gEV

2023 a fost cel mai bun an din istorie pentru maşinile electrice, în ţara noastră fiind comercializate peste 15.000 de unităţi. Anul trecut însă statul a oferit un ecobonus de 51.000 lei, aspect important în luarea unei decizii finale de achiziţie.

2024 a început cu înjumătăţirea acestui ecobonus şi cum preţurile nu au scăzut deloc, decizia românilor a fost simplă: s-au mutat înapoi pe maşini cu motoare termice (indiferent de forma lor). Aşa cum vă spuneam într-un articol anterior, piaţa auto din România stă bine, după primele 8 luni ale anului fiind vândute 106.534 de maşini noi (+6.35% YoY).

Când vorbim însă de segmentul modelelor pur electrice, în primele 8 luni din 2024 au fost vândute doar 6837 modele (-35.3% YoY). Dacă ne limităm strict la luna august, situaţia este şi mai dificilă, dealerii din România reuşind să înmatriculeze doar 494 de unităţi (-69.3% YoY). Mai toată lumea este pe minus, cu mici excepţii, însă liderul de anul trecut, Dacia Spring, aproape că nu se mai cumpără (în august au fost înmatriculate 25 de unităţi, în contextul în care în aceeaşi perioadă a anului trecut au fost înmatriculate 655 de unităţi). Sigur că în acest caz vorbim şi de o pauză generată de trecerea la noul model, astfel că acel procent de 96% este prea dur şi prea contextual.

Reprezentanţii APIA (Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile) declarau în urmă cu aproximativ 2 luni că pentru 2024 se aşteaptă la vânzări totale de aproximativ 12.500 unităţi (-20% vs 2023), însă la cum arată piaţa de maşini electrice la ora actuală, îmi permit să nu cred că se vor comercializa încă cel puţin 5660 de unităţi în cele 4 luni rămase (o medie de 1415 unităţi / lună).

Se pare că România merge pe modelul Germaniei, ţară care la rândul său e mult pe minus pe segmentul electricelor.

Sursa: profit.ro