Orice model de automobil al zilelor noastre are parte de un tratament menit a-l readuce în atenția clienților, prin care sunt operate anumite schimbări estetice și de ordin tehnic. Acest proces poartă denumirea de facelift și se realizează de cele mai multe ori după prima tinerețe a unei anumite generații.
Pe Ford Kuga l-am testat cu un pic mai bine de un an în urmă, iar acum am fost curios să văd cum se prezintă în noile haine și care sunt principalele diferențe de înainte și după facelift.
Specificații pentru Ford Kuga 2.0 TDCi 180 CP Powershift AWD
Design exterior și interior
În primul rând, așa cum se obișnuiește, în timpul operației de facelift se urmărește întinerirea. În cazul lui Kuga 2016 s-a încercat aducerea la zi a noului limbaj de design Ford, unul pe care îl vedem deja pe Edge, de exemplu.
Grila față reprezintă marea schimbare, care acum imprimă o imagine mult mai masculină, aș spune. Versiunea de test a venit în echiparea ST-Line, una ce pune accent pe un aspect dinamic, sportiv.
Câteva elemente ale caroseriei sunt acum mai clare, s-a renunțat la multe muchii rotunjite. Farurile față și stopurile sunt cele care se remarcă în primul rând, fiind caracterizte de linii drepte. Bara spate integrează la bază un difuzor flancat de cele două evacuări și împreună cu celelalte mici detalii conlucrează în a crea un design dinamic, plăcut.
În interior mă așteptam să găsesc multe diferențe, însă nu a fost tocmai cazul de așa ceva. Ambianța a fost păstrată în mare parte, fiind operate mici modificări în partea superioară a consolei centrale pentru a putea acomoda acum noul display de până la 8 inch al centralei de infotainment SYNC 3.
În rest găsim aceeași construcție solidă, nimic nu pare că este asamblat neatent, finisările sunt în mare parte bune, dar materialele puteau lăsa o impresie mai plăcută. Nu-i vorba neapărat de cele din partea superioară a bordului sau a fețelor de uși, cât mai mult despre cele din zona inferioară. Adevărat, acelea sunt oarecum mai ascunse privirii, însă mi-ar fi plăcut să fie acordată o atenție mai mare și acelor zone.
Scaunele din echiparea ST Line sunt bine configurate, cu un bun suport lateral, rămânând în același timp confortabile la drum lung. Pe exterior sunt tapițate cu piele econlogică, iar către interior vin cu un material gen alcantara, ideal atât iarna, cât și vara.
Așa cum era de așteptat, s-a păstrat spațiul interior generos, suficient pentru 5 pasageri adulți. În același timp, vedem că nu s-au putut face minuni în ceea ce privește volumul portbagajului. Cu doar 400 de litri atunci când avem roată de rezervă de dimensiuni reduse și 456 litri cu kit de pană, spațiul destinat bagajelor nu impresionează deloc nici acum.
Motor și cutie de viteze
Am avut ocazia și de această dată să testez același motor ca și înainte de facelift-ul lui Ford Kuga. Iar asta nu înseamnă nimic rău. Am regăsit același diesel rafinat, silențios, plin de vigoare chiar de la turații joase.
Atmosfera liniștită din interior se datorează acestui motor, dar și unei insonorizări bune, ce nu permite pătrunderea multor zgomote. Doar cele la vânt devin sesizabile, însă abia peste viteze legale pe autostradă.
Cei 180 CP și cuplul de 400 Nm reușesc să-i imprime SUV-ului un caracter dinamic, chiar dacă nu unul cu adevărat sportiv. Reprizele sunt rapide, depășirile extraurbane nu pun aproape deloc probleme și asta chiar și cu 5 pasageri la bord.
Motorul începe să tragă bine de pe la 1400 rpm, dar deja la 3200 rpm, să zicem 3500 rpm, resursele sunt epuizate. Este recomandat să trecem într-o treaptă superioară imediat ce această turație este atinsă, până la zona roșie de 5000 rpm nu mai simțim acel avânt ca până la 3500 rpm.
Cutia de viteze a fost de data asta una automată. Vorbim despre o transmisie Powershift, cu două ambreiaje și 6 trepte. Schimbă rapid, fără șocuri în majoritatea cazurilor și este destul de intuitivă. Cu toate acestea tind să cred că este nevoie de un update de soft al cutiei, căci se mai întâmplă să dea unele rateuri. Nimic grav sau prea des, doar mici șocuri la plecarea de pe loc, atunci când trecem rapid din R în D și invers. O ușoară ezitare urmată de o smucitură nu este tocmai ce-ți dorești de la cutia de viteze.
În plus, pe modul D, din dorința evidentă de a realiza un consum cât mai redus de combustibil, treptele sunt schimbate în sus prea devreme. Ba chiar de multe ori ești lăsat să accelerezi de pe la 1100 – 1200 rpm, turație de preferat în mod croazieră, însă nu și când inițiezi o depășire, de exmeplu. La o apăsare mai fermă a accelerației cutia înțelege și face kick-down rapid.
Poți oricând să treci în modul S al cutiei (când turația nu mai scade niciodată sub 1500 – 1600 rpm, iar vitezele sunt schimbate la peste 2000 rpm) sau să preiei frâiele prin padelele de pe volan. Acestea pot fi acționate atât în D, cât și în S. Maneta pentru retrogradarea unei trepte (”-”) este în partea stângă a volanului, iar padela ”+” este în dreapta.
Ținută de drum, performanțe și consum
Până în facelift-ul lui Ford Kuga am apreciat comportamentul dinamic. Am avut plăcerea să descopăr că acesta nu s-a pierdut deloc, ba chiar a devenit și mai incisiv. În mod cert asta se datorează și echipării ST-Line care aduce o suspensie mai rigidă, de-a dreptul sportivă. Atât timp cât îți aduci minte de centrul de greutate înalt al mașinii, te vei distra de minune pe viraje. Ținuta de drum este sigură, subvirarea apare treptat și este ușor de controlat chiar și la limită.
Desigur asta aduce cu sine și un revers al medaliei, confortul având cam mult de suferit. Alături de jante pe 18 inch, Ford Kuga ST-Line îți va transmite ție și pasagerilor cam tot ceea ce simt pneurile. Nu pot să numesc ținuta de drum ca fiind una de-a dreptul neplăcută, însă dacă vrei ceva mai mult confort atunci aș recomanda altă echipare față de ST-Line și a sa suspensie sportivă.
Direcția este exactă și îți transmite destule informații despre ceea ce fac roțile față. Însă și aici am găsit o mică problemă: la viteze reduse, de până în 30 km/h, mi s-a părut cam grea. La manevre prin parcări sau pe teren accidentat aș fi preferat să rotesc volanul cu mai mare ușurință. Totuși, chiar nu e nimic de speriat, doar că trebuia menționat.
Modelul de test a venit și cu tracțiune integrală, una de tip permanent. Numită de Ford Intelligent AWD, aceasta analizează condițiile de rulare prin mai mulți senzori și decide în ce măsură transmite cuplul motor către puntea față sau cea spate. Sistemul poate trimite diferențiat puterea către oricare dintre ele, în funcție de nevoi. S-a dovedit eficientă pe zone de off road ușor, cu ceva zăpadă sau noroi, însă nu vei reuși să faci escapade în locuri greu accesibile.
Performanțele lui Ford Kuga 2016 antrenat de motorul diesel 2.0 TDCi cu 180 CP sunt mai mult decât decente. Asta dacă nu omiți că ești la volanul unui SUV, fiindcă ținuta sportivă s-ar putea să te facă să uiți asta. Accelerația până la 100 km/h nu reușește să scadă sub 10 secunde, iar viteza maximă nu trece nici măcar un pic de 200 km/h. Totuși, pentru o mașină de familie cu care poți ieși puțin și în afara asfaltului este destul.
Consumul a fost și de data asta la mare diferență față de cel oficial. Acesta poate fi pus acum și pe numărul de km parcurși de mașina de test. Cu mai puțin de 3000 km la bord, Ford Kuga 2017 cu motorul diesel de 180 CP a consumat în medie 8.2 l/100km. Asta în condițiile în care am mers ceva mai sportiv decât de obicei. Peste alte câteva mii de km sunt sigur că consuul mediu se va stabiliza pe undeva pe la 7 – 7.5 l/100 km. O valoare bună pentru un SUV de peste 1.7 tone, cu tracțiune integrală permanentă și cutie automată de viteze.
Tehnologie și siguranță
Unul dintre argumentele care m-a determinat să cer la test un Ford Kuga 2016 a fost și faptul că doream de mult să văd cum se descurcă noua centrală de infotaiment SYNC 3.
Aceasta adoptă o cu totul nouă interfață, una simplă, aerisită, ergonomică. Gesturile de tip swipe și pinch-to-zoom sunt acum recunoscute de ecranul tactil. Cel mai important este însă că totul se derulează fără întârzieri, fără lag. Cel puțin în marea majoritate a cazurilor.
SYNC 3 propune o zonă inferioară cu 5 shortcut-uri către anumite meniuri. Avem Audio, Phone, Navigation, Apps și Settings.
Galerie de poze cu meniul SYNC 3 de pe Ford Kuga:
Unul dintre avantajele lui SYNC 3 față de generația anterioară este dat compatibilitatea sistemului cu Apple CarPlay și Android Auto, prin Applink. Eram foarte curios să văd cum vor fi aduse în mașină anumite aplicații din Google Play Store, cele compatibile cu Android Auto, instalate în prealabil pe smartphone.
Din păcate, nu știu dacă am făcut eu ceva greșit sau erau alte probleme la mijloc, însă nu am reușit sub niciun fel să aduc măcar o aplicație la bordul lui Ford Kuga 2016. Și am încercat asta cu 2 telefoane diferite, ambele cu Android, ce-i drept. Poate că un iPhone m-ar fi scos din încurcătură.
Am încercat de mai multe ori, am conectat și deconectat smartphone-ul, am schimbat cablul, nimic. Sistemul a afișat mereu acest mesaj:
Alminteri, SYNC 3 este un sistem bun, cu multiple moduri de conectivitate, care rulează fluent, iar totul este simplu de operat. Una dintre micile probleme, însă una de ergonomie, este că atunci când vrei să apeși un icon de la baza display-ului (cele 5 shortcut-uri) trebuie să ai grijă a nu apăsa concomitent cu palma pe butoanele fizice de pe bord:
Tot la partea de tehnologie menționez setările și informațiile oferite prin intermediul computerului de bord. Aici sunt grupate atât datele furnizate despre consum, distanță, modul de funcționare al tracțiunii integrale, precum și setări ale sistemelor de asistență:
Ford Kuga 2016 aduce multiple sisteme ce sar în ajutorul șoferului ori de câte ori este nevoie. Avem:
- Sistem Active City Stop – funcționează până la viteze de 50 km/h și monitorizează zona din fața mașinii. În cazul în care apare un pericol iminent, sistemul avertizează inițial șoferul prin semnale sonore și vizuale, pentru ca mai apoi să acționeze frânele pentru a evita sau măcar a diminua consecințele unui impact;
- Sistem de alertă privind traficul din spate la ieșirea din parcare – sistemul te avertizează asupra vehiculelor ce se deplasează perpendicular prin spatele mașinii atunci când ieși dintr-un loc de parcare, un garaj sau din curte. Desigur funcționează doar în marșarier, dar trebuie să recunosc că a ajutat cu adevărat în vreo două ocazii, când m-a avertizat cu mult înainte să observ eu mașinile ce se deplasau cu prea mare viteză într-o parcare de hypermarket;
- Pilot automat adaptiv – menține o viteză constantă de croazieră, precum și o distanță de siguranță față de vehiculul din față. Atunci când te apropii de mașina din față sistemul frânează, iar când aceasta accelerează sau șoferul schimbă banda, Kuga accelerează până la viteza prestabilită. Comenzile pilotului automat sunt pe volan, fiind integrate și butuoane pentru a regla distanța până la vehiculul din față, în 5 trepte;
- Sistem de Asistență Activă la Parcare – Kuga te anunță când găsește un loc de parcare suficient de mare, perpendicular sau paralel, după care preia comenzile volanului, șoferul mai rămâne să acționeze accelerația, frâna și să schimbe modul de mers din cutia de viteze;
- Sistem de monitorizare și asistare la păstrarea benzii de circulație – sistemul poate fi oprit, activat doar cu avertizare la părăsirea benzii sau și cu asistare activă, atunci când volanul este rotit ușor de sistem pentru ca mașina să se reîncadreze pe banda de mers dacă nu ai semnalizat inițial intenția;
Pe lângă cele de mai sus, Ford Kuga 2016 (în funcție de echipare) aduce și sistem de monitorizare a unghiului mort, faruri autoadaptive cu schimbare automată a fazei de drum, keyless entry&start, haion acționat electric cu funcție hands free, climatizare automată pe două zone, sistem SYNC 3 cu sonorizare Sony, scaun șofer reglabil electric, scaune față, volan și parbriz încălzite ș.a. Pentru a analiza lista de echipamente standard și opționale descărcați broșura modelului Kuga.
Sistemele de securitate putem spune că le includ și pe cele de asistență prezentate mai sus, la care se adaugă: ABS + EBD, ESP, EBA (asistență la frânarea de urgență), sistem de protecție la răsturnare, HLA- sistem de asistență la urcarea în rampă, sistem de control avansat al cuplului motor (Torque Vectoring Control), sistem de control avansat al tracțiunii, sistem avansat de monitorizare a presiunii în pneuri, airbaguri frontale și laterale șofer și pasager, airbaguri față și spate tip cortină, airbag genunchi șofer, sisteme ISOFIX de prindere scaune copil.
Preț
Ford Kuga 2016 2.0 TDCi 180 CP Powershift AWD ST-Line – 32.300 euro cu TVA, preț de bază ce nu include anumite opționale regăsite pe modelul de test. Dintre acestea menționez: trapă panoramică – 1.000 euro, haion acționat electric – 650 euro, pachet ST-Line – 2.300 euro, pachet Driver Assistant – 1.100 euro ș.a. Pentru mai multe detalii accesați Lista de prețuri pentru Ford Kuga 2016.
Concluzii
Ford și-a dorit să actualizeze Kuga mai ales la capitolul aspect, pentru o integrare cât mai naturală în noua linie de design. Pot spune că a reușit asta, cum a reușit să aducă și mici îmbunătățiri la capitole cheie precum asistența la condus și infotainment, prin SYNC 3. Așa se face că au rămas active toate atuurile care i-au adus succes lui Kuga până acum.
Câteva dintre incoveniente nu au fost însă remediate, unele imposibil de altfel, precum capacitatea portbagajului care ar fi însemnat o reproiectare completă. Totuși, unele materiale puteau ”suferi” îmbunătățiri odată cu faceliftul.
Principalele puncte pro și contra pentru Ford Kuga 2016 2.0 TDCi 180 CP Powershift AWD:
PRO
- motor rafinat, silențios, ce reușește să imprime un caracter dinamic;
- suficiente sisteme de asistență și siguranță;
- interior spațios;
- comportament rutier sigur, dinamic;
- insonorizare bună.
CONTRA
- portbagaj mic, 400 de litri găsim chiar și la mașini din clasa compactă;
- suspensia oferită în echiparea ST-Line este cam dură pentru o mașină de familie și mai ales pentru drumurile noastre.