Cu greu am ajuns într-un final să testez cum se cuvine cea mai mare, mai dotată, mai performantă, dar și mai scumpă Dacia de până acum. Din păcate, nu am putut ajunge la testele internaționale și cele naționale organizate de compania autohtonă, așa că a trebuit să găsesc o perioadă în care să iau mașina în primire. Acum, după mai bine de o lună de la acel moment, am mai găsit și timpul necesar spre a pune cap la cap prezenta recenzie, care, așa cum apare din titlu, se referă la versiunea cu tracțiune integrală a Daciei Bigster. Nu este cea mai cerută variantă, până acum am înțeles că majoritatea clienților au ales motorizarea full hybrid, cea mai puternică din gamă. Totuși, nu cred că cei 155 CP ai modelului full hybrid au fost cei care au convins, ci mai degrabă faptul că acea versiune este singura (deocamdată) care vine cu transmisie automată, o opțiune extrem de cerută în segmentul C-SUV.
În fine, trecem mai întâi prin principalele specificații ale mașinii de test, pentru ca mai apoi să o prezint, atât cât mă pricep, pe capitole de analiză.
Specificații pentru Dacia Bigster 2025 Mild Hybrid 130 4×4 M6 Extreme
| Specificații Automobil | Dacia Bigster 2025 Mild Hybrid 130 4x4 Extreme |
|---|---|
| Motor | Ansamblu mild-hybrid cu: Motor benzină, supraalimentat prin turbosuflantă, 3 cilindri în linie, 1199 cmc, 130 CP @ 4500 - 5500 rpm, 230 Nm @ 2250 rpm Motor electric starter-generator Baterie Li-Ion de 0.84 kWh pe 48V |
| Transmisie | Cutie manuală cu 6 rapoarte, tracțiune integrală nepermanentă |
| Emisii CO2 WLTP | 137 g/km |
| Consum mediu WLTP | 6.1 l/100 km |
| Performanțe | Viteză maximă - 180 km/h Accelerație 0 - 100 km/h - 11.2 secunde |
| Capacitate portbagaj | 667 litri (VDA) |
| Dimensiuni (Lxlxh) | 4570 x 1812 / 2069 x 1657 mm |
| Greutate | 1440 kg (1503 kg în talonul de înmatriculare) |
Design exterior și interior

Dacă la momentul la care a fost prezentat conceptul Bigster la București eram foarte sceptic că mașina de serie chiar va păstra 90 – 95% din design, acum înțeleg că m-am înșelat atunci. Bine, tot nu cred că este vorba chiar despre peste 90% din design păstrat, dar ca linii generale și inclusiv o bună parte dintre anumite detalii esențiale se regăsesc pe modelul ce este fabricat (deocamdată) doar în România, la Uzina Dacia din Mioveni.
Fără a explica eu cum este cu designul Daciei Bigster, aș vrea să exprim o părere, proprie și personală, cum se spune, care sună așa: acest SUV mi se pare foarte arătos, cu proporții reușite, cu linii clare și marcante, cu un aspect general care inspiră robustețe și masivitate. Da, din imagini și clipuri video, Dacia Bigster pare mult mai masivă decât este în realitate.











Bine, și când este văzut de ceva mai departe în realitate pare foarte mare, dar când te apropii realizezi că este fix atât cât trebuie spre a face parte din segmentul C-SUV. Ba chiar sunt modele care au dimensiuni evident mai mari și tot în aceeași clasă se bat. Singura mențiune care nu este pozitivă legată de design, pe care o pot face, este că mașina putea fi ceva mai lată. Și pentru noul Duster păstrez aceeași impresie, că putea fi mai lat, iar la Bigster aș spune că era nevoie de o crește în dimensiuni pe această axă. Am verificat, iar Bigster are fix aceeași lățime cu noul Duster, ceea ce nu mi se pare tocmai normal, având în vedere segmentele unde concurează fiecare.
În fine, cert este că Dacia Bigster arată bine chiar și cu aceste mici mențiuni pe care tocmai le-am făcut, nu pot să nu recunosc că, pentru mine, acest SUV este de departe cel mai arătos din gama actuală a constructorului român, dar și la modul general mi se pare foarte, foarte reușit.
La fel și pentru interior, care, deși a fost preluat în bună parte de la Duster, este foarte bine aranjat, cu un layout care se potrivește de minune cu caracterul afișat la exterior. Ai din nou aceeași senzație de robustețe, de SUV serios care pune în prim-plan funcționalitatea și practicalitatea.






Din păcate, nu pot să nu amintesc de calitatea materialelor. Știu că mulți, în special fanii mărcii, afirmă că nu-i deranjează sau nu ar trebui să conteze ce tip de plastic ai pe bord sau prin diferite alte locuri, că doar nu stai să pipăi toată ziua acele suprafețe… Doar că, un Bigster bine echipat ajunge la prețuri care până de curând nu păreau deloc de talia Dacia, iar în zona de peste 25.000 EUR ar cam trebui să ai ceva pretenții, să-ți dorești să primești mai mult și pe la calitatea materialelor.
Ei bine, doar de plastic tare și deloc pretențios ai parte peste tot prin Bigster… Nici textura nu pare cea mai bine aleasă, acest plastic pare dea- dreptul rugos pe alocuri, iar de suprafețe moi mai că nu poate fi vorba. Repet, în segmentul C-SUV nu se prea cade să aduci doar așa ceva, dar poate este numai impresia mea…
În fine, pe de altă parte, revenind la partea de design interior, trebuie să repet și să recunosc că totul arată foarte bine, inclusiv combinațiile de culori (în acest caz) mi se par destul de inspirate. Accente ca de cupru care se asortează destul de reușit cu inserții destul de mari de plastic verde, contribuie la ruperea unei ambianțe ce ar fi putut fi prea banale dacă totul era negru, deci prea sobru.
Ca spațiu, foarte bine pentru cei de pe bancheta spate, cel puțin ca loc pentru genunchi nu există comparații, Bigster nu cred să aibă concurent în acest segment. Nici la cap nu este deloc rău, ba din contră, pentru ambele rânduri, însă pe lățime, așa cum am spus deja, nu este ceva ieșit din comun, poate chiar un pic mai puțin decât ar fi fost normal în segmentul C.



Pentru mine însă, la cei 1.95 metri înălțime, problema a venit de la scaunele față. Nu pentru că nu ar fi suficient de confortabile și bine configurate (chiar dacă nici nu sunt de excepție, pe nicio direcție), ci pentru spațiul la picioare. Ca să fiu franc, eu cred că cei de la Dacia au ales să nu poți muta scaunele față mult prea în spate tocmai pentru a avea pe banchetă cel mai mare spațiu la genunchi din segment. Pentru mine, repet pentru mine, la 1.95 metri înălțime, locul la picioare pe scaunul șoferului este limitat, ca să nu zic mic. Pur și simplu mai aveam nevoie de cel puțin 3 – 4 centimetri cursă a scaunului pe reglajul lungimii ca să stau mai confortabil, ca să pot întinde genunchii o idee mai mult, doar atât cât să pot conduce relaxat. Scaunul poate fi ajustat mult pe înălțime și, chiar și cu trapa panoramică, care mai taie din spațiul pe înălțime, mie îmi mai rămâneau cel puțin 5 – 6 centimetri până la plafon. Doar că picioarele îmi erau mereu prea strânse…
În fine, nu spun că Bigster este mic la interior, asta ar fi culmea, doar că nu pe toate direcțiile se face exces, cum ar veni. La portbagaj, de exemplu, ai loc să iei cu tine cam tot ce-ți poți dori într-o vacanță prelungită cu toată familia.


Mașina de test avea roată de rezervă de dimensiuni normale fixată sub podea, unde este un loc uriaș, care cu un kit de reparație pneuri ar putea fi folosit și el pentru depozitare suplimentară, deci ai avea spațiu excedentar. Totuși, apreciez că varianta 4×4, cel puțin, poate primi o roată de rezervă de dimensiuni normale, cei care mai ies de pe drumurile amenajate vor prefera această soluție.
Motor și cutie de viteze

Aici nu ar fi prea multe noutăți, față de ceea ce am descoperit și în cazul Dacia Duster 3 4×4. Avem în cea mai mare parte același motor, cu același sistem mild hybrid, aceeași cutie manuală de viteze și cam același sistem de tracțiune integrală nepermanentă. Iar asta nu e deloc rău, ba chiar, din partea mea, nu văd de ce ai schimba ceva ce este deja apreciat la un alt model din gamă.
Aș putea să vă rog să parcurgeți acest capitol din review-ul Daciei Duster pentru care am pus link mai sus, fiindcă mai tot ce am afirmat acolo se menține în cea mai mare parte valabil și în cazul Bigster. Motorul nu este cel mai rafinat cu putință, dar la un mers absolut normal nu deranjează nici ca zgomot și nici ca vibrații. Pot spune că antifonarea este ceva mai bună la acest model, dar parcă nimic ieșit din comun, chiar dacă Bigster este evident cel mai silențios model Dacia de până acum. Însă, raportat la mare parte din concurență, nu iese cu nimic în evidență, zgomotul atât de la motor, cât și cel de rulare, nu este cel mai bine atenuat. Sper să nu fiu înțeles greșit, Dacia Bigster nu este nici pe departe gălăgios pentru pasageri, ci doar că nu pot trece antifonarea la plusuri, fiind cam la nivelul pe care îl aștepți de la un SUV de segment C.

Și pentru cutia manuală de viteze pot spune că se aplică aceleași afirmații pe care le-am făcut în cazul Duster 3, în sensul că primele 3, chiar 4 trepte, sunt ceva mai scurte, aducând astfel avantaje pe teren accidentat, pentru ca rapoartele 5 și 6 să fie evident mai lungi, mai potrivite pentru rularea cu viteze extraurbane și de autostradă. Apropo de asta, la 130 km/h acum turometrului stă undeva la 2700 rpm. Timoneria rămâne în continuare perfectibilă, la trecerea din anumite trepte levierul mai agață, iar schimbările rapide nu sunt preferate de această cutie.
Ținută de drum, performanțe și consum

Referitor la ținuta de drum, nici că aș avea ce să comentez negativ, mai ales pe partea confort. Sunt multe modele din același segment cu Bigster care ar avea multe de învățat de la SUV-ul românesc. Pur și simplu, indiferent de ce fel de groapă și denivelare îi iese în cale, Bigster trece cu maximă grație și rafinament, fără șocuri ori zgomotele deranjante de la articulații. Reglajul este făcut clar pentru confort, dar și în curbe poți așeza corect mașina pe traiectorie și poți merge mai tare decât ai crede inițial. Doar la schimbările bruște de direcție Bigster mai poate fi prins pe picior greșit, cum s-ar spune, dar nici atunci nu are neapărat reacții violente, fiind nevoie însă de mai multe corecții din volan spre a reveni pe trasa dorită.
Oricum, un mare, mare plus pentru cum sunt reglate suspensiile și întreg trenul de rulare. Bigster este magistral atât prin oraș, cât și pe autostradă și pe drumuri neamenajate. Eu am scos mașina și în afara asfaltului, pe drumuri de țară și chiar un pic de off-road mediu, spre a încerca sistemul de tracțiune integrală, iar mașina s-a comportat exemplar oriunde.
Unde Bigster nu mai convinge pe deplin este la performanțe. Chiar dacă de la accelerația de pe loc până la 100 km/h nu aveam mari pretenții, fiind în limitele date de puterea și cuplul motorului raportate la greutatea mașinii, la reprize nu de puține ori mi-aș fi dorit ceva mai multă hotărâre. La viteze extraurbane, adică la peste 80 – 90 km/h trebuie să calculezi destul de precis depășirile, fără să fii prea încrezător. La viteze de autostradă și mai rău, de la 110 – 120 km/h ai nevoie de secunde bune spre a mai adăuga câțiva km/h. Acum, dacă înțelegi de la bun început ce poate să-ți ofere Bigster în configurația de față, atunci nu sunt probleme, poți parcurge în deplină siguranță sute de kilometri, însă parcă mi-ar fi plăcut să ai la dispoziție o rezervă de putere în anumite situații.
Consumul, pe de altă parte, este bun spre foarte bun. Oarecum normal, după ce am spus legat de performanțe…


Cei 6.4 l/100 km obținuți de mine reprezintă într-adevăr un consum mediu, asta fiindcă am parcurs mai bine de 1.100 km cu ocazia acestui test, distanță în care am prins toate tipurile de drumuri, de la urban, la extraurban și autostradă și până la puțin off-road și mers pe drumuri neamenajate. Iar asta și în condiții variate în ceea ce privește pasagerii, respectiv greutatea totală a mașinii. Singur, doar cu soția și ceva bagaje ori cu întreaga familie (adică soție + 2 copii), cu Bigster în cei peste 1.100 km chiar am avut un parcurs variat. Ia la final, așa cum am spus deja, am fost recompensat cu un consum mediu de 6.4 l/100 km, ceea ce nu este deloc rău. Trebuie spus că, mai ales după ce am văzut cam cum îi place acestui SUV să fie condus, adică mai mereu relaxat, am mers orientat spre eficiență, chiar dacă nu am adoptat un stil realmente economic.
Tehnologie și siguranță

Și aici Bigster este cea mai bună Dacia a tuturor timpurilor, introducând multe echipamente și tehnologii în premieră pentru acest brand. Doar că, nimic nu este de-a dreptul senzațional. Ce-i drept, așa ceva nu este în ADN-ul mărcii românești, care pune în prim-plan esențialul.
La fel ca la Dacia Duster 3, și Bigster a primit butonul ce-ți permite ca la o simplă apăsare să dezactivezi acele sisteme de asistență a șoferului pe care nu le dorești a fi active mereu.

La fiecare pornire a mașinii, toate sistemele ADAS sunt pornite, fiindcă așa sunt reglementările europene, dar soluția Dacia este una dintre cele mai eficiente și mai simple din tot ce am întâlnit până acum. Poți personaliza în detaliu ce anume să nu intervină, la unele sisteme chiar cum să intervină, din meniul dedicat al sistemului de infotainment, iar la apăsarea butonului din stânga volanului sistemele trec în modul de lucru dorit de tine.
Apropo de sistem de infotainment, deși are o interfață aproape identică cu ce am descoperit la Duster 3, la Bigster ecranul de mult mai bună calitate. Mă refer atât la rezoluție, cât și la culori și contrast, pe care la Duster 3 am fost nevoit să le critic. Acum nu mai este cazul de așa ceva, totul arată foarte bine, iar interfața completează fericit caracterul mașinii, cel care este atât de bine evidențiat prin designul exterior și interior. Răspunsul sistemului de infotainment este ok, dar uneori mai apare și ceva lag evident, însă am văzut și mai grav de atât la mărci cu mult mai multe pretenții.
Interfața sistemului de infotainment de pe Dacia Bigster 2025 Mild Hybrid 130 4×4 M6 Extreme:























Așa cum vedem mai sus, interfața sistemului de operare care se bazează pe Android 12, dar mult optimizat și adaptat unui infotainment auto, este aerisită și are un aspect care duce cu gândul la outdoor, la funcționalitate. În cea mai mare parte a timpului la baza ecranului sunt comenzi pentru sistemul de climatizare, însă acesta are și butoane fizice dedicate, deci astfel sunt împărțite toate dorințele, din nou un plus la practicalitate pentru Bigster.
Totodată, panoul de bord, în acest caz reprezentat de un ecran de 10 inch, arată și el foarte bine, din nou perfect asortat cu restul mașinii. Este drept că mie mi se pare că mare parte din acest display rămâne cam nefolosit, adică informațiile puteau fi mai multe afișate deodată, însă, pe de altă parte, este mai simplu așa de urmărit ce este afișat acolo. Sunt mai multe moduri de afișaj, dar nimic care să schimbe radical aspectul de la un ecran la celălalt.
Panoul de bord cu ecran de 10 inch de pe Dacia Bigster 2025 Mild Hybrid 130 4×4 M6 Extreme:











Din punct de vedere al dotărilor, Bigster nu stă deloc rău încă din echiparea de bază Essential, cu jante aliaj pe 17 inch, lumini de zi LED, fază scurtă și stopuri spate cu LED, senzori de lumină, aer condiționat manual, geamuri electrice față și spate, oglinzi reglabile și încălzite electric, sistem multimedia cu ecran de 10 inch cu conectivitate wireless Android Auto și Apple CarPlay, scaun șofer reglabil pe înălțime, volan reglabil pe adâncime și înălțime îmbrăcat în piele sintetică și alte câteva dotări.
A doua echipare – Expression, adaugă câteva elemente specifice de design, aer condiționat automat pe două zone, reglaj lombar pentru scaunul șoferului, reglaj pe înălțime pentru scaunul pasagerului față, oglinzi exteroare rabatabile electric, frână de parcare electrică, banchetă spate rabatabilă în format 40/20/40 cu sistem Easy Fold, senzori de ploaie și lumini de ceață, printre altele.
Versiunile de top – Journey și Extreme, sunt echivalente, diferind pe câteva elemente de design. Astfel, echiparea Extreme, precum cea de pe mașina de test, aduce în plus față de Expression jante de aliaj pe 18 inch, bare de pavilion modulare, geamuri spate și lunetă cu tentă închisă, diferite accente exterioare și interioare în nuanța Copper Brown, tapițerie lavabilă din TEP microcloud (te „ajută” să transpiri foarte tare în zilele călduroase), planșă de bord kaki mat, încărcător wireless smartphone, consolă centrală cu suport pahare (foarte greu accesibile, fiind cumva sub capacul cotierei centrale față), card acces mâini libere, panoul instrumente de bord 10 inch, Media Nav Line (navigație conectată, sistem de sunet Arkamis 3D cu 6 difuzoare) și alte câteva dotări.
Opțional, pe echipările de vârf pot fi adăugate hayon cu acționare electrică, jante aliaj pe 19 inch, plafon panoramic cu trapă cu deschidere electrică și funcție oscilobatantă și Cold Pack 2 – parbriz, volan și scaune față încălzite.
Pe partea de siguranță, așa cum v-am anunțat și noi la momentul respectiv, Dacia Bigster a obținut trei stele la testele desfășurate de Euro NCAP. Cât de relevante mai sunt aceste teste poate decide fiecare, cert este că Bigster nu duce lipsă de cele mai importante sisteme de asistență și siguranță activă și pasivă, dintre care amintesc aici ABS, AEBS, AFU, ESP, 6 airbaguri (frontale și laterale față, cortină față și spate), prinderi ISOFIX pentru scaunele laterale spate, cruise control, cameră video de marșarier, senzori parcare spate, sistem de detecție a oboselii șoferului, sistem de avertizare la depășirea benzii, asistență la menținerea benzii de rulare, . Acestea sunt dotările de bază, incluse încă de la prima echipare, pentru ca ultimele două – Journey și Extreme, să adauge asistent adaptiv pentru faza lungă, cruise control adaptiv (doar pentru motorizarea HYBRID 155) și sistem adaptiv pentru coborârea în pantă (doar pentru echiparea Extreme).
Ca dotări opționale pe partea de siguranță poate fi adăugat Parking Pack – detector unghi mort, cameră video multi-view și senzori parcare față/spate.
Preț
Dacia Bigster 2025 Mild Hybrid 130 4×4 M6 Extreme – de la 28.500 Euro cu TVA. O mașină configurată precum cea de test, care nu a avut totuși toate echipamentele opționale adăugate (au lipsit jantele pe 19 inch, hayonul electric și Cold Pack 2), dar cu culoarea metalizată Indigo Blue – 700 EUR și roata de rezervă de dimensiuni normale, ajunge la 29.400 Euro cu TVA (Prețuri valabile la data publicării acestui review, fără a include anumite oferte sau reduceri).
- design reușit, atât la exterior, cât și la interior, totul „se leagă” plăcut, inclusiv interfața sistemului infotainment și a panoului digital de bord se potrivește de minune cu caracterul mașinii;
- mult spațiu interior (vezi și puncte contra), cu portbagaj uriaș;
- consum bun pentru un SUV de segment C;
- ținută de drum extrem de confortabilă, aproape niciun fel de denivelare nu induce vibrații sau mișcări deranjante pentru pasageri;
- sistem eficient de tracțiune integrală și reale capabilități în off-road grație gărzii la sol înalte;
- chiar dacă nu este ieftin, reprezintă una dintre cele mai accesibile opțiuni din segmentul unde concurează.
- calitatea materialelor de la interior nu se ridică nici pe departe la pretențiile clasei unde concurează;
- reglaj limitat pe lungime pentru scaunul șoferului (mici probleme doar pentru persoanele foarte înalte, de peste 1.90 - 1.92 metri);
- motorul și cutia de viteze nu sunt cele mai rafinate, iar pe partea dinamică se putea mai bine (la reprizele extraurbane, în special).
Nu există niciun dubiu că Bigster este cea mai bună Dacia construită vreodată. Arată foarte bine atât la exterior, cât și înăuntru, este mare și spațioasă (cu un mic amendament din partea mea, dar eu sunt o extremă), este destul de bine echipată, cu suficiente sisteme de confort și asistență disponibile din standard sau opțional, este extrem de confortabilă, capabilă în off-road în versiunea 4x4 și reprezintă o ofertă bună în clasa sa. Are bineînțeles și unele lipsuri, normale când accentul este pus pe accesibilitate, însă nu este vorba doar despre asta. Pe alocuri Bigster nu pare că se poate ridica la pretențiile pe care unii clienți care se orientează spre segmentul C-SUV le pot avea. Desigur, vom spune că Bigster nu poate convinge pe toată lumea, dar cu mici îmbunătățiri și mai puține compromisuri pe unele direcții ar putea atrage cu mult, mult mai mulți clienți. Chiar și așa, până acum se pare că succesul acestui SUV depășește așteptările celor de la Dacia, așteptări care oricum nu erau reduse. Așa că, încă o reușită pentru marca autohtonă!





























