Producția Ford Puma în țara noastră a consemnat o noutate importantă pentru industria auto autohtonă: primul automobil cu motorizare hibridă. Mai nou, o versiune specială a acestui crossover, în dezvoltarea căreia s-a implicat divizia Ford Performance, stabilește un record: cea mai puternică mașină de serie produsă până acum în România.

Nu știu cât contează că Ford Puma ST 2020 este produs la noi, eu cred că mai degrabă de interes este cum se prezintă, ceea ce sper să aflați din rândurile ce urmează.

Specificații pentru Ford Puma ST 2020 1.5 EcoBoost 200 CP M6

Specificatii Ford Puma ST 2020 1.5 EcoBoost 200 CP M6

Material video

Clip video cu scurtă prezentare a exteriorului și interiorului, sunet motor și evacuare în modurile Normal, Sport și Race Track plus accelerații 0 – 100, 40 – 80, 40 – 100, 60 – 120 și 80 – 130 km/h în diferite moduri și trepte de viteză:

Design exterior și interior

ord Puma ST 2020 1.5 EcoBoost 200 CP M6

Începem să vedem din ce în ce mai des pe străzile din țara noastră Ford Puma, semn că tot mai mulți sunt atrași de designul acestei mașini. Eu m-am pronunțat pro legat de aspectul exterior atunci când am testat Ford Puma mHEV și nu am motive să nu fac același lucru și cu varianta ST.

Exemplarul ajuns din Germania spre a fi testat în țara în care se produce a fost în nuanța exclusivă Mean Green, un verde intens ce mie mi-a adus aminte instant de Hulk. Nu este la fel de agresiv precum personajul de benzi desenate, deși s-a încercat creearea unei asemenea imagini prin diferitele elemente de desing. Totuși, Ford Puma ST 2020 se aseamănă prea tare cu un Puma ST-Line, semn că s-a plusat prea tare cu acea versiune spre a se putea face mai mult cu cea venită din atelierele Ford Performance.

Sunt detalii precum plafonul și oglinzile exterioare vopsite în negru, cu ”lama” de la baza spoilerului față și difuzorul spate în aceeași nuanță, ce vor să aducă ceva în plus. Totuși, prea puține elemente la exterior reușesc să strige tare ”sunt o mașină de la Ford Performance”. Repet, nu-s prea mari deosebiri între un Puma ST-Line și unul ST ”pur”. Până și jantele sunt pe 19 inch la ambele variante, chiar dacă la Ford Puma ST 2020 ele au un desing mai agresiv și sunt vopsite într-o nuanță închisă.

La interior s-a reușit o personalizare mai evidentă. Scaunele Recaro sunt primele ce atrag atenția, cu siglele ST cusute în roșu și tapițeria în două materiale: gen Alcantara pe mijloc, cu piele pe margini. Emblema ST o mai vedem pe volan, în partea teșită de jos. Tot pe volan ne atrag atenția butoanele S (ce pune mașina direct în modul de rulare Sport) și cel Mode, ce face trecerea prin toate cle patru moduri de conducere – Normal, ECO, Sport și Race Track.

”Nuca” schimbătorului de viteze vine într-o combinație piele și metal, iar gravarea schemei și a treptelor este vopsită în roșu.

În rest, același design, materiale și finisări precu la Ford Puma ST-Line ce l-am testat în vară. Avem inclusiv aceleași elemente ce imită fibra de carbon.

Scaunele Recaro arată bine, dar, la fel ca la Fiesta ST, sunt prea strânse pe tine. Cel mai rău este la șezut, care se dovedește inconfortabil după numai o oră de condus.

Pe banchetă spațiul este în mare parte același cu ceea ce știm de la Puma mHEV. Ba chiar este o idee mai restrâns din cauza scaunelor față, mai groase și mai late.

Portbagajul a rămas neschimbat ca volum, la fel și MegaBox-ul, cu a sa utilitate de neegalat.

Motor și cutie de viteze

Motor ord Puma ST 2020 1.5 EcoBoost 200 CP M6

Aici știam la ce să mă aștept. Dat fiind că Puma este construit pe aceeași platformă cu Fiesta, iar Puma ST este până al urmă un Fiesta ST adaptat, nu am avut surprize. Asta nu este ceva rău, întrucât motorul de pe Fiesta ST 2019 este unul surprinzător de bun, deși are cu 30 Nm mai puțin decât cel de față.

Vorbim despre 3 cilindri și o capacitate de 1497 cmc, supra alimentat cu turbină, ce dezvoltă o putere maximă de 200 CP la 6000 rpm și un cuplu mai mult decât suficient pentru o astfel de mașină, de 320 Nm atinși între 2500 și 3500 rpm.

Motorul trage bine indiferent de turație, de la 2000 rpm în sus îl simți mereu gata să dea tot ce poate. Nu sunt zone de turație pe care să le prefere, nu e nevoie să te duci sus în ture ca să exploatezi eficient puterea.

Sunetul pe care îl face este plăcut, mult mai plăcut decât mă așteptam de la un 3 cilindri în linie. Este adevărat că în modul de rulare Sport mai apare ceva sunet de acompaniere în difuzoarele mașinii, dar nimic deranjant. Ce este deranjant, pe de altă parte, este sunetul de la evacuarea activă, dar numai în modurile Sport și Race Track. Nu mereu, ci doar în jurul turației de 2000 rpm, când apare o rezonanță în toba finală, rezonanță ce se traduce prin frecvențe foarte joase, continue, ce pătrund prea tare în habitaclu. La viteze constante cu acul turometrului pe la 2000 rpm este cu adevărat enervant.

ord Puma ST 2020 1.5 EcoBoost 200 CP M6

Cutia de viteze este una manuală, cu 6 trepte. Este etajată scurt pentru primele 3 rapoarte, pentru ca mai apoi să devină una normală.

Cuplarea treptelor se face suficient de exact și rapid, dar se putea și mai bine. Cursa este și ea ceva cam lungă, nu tocmai potrivită pentru o mașină cu impresii de hot-hatch. Nimic grav, doar de menționat. Tot de menționat ar fi și faptul că mi-ar fi plăcut, ca și la Fiesta ST de fapt, ca levierul să fie poziționat ceva mai sus și mai în față. Distanța dintre levierul cutiei și volan este cam mare, te duci cu mâna cam prea în jos și prea în spate. La o rulare normală nu vei simți aceste neajunsuri, dar Ford Puma ST 2020 nu e tocmai o mașină normală, nu?  

Ținută de drum, performanțe și consum

ord Puma ST 2020 1.5 EcoBoost 200 CP M6

Spuneam la Puma mHEV ST-Line că trenul de rulare este demn de o mașină sport(ivă) și că abia aștept să testez Puma ST. Uite că nu a trecut prea mult timp până ce am avut ocazia de a pune la încercare ținuta de drum a acestui crossover cu extrem de mult potențial dinamic.

Cum să spun mai simplu de atât: este o adevărată încântare să mergi pe curbe cu Ford Puma ST 2020. Te face să uiți instant că ești într-un crossover cu garda la sol aferentă. Uiți de centrul înalt de gravitație imediat ce arunci mașina tare pe serpentine. Nu-ți vine să crezi cât de multă aderență poate prinde acestă mașină, cât de târziu apare subvirarea. Iar atunci când apare, nu-i nimic brusc, nimic nu te ia prin surprindere. Ba mai mult, dacă știi cum să jonglezi din accelerație, frână și volan, poți provoca chiar un comportament ușor supravirator. Doar un pic, mai degrabă este vorba despre o plecare neutră în lateral.

Oricum ar fi, Ford Puma ST 2020 se descurcă impresionant pe curbe. Suspensia rigidă ține ruliul sub control, dar face și ca trecerea peste denivelări să nu fie cea mai suplă. Nici jantele pe 19 inch nu se descurcă prea grozav cu gropile scurte și adânci. Totuși, suspensia nu este de-a dreptul inconfortabilă, nu te obosește decât dacă mergi mult timp continuu pe drumuri prost asfaltate. În rest, te bucuri de o mașină extrem de agilă, cu o direcție dintre cele mai bune: exactă, cu o demultiplicare surtă, ce trimite multe inofrmații șoferului despre ce fac roțile față.

Performanțele sunt bune pentru ceea ce este Ford Puma ST 2020. Accelerația până la 100 km/h se face în circa 6.7 secunde când ne uităm pe fișa tehnică. În realitate, datorită primelor trei trepte scurte, accelerația de pe loc și reprizele în aceste rapoarte se simt mai rapide.

Motorul foarte elastic te lasă să faci depășiri fără emoții chiar și în treptele superioare, de la 80 km/h în sus poți fi și în treapta a șasea și tot simți cum mașina trage fără probleme.

Viteza maximă de 220 km/h nu-i una chiar de top, dar, din nou, pentru segmentul acesta este mai mult decât onorabilă.

Consumul oficial, calculat după metoda WLTP, este de 6.7 l/100 km și poate fi atins doar dacă nu te bucuri de motorul de sub capotă și resursele pe care ți le pune la dispoziție. Când dai frâu liber celor 200 CP, atunci trebuie să te aștepți la un consum mediu de peste 9 l/100.

Eu am consumat în medie, în cei circa 300 km parcurși, 9.2 l/100 km. Consumul mediu al mașinii, de când a intrat pe mâinele celor ce au testat-o până să-mi vină mie rândul, după aproape 2.300 de km rulați, a fost de fix 10 l/100 km. Deci cam la atât trebuie să te aștepți de la un Ford Puma ST 2020.

Tehnologie și siguranță

Sisteme asistenta Ford Puma ST 2020

Aici chiar nu ar fi multe deosebiri între Ford Puma ST 2020 și modelul ce l-am testat în vară, unul cu echipare de top și care a bifat și mai toate echipamentele și pachetele opționale. Puteți citi capitolul corespunzător din review-ul pentru Ford Puma ST-Line mHEV 2020 spre a afla ma multe despre tehnologiile de la bord, tehnologii disponibile și pe Puma ST.

Fac aici mențiunea că la Ford Puma ST 2020 apare un nou mod de conducere, cel Race Track și dispar cele Trail și Slippery. Panoul de bord cu ecran TFT de 12.3 inch nu propune un mod de afișaj prea mult diferit între modurile Sport și Race Track. Pentru cel de-al doilea, apare sus, în centru, un indicator gradual ce te anunță când te apropii de turația maximă a motorului. Poate fi observat în clipul video de la începutul review-ului.

În ceea ce privește dotările, un Ford Puma ST 2020 primește standard tot ce se găsește la un Puma ST-Line, cu diferențele de la partea de design, ce includ și scaunele Recaro. Ce poți pune în plus la un Puma ST, ce nu se regăsește la oricare altă variantă, este pachetul Performanță, ce include diferențial cu alunecare limitată pe puntea față, mod Launch Control și indicator de schimbare a vitezelor. La fel ca la Fiesta ST lipsește din acest pachet funcția de rev matching, pe care am găsit-o ideală la Ford Focus ST.

Pe partea de siguranță, Ford Puma ST 2020 se prezintă cel puțin la efl de bine precum orice altă versiune de Puma. Asta înseamnă că vorbim despre aceeași mașină ce a obținut maximul de 5 stele la testele de impact Euro NCAP.

Sisteme asistenta Ford Puma ST 2020

Cu pachetul opțional Asistență, primești, pe lângă alte multe sisteme active de siguranță disponibile standard, sistem de asistență pre coliziune (cameră+radar), sistem de monitorizare a unghiului mort cu Cross Traffic Alert si Active Braking , pilot automat inteligent adaptiv cu funcție Evasive Steering și sistem de asistență activă la parcare. 

Preț

Ford Puma ST 2020 1.5 EcoBoost 200 CP M6 – de la 29.500 Euro cu TVA. Un model complet echipat, precum cel de test, vopsit în culoarea Mean Green (1.250 de Euro), ajunge la 32.900 Euro cu TVA.

Concluzii

ord Puma ST 2020 1.5 EcoBoost 200 CP M6

Acum e acum! Câți vor fi de acord să plătească aproape 30.000 de Euro, preț de plecare pentru un Ford Puma ST 2020? Pun întrebarea asta fiindcă în gama Ford există și Fiesta ST, mașină ce stă la baza acestui corssover, care costă începând de la… circa 22.000 (cu promoție la data redactării acestui review). Mie mi se pare o diferență cam mare și, foarte probabil, nu doar eu am această impresie.

În fine, dacă prețul nu reprezintă o problemă majoră și dacă ești cu adevărat interesat de un Ford Puma ST 2020, iată care sunt pincipalele puncte pro și contra ale acestei mașini:

PRO

  • ținută de drum remarcabilă, mașina este sportivă, incisivă, o adevărată plăcere să fii în spatele volanului;
  • direcție exactă, scurtă, ce oferă mult feedback;
  • motorul este foate reușit, oferă resurse la orice turație, are un sunet plăcut și conferă performanțe bune mașinii;
  • multă tehnologie la bord, cu multiple sisteme de confort, asistență și siguranță;
  • MegaBox nu a dispărut și oferă un plus unic în segment pe partea de utilitate, depozitare și transport.

CONTRA

  • scaunele Recaro sunt inconfortabile la drum lung;
  • evacuarea activă suferă de o rezonanță enervantă în jurul turației de 2000 rpm în modurile Sport și Race Track, când produce sunete constante de o frecvență foarte joasă ce pătrund prea tare în habitaclu;
  • deși s-a încercat individualizarea acestei versiuni de la Ford Performance, designul este foarte similar, aproape neschimbat, cu cel al unui Puma ST-Line.