Caroseriile tip SUV ori crossover au fost bine primite pe Bătrânul Continent în ultimul timp, așa că majoritatea constructorilor își diversifică gama adăugând astfel de mașini în ofertă.
Mazda nu face excepție și a lansat deja un al treilea SUV, urmând și al patrulea în viitorul apropiat, cel din urmă fiind unul complet electric.
Am condus Mazda CX-30 cu ocazia testelor internaționale, inclusiv un model de pre-serie fix în combinația pe care o voi prezenta în continuare. Atunci am dat câteva informații, acum sunt în măsură să vin cu detalii complete.
Specificații pentru Mazda CX-30 2019 Skyactiv-X AWD AT6
Design exterior și interior
Linia de design Kodo – Soul of Motion parcă a prins cel mai bine contur în cazul Mazda 3, iar acum dovedește că a atins maturitatea cu acest SUV.
Nu trebuie să fiți de acord cu mine, nu trebuie să vă placă neapărat, dar eu nu am cum să nu apreciez un design reușit.
Sunt lumini ce se reflectă și umbre ce apar care amplifică anumite forme. Sunt proporții atent studiate ce dezvăluie un aspect dinamic, cu linia geamurilor laterale mult înălțată și cu suprafețe vitrate înguste. Avem o grilă mare cu model 3D, subliniată de o bandă cromată ce se întinde și sub farurile ce au primit mai multă atenție decât ar acorda alții unei întregi caroserii. Stopurile înguste se întind și pe lateralul mașinii, în timp ce evacuarea dublă adaugă încă o notă sportivă subtilă.
Ceea ce nu se observă atât de evident în cazul mașinii de test, din cauza culorii gri închis, sunt protecțiile pasajelor roților și cele de la baza portierelor. Acestea sunt masive și, fiind din plastic negru, cu alte culori ale caroseriei s-ar putea să contrasteze prea puternic, deci să nu placă chiar oricui.
În rest, jos pălăria din punctul meu de vedere pentru ce au reușit designerii cu noua Mazda CX-30.
La fel se întâmplă și înăuntru, unde layout-ul simplu, suficient de curat, se întâlnește cu linii ce adaugă o notă exclusivistă. În plus, culorile pielii ce îmbracă zone întinse de pe bord, de pe cotiera centrală sau pe fețele de uși, creează o atmosferă elegantă.
Materialele sunt de cea mai bună calitate peste tot, poate doar sub bord sau în zona picioarelor să apară și plastic mai puțin plăcut la atingere. În rest, piele fină, metal și spumă moale ce te trimit imediat cu gândul la mașinile din zona premium. Cu siguranță Mazda CX-30 poate fi confundată cu un model de clasă medie de la producătorii germani cu pretenții.
Asamblarea este solidă, iar finisările sunt atent lucrate. În concluzie, puține lucruri îi pot fi imputate noii Mazda CX-30.
Scaunele față sunt confortabile, au reglaje suficient de ample, iar spațiu este destul pentru aproape oricine. Eu, la 1.95 înălțime, am fost la limită cu spațiul la cap, dar asta și din cauza trapei, al cărui cadru de montaj coboară zona plafonului cu câțiva centimetri buni.
În spate, este loc suficient pentru doi adulți pe toate direcțiile. Trei persoane vor avea mici probleme pe lățime, dar pe distanțe scurte nu se pot plânge prea tare. Raportat la dimensiunile sale, Mazda CX-30 oferă un spațiu interior corect. Nu-i nici înghesuită, dar nici cea mai spațioasă nu o pot numi.
Portbagajul poate că ar fi fost de preferat să ofere un volum mai mare. Cei 430 de litri (422 l cu sistem audio Bose) sunt la limita clasei compacte, dar măcar forma regulată îți va permite aranjarea optimă a bagajelor spre a folosi optim tot spațiul.
Motor și cutie de viteze
Aici este un alt argument prin care Mazda CX-30 dorește să-și atragă clienții, după cel adus de design. Motorul Skyactiv-X poate fi comandat și pe noua Mazda 3, dar azi îl vedem la lucru pe mașina ce va atrage probabil mai multă lume.
Un constructor precum Mazda a reușit să fie singurul ce a produs mașini de serie cu motor rotativ de tip Wankel. Pasionații își amintesc cu siguranță de RX-7 sau RX-8 și poate chiar de prototipul ce a câștigat cursa de 24 de ore de la Le Mans, toate cu motor Wankel.
Acum, Mazda este primul și singurul producător auto ce a reușit să introducă pe modele de serie un nou tip de motor, ce are însă la bază conceptele clasice ale motoarelor Otto și Diesel. De fapt, cam acesta este principalul argument pe care Mazda îl aduce în susținerea motorului Skyactiv-X: combinarea avantajelor ambelor tipuri de motoare clasice cu ardere internă.
Clip video cu sunet motor și accelerații Mazda CX-30 2019 Skyactiv-X 180 CP AWD AT6 (model de pre-serie, testat cu ocazia testelor internaționale):
httpvh://youtu.be/DRdCw3el2D4
Așadar, Skyactiv-X promite rafinamentul, puterea și emisiile scăzute de particule nocive ale motoarelor pe benzină, dar și economia de combustibil și cuplul mare al motoarelor diesel.
Teoria sună bine, dar cum stăm cu practica? Nu tocmai așa cum te-ai aștepta, dar nu pot să spun că acest motor nu se simte ușor altfel decât oricare altul pe benzină.
Poate cel mai repede constați rafinamentul acestui motor, demn cu siguranță de orice model premium. Sună plăcut, silențios la turații scăzute și medii, lipsit aproape complet de vibrații.
Cu 180 de CP livrați la 6000 rpm și cu 224 Nm disponibili deja la 3000 rpm, te aștepți ca Mazda-CX30 să fie mai dinamică. În realitate, SUV-ul pare prea puțin performant, de la viteze de peste 80 – 100 km/h chiar nu pot spune că te convinge. Deloc.
Este cu siguranță loc de îmbunătățiri ale principiului de funcționare, despre care am adus deja mai multe detalii. Momentele în care motorul aplică procesul de aprindere prin compresie sunt prea rare, Skyactiv-X comportându-se în cea mai mare parte a timpului precum un motor clasic pe benzină, unul ce propune într-adevăr o rată de compresie foarte ridicată, specifică motoarelor diesel.
Skyactiv-X poate fi o soluție de viitor pentru Mazda, cu câteva ajustări își poate dovedi eficiența ceva mai mult decât o face acum.
Cutia de viteze automată pe care o primește orice client de Mazda CX-30 ce alege o astfel de transmisie este una clasică, cu convertizor de cuplu, ce propune doar 6 rapoarte. Aceasta nu mai este de actualitate, nu se ridică la nivelul de performanță, rafinament și eficiență al noilor tipuri de transmisii automate.
Cel mai probabil Mazda a rămas fidelă acestei cutii din considerente de fiabilitate, însă clienții ar putea aștepta ceva mai mult din această direcție. Cutia nu este cea mai rapidă în schimbări, deși nu pot spune că produce șocuri, indiferent de solicitări. Este și suficient de intuitivă, dar mai mereu își ia prea mult timp la kick-down. Doar când activezi modul Sport de lucru al cutiei pot spune că reacționează mai rapid, dar nici atunci nu este vreun reper. Pe Sport, acul turometrului nu mai ajunge niciodată mai jos de 2500 rpm, schimbările în treapta superioară se fac pe la minimum 3000 rpm.
Etajarea cutiei este optimă, cu toate că poate ar fi fost de preferat ca rapoartele 3, 4 și 5 să fi fost ceva mai scurte, spre a avantaja dinamica. În ultima treaptă, la 130 de km/h acul turometrului indică 2800 rpm, foarte bine pentru rularea calmă pe autostradă.
Ce nu mi-a plăcut pe autostradă, cu pilotul automat adaptiv pornit, este că atunci când mașina trebuie să revină la viteza setată, după o decelerare, cutia schimbă chiar două trepte în jos. Practic, dacă ai setat viteza de croazieră de 130 km/h și mașina frânează până la 110 km/h, atunci când poate reaccelera la viteza setată, cutia schimbă în treapta a 4-a. Astfel, acul turometrului trece de 4000 rpm, aducând mai mult zgomot în interior decât era de preferat. În plus, accelerarea este prea bruscă, cumva inconfortabilă pe autostradă. Nu știu dacă era nevoie de un astfel de comportament din partea cutiei automate, nu cred că se grăbește cineva atât de tare să revină la viteza de croazieră setată prin pilotul automat. Cert este că atât cutia de viteze, cât și pilotul automat adaptiv pot fi îmbunătățite.
Ținută de drum, performanțe și consum
Mazda este apreciată pentru ținuta de drum a mașinilor sale și aici nu mă refer neapărat doar la modele precum MX-5. În general, este imprimată o dinamică clară, fără ca mașina să devină inconfortabilă.
Același este cazul și pentru Mazda CX-30. Reușește să fie confortabilă indiferent de condiții, dar se simte tot timpul în contact perfect cu drumul. Chiar dacă apare ruliu când viteza este mare în curbe, mașina îți dă încredere și nu apar reacții surprinzătoare din partea suspensiei.
Direcția este foarte bine reglată, cu o asistare corectă și suficient feedback primit prin volan.
Sistemul de tracțiune integrală este unul de tip permanent, controlat de electronică în funcție de condițiile de rulare. Atunci când nu este nevoie să trimită cuplu și către puntea spate, aderența fiind suficientă, toate puterea este dusă doar spre roțile față. Mi-ar fi plăcut să poți observa undeva, fie pe tabloul digital de bord, fie pe ecranul sistemului multimedia, modul de lucru al tracțiunii AWD. Nu există așa ceva.
Așa cum am spus deja la capitolul motor, perfomanțele oferite de Mazda-CX30 Skyactiv-X AWD AT6 nu sunt demne de cifrele din dreptul puterii. Cei 180 de CP nu se simt prezenți mai deloc, cu atât mai mult la reprizele de la viteze de peste 70 – 80 km/h. Accelerația până la 100 km/h durează un pic peste 9 secunde, dar în realitate simți mașina mai înceată.
Viteza maximă este suficient de ridicată pentru acest tip de mașină. Nu știu cine va rula constant cu cei 204 km/h ce pot fi atinși, dar trebuie să spun că la viteze de 120 – 130 km/h mașina rulează confortabil, cu zgomot minim înăuntru. Cel mai mult pătrunde înăuntru sunetul de rulare de la pneuri, dar aici poate fi vorba și despre anvelopele de iarnă cu care mașina de test a fost echipată. În rest, liniște cât se poate.
Consumul este bun, foarte aproape de ce promite Skyactiv-X. Există și sistem mild-hybrid, ce folosește o baterie Li-Ion la 24V, ce se încarcă prin regenerarea energiei de la frânare, un convertor DC/DC și un starter generator spre a ajuta motorul termic în special la plecările de pe loc. Energia din bateria Li-Ion alimentează de asemenea sistemele electrice ale mașinii, preluând astfel o sarcină de pe motorul termic.
Consumul mediu calculat după normele NEDC convertite este prea optimist. Foarte apropiat față de cel real este consumul mediu WLTP, care anunță 7.0 l/100 km, cu doar 0.1 litri mai puțin față de cât am obținut eu, după mai bine de 1.000 de km. Este drept că mare parte din aceștia au fost făcuți pe autostradă, cu o viteză medie de circa 120 km/h, dar și cu patru persoane adulte la bord și cu câteva bagaje. Sincer, consumul obținut de mine este bun spre foarte bun pentru un SUV (fie el și sub-compact) cu motor de 2 l pe benzină, cu tracțiune integrală permanentă și cutie automată.
Tehnologie și siguranță
Am avut la dispoziție o mașină complet echipată, în varianta de top peste care au fost adăugate toate pachetele opționale disponibile.
Sistemul de infotainment cu ecran de 8.8 inch, de tip ultrawide, este disponibil standard chiar de pe versiunile de bază Mazda CX-30, inclusiv cu navigație. Este același sistem precum am văzut pe Mazda 3, unul modern, cu un ecran cu o rezoluție bună, cu afișaj de bună calitate și care propune suficiente funcții.
Capturi de ecran din interfața sistemului de infotainment de pe Mazda CX-30 2019:
Interfața este bine organizată, meniurile sunt clare, iar parcurgerea lor prin intermediul joystick-ului HMI este intuitivă, înveți să folosești totul după doar câteva minute. Pe de altă parte, uneori mai este sesizabil un ușor lag. Sistemul nu se mișcă cel mai rapid, dar asta nu reprezintă neapărat ceva deranjant, trebuie doar să te obișnuiești cu acest comportament.
La fel ca la Mazda 3, CX-30 propune un ecran TFT de 7 inch pentru partea centrală a cadranelor de bord. Din păcate, deși avem un display ce ar fi putut oferi informații mai variate, precum și posibilitatea de a personaliza măcar întru-câtva aspectul, nu putem interveni decât foarte subtil în ceea ce afișează acest ecran.
Versiunea de bază Mazda CX-30 aduce multe echipamente, printre care jante aliaj pe 16 inch, faruri LED cu spălător, dar cu lumini diurne cu halogen, sistem HUD cu proiecție laser, sistem de infotainment cu ecran de 8.8 inch, cu centru de control HMI, cu navigație cu TSR, cu recepție DAB și conectivitate Bluetooth, compatibil Android Auto și Apple Car Play, aer condiționat manual, senzori de parcare spate, de lumină și de ploaie ș.a.
Varianta Plus adaugă suplimentar peste cea Standard climatizare automată pe două zone, jante de aliaj pe 18 inch, scaune față, volan și parbriz (doar în zona ștergătoarelor) încălzite, sistem de acces și pornire motor fără cheie, senzori de parcare față, cameră video de marșarier, oglindă interioară electrocromă și haion acționat electric.
Mazda CX-30 Skyactiv-X vine doar în variante GT și GT Plus, care sunt foarte asemănătoare ca echipare cu cele de bază și Plus. GT-ul aduce diferit față de Standard faruri adaptive cu LED, jante de aliaj pe 18 inch, geamuri spate și lunetă fumurii și oglindă interioară electrocrom fără ramă. Versiunea GT Plus introduce aceleași echipamente precum cea Plus de la varianta Standard.
Exemplarul de test a fost unul complet echipat, ce a bifat toate pachetele suplimentare: Sound Pack (sistem audio Bose cu 12 difuzoare), Style Pack (ornamente suplimentare la interior, faruri adaptive cu 20 blocuri LED, stopuri LED, geamuri fumurii, stâlpi B și C îmbrăcați în ornamente piano black, padele volan pentru transmisia automată), Luxury Pack (tapițerie piele, scaun șofer cu reglaje electrice, cu memorie inclusiv pentru oglinzi și sistemul HUD) și Safety Pack, despre care vorbim mai jos.
Mazda CX-30 a fost testată de Euro NCAP anul trecut, după standardele de atunci. A obținut calificativul maxim de 5 stele, cu un scor aproape perfect pentru protecția pasagerilor adulți – 99%. Pentru protecția copiilor a primit 86%, pentru pietoni 80%, iar pentru sistemele de asistență 77%.
Standard, orice Mazda CX-30 aduce ABS cu EBD, DSC cu TCS, airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și sapte, airbag genunchi șofer, G-Vectoring Control Plus (GVC+), asistent inteligent de frânare în oraș (SCBS) inclusiv pietoni, sistem monitorizare unghi mort (BSM) cu Rear Cross Traffic Alert (RCTA), sistem asistență menținere bandă (LKA), pilot automat adaptiv (MRCC), sistem inteligent de frânare (SBS), sistem control automat fază lungă (HBC), sistem alertă șofer (DAA), sistem apelare de urgență E-Call.
Aș vrea să adaug aici că sistemul de asistență la menținerea benzii de rulare intervine ceva cam brusc și destul de brutal atunci când mașina se duce către limita benzii, fără ca șoferul să semnalizeze intenția de a schimba direcția. L-am pus la încercare de mai multe ori și de fiecare dată a lăsat mașina să se ducă foarte aproape de linia de demarcație pentru ca într-un final să intervină brusc și în forță asupra direcției. Pe autostradă, la viteza de peste 120 km/h, mașina se clatină destul de tare la astfel de manevre, iar șoferul poate fi luat prin suprindere de astfel de reacții. Acest sistem merită o calibrare mai atentă, spre a readuce mașina către centrul benzii într-un mod mai puțin brutal.
Versiunile superioare de echipare nu adaugă alte sisteme de asistență, doar Pachetul de Siguranță disponibil opțional o face. Safety Pack include sistem de monitorizare 360 de grade, sistem de alertă șofer cu cameră (DAA+ – folosește o cameră cu IR spre a analiza privirea și gesturile feței șoferului și emite semnale sonore și vizuale spre a atenționa șoferul în cazul în care constată că acesta nu este suficient de implicat la volan), sistem alertă trafic lateral față (FCTA), asistent de frânare inteligent pentru oraș la deplasarea cu spatele (SCBS-R) și asistent trafic & croazieră.
Preț
Mazda CX-30 2019 Skyactiv-X AWD AT6 GT Plus – 31.090 Euro cu TVA. O mașină complet echipată, precum cea de test, ce a inclus toate pachetele opționale, vopsea metalizată Gri Machine (600 Euro), dar și trapă, ajunge la un preț cu TVA de 35.690 Euro.
Concluzii
Mazda CX-30 este la prima generație, la fel ca motorizarea ce a echipat-o de data asta. Ambele reprezintă încă de acum propuneri cel puțin interesante, dar pot evolua în ceva cu adevărat reușit prin doar câteva ajustări.
Mazda are bunul obicei de a asculta părerile celor ce interacționează cu mașinile lor și încearcă să rezolve cât mai repede tot ceea ce se poate. Așa se face că acest constructor ajunge să modifice într-o mai mică sau mai mare măsură fiecare model chiar și din an în an.
Vom vedea cum se transformă Mazda CX-30 de-a lungul timpului, deocamdată rămân cele mai importante puncte pro și contra pentru Mazda CX-30 2019 Skyactiv-X AWD AT6:
PRO
- design reușit, atât la exterior, cât și la interior;
- calitate înaltă de fabricație, asamblare solidă, materiale plăcute și finisări atente;
- motor rafinat, silențios, cu un consum real bun pentru o astfel de mașină;
- multă tehnologie și sisteme de asistență și siguranță disponibile direct din dotarea standard;
- ținută de drum ce îmbină reușit dinamica și confortul.
CONTRA
- motorul nu pare a dezvolta nici pe departe cei 180 de CP afișați în fișa tehnică;
- cutia de viteze este de concepție veche, reacționează lent la kick-down și pare a purta și ea o parte din vină la senzația de sub-motorizare pe care o lasă mașina;
- unele sisteme de asistență merită un update spre a funcționa mai eficient (pilotul automat adaptiv și sistemul de asistență la menținerea benzii de rulare, de exemplu).