gAuto

Producătorii auto europeni se chinuie, asta nu mai este o surpriză pentru nimeni, vedem zi de zi ştiri, articole, reportaje, despre probleme, concedieri, (posibile) închideri de uzine etc.

În mod normal presiunea vine din modificările acestea pe repede înainte legate de adoptarea la scară largă a maşinilor electrice, însă mai nou şi vânzările generale devin problematice.

Conform celui mai recent raport ACEA, cel aferent lunii august, în Uniunea Europeană au fost comercializate 643.637 maşini, în scădere cu 18.3% YoY. Minusurile mari au venit în special din maşinile electrice (92.627 unităţi, -43.9%), maşinile diesel (72.177 unităţi, -26.4%) şi maşinile PHEV (45.590 unităţi, -22.3%).

La nivel de an, adică perioada ianuarie – august 2024, situaţia pare stabilă, dar nu este. Deşi avem un plus de 1.4% YoY, acesta este ţinut în spate de vânzările de la începutul anului. În ultimele luni înmatriculările de maşini noi au încetinit destul de mult, iar cele mai afectate categorii sunt cele ale maşinilor diesel (-9.7%) şi electrice (-8.3%).

Dacă în cazul modelelor pe motorină există o explicaţie clară (producătorii nu le mai fabrică, restricţiile sunt din ce în ce mai dure etc.), în cazul modelelor electrice singura explicaţie raţională este aceea că foarte multe ţări au renunţat la subvenţii, iar oamenii nu le mai consideră ofertante (adevărul este că acestea sunt în continuare foarte scumpe).

Spre exemplu, Tesla, producător ce are în portofoliu doar maşini electrice, a înregistrat în august un minus de 43.2% YoY, iar la nivel de an vânzările sunt cu 14.9% mai mici decât în aceeaşi perioadă din 2023.

Dacă vreţi să detaliaţi puţin subiectul, aici găsiţi întreg raportul ACEA.