Sunt momente în viața fiecăruia dintre noi ce îți rămân întipărite în memorie pentru totdeauna, experiențe de care îți vei aminti mereu fiindcă au schimbat ceva în modul tău de a fi ori au fost atât de intense încât nu ți le poți șterge din creier nici dacă vei încerca.
În rândurile ce urmează o să vă povestesc despre mașina care, în cele doar câteva ore pe care le-am petrecut alături de ea, a reușit să-și asigure un loc pentru totdeauna printre amintirile pe care nu le voi uita vreodată.
Undeva la începutul lunii iulie primeam un telefon în care mi se propunea să merg în Germania, la Porsche Experience Center Hockenheimring, spre a-l descoperi pe Taycan. În cele doar câteva fracțiuni de secundă cât a durat până să accept deplasarea, mi-am amintit că unul dintre primele articole despre Porsche pe care le-am scris pe Gadget.ro a fost despre Mission E, conceptul ce a stat la baza dezvoltării mașinii de serie.
Au trecut greu zilele până la zborul din 14 septembrie, când am plecat către Frankfurt, cu destinația ulterioară Mannheim, aproape de Hockenheimring. Și mai greu s-au scurs orele până a doua zi, când dis-de-dimineață am urcat în autocarul ce ne-a dus la Porsche Experience Center Hockenheimring.
Acolo, am văzut pentru prima dată un Porsche Taycan în realitate. Erau multe, de mai toate culorile și în toate versiunile.
Mașina arată extrem de bine în poze sau în clipuri video, dar este cu adevărat superbă atunci când ai șansa să o admiri de aproape. Din partea mea, printre cele mai reușite automobile cu patru portiere desenate în ultimul timp.
După o scurtă prezentare a mașinii și a ceea ce urma să facem de-a lungul zilei, am ieșit în parcare spre a alege un Taycan cu care urma să plecăm pe un traseu predefinit, pe drumurile publice. M-am ales sau poate mai degrabă soarta a ales pentru mine un Porsche Taycan Turbo S. Nu m-am supărat! Era negru, o culoare ce cumva ascunde unele dintre detaliile de design ce fac din Taycan cu adevărat o apariție. Chiar și așa, era bine.
Am plecat la drum, iar după doar câțiva kilometri, am ajuns pe prima porțiune de Autobahn. Inițial era limitată la 120 km/h, dar în doar câteva minute a apărut semnul ce anunța sfârșitul tuturor restricțiilor, ceea ce pe autostrăzile din Germania înseamnă că nu mai există nici viteză maximă impusă legal.
Așadar, m-am înscris pe banda a doua și am mers în coloană alături de șoferi ce-și doreau să ajungă cât mai repede la destinație. Acum, Porsche Taycan Turbo S mi-a arătat pentru prima dată de ce merită un loc lângă cele mai de seamă amintiri ale mele. Mașina rulează absolut magistral la viteze de croazieră de 180 – 190 km/h. Și nu-i vorba doar despre liniștea din habitaclu, cât despre… tot. Nu am condus până acum mașină în care, la 200 km/h, să mă simt atât de relaxat, să nu-mi ascut la maximum toate simțurile spre a fi cât pot eu de abil la volan.
Nu era nevoie de astfel de comportament, fiindcă Porsche Taycan Turbo S nu părea a fi deranjat de nimic, tot ce aveam eu de făcut era să fiu atent la trafic. Și nici asta nu cerea nimic neobișnuit din partea mea, întrucât șoferii germani sunt printre cei mai riguroși la volan.
Traficul devenea din ce în ce mai lejer, iar banda a doua s-a eliberat. În momentul acela am făcut ce ar fi făcut oricare dintre cei prezenți la un test cu Porsche Taycan Turbo S: am călcat accelerația la podea! Ce s-a întâmplat? Ei bine, de la circa 175 km/h până spre 240 km/h au trecut numai câteva secunde, nu se poate să fi fost mai mult de 5! Am fost puternic împins în scaun, ca și cum aș fi plecat de pe loc într-un hot-hatch. N-am rulat prea mult cu peste 230 km/h, nu avea rost. Aș fi putut să o fac, fiindcă nici la astfel de viteze Porsche Taycan Turbo S nu-ți dă nici cea mai mică senzație stranie. Totul pare natural, cumva obișnuit pentru această mașină.
Ieșim de pe Autobahn și ne îndreptăm către o zonă ce pe hartă apărea ca o înșiruire de curbe mai largi sau mai strânse. Așa a și fost, am ajuns pe serpentine, nu înainte de a trece prin câteva mici localități, cu drumuri înguste. Pe aici mi-am dat seama cât de lat este Porsche Taycan Turbo S. Începeam să fiu ușor îngrijorat de cum mă voi descurca cu mașina asta pe drumurile de munte ce urmau. Pe autostradă o mașină lungă de circa 5 metri, înaltă de doar 1.378 metri și cu aproape 2 metri pe lățime (fără să luăm în calcul oglinzile retrovizoare), este ideală. Totuși, cât de agilă putea fi? Întrebarea asta pe care mi-o puneam a devenit și mai însemnată când mi-am amintit de greutatea la gol a unui Porsche Taycan Turbo S – aproape 2.3 tone.
Era clar, trebuia să încep ușor, să mă adaptez, să fiu atent și să ating limitele mașinii gradual, fără grabă. Însă din primii metri de șosea deschisă, am realizat că va fi vorba despre limitele mele, căci mașina asta se înscria pe trasa dictată de mine precum trenul pe șine.
Direcția, odată ce am trecut pe modul Sport Plus, răspundea parcă direct comenzilor date de instinctele mele și nu mai ținea cont de cât roteam volanul cu mâinile.
Suspensia pneumatică reglată la maxim jos, din cele trei trepte disponibile, lipește efectiv mașina de șosea, iar aderența pare că este infinită. Nici măcar atunci când credeam că o să provoc sistemul de control al stabilității (PSM) să intervină, acesta nu părea impresionat și știa că mai este mult până va fi nevoie să se împotrivească legilor fizicii. Nu, nu am reușit să aprind intermitent martorul PSM din bord pe drumurile astea și trebuie să mă credeți că am încercat.
Despre autonomie? Numai de bine. Oficial, după normele de calcul WLTP, un Porsche Taycan Turbo S poate parcurge între 388 și 412 km. În realitate, fiindcă vei face destule excese cu o astfel de mașină, poți depăși 300 km, în unele cazuri. La un mers normal, cu viteze legale, vei trece destul de ușor de 350 km.
Deși am parcurs în total în jur de 250 de kilometri în mai bine de 3 ore până să revenim la Porsche Experience Center Hockenheimring, totul părea că a durat doar câteva minute. Nu aveam de ce să fiu trist, fiindcă urma sesiunea de test pe traseul propriu Porsche din interiorul legendarului circuit Hockenheimring.
Înainte de asta, era programat prânzul. Ni s-a atras atenția să nu facem excese, fiindcă s-ar putea ca în timpul probelor ce ne așteptau, mâncarea să-și găsească drumul înapoi din stomacul nostru.
Ieșim din nou în parcarea unde erau pregătite acum mașinile pentru circuit. Era vorba despre exemplare de pe linia de producție, fără nimic special. Puteam alege iarăși dintre Porsche Taycan 4S, Taycan Turbo sau Taycan Turbo S. Mie mi-a fost repartizat din nou cel mai cel Taycan, fără niciun fel de opoziție din partea mea, ce-i drept.
Știam că acum aveam șansa de pune cu adevărat la treabă toți cei 761 CP și cei 1050 Nm. Alte câteva dintre cele mai importante specificații ale Porsche Taycan Turbo S le-am scos dintr-un material de prezentare, ca să înțelegeți mai bine cu ce aveam de-a face, de data asta fără nicio restricție:
Intrăm pe circuit toți cei patru ajunși din România la Porsche Experience Center Hockenheimring. În total sunt cinci mașini, prima fiind cea a instructorului Porsche, pe care trebuia să o urmărim.
Eu sunt fix în urma lui. Începem ușor, cu câteva tururi de recunoaștere. Știam deja de pe drumurile de munte că mașina asta poate multe și așteptam nerăbdător momentul în care pilotul Porsche se va hotărî să tragă mai tare.
Începem. Circuitul este unul scurt, cu cele mai multe curbe strânse, fără o linie dreaptă extrem de lungă. Mașina, pusă în modul Sport Plus, are multe de demonstrat. Mă țin lipit de instructorul Porsche din fața mea, fără să-l las să scape. Este adevărat că el conducea un Taycan 4S, cu o putere maximă net inferioară, deci nicicum nu reușea să se depărteze. Curbe închise, ace de păr, viraje largi, în pantă sau pe urcare, conduceam Porsche Taycan Turbo S la maxim, fără pic de stres.
Mașina asta este atât de ușor controlabilă și are atât de multe resurse dinamice, încât nu trebuie să fii expert spre a rula într-un ritm comparabil cu cel al unui pilot cu experiență. Sunt conștient că instructorul Porsche ar fi putut mai mult și s-ar fi putut depărta de noi, dar nu despre asta era vorba aici.
Porsche Taycan Turbo S, în ciuda dimensiunilor și a greutății, este o mașină sport veritabilă. Inginerii și piloții ce au contribuit la dezvoltarea sa, pare că au reușit imposibilul. Atât de previzibilă în comportament, atât de ușor de controlat la limită, atât de simplu de stors fiecare kW din baterii!
Ne întoarcem către zona de repaus. Ducem mașinile la stația mobilă de încărcare, ce staționează la capătul parcării. Poate încărca 8 mașini simultan cu până la 270 kW pe fiecare.
La o astfel de putere, acumulatorul cu capacitatea de 96kWh al unui unui Porsche Taycan Turbo S se poate încărca de la 5 la 80% în mai puțin de 23 de minute. Reușita asta se datorează bateriilor ce funcționează la o tensiune de nu mai puțin de 800 V, cifră ce nu este afișată prea des în dreptul automobilelor electrice.
Mașinile stau la încărcat în jur de un sfert de oră, suficient cât să avem energie în baterii pentru următoarele probe.
Mergem din nou pe circuitul Porsche, de data asta la o probă de slalom printre jaloane. Instructorul ne arată care este traseul, urmăm pe rând fiecare dintre noi. Prima încercare o fac destul de încet, cât să înțeleg trasele. A doua oară merg un pic mai rapid, pentru ca următoarele parcurgeri să le fac cât pot eu de tare.
Acum încep să înțeleg cum reușește acest Porsche să fie atât de rapid pe curbe, inclusiv pe schimbările bruște de direcție. Cele două motoare, unul pe puntea față, celălalt pe cea din spate, lucrează împreună spre a trimite instant puterea necesară la roata care are cea mai mare aderență. Astfel, chiar și când mașina pleacă ușor în lateral, cel puțin una dintre roți tot mai împinge către înainte dacă ai piciorul pe accelerație.
Lăsăm zona cu jaloane în spate și ne îndreptăm către porțiunea cu beton alunecos, pe care urmează să facem ceva derapaje controlate. Apa țâșnește pe această pistă, reducând aderența la minimum. Îl urmărim pe instructor la treabă și am vrea să reușim și noi un drift la fel de curat.
Dacă aș fi putut lega cele mai bune derapaje din fiecare încercare, ar fi ieșit ceva frumos. Nu a fost vina mașinii pentru asta, ea răspunde comenzilor tale în cel mai exact mod cu putință. Pur și simplu, pentru a face drift corect, ai nevoie de mult timp la volanul oricărei mașini, fiecare are particularitățile ei.
Ultima, dar nu cea din urmă probă ca și experiență trăită, a fost cea a accelerației. Practic, plecări în forță de pe loc, folosind toată puterea mașinii. Aici, impresionant este cuplul motoarelor, ce în cazul Porsche Taycan Turbo S se duce la peste 1000 Nm. Nu doar atât, dar această valoare este atinsă instant, chiar de la primul metru parcurs.
Până la 100 km/h cu start de pe loc, folosind funcția Launch Control, un Porsche Taycan Turbo S are nevoie de numai 2.8 secunde. Peste alte doar 7 secunde poți atinge 200 km/h, dar traseul nostru se încheia când atingeai maximum 140 km/h. Oricum, nu poți face mai mult de 3 sesiuni consecutive de Launch Control, fără pauză, și să nu ți se facă rău. Da, atât de brutală este accelerația în Porsche Taycan Turbo S. De tras la răspundere pentru asta este și cutia cu două trepte cuplată la motorul de pe puntea spate. Primul raport se ocupă de accelerațiile bruște de la viteze de până pe la 100 km/h, în al doilea se trece pentru a rula eficient cu viteze ridicate.
Activarea și folosirea funcției Launch Control este la îndemâna oricui. Treci pe modul Sport Plus, te ții bine de volan, apeși puternic frâna cu piciorul stâng, iar cu cel drept duci pedala de accelerație la podea. Eliberezi frâna și singura ta grijă rămâne să ai suficient loc și pentru frânare, căci viteza crește pe bord cu 30 – 40 km/h de-o dată.
Discurile imense al mașinii, cu diametru de 420 mm pe față și 410 mm pe spate, strânse de etrieri cu 10 pistonașe, respectiv cu 4 pistonașe, asigură o decelerare impresionantă.
În Porsche Taycan Turbo S trebuie să suporți forțe G de peste 1.3 – 1.4, cifre demne de mașini supersport și hypercar-uri.
Indiferent dacă vei conduce un Porsche Taycan Turbo S pe drumuri publice sau pe circuit, mașina asta nu are cum să te lase rece. Nu arde ea combustibili fosili, deci sunetul motorului nu face parte din rețetă, dar oferă multe ingrediente de cea mai bună calitate, ce alcătuiesc una dintre cele mai omogene compoziții din istoria automobilului.
Pentru mine, experiența cu Porsche Taycan Turbo S a reușit să-mi schimbe previziunile cu privire la viitorul automobilelor, a distrus anumite preconcepții, a răsturnat clasamente și preferințe personale și a reprezentat cumva un punct de cotitură în modul în care voi analiza de acum înainte mașinile. Iar pentru asta, Porsche Taycan Turbo S va sta agățat mult timp în lanțul amintirilor mele plăcute.