Dacia Duster 3 (2024) Extreme TCe 130 4×4 – review

07/10/2024

A trecut destul de mult timp de când am avut la test Dacia Duster 3 (2024) Extreme TCe 130 4×4, dar abia acum am reușit să găsesc timp spre a o prezenta cum se cuvine. Acum asta nu înseamnă că voi lăuda mașina în exces, din contră, înseamnă că aveam nevoie de ceva timp pentru a descrie tot ce am descoperit după mai bine de 1.100 km și 5 zile de condus.

Specificații pentru Dacia Duster 3 (2024) Extreme TCe 130 4×4

Specificații

Automobil
Dacia Duster 3 (2024) Extreme TCe 130 4x4
MotorAnsamblu mild-hybrid cu:
Motor benzină, supraalimentat prin turbosuflantă, 3 cilindri în linie, 1199 cmc, 129 CP @ 4500 - 5500 rpm, 230 Nm @ 2100 - 3500 rpm
Motor electric starter-generator
Baterie Li-Ion de 0.8 kWh
TransmisieCutie manuală cu 6 rapoarte, tracțiune integrală nepermanentă
Emisii CO2 WLTP137 g/km
Consum mediu WLTP6.1 l/100 km
PerformanțeViteză maximă - 180 km/h
Accelerație 0 - 100 km/h - 11 secunde
Capacitate portbagaj456 litri (VDA)
Dimensiuni (Lxlxh)4343 x 1813 / 2069 x 1661 mm
Greutate1390 - 1436 kg (în funcție de echipare și dotări)

Design exterior și interior

Dacia Duster 3 2024 Extreme TCe 130 4x4 M6 - review
🔺Designul interior este reușit, asamblarea pare solidă, dar calitatea materialelor și a finisărilor de detaliu puutea fi clar mai ridicată, mai ales la prețul afișat de Duster 3.

Chiar dacă am prezentat partea de design pentru Dacia Duster 3 când a fost prezentată oficial, cât și când am condus-o în premieră, zic că mai merită și acum măcar o trecere rapidă în revistă, cu ceea ce am mai descoperit. Eu, și repet EU, cu cât am privit mai mult mașina cu atât am mai remarcat și unele neajunsuri pe partea de design. Vreau să spun că din fotografii sau clipuri video Dacia Duster 3 parcă arată o idee mai bine decât în realitate.

Mie, din unele unghiuri, parcă nu mi se mai pare mereu atât de bine proporționată. Repet, poate fi doar impresia mea, dar sunt unele direcții din care dacă privești mașina, aceasta nu mai pare chiar atât de reușită ca design. Nu aș putea să pun degetul, cum se spune, pe ceva anume, dar au fost momente în care mi-am spus că se putea mai bine.

În fine, fiecare cu opinia sa legată de design, și trebuie să detaliez și ce am descoperit înăuntru. Aici, designul îmi place. Sunt linii complet noi față de ceea ce știam de la oricare alt model al constructorului autohton și totul se potrivește de minune cu mesajul pe care vrea să-l transmită Dacia Duster 3. Mă refer la robustețe, la outdoor, chiar la esențial.

Designul din interior este cu adevărat original, plăcut, consistent, să spun. Poate doar unele combinații cromatice să nu placă tuturor, valabile în special la un model precum cel de față, care introduce acele accente ca de cupru. 

Avem în continuare materiale prin care s-a dorit menținerea unui preț cât mai scăzut (vedem mai spre sfârșitul review-ului dacă s-a și reușit asta). Peste tot doar plastic tare, care nici măcar nu are ceva textură mai plăcută, cumva să te „păcălească” că este de o calitate o idee mai ridicată. Dacă asamblarea mi s-a părut zdravănă, nu același lucru îl pot spune și despre finisările de detaliu. Tot găsim îmbinări nefericite, mici lufturi, muchii mai tăioase decât ar fi trebuit. Nu este nimic grav, dar strică buna impresie pe care ți-o poți face la primul contact cu interiorul.

Dar, până la urmă nici măcar asta nu a reprezentat pentru mine marele minus. Ei bine, deși mi-am găsit o poziție comodă în spatele volanului, scaunele sunt acum la alt nivel pe partea de confort (chiar dacă după mai bine de 2 ore de condus continuu tot am avut nevoie de o pauză cerută de zona lombară a spatelui meu), problema cea mai mare a fost adusă de materialul impermeabil cu care sunt tapițate scaunele.

Nu în totalitate, dar pe cea mai mare parte a scaunelor avem ceva pe care îl simți plăcut la atingere, precum catifeaua, material denumit MicroCloud, dar care nu permite mai deloc pielii să respire. Așa s-a făcut că de fiecare dată când am condus mai bine de jumătate de oră continuu să am spatele și mare parte din șezut umede. Dar umede bine, nu doar ușor. Da, acel material nu permite lichidelor să intre în fibre și poate că va rezista bine în timp, dar nici nu permite deloc pielii să respire. Aș comanda fără discuție Dacia Duster 3 într-o combinație care nu fie cu această tapițerie MicroCloud.

Mai amintesc aici de cotiera de pe portiera față. Acea zonă unde mi-am sprijinit cotul stâng nu are deloc burete sub tapițerie și se dovedește incomodă după doar 10 minute și te doare în cot, la propriu.

Pe de altă parte, Dacia Duster 3 este spațioasă, undeva la același nivel cu generația trecută. Doar că, zona vitrată este cu  adevărat îngustă, aria tuturor geamurilor este mică. Astfel, mai ales pe bancheta spate te poate încerca o ușoară senzație de claustrofobie. Dar nici cei din față nu stau cu mult mai bine. Este o mare problemă de vizibilitate, dar nu dată de parbrizul foarte îngust, care în schimb este și aproape vertical montat. Nu acesta reprezintă problema, ci capota, care este aproape orizontală, deci mai deloc înclinată. Asta face să nu poți vedea nimic pe primii 2-3 metri din fața mașinii. Dacă ar fi fost capota mai înclinată ai fi câștigat câteva grade bune la unghiul de vizibilitate, deci ai fi putut vedea mai aproape de „botul” mașinii.

Portbagajul este cel puțin decent pentru clasa unde este poziționată noua Dacia Duster 3, deschiderea este mare, nimic de obiectat.

Motor și cutie de viteze

Dacia Duster 3 2024 Extreme TCe 130 4x4 M6 - review
🔺Fără un capac deasupra, totul este la vedere sub capota Duster 3. De apreciat, avem două amortizoare la capotă, ceva ce abia în zona premium mai găsești.

Dacia Duster 3 este primul model al producătorului român care a primit sub capotă noul motor în trei cilindri, cu capacitatea de 1.2 litri. Este și electrificat, în sensul că este mild-hybrid, adică are și un starter generator ce poate ajuta pe partea de propulsie, fără însă a putea mișca mașina de unul singur. Acest starter generator poate recupera energie la decelerare, pe care o stochează în bateria Li-Ion cu capacitatea de 0.8 kWh.

Motorul este destul de rafinat, dar nu l-am mai simțit la fel de bine izolat fonic ca atunci când am condus pentru prima dată Dacia Duster 3, cu ocazia testelor internaționale. Este drept că atunci erau mașini de preserie, unele care au primit probabil mai multe intervenții față de cele ce ies de pe liniile de fabricație de la Mioveni. Nu spun că motorul  este gălăgios, ci doar că atunci când calci mai tare accelerația sau la peste 3.000 rpm se aude destul de evident în interior și sunetul nu este deloc unul dintre cele rafinate, doar un clasic 3 cilindri care induce și ceva vibrații pe anumite plaje de turații.

Motorul trage destul de bine, atât timp cât nu ai cine știe ce pretenții. Cuplul bun, de 230 Nm, se face simțit deja de pe la 1700 – 1800 rpm, pentru ca mai apoi să intre în acțiune din ce în ce mai tare și cei 130 CP.  Avântul se menține până pe la 5000 rpm, din partea mea mai sus de atât nu are rost să urci.

Dacia Duster 3 2024 Extreme TCe 130 4x4 M6 - review

Cutia de viteze manuală cu șase rapoarte este singura pe care o poți avea alături de acest motor, fie că vorbim despre versiunile 4×2, fie de cele precum aceasta, anume 4×4. Ca și la generațiile trecute, și la Dacia Duster 3 4×4 prima treaptă are un raport de demultiplicare redus, adică este scurtă, cum se spune. Nu mai este chiar ca în trecut, dar încă permite parcurs în off-road la viteze extrem de mici, fără să ții mașina din ambreiaj. Mai departe cutia își revine, să zicem, de la treapta a patra avem o demultiplicare normală. În ultimul raport, la viteze de autostradă, adică la 130 km/h, acul turometrului stă undeva la 2700 rpm.

Ce nu mi-a plăcut la cutia manuală de viteze ține de timonerie. Cuplarea oricărei trepte se face greoi, cu ceva efort, chiar cu unele zgomote mecanice, cutia „agață” la aproape orice schimbare de raport… Pe scurt, nu prea îți poate face plăcere să schimbi la trepte la Dacia Duster 3 4×4. Este drept că mașina de test era aproape nouă, avea în jur de 1.800 km rulați când am preluat-o eu.

Ținută de drum, performanțe și consum

Dacia Duster 3 2024 Extreme TCe 130 4x4 M6 - review
🔺Confort maxim și rulare magistrală pe teren denivelat.

Ca la orice alt model Dacia recent, și Duster 3 pune accent în primul rând pe confort. Și este foarte confortabil, dar nu aș spune că pe asfalt imprimă neapărat un comportament nesigur, cu balans prea pronunțat. Poți intra în curbe și ceva mai tare, însă asta nu face Dacia Duster 3 un SUV sportiv, nici pe departe. La schimbările bruște succesive  de direcție mașina se înclină din ce în ce mai tare și nu rămâne tocmai precisă pe traiectoria pe care ți-ai dorit să o imprimi. Aici este de vină puțin și direcția, care deși are o asistare corectă, nu reușește să transmită mai nimic din ce fac roțile față, volanul pare total desprins de acestea.

Oricum, nu ar trebui să ai pretenții de sportivitate de la un SUV cu garda la sol de 217 mm, una demnă de offroadere serioase. Iar aici, la partea de offroad, Dacia Duster 3 4×4 chiar convinge. În continuare. Nu aș vrea să fac comparații cu ceea ce reușeau generațiile trecute, nu pot spune cu certitudine dacă cel de-al treilea Duster se ridică la același nivel, dar pot spune că în clasa lui nu cred că mai există alt SUV atât de capabil.

Dacia Duster 3 2024 Extreme TCe 130 4x4 M6 - review

Avem acum 5 moduri de rulare – Eco, Auto, Snow, Mud&Sand și Lock, cu ultimul care blochează repartiția cuplului între puntea față și cea spate într-o proporție de 50-50%.

Nu am observat pe ecranele mașinii, în secțiunea care prezintă atât unghiurile de înclinare laterale și longitudinale, cât și distribuția puterii între punți, că ar fi posibil vreodată să se trimită mai mult de 50% către roțile spate.

Cert este că electronica intervine acum mult mai des în încercarea de a duce tracțiune strict către roțile care au nevoie, adică inclusiv între cea din stânga ori din dreapta, de pe orice punte.

Deci, la offroad Dacia Duster 3 4×4 este rege în clasa lui, asta e părerea mea. Pe lângă acea gardă la sol uriașă, SUV-ul are și unghiuri de atac, ventral și de degajare foarte bune, ceea ce-i permite să abordeze pante și denivelări dintre cele mai serioase.

Să nu uit, confortul care spuneam că este foarte ridicat pe asfalt, este cu atât mai impresionant pe drumuri de țară, neamenajate, dintre cele cu pietriș – macadam. Am mers câțiva kilometri pe așa ceva și am tot urcat în viteză, fiindcă mașina se simțea precum peștele în apă. Am ajuns și la 60 km/h pe un drum pe care celelalte mașini (inclusiv SUV-uri premium mari, nu dau exemple) abia mergeau cu 15 – 20 km/h. Pur și simplu Dacia Duster 3 4×4 îți dă încredere și rulează magistral pe astfel de drumuri neamenajate.

Legat de performanțe, le-am trecut pe cele mai importante – accelerație 0 – 100 km/h și viteză maximă, în tabelul cu specificații de la începutul recenziei. Cum simți Dacia Duster 3 4×4 TCe130 din spatele volanului? Nu este deloc lentă dacă ai maxim 2 pasageri alături de tine, se descurcă bine cu reprizele până pe la 100 km/h. Totuși, cei 130 CP și mai ales cuplul de 230 Nm nu se simt din plin, mașina nu a căpătat cumva ca prin minune un comportament dinamic. Este  onestă, te ajută cum poate la viteze de drumuri naționale, dar pe autostradă, odată ce treci de 110 – 120 km/h nu mai poate accelera prea susținut.

Consumul? Nu excelent și ceva mai mare decât cel afișat drept mediu după normele de test WLTP. Față de cei 6.1 l/100 km promiși în fișa tehnică, eu am obținut, după mai bine de 1100 km rulați în cele mai variate condiții, un consum mediu de 6.9 l/100 km. Știu cum am condus, adică normal spre economic, așa că cei 6.9 l/100 km nu mi se par o reușită. Nu este neapărat mult și poate că aici a contribuit și faptul că mașina de test avea mai puțin de 2.000 km rulați când am preluat-o eu, însă pentru un mild-hybrid nu aș zice că este tocmai ce trebuie, raportat evident la clasa mașinii, dar și la greutatea și performanțele ei.

La drum întins extraurban, în limitele legii, poți prinde un 5.2 – 5.5 l/100 km, ceea ce este bine, dar în oraș nu am reușit sub de 7.5 – 8 l/100 km, în regim eco. Dacă ești ceva mai grăbit atunci nu cred că ai cum să rămâi la mai puțin de 10 l/100 km prin aglomerațiile urbane. Pe autostradă, la 130 km/h consumul instant afișat era, în funcție de vânt, pantă etc, în jur de 7 – 8 l/100 km.

Tehnologie și siguranță

🔺Multe sisteme de asistență direct din dotarea standard a oricărui Duster 3. Este adevărat că cea mai mare parte dintre ele sunt impuse de noile reglementări UE…

Dacia Duster 3 este cel mai tehnologizat model din gama constructorului de la Mioveni. Poate nu neapărat din dorința producătorului, ci mai degrabă datorită reglementărilor UE. Acestea prevăd chiar că mai toate sistemele de asistență și intervenție să fie activate de fiecare când mașina pornește. Totuși, cei de la Dacia au dotat mașina cu un buton dedicat care permite, dacă vrei, să oprești dintr-o singură acțiune mai toate sistemele ADAS (mă refer la cele mai avansate, nu la ESP, TC etc).

Dacia Duster 3 2024 Extreme TCe 130 4x4 M6 - review

Mai mult, ceea ce oprește acest buton, aflat în stânga volanului, poate fi configurat din meniul dedicat al sistemului de infotainment. Mi se pare o soluție bună, mai ales că la noi în țară nu de puține ori mergem pe drumuri care nu permit ca unele sisteme să intervină întocmai așa cum trebuie (drumuri marcate necorespunzător, limite de viteză care nu sunt semnalizate cum trebuie etc).

În fine, am început cu partea de siguranță mai degrabă, dar mi s-a părut ceva care merita tratat cu prioritate. Legat  de tehnologia de la bord, Dacia Duster 3 chiar introduce noutăți. Mă refer la un cu totul nou sistem de infotainment, cu ecran tactil de 10.1 inch, unul cu o interfață complet diferită față de ceea ce știam de la Sandero, Logan, Jogger și Spring. Avem un sistem multimedia ce rulează la bază un Android 12, modificat foarte tare, evident. 

Din păcate, acesta nu propune un design prea modern, dar cred că asta s-a dorit, ci cumva să fie în acord cu spiritul esențial, outdoor al Dacia Duster 3. Comenzile și butoanele sunt logic așezate, meniurile la fel, dar nu totul se întâmplă instant. Lag este prezent mai tot timpul, uneori este chiar deranjant, în sensul că nu știi dacă sistemul a preluat sau nu comanda. Mai mult, ecranul are o rezoluție cam slabă, culorile și contrastul nu impresionează, cumva lasă impresia unui touchscreen de acum câțiva ani buni, nu unul de generație recentă.

Interfața sistemului de infotainment de pe Dacia Duster 3 (2024) Extreme TCe 130 4×4:

Nu am înțeles de ce dacă la bază este un Android 12 nu avem instalate aplicații ca Google Maps sau altele de la gigantul american. Chiar navigația, deși cu informațiii live, deci conectată la internet, se bazează pe soluția Here și nu pe Google Maps. O decizie ciudată, din punctul meu de vedere.

Ce însă nu am avut cum să apreciez chiar deloc, este că nu există rotiță de control al volumului. Cel mai simplu pentru șofer este să regleze volumul din satelitul de comandă din spatele volanului, cel poziționat sub maneta ștergătoarelor. Dar cum va ajusta volumul pasagerul din față? Ei bine, butoanele sunt puse pe latura de sus a ecranului sistemului de infotainment. Mi se pare o soluție cel puțin bizară, deloc ergonomică.

Tot la noutăți introduse de Dacia Duster 3 putem pune și noul panou de bord complet digital, reprezentat de un ecran de 7 inch. Din nou, un display ce pare cam învechit, cu culori cam șterse, cu contrast scăzut și cu o rezoluție prea mică pentru ca totul să poată fi conturat fidel.

Panoul de bord cu ecran de 7 inch de pe Dacia Duster 3 (2024) Extreme TCe 130 4×4:

Din imaginile de mai sus vedem că nici personalizarea conținutului afișat pe acest panou de bord nu este deloc extinsă. Sunt în esență trei moduri de afișare, dar acestea nu modifică substanțial interfața, be din contră, sunt diferențe minime – într-un caz avem turometru sub formă de bară gradată sub indicatorul numeric al vitezei, apoi acesta dispare și ultima variantă este una în care avem informații despre cum „vede” mașina traficul din față. Nimic avansat, totuși. Mai poți alege ce anume informații să fie afișate în partea dreapta a panoului de bord, de la computer de bord, la indicații sugestive de la navigație, la cum lucrează sistemul mild–hybrid și până la cel potrivit în offroad, cu înclinațiile caroseriei, longitudinale și laterale, alături de o busolă.

Aș vrea să pun o concluzie referitoare la aceste două afișaje de la bordul unei Dacia Duster 3 precum cea de test. Ecranele au dimensiuni corecte, dar sunt cumva învechite, panouri ce par cu câteva generații în urmă, fără rezoluții înalte. Interfețele ambelor afișaje puteau fi mai bine puse la punct, măcar ca design, în timp ce lipsa unor aplicații Google pe sistemul multimedia este de neînțeles, atât timp cât sistemul de operare din spate este un Android 12.

Ca dotări de confort, orice Dacia Duster 3 4×4 în echiparea Extreme, precum cea de test, aduce din standard jante din aliaj pe 17 inch, faruri LED, geamuri laterale spate și lunetă cu tentă închisă, acces și pornire motor fără cheie, scaun șofer reglabil pe înălțime, volan reglabil pe înălțime și adâncime îmbrăcat în piele artificială, aer condiționat automat monozonă, cruise control, geamuri electrice față și spate (în față de tip one touch), oglinzi reglabile, încălzite și rabatabile electric, senzori de lumină și de ploaie și alte câteva.

Opțional, exemplarul de față a primit și cam tot ce se putea pune, anume jante din aliaj pe 18 inch, sistem infotainment Media Nav Line, scaune față și volan încălzite, frână de parcare electrică, încărcare wireless telefon și câteva suporturi YouClip.

Pe partea de siguranță nu are rost să dezbatem și aici de ce Dacia Duster 3 a primit numai 3 stele la testele Euro NCAP. Am discutat deja despre asta, așa că acum trec în revistă care sunt echipamentele cu care vine orice Dacia Duster 3 4×4 Extreme în standard: ABS cu asistență la frânarea de urgență, ESP cu controlul tracțiunii, airbaguri frontale și laterale pentru pasagerii față, airbaguri cortină față și spate, prinderi ISOFIX pe locurile laterale spate, senzori presiune pneuri, apel urgență 112, sistem de monitorizare a atenției șoferului, asistență la menținerea benzii de rulare și frânare de urgență automată cu detectare a pietonilor și bicicliștilor.

Opțional, pot fi adăugate echipamente precum detector de unghi mort și cameră video la 360 de grade, ambele prezente pe mașina de test. Camera la 360 de grade chiar este spectaculoasă.

Te ajută enorm la parcare, cu cele laterale care îți arată la fix cât de aproape ești de bordură, de exemplu, dar și în offroad sunt de mare, mare ajutor. Aici, m-a impresionat cea frontală, care este de tip ultrawide. Normal nu folosește această perspectivă, dar în offroad, dacă urci o pantă abruptă, comută automat și te lasă să vezi ceea ce apare în vârful pantei cu mult înainte de a putea observa tu asta. Mai ales că, așa cum v-am spus la capitolul Design, capota orizontală nu te lasă să vezi prea aproape în fața mașinii.

Preț

Dacia Duster 3 (2024) Extreme TCe 130 4×4de la 25.300 Euro cu TVA. Un exemplar preucm cel de test, care a bifat aproape toate dotările și pachetele disponibile opțional (inclusiv cea mai scumpă vopsea exterioară – 700 EUR) va costa în jur de 27.500 Euro cu TVA (Prețuri valabile la data publicării acestui review).

Dacia Duster 3 (2024) TCe 130 4x4 M6
3.9 / 5 Gadget Score
Pro
  • design interior reușit, ambianță plăcută, potrivită cu caracterul SUV-ului, asamblare solidă;
  • spațiu interior și portbagaj bune pentru această clasă;
  • confort ridicat pe orice fel de drum, de-a dreptul impresionant pe macadam, pe drumuri neamenajate;
  • extrem de capabil în offroad, probabil cel mai bun din clasa lui;
  • cea mai tehnologizată Dacia de până acum.
Contra
  • vizibilitatea spre față, în apropierea mașinii, este limitată de capota deloc înclinată, aproape orizontală, iar geamurile spate înguste și de mici dimensiuni creează o senzație de spațiu redus pe banchetă, deși nu este vorba despre așa ceva;
  • materialele de la interior nu au cunoscut o îmbunătățire a calității față de ceea ce știam de la generațiile trecute;
  • tapițeria impermeabilă MicroCloud nu permite pielii să respire, așa că după circa 30 de minute, chiar mai puțin, spatele și șezutul transpiră și te poți ridica umed de pe scaune;
  • ecranele de la bord nu au rezoluție optimă, par ușor învechite, iar controlul volumului sistemului Media Nav Live este poziționat ciudat, greu de accesat;
  • preț ridicat.
Concluzii

Am văzut deja că Dacia Duster 3 a început să primească ceva reduceri de preț, semn că au fost cam optimiști în primă fază. SUV-ul autohton este nu doar o evoluție clară a celorlalte generații, ci este o mașină complet nouă, pe o platformă nouă, care introduce motorizări noi în gamă, cu echipamente complet noi și neîntâlnite până acum la Dacia. Face Duster 3 totul așa cum trebuie? Evident că nu, nicio mașină nu poate face asta, doar că aveam poate ceva mai multe pretenții de la noul Duster având în vedere, mai ales, poziționarea ca preț. Și nu e vorba despre calitatea materialelor, la un astfel de SUV consider că poți trece rapid peste așa ceva, mai ales că designul, ambianța, asamblarea sunt toate mai mult decât în regulă. Este vorba despre fel de fel de detalii care îți pot face viața mai grea la bord și nu cred că vrea nimeni asta de la o mașină nouă, de generație 2024. Tapițeria MicroCloud nu lasă deloc pielea să respire, reglarea volumului la Media Nav Line este anapoda, vizibilitatea către față este limitată în apropierea mașinii, consumul nu-i neapărat bun, mai ales că avem un ansamblu mild-hybrid sub capotă. Din partea mea, totul se rezumă la preț, fiindcă poți trece peste multe neajunsuri atunci când știi că ai plătit cât ai plătit pe orice produs, nu mă refer strict la Dacia Duster 3. Numai că în acest caz, parcă nu simți că te alegi întocmai cu ce trebuie raportat la preț.

Design exterior și interior
Motor
Cutie viteze
Ținută de drum
Performanțe și consum
Tehnologie și siguranță
Preț

Darius Pană
Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.