Despre conceptul ce a stat la baza actualului Taycan am scris pe sfârșit de 2015. Pe atunci, Porsche avea planul de a investi 1 miliard de euro pentru a se asigura că modelul de serie va fi unul de top. Câțiva ani mai târziu a fost lansat Porsche Taycan, care a zguduit ușor clasamentul vânzărilor constructorului, ce nu se aștepta la un asemenea succes pentru prima sa mașină electrică.
Cumva, astrele s-au aliniat pentru mine și în toamna lui 2020 aveam să-l descopăr pe Porsche Taycan Turbo S în toată splendoarea sa. Atunci mi-au fost cumva resetate anumite standarde, iar când am primit invitația de a testa Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo la noi în țară, am răspuns afirmativ în doar câteva minute. Nu-mi aduc aminte să fi acceptat un test auto fără să stau măcar câteva minute pe gânduri, să-mi consult calendarul. Pur și simplu, am zis ”Da” instant, imediat ce am citit mail-ul.
Ce s-a întâmplat în ziua în care l-am avut la dispoziție pe Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo puteți citi mai jos, iar în clipul video veți simți și voi o micuță, extrem de micuță fărâmă din ceea ce înseamnă accelerația la podea în această super-mașină.
Specificații pentru Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo
Material video
Clip video cu scurtă prezentare exterior și interior plus accelerații 0 – 100 / 0 – 200, 40 – 100, 60 – 140 și 80 – 160 km/h:
Design exterior și interior
Ca să vă spun sincer de la bun început, mie îmi place enorm cum arată Porsche Taycan. Nu aș spune ”nu” nici unui Cross Turismo, dar dacă ar fi să aleg, aș lua versiunea ”normală”. Asta fiindcă designul mi se pare mai apropiat de spiritul Porsche, în esență de 911, la un Taycan sedan.
Acum, gusturile nu se discută, ba chiar Emil mi-a spus că el preferă fără dubiu Taycan Cross Turismo, deci cel mai probabil acest model are suficienți adepți. Cert este că nici această versiune, cumva la întrepătrunderea dintre un break și un crossover, nu arată deloc rău.
Designul este atent studiat, liniile sunt plăcute, detaliile ce apar în zona de jos a barelor față și spate și la praguri fac parte din pachetul Offroad Design, disponibil strict pentru Taycan Cross Turismo.
Farurile față, cu luminile de zi deja tipice unor modele Porsche, sunt poziționate în ceea ce aș numi ”scobituri”. Blocurile optice cu toată structura din jurul lor atrag atenția și generează un aspect unic.
Alt detaliu ce din poze nu este atât de evident, este dat de ”umerii” ce ies mult în afara liniei parcurse de geamurile laterale ce se continuă cu luneta. Practic, una dintre caracteristicile de design devenite clasice în cazul seriei 911 a ajuns a fi integrată armonios și într-o mașină lungă de aproape 5 metri.
Din punctul meu de vedere, dar și al tuturor celor ce au întors privirea după el, Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo are suficient de mult caracter impregnat prin design cât să nu treacă prin trafic neobservat.
Iar dacă la exterior îți poate plăcea ori ba, înăuntru sincer nu prea ai mai avea ce să comentezi. Nu mă refer acum la ergonomie, la practicalitate, ci la cum arată totul, de jur-împrejur.
Că poate cromatica nu este pe gustul tău, că poate ai alege alte combinații de materiale, acestea sunt alte discuții. Mai ales că, din punct de vedere al personalizării, îți poți crea un Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo unic, atât de multe opțiuni fiind disponibile în configurator.
Lăsând la o parte aceste detalii, nu pot găsi nici cea mai mică deficiență pe partea de calitate. Pur și simplu fiecare simț îți este desfătat odată ce intri în Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo. Materialele sunt fine și plăcute la atingere în orice cotlon, iar finisările au avut parte de atâta atenție încât poți ajunge să te gândești ce ai făcut să meriți toate astea.
Există totuși și câte ceva mai puțin pus la punct. Mă refer la ergonomie. Sunt nu mai puțin de 4 ecrane mari în Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo. Panoului de bord îi pot reproșa doar că uneori, fiind curbat, ajunge să reflecte lumina de afară. Niciodată nu se întâmplă ca panoul de bord să devină ilizibil, dar sunt momente în care poți fi ușor deranjat că în unele zone informațiile sunt perfect afișate, iar în altă parte contrastul și luminozitatea au de suferit.
Aș mai vorbi aici și despre ecranul de pe consola centrală, cel ce reunește în mod standard comenzile climatizării. Este la îndemână, are culori, contrast și rezoluție excelente, nimic de zis despre asta. Doar că este greu de urmărit în timpul condusului. Primești un feedback haptic excelent, dar până să ajungi să dai comanda dorită ești nevoit să-ți iei privirea de la drum și să o duci cam prea jos. Iar într-o mașină de peste 600 CP ce răspunde instant la orice mic imbold, nu-ți dorești ca atenția să-ți fie luată de la drum.
Revin la ce este de apreciat în Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo. Scaunele față, cu reglaje electrice multiple, se mulează pe tine, dacă asta îți dorești. Spațiu este suficient pe orice direcție, poziția este joasă, susținerea laterală exemplară, demne de o mașină sport, iar confortul suprem.
În spate doi pasageri au loc suficient la picioare și pe lățime, doar la cap sunt probleme pentru cei de peste 1.8 metri înălțime. Pe lățime este loc și pentru un al treilea pasager, fără discuție, dar o să-i fie greu să-și așeze confortabil picioarele, de o parte și cealaltă a tunelului median masiv.
Spațiu pentru bagaje este cu mult mai generos decât vei avea poate nevoie într-o astfel de mașină. Sunt 84 de litri sub capota din față și 405 litri sub haionul sapte, ce are o deschidere generoasă spre a putea primi obiecte voluminoase fără obiecții.
Ca o concluzie aici: Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo este o mașină sport de lux mai practică decât ai crede inițial. Este spațioasă, confortabilă pentru 4 pasageri adulți și cu o calitate de fabricație excepțională.
Motor și cutie de viteze
În cazul Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo este vorba de fapt de două motoare electrice, de tip sincron, câte unul pentru fiecare punte. Astfel, mașina are tracțiune integrală, gestionată permanent de sisteml Porsche Traction Management spre a trimite cuplu către roata / roțile cu cea mai bună aderență.
Nu am ce să vă povestesc prea mult despre motoare. Pun instant puterea și cuplul la roată, în modul de rulare Sport Plus cea mai mică atingere a accelerației îți lipșeste spatele de spătarul scaunului.
Nu putem vorbi despre sunetul motoarelor, întrucât este… cam la fel ca la orice altă electrică. Totuși, în modul de rulare Sport Plus, sunetul motoarelor este amplificat și ușor modificat prin difuzoarele mașinii.
Spre deosebire de alte mașini electrice, în cazul Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo putem discuta și despre cutie de viteze. Este una pe puntea spate, dar face toată diferența. La mers normal, cea de-a doua treaptă poate fi cuplată chiar și de la 60 – 70 km/h. La accelerații puternice însă, cel de-al doilea raport este schimbat între 110 și chiar 130 km/h, iar apoi începe din nou distracția. Dacă la o electrică cu raport fix de transmisie accelerația începe să-și piardă din avânt la astfel de viteze, la Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo rămâi blocat în scaun chiar și la 200 km/h dacă nu iei piciorul de pe pedala din dreapta.
Schimbarea singurei trepte nu este perceptibilă decât foarte rar, doar când ești în plină accelerație, dar atunci este o adevărată plăcere să o ”simți” în acțiune. Acel mic șoc te anunță că mașina încă te mai poate impresiona preț de câteva secunde, până atingi viteza maximă.
Ținută de drum, performanțe și consum
Este greu să vă explic cum este să conduci o mașină de aproape 5 metri lungime, grea de peste 2.3 tone, dar care se încăpățânează să se țină de drum de parcă ar avea gheare. Sigur că ghearele sunt de fapt niște pneuri late de 265 mm pe față și 305 mm pe spate, iar șasiul extrem de echilibrat, centrul de greutate foarte coborât și suspensiile pneumatice eficiente completează pachetul ce reușește să producă niște forțe G demne de orice supercar adevărat.
Nu contează dacă vorbim despre curbe strânse sau largi, luate cu doar câțiva km/h sau la viteze ilegale pentru autostradă, Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo pare că a fost dezvoltat spre a se sustrage legilor fizicii. Cu greu am dus această mașină spre limite ei.
Suspensia pneumatică, cu trei trepte pentru garda la sol și amortizare diferită pentru modurile de rulare Normal, Sport sau Sport Plus, este genială. Pe Normal niciun fel de denivelare nu te deranjează câtuși de puțin, în timp ce pe Sport Plus ai impresia că amortizoarele au dispărut complet din peisaj. Cursa acestora este cu mult limitată, iar compresia este atât de tare încât osiclațiile caroseriei induse de denivelări sunt direct proporționale cu cele din urmă. Însă, pe setarea Sport Plus, suspensia face să dispară aproape complet orice înclinare, atât longitudinală, indusă de accelerațiile dramatice ori frânările violente, sau laterală, când te arunci cu încredere pe curbe.
Direcția pe Normal este… normală. Nu te determină neapărat să te transformi în pilot de curse. Doar că pe Sport Plus același volan pe care l-ai rotit ușor prin parcare, pare că acum este direct conectat cu pneurile față și îți spune exact ce face fiecare dintre ele. Probabil nu este chiar la nivel de 911 GT3 RS, dar nici nu am ce să-i reproșez acestei direcții.
Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo este mașina perfectă pentru drumuri lungi, relaxante, când nimic nu te deranjează din afara mașinii, dar cu care te poți duce și la câteva track days când vrei să te mai dezmorțești puțin.
Performanțele? Păi eu zic că sunt demne de supercar / hypercar. Nu neapărat la viteza maximă limitată la 250 km/h, cât la accelerații. Sincer, nu doar că sunt de-a dreptul fantastice, ci este impresionant răspunsul mașinii. Nicio rupere de ritm, nicio întârizere cât de mică. Mă așteptam la ceva turbo lag, fiindcă vorbim despre un Porsche Turbo, dar nimic! :)))
Dacă nu ați vizionat clipul video de la începutul recenziei, atunci vă sfătuiesc să o faceți ca să vedeți la ce mă refer. Reprize de la 40 la 100 km în mai puțin de 3 secunde, 60 – 140 km/ în 4 secunde sau 80 – 160 km/h în 5 secunde cum vi se par?! Eu vă spun că din mașină trăirile sunt de neconceput.
Consumul este foarte relativ la o mașină precum Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo. De ce? Pentru că poți rula perfect normal și atunci nu sari de 22 – 24 kWh / 100 km, dar poți și să te distrezi din ce în ce mai des și să ajungi la peste 40 kWh / 100 km. Așadar, poți prinde o autonomie de până la 350 – 380 km, dar te poți opri și după numai 150 – 170 km.
În fine, în ziua de test am rulat circa 210 km și am consumat cam 75% din baterie, ceea ce conduce la o autonomie teoretică maximă de circa 320 km și ar însemna un consum mediu de circa 28 kWh / 100 km. Am abuzat de multe ori de accelerație, dar, cum reprizele sunt extrem de rapide, nu aveam cum să țin pedala la podea pentru mai mult de 4-5 secunde de fiecare dată. În rest, mers absolut normal, mai mult sau mai puțin în limitele legii.
Pe partea de încărcare, la momentul la care am luat contact cu Porsche Taycan Turbo S, evenimentul din Germania, am aflat că această mașină se poate încărca la stații speciale, cu până la 270 kW!
Iată cum stau lucrurile pentru Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo în ceea ce privește timpii de încărcare în funcție de mai multe tipuri de stații:
- 0 – 100% în 10 ore și jumătate la o stație AC de 9.6 kW;
- 0 – 100% în 9 ore la o stație AC de 11 kW;
- 0 – 100% în 5 ore la o stație AC de 22 kW;
- 5 – 80% în 93 minute la o stație DC de 50 kW;
- 5 – 80% în 22.5 minute la o stație DC ce oferă puterea maximă de încărcare suportată de mașină, anume 270 kW.
Tehnologie și siguranță
Cum poate fi o mașină ca Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo altfel decât înțesată de tehnologie. Numai când arunci prima dată o privire înăuntru și observi cele 4 ecrane își dai seama că mașina asta va fi actuală și peste 10 ani.
Repet și aici ceea ce am precizat la capitolul Design, anume că ecranul curbat al panoului de bord poate reflecta uneori lumina ambientală. Nu este nimic grav, nu apar zone ilizibile, dar sunt diferențe între afișajul dintr-o parte și cum apare în cealaltă, unde razele soarelui ajung pe acest ecran.
Ecranul sistemului de infotainment, cel din centrul bordului, ca de altfel toate celelalte, aduce o rezoluție înaltă, la fel și contrast, cu un negru profund, în timp ce culorile sunt vii. Grafica și interfața sistemului de operare ce rulează în spate este modernă, logic structurată, ce-i drept cu multe meniuri și opțiuni. În plus, multe dintre comenzile ce pot fi date prin intermediul ecranului tactil sunt repreznetate de butoane virtuale prea mici, ceva cam greu de atins în timp ce conduci.
Cel de-al treilea ecran, ce stă în dreptul pasagerului dreapta față, disponibil opțional, devine activ doar atunci când pe acel scaun este o persoană. Prin intermediul acestui ecran, pasagerul față poate avea acces la funcțiile navigației, de entertainment, la cele ale telefonului și alte setări generale.
Al patrulea ecran, cel de pe consola centrală, afișează și îți permite să reglezi, în mod default, setările sistemului de climatizare automată. Același ecran îți mai dă posibilitatea de a parcurge, la nevoie, meniul sistemului de navigație, al celui multimedia, al telefonului sau alte setări generale. Totuși, interacțiunea cu acest ecran este greoaie în timpul mersului, trebuie să îți iei privirea de la drum, să o cobori destul de mult, iar asta se poate dovedi periculos în unele situații.
În rest, haideți să parcurgem dotările standard pe care le presupune Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo (selecție a celor mai importante): haion automat, Porsche Active Aerodynamics, difuzor spate cu inserție carbon, pachet Sport Chrono, sistem de direcție pe puntea spate (inclusiv Power Steering Plus), suspensie pneumatică adaptivă (inclusiv Porsche Activ), Porsche Recuperation Management (PRM), oglinzi interioare si exterioare cu reducerea automata a luminozitatii, scaune sport în față (reglaj electric pe 18 direcții) cu pachet de memorie, încălzire scaune (față și spate), climatizare automată pe două zone, pre-climatizare la parcare, volan sport multifuncțional GT Race-Tex, pachet interior carbon mat, sistem audio surround BOSE, încărcare wireless Qi pentru smartphone, panou de bord cu afișaj curbat de 16.8 inch, Porsche Communication Management (inclusiv navigație online), modem 4G LTE, Porsche Connect, Porsche Vehicle Tracking System (PVTS), 4 porturi USB-C (2 față + 2 spate), capac cu deschidere electrică pentru porturile de încărcare, încărcare curent continuu la bord cu 150 kW, încărcare cu curent continuu la stațiile publice de încărcare cu o tensiune de 800V și multe altele.
Opțional, mașina de test a bifat câteva dotări, printre care oglinzi exterioare rabatabile electric, lămpi de curtoazie la portiere cu LED și iluminare Porsche, Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport), sticlă termoizolantă și fonoizolantă inclusiv Privacy Glass, Head-Up Display, climatizare automată pe patru zone cu ionizator, iluminare ambientală, ventilație scaune față, plasă pentru compartimentare portbagaj spate, sigle Porsche pe tetierele și cotiera față, ecran pentru pasagerul față, sistem audio Burmester 3D High-End Surround (costă peste 4.500 de euro, dar sună absolut incredibil), pompă de căldură (mult mai eficientă pentru sistemul de încălzire) și cablu de încărcare Modul 3.
Pe partea de siguranță, Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo aduce standard echipamente precum airbag-uri pentru genunchi, airbag-uri laterale în față, airbag-uri cortină, ABS, Porsche Stability Management (PSM), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), sistem pentru detectarea răsturnării, sistem monitorizare presiune pneuri, Auto Hold, Controlul șasiului Porsche 4D, sistem de frânare cu etriere fixe monobloc din aluminiu cu 10 pistoane pe puntea față, sistem de frânare cu etriere fixe monobloc din aluminiu cu 4 pistoane pe puntea spate, faruri LED Matrix inclusiv Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus), sistem de asistență pentru păstrarea benzii de rulare inclusiv sistem de recunoaștere a indicatoarelor rutiere, sistem de control al vitezei cu limitator adaptiv al vitezei, sistem de asistență cu avertizare la frânare și functie de protecție a pietonilor, ParkAssist (față si spate) cu avertizare vizuală și acustică.
În mod total neașteptat, la Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo airbag-urile laterale spate nu sunt incluse în pachetul cu dotări standard, fiind adăugate pe mașina de test ca dotare opțională. Nu mi se pare normal.
Alte dotări de siguranță ce au fost adăugate suplimentar pe exemplarul condus de mine sunt sistemul Night View Assist, faruri principale fumurii LED Matrix inclusiv Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus), ParkAssist inclusiv Surround View, Porsche InnoDrive inclusiv Adaptive Cruise Control (sistem ce ține cont de informațiile de la sistemul de navigație, precum curbele ce urmează sau pante, dar și de semnele de circulație și adaptează din timp viteza de croazieră în funcție de acestea, spre a nu genera accelerații sau frânări prea bruște).
Porsche Taycan a fost testat de organismul independent Euro NCAP în anul 2019, după standardele de atunci, și a obținut calificativul maxim de 5 stele. Scorurile au fost de 85% pentru protecția pasagerilor adulți, 83% pentru copii, 70% pentru praticipanții vulnerabili la trafic și 73% pentru sistemele de asistență.
Preț
Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo – de la 194.216 euro cu TVA. Un exemplar configurat precum cel pe care l-am prezentat până aici trece de 223.000 euro cu TVA.
Concluzii
Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo este de departe cea mai scumpă mașină pe care am condus-o vreodată, cel puțin până la data la care public acest review. Este ea și cea mai bună dintre tot ce am testat? Cu siguranță DA, fără doar și poate.
Porsche Taycan Turbo S (nu neapărat varianta Cross Turismo, dar este perfect valabil și pentru aceasta) este o mașină de lux cu care te poți bucura de mers liniștit, în deplin confort, dar care se poate transforma și într-un veritabil supercar. Sigur că este grea și că nu este chiar pe atât de agilă, dar credeți-mă că dacă ai curaj să încerci tot ce poate, te va da pe spate… și într-o parte și în cealaltă.
Cele mai importante puncte pro și contra pentru Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo:
PRO
- calitate de fabricație exemplară, materiale și finisări demne de clasa de lux;
- suficient spațiu pentru până la 5 adulți, cu spații de depozitare generoase pentru o astfel de mașină;
- ținută de drum extrem de confortabilă sau super sportivă, în funcție de reglajele pe care le alegi pentru excelenta suspensie pneumatică;
- performanțe demne de supercar (viteza maximă nu este chiar acolo, dar 250 km/h nu este nici pe departe o cifră de neglijat la o mașină electrică).
CONTRA
- ergonomie slabă dată de ecranul tactil de pe consola centrală;
- airbag-urile laterale spate sunt dotare opțională.