Opel Mokka 2022 1.2 130 CP AT8 GS Line – review

15/06/2022

Opel a intrat de ceva timp sub umbrela PSA, care, prin fuziunea cu FCA (Fiat-Chrysler), a format mai departe grupul Stellantis, unul dintre cele mai mari și mai importante din întreaga industrie auto. Cum se prezintă gama Opel acum, la mai bine de 5 ani de când PSA a început a-și pune amprenta asupra constructorului german și ce a primit și din partea Fiat, Jeep ori de la celelalte mărci ale grupului, nu mă pot pronunța încă, întrucât abia ce am testat prima mașina de la ei, anume noul Mokka.

Am avut pe mână un Opel Mokka 2022 cu motorizare pe benzină în 3 cilindri, cuplată la o transmisie automată în 8 trepte. Echiparea a fost una dintre cele superioare, iar exemplarul de test a venit și cu ceva personalizare la exterior. Vom vorbi despre fiecare aspect pe larg mai jos, deocamdată să vedem principalale specificații.

Specificații pentru Opel Mokka 2022 1.2 130 CP AT8 GS Line

Specificatii Opel Mokka 2022 1.2 130 CP AT8 GS Line

Material video

Clip video cu scurtă prezentare a exteriorului și interiorului plus accelerații 0 – 100 / 0 – 130, 40 – 80, 60 – 100, 80 – 130 km/h, în modurile D și M ale cutiei automate de viteze:

httpvh://youtu.be/lbhK-cGBI38

Design exterior și interior

Opel Mokka 2022 1.2 130 CP AT8 GS Line

Noul Opel Mokka rupe orice relație cu vechea generație, mizând pe noutate pe toate planurile. Designul este proaspăt, în perfect acord cu ceea ce vrea să transmită noua imagine de marcă Opel.

Partea frontală a primit desigur nota specifică desemnată de Opel Vizor, un element din plastic lucios ce unește cele două blocuri optice față spre a crea o imagine unică, ce cu greu poate fi confundată. Semnătura luminoasă atât a farurilor, cât și a stopurilor, este sub formă de linii drepte, angulare și se armonizează cu alte elemente specifice ale exteriorului, precum muchia de pe capota față sau cea de pe haion.

Pasajele roților sunt conturate de un element din plastic negru, ce se continuă de la un capăt la celălalt al mașinii, prin intermediul pragurilor și al zonelor inferioare ale barelor față / spate. Capota și plafonul au fost negre la mașina de test și contrastează plăcut cu albul în care este vopsită în rest caroseria. S-a optat și pentru accesorii roșii, ce trasează linia superioară a geamurilor laterale și care se asortează cu fâșiile de aceeași nuanță de pe jantele pe 18 inch, opționale.

În fine, dacă exteriorul vi se pare prea încărcat, nu-i nicio problemă, poți alege o vopsea într-o singură nuanță, fără alte artificii. 

Mie mi se pare că Opel Mokka 2022 arată foarte tineresc și că merită ceva atenție pe partea de configurare a exteriorului pentru a ieși puțin în evidență.

În interior îți atrag imediat atenția alte elemente de culoare roșie, aceeași pe care am descoperit-o pe afară. Sunt câteva inserții pe bord, dar sunt și mici fâșii pe tapițerie, unele ce reușesc să anime interiorul ce altfel ar fi fost ceva cam tern. În aceeași notă, apar și câteva bucăți destul de mari din plastic ce imită fibra de carbon și care nu sunt deloc rele, suprafața fiind ușor mată. Deloc mată, ba chiar prea lucioasă și evident predispusă la zgârieturi este mare parte din consola centrală, acolo unde apare comutatorul compact al cutiei de viteze.

Panoul de bord reprezentat standard de un ecran de 8 inch, dar care poate fi și de 12 inch la echipările superioare sau ca opțiune, prezintă un „cozoroc” care să-l protejeze împotriva reflexiilor mediului ambiant. Nu-i reușește mereu, în funcție de poziția soarelui te poți trezi că nu poți distinge totul perfect pe panoul de bord. Nu-i nimic grav, foarte rar se întâmplă așa ceva.

Am apreciat ergonomia interiorului, cu toate comenzile optim plasate, cu zone distincte și cu butoane suficient de mari. Doar comutatorul cutiei de viteze mi se pare ceva cam greu de folosit atunci când te grăbești, dar revin cu asta la capitolul dedicat.

Spațiul interior este ok, dar nimic ieșit din tipare, totul este în limitele segmentului B. Nu am avut probleme la cap pe locul șoferului, iar asta este de lăudat având în vedere că am o înălțime de 1.95 metri. Motivul pentru care spațiul la cap este optim se datorează faptului că scaunul șoferului poate fi reglat mult pe înălțime și îți poate oferi o poziție joasă de conducere. Pe de altă parte, în spate spațiul este restrâns pe toate direcțiile, atât la cap, cât și pentru picioare sau pe lățime.

Portbagajul are un volum bun pentru segmentul B, însă nici aici nu este nimic special. Cei 350 de litri pot fi împărțiți în două secțiuni, prin intermediul podelei ajustabile pe înălțime. Atunci când este poziționată sus, odată cu rabatarea banchetei se creează o suprafață plană de încărcare.

Din punct de vedere al calității de construcție nu ar fi mai nimic de reproșat. Opel Mokka se simte ca o mașină nemțească, totul este strașnic asamblat, dar ca materiale și finisări de detaliu mai sunt scăpări, ce-i drept în zonele unde în mod normal nu duci mâinile, mai exact în jumătatea inferioară a bordului sau consolei centrale, la fel și pentru fețele de uși. 

Motor și cutie de viteze

Opel Mokka 2022 1.2 130 CP AT8 GS Line

De obicei, la o cilindree de circa 1.2 litri te aștepți la motor cu dispunere în 4 cilindri. Grupul Stellantis a făcut ceva mai special și a propus un motor cu 3 cilindri la o așa capacitate. Acesta se simte într-adevăr mai diferit decât agregatele de 1 litru, atât ca dezvoltare a puterii și cuplului, cât și sonor, vibrații. Cumva, motorul îți transmite că are doar 3 cilindri doar la anumite turații (în jur de 1500 rpm), în rest toarce cuminte și sună mai rafinat decât mă așteptam. Este silențios mai mereu, doar în sarcină susținută își face auzit glasul de sub capotă, dar și atunci este evident că antifonarea compartimentului motor a primit atenție deosebită.

De fapt, Opel Mokka 2022 1.2 130 CP AT8 este foarte silențios până pe la 120 km/h, când începe a se face auzit puțin zgomot de la vânt și de la pneuri, pentru ca abia de la 130 – 140 km/h să intervină și motorul cu ceva sunete de funcționare. Oricum, izolarea fonică este bună, peste media clasei.

Revenim la motor și mai spun că este vivace, că trage bine chiar de pe la 1600 – 1700 rpm, dar își ia cu adevărat avânt de pe la 2500 rpm. Din păcate, își pierde cam repede din zvâc, deja la 5000 – 5200 rpm îl simți că nu mai este dornic să urce în turații.

Opel Mokka 2022 1.2 130 CP AT8 GS Line

Pe de altă parte, cutia automată de viteze, cu 8 rapoarte, de provenineță Aisin, ajută mult motorul în a exploata eficient toate resursele. Fiind 8 trepte disponibile, mașina poate menține o turație adecvată oricărei situații. Etajarea este optimă, primele 4 rapoarte fiind ceva mai scurte, pentru ca mai apoi să vină cele îți permit o rulare relaxată la viteze de autostradă. Apropo de asta, la 130 km/h, în ultima treaptă, acul turometrului indică doar 2100 rpm.

Transmisia trece lin prin trepte, aproape fără nici cea mai mică pierdere de elan, mai ales când abordezi un stil calm de conducere. Când devii mai „agitat”, la fel se întâmplă și cu cutia, care începe să mai producă mici șocuri, în încercarea de a trece mai rapid prin cele 8 rapoarte. Nu mereu se întâmplă asta.

Pe modul Normal, cutia schimbă cât poate de fluent, menține o turație de circa 2000 rpm, pentru ca pe Sport acul turometrului să stea undeva la peste 2500 rpm, în timp ce schimbările se fac mai rapid și la turații și mai mari de atât, ținând motorul în zona optimă de cuplu și putere.

Ce nu mi-a plăcut în legătură cu cutie de viteze ține de selectorul acesteia, ce este cumva prea mic și dispus într-o „scobitură” pe consola centrală, fiind ceva cam greu de manevrat atunci când te grăbești (de exemplu la manevre rapide de parcare, de întoarcere în mai multe mișcări etc).

Ținută de drum, performanțe și consum

Opel Mokka 2022 1.2 130 CP AT8 GS Line

Opel Mokka 2022 GS Line primește un șasiu sport (la fel și echiparea Ultimate) care presupune o suspensie reglată ceva mai ferm, care favorizează un stil mai dinamic de condus. Îi reușește asta din plin, mașina se simte prezentă, implicată, fără a se apleca excesiv (pentru un crossover) în curbele în care intri mai în forță.

Pe de altă parte, această setare a trenului de rulare induce un confort limitat. Nu contează despre ce tip de denivelări vorbim, Opel Mokka 2022 GS Line trimite către pasageri prea puțin diluat orice iregularitate a drumului. În condiții de asfalt corect turnat, este o plăcere să conduci această mașină, dar dacă ești nevoit să parcurgi șosele de calitate mediocră, cum din păcate sunt multe în România, atunci Opel Mokka se poate dovedi obositor pe distanțe lungi.

Mi-a plăcut cum simți volanul în mână, are o priză, o dimensiune și o formă sport, iar direcția este ok asistată, deși nu generează cel mai exact feedback.

Performanțele pe care motorul, ajutat de transmisia în 8 trepte, le reușește sunt bune, fără a impresiona. Mașina pleacă bine de pe loc, accelerația până pe la 80 – 90 km/h este susținută, dar mai departe de atât începe să dea semne de oboseală. Sprintul 0 – 100 km/h durează în jur de 9 secunde, iar viteza maximă se pare că este de 200 km/h, foarte bine pentru puterea motorului și clasa mașinii.

Reprizele sunt bune până pe la aceeași 80 – 90 km/h, pentru ca mai departe să trebuiască să ai mai mare grijă cum îți faci calculele în cazul unei depășiri.

Consum mediu Opel Mokka 2022 1.2 130 CP AT8 GS Line

Consumul mediu calculat după normativul WLTP este de 5.9 – 6.0 l/100 km, iar eu, după mai bine de 350 de km rulați în aproape toate condițiile posibile, am primit un 6.5 l/100 km. Nu-i tocmai rău, fiindcă am mers ceva timp și printr-un București aglomerat, unde consumul mediu a urcat până la 9.3 l/100 km. La mers liniștit prin afara orașelor am reușit să scad consumul până la un 5.1 – 5.3 l/100 km, fără a exagera cu mersul economic.

Una peste alta, nu aș spune că Opel Mokka 2022 1.2 130 CP AT8 este un campion al consumului, însă nici nu pot afirma că stă rău. Este cumva un consum normal pentru o astfel de mașină.

Tehnologie și siguranță

Actuala generație Opel Mokka este construită pe noua platformă Stellantis, denimtă CMP. Este o platformă modulară, ce permite inclusiv declinații pur electrice pentru diferite modele. În același timp, platforma CMP poate găzdui tehnologii de ultimă oră, chiar dacă în cazul Opel Mokka 2022 nu putem vorbi neapărat despre ceva cu adevărat ieșit din comun.

La fel ca la multe alte mașini recente, panoul de bord este reprezentat încă din dotarea de bază de un ecran. Standard acesta are o diagonală de 8 inch, dar pentru echipările GS Line și Ultimate vorbim despre un display de 12 inch. Informațiile prezentate pe acest ecran sunt suficient de bine puse în valoare, dar mi-ar fi plăcut să existe posibilitatea pentru o personalizare mai în detaliu. Nici măcar când trecem din modul Normal în cel Eco sau Sport nu apar modificări de substanță. În schimb, poți alege ce anume meniuri să fie afișate pe centrul display-ului, cu unul în stânga și altul în dreapta.

Panoul de bord cu ecran de 12 inch de pe Opel Mokka 2022 GS Line:

Ecranul sistemului multimedia poate fi de 7 inch în standard sau de 10 inch, opțional ori pe echipările superioare. Mașina de test l-a avut pe cel de 10 inch, care vine natural în prelungirea panoului digital de bord și care este ușor îndreptat către șofer.

Interfața sistemului de infotainment de pe Opel Mokka 2022 GS Line:

După cum se poate vedea din imaginile de mai sus, interfața sistemului de infotainment este logic organizată, cu butoane virtuale clare, de dimensiuni corecte. Meniul poate fi parcurs rapid, răspunsul la comenzi fiind rapid, întârzieri mici și un ușor lag apar foarte rar, în rest experiența de utilizare este la cote înalte.

Din punct de vedere al designului interfeței nu pot spune că s-a încercat mare lucru, nu sunt artificii care să atragă atenția în vreun fel, nu sunt tranziții spectaculoase între meniuri / ecrane. Totul a fost păstrat simplu, ergonomic.

Ca și dotări de design, confort, multimedia, orice Opel Mokka 2022 vine cu jante din aliaj pe 16 inch, faruri ECO LED cu aprindere automată, aer condiționat, scaun șofer reglabil pe 6 direcții, volan reglabil pe înălțime și adâncime îmbrăcat în piele, afișaj de bord cu ecran de 8 inch, sistem multimedia cu ecran tactil de 7 inch cu radio digital (DAB) și 4 difuzoare, printre altele.

Echiparea GS Line plusează cu dotări precum posibilitatea de a alege plafon de culoare neagră, geamuri spate și lunetă fumurii, jante din aliaj pe 17 inch, șasiu, pedale aliaj și volan sport, proiectoare de ceață, climatizare electronică, sistem multimedia cu ecran de 7 inch cu funcție de proiecție ecran telefon (Mirror Screen) și altele. Mașina de test a primit și câteva pachete și echipamente opționale, cum ar fi jante pe 18 inch cu inserții de culoare roșie, scaune încălzite, încărcare wireless telefon mobil, afișaj de bord cu ecran de 12 inch, sistem infotainment cu ecran de 10 inch ș.a. 

Pe partea de siguranță, Opel Mokka a fost testat de Euro NCAP în 2021 și a primit calificativul de 4 stele, după normele de atunci. Scorurile obținute au fost de 73% pentru protecția pasagerilor adulți, 75% pentru copii, 58% la pietoni și 64% pentru sistemele de asistență.

Dotările standard de siguranță și asistență, ce se regăsesc pe orice Opel Mokka din actuala generație, sunt: ABS + AFU, ESP + REF + Hill Assist, discuri frână față și spate (15, respectiv 14 inch), airbaguri frontale și laterale pentru locurile față, airbaguri cortină față și spate, prinderi ISOFIX locurile laterale spate, tempomat, sistem detecție pietoni față, frânare automată în caz de coliziune la viteză joasă, sistem recunoaștere semne de circulație, senzor indicator pentru păstrarea benzii de circulație, senzori presiune pneuri.

Opel Mokka 2022 GS Line vine suplimentar ca dotări standard de siguranță cu prindere ISOFIX scaun dreapta față, senzori parcare spate, cameră video de marșarier cu vedere panoramică la 180 de grade și oglindă interioară electrocromată, în timp ce mașina de test a primit în plus pachet NCAP 4 (sistem de evitare şi reducere a impactului coliziunii, enhanced pedestrians & bicyclists detection, cruise control inteligent cu funcție adaptive stop/go, asistență la poziționare pe centrul benzii) și faruri LED Matrix (foarte bune, luminează excelent și păstrează practic faza lungă continuu, fasciculul de lumină „ocolind” vehiculele din față și ce vin de pe sens opus).

Opel Mokka 2022 1.2 130 CP AT8 GS Line

Preț

Opel Mokka 2022 1.2 130 CP AT8 GS-Line – de la 28.260 EUR cu TVA. O mașină configurată precum cea de test ajunge la circa 31.000 EUR cu TVA, fără a fi luate în considerare tichete Rabla ori alte reduceri și promoții Opel.

Concluzii

Opel Mokka 2022 1.2 130 CP AT8 GS Line

Opel Mokka 2022 este o mașină care se adresează în special tinerilor, din punctul meu de vedere. Vine cu un design proaspăt, permite câteva combinații pentru personalizarea exteriorului și vine cu un reglaj sportiv pentru trenul de rulare (cel puțin acesta este cazul versiunii GS Line, precum cea de test). Nu aș spune că are puncte nevralgice evidente, poate doar prețul să te dea înapoi, însă acesta este cazul cu aproape toate modele noi, de la oricare dintre producători.

Principalele puncte pro și contra pentru Opel Mokka 2022 1.2 130 CP AT8 GS Line:

PRO

  • design exterior plăcut, cu suficiente posibilități de personalizare;
  • combinație reușită motor + transmisie automată în 8 trepte;
  • insonorizare eficientă a habitaclului;
  • bine echipată din standard. 

CONTRA

  • spațiul de pe banchetă este limitat;
  • șasiul Sport vine cu o ținută de drum dinamică, dar penalizează confortul pe drumurile cu multe denivelări, comportament ce se poate dovedi obositor după mulți km rulați în asemenea condiții.
Darius Pană
Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.