dacă vrei altceva față de clasicele Audi, BMW și Mercedes-Benz.
Principalele puncte pro și contra pentru DS 4 2022 1.6 PureTech 225 EAT8 Rivoli:
PRO
- design original, proporții ce o fac să iasă în evidență;
- calitate înaltă de fabricație, asamblare solidă, finisaje atente și materiale de foarte bună calitate;
- spațiu interior generos, scaune față foarte confortabile și poziție comodă pe banchetă plus portbagaj încăpător;
- dotări extinse de confort, asistență și siguranță încă de la echiparea de bază și mai mult decât suficiente pe versiunile superioare.
CONTRA
- ținuta de drum nu este cea mai bună pe modurile Sport și Normal pe drumuri cu denivelări, doar pe Confort suspensia spate cu bară de torsiune nu mai induce mișcări laterale evidente;
- deși anunță 225 CP și 300 Nm mașina nu se simte atât de prezentă, nici pe Sport nu o poți considera… sportivă.