Decizia de a aduce pe Bătrânul Continent modele care erau până nu demult disponibile doar pe piața americană se pare că a prins bine celor de la Ford, Mustang fiind mulți ani cea mai vândută mașină sport din lume. Nu știu ce să zic acum despre Explorer, care a primit undă verde spre a fi introdus pe piața europeană undeva prin 2019. De atunci și până acum multe s-au schimbat în strategia mondială Ford, cel mai tare pe la noi, în România, ne afectează decizia de a trece fabrica de la Craiova către Ford Otosan. Bine, când spun că ne afectează nu înseamnă neapărat în rău, ci doar că vor fi cu siguranță schimbări la uzină.
În fine, revenim la SUV-ul în discuție și nu mai insist cu informații de introducere, mai bine trec direct la analiza pe capitole.
Specificații Ford Explorer 2022 PHEV Platinum
Design exterior și interior
Deși cel mai probabil sunt multe adaptări pentru Ford Explorer 2022 spre a fi mai bine primit de europeni, la capitolul design nu aș spune că sunt schimbări radicale, ba din contră. Pe de altă parte, nu prea văd de ce ar fi fost nevoie de deosebiri între modele nord-americane și cele locale, întrucât Explorer nu este nici pe departe extrem ca aspect. Mi se pare suficient de bine adaptat spre a putea fi acceptat ușor oriunde în lume.
Din partea mea, designerii și-au dorit să scoată în evidență imaginea de putere, iar asta înseamnă că nu era nevoie să ascundă masivitatea unui astfel de SUV. Mie îmi place Ford Explorer 2022, inclusiv grila aceea mare și care nu poate trece neobservată. Jantele pe 20 de inch, standard la versiunea Platinum, se asortează corect cu grila și conturează fix acel look american care nu are cum să nu atragă atenția asupra sa.
Am mai apreciat suprafețele vitrate mari, ce reușesc să-și aducă contribuția și pe partea de vizibilitate. Deși este foarte mare pentru standardele europene, SUV-ul nu acoperă prea mult din ceea ce este împrejur. Oricum la manevrele de parcare, mai ales având în vedere cât de înguste sunt unele dintre locuri, te vei baza pe camerele video, care sunt excelente și care oferă vedere de jur-împrejur, la 360 de grade.
Văd că deja am trecut la interior și o să continui aici, pentru exterior las mai bine pozele să vorbească:
Înăuntru, primul lucru care te „lovește” este spațiul imens pe orice direcție. După ce reușești să urci la bord, te așezi pe scaune foarte confortabile, care însă cred că sunt diferite de cele ale versiunilor americane. Scaunele sunt adaptate preferințelor europenilor, cu burete mai tare și piele bine întinsă. Am avut ocazia să mă așez în mai multe mașini americane și aproape de fiecare dată am observat că scaunele sunt mai degrabă fotolii, cu atât mai mult la mașini de segment peste cel mediu. Asta nu înseamnă că stai cumva inconfortabil în Ford Explorer 2022, nici pe departe, mai ales că reglajele electrice se fac pe multe coordonate și pe distanțe absolut uriașe. Oricine își va găsi poziția corectă pe scaunele față, ce vin inclusiv cu mai multe tipuri de masaj, dar și cu ventilație, pe lângă banala funcție de încălzire.
Mai are rost să menționez că pe bancheta spate, pe primul rând mai exact, este loc din plin? Eu nu cred. Cei doi copii ai mei mai aveau să alerge pe acolo, atât de mult spațiu aveau la dispoziție. Bancheta permite și ajustare pe înclinare a poziției spătarului, dar poate și glisa spre a face mai mult loc în portbagaj sau pentru a elibera mai mult spațiu pentru picioarele pasagerilor de pe rândul 3.
Acesta din urmă este format din două locuri separate, unde pot călători în condiții perfecte copii de până la 12 – 14 ani, dar și adulți pe distanțe scurte, de maxim câteva zeci de minute.
Portbagajul este imens. Când cele două locuri de pe ultimul rând sunt pliate sub podea sunt disponibili nu mai puțin de 1137 litri până la plafon. Până la tablieră sunt 635 litri. Chiar și cu cele două locuri din portbagaj ridicate tot mai rămâne loc pentru câteva cumpărături sau ceva genți mai mici ori rucsacuri, fiind disponibili 240 de litri până la tablieră sau 330 litri până la plafon.
Spațiu este mult inclusiv prin toate locurile de depozitare. De exemplu, pe portierele spate, ce sunt imense și care se deschid larg, pentru un acces extrem de facil, sunt câte două locuri pentru sticle, dar mai poți adăuga și multe alte nimicuri pe acolo.
La fel și în față, unde poți depozita fel de fel de gadgeturi și chestii prin buzunarele portierelor sau în locașurile de pe consola centrală masivă. Deși masivă, aceasta nu răpește din spațiu fiindcă este mult la o mașină lată de mai bine de 2 metri.
Închei acest capitol prin a spune câte ceva și despre calitatea de fabricație. Totul este foarte bine pus la punct, dar nu aș spune că Ford Explorer 2022 poate concura cu competiția germană reprezentată de BMW X7, Mercedes Benz GLS sau Audi Q8. Ba aș aduce în discuție și Range Rover, toate fiind o treaptă mai sus ca materiale și finisaje de detaliu. Într-adevăr, și la alte prețuri.
Revenim la Ford Explorer 2022 și spun că acolo unde pare a fi metal chiar este metal, iar inserțiile de pe bord, de pe volan, sunt din lemn.
Ce-i de reținut este că deși Ford Explorer 2022 nu este un SUV mare premium, nu dezamăgește mai deloc la calitatea de fabricație. Totul arată și se simte bine, fără a veni însă cu pretenții premium ori de lux.
Motor și cutie de viteze
Aici, chiar dacă nu avem un V8, așa cum poate ți-ai dori de la un astfel de SUV american, V6-le combinat cu motorul electric și bateria de 13.6 kWh fac o treabă excelentă. Aș spune că motorul termic V6 a fost făcut să sune un pic a V8, atât de bine se aude înăuntru. Evacuarea este și ea perfect setată încât să nu deranjeze în condiții normale de rulare, dar să lase să ajungă în urechi un sunet pe cât de se poate de special pe accelerările puternice. Plăcut sunetul făcut de motor și evacuare, foarte plăcut și „americănesc”, dacă mi se permite o astfel de exprimare.
Mai mult, motorul este mult mai rafinat decât aș fi crezut, iar modul în care se face trecerea de la electric la termic este suficient de bine pus la punct. Este adevărat că uneori mai apar bruscări când sistemul decide că este momentul pentru electricitate sau pentru benzină, dar nu este un comportament generalizat.
Cutia de viteze automată reușește să aibă mereu treapta potrivită, indiferent de situație. Este și normal când ai 10 rapoarte la dispoziție. În cea mai mare parte a timpului, transmisia lucrează fluid, schimbă aproape imperceptibil pe urcare în treaptă, numai pe retrogradare și doar în anumite rapoarte mai apar ușoare șocuri, mici ruperi de ritm. Dintr-o treaptă superioară în prima viteză mai mereu mașină „dă în nas”. Am menționat acest aspect nu pentru că ar fi neapărat ceva care să te dea complet înapoi, ci pentru că de la un astfel de SUV am pretenții.
Aș mai vorbi aici și despre modul în care mașina pleacă de pe loc. Așa cum am observat și la primul contact cu această mașină, dacă nu atingi extrem de fin accelerația, Ford Explorer 2022 PHEV este prea agresiv cu punerea roților în mișcare. Pur și simplu transmisia bruschează, iar puterea este „prea instant” pusă la asfalt. Cu ceva obișnuință începi să înveți să „mângâi” accelerația la plecarea de pe loc ca să nu ai parte de surprize.
Ținută de drum, performanțe și consum
Și la ținuta de drum cred că divizia europeană Ford a intervenit ceva, fiindcă Explorer este pe prima parte a suspensiei un pic mai rigid decât mă așteptam. Deși jantele sunt pe 20 de inch, pneurile nu au un talon prea îngust, așa că nu aș pune acest comportament pe seama anvelopelor.
Pe gropile scurte, dar adânci, trenul de rulare trimite către pasageri ceva trepidații, care sunt acompaniate și de ceva zgomote. Precizez și aici că nu este ceva cu adevărat deranjant, dar trebuie punctat, fiindcă de la o astfel de mașină clienții cred vor avea pretenții destul de ridicate.
Denivelările medii și cele lungi nu reprezintă nicio provocare pentru suspensii, totul este absorbit eficient.
La un SUV greu de aproape 2.5 tone la gol nu prea poate fi vorba despre o dinamică accentuată și nici nu văd de ce vreun șofer ar exagera vreodată pe curbe cu un așa mastodont. Însă, Ford Explorer 2022 PHEV nu vine cu reacții surprinzătoare nici când îi încerci limitele, iar direcția este mai mult decât decent asistată, echilibrată.
Performanțele sunt, din partea mea, excelente. Desigur, te aștepți la accelerații puternice de la 457 CP și, mai ales, de la 825 Nm, dar parcă nici chiar așa. Cele 6 secunde până la 100 de km/h sunt demne de un hot-hatch și nu neapărat de un SUV imens. Ideea este că din spatele volanului, dar și de pe oricare alt loc din mașină, accelerările și orice fel de reprize par cu mult mai rapide decât arată cifrele.
Cu toate acestea, Ford Explorer 2022 PHEV se simte cel mai bine când este condus relaxat, fără bruscări. Încă o dată ceva normal la un astfel de SUV.
Pe durata testului ce s-a finalizat după mai bine de 550 km și care a presupus o excursie la mare, la noi în țară, consumul mediu a fost de 10.7 l/100 km. Iată deci că am prins un consum cu doar 0.3 l/100 km mai ridicat decât ceea ce este specificat de Ford după normele WLTP.
Ca să înțelegeți mai bine cum a fost obținut acel consum, haideți să vă povestesc un pic. Am plecat de la BDT Ford Virtuții cu bateria plină și am traversat Bucureștiul extrem de aglomerat până la ieșirea pe A2 fără a consuma pic de benzină. Am intrat pe autostradă și am mai adăugat câțiva km electrici, care au însumat la sfârșit 25 până ce a intervenit motorul termic în ecuație. Cei 25 de km au fost obținuți de mine în condiții de mers economic. Dacă aș fi mers normal cred că mă opream pe la 20 km, iar dacă aș fi mers ceva mai tare cel mai probabil aș fi trecut pe benzină după doar circa 15 km.
Cifrele sunt departe de cele oficiale, care vorbesc de până la maximum 40 km, dar sunt corecte pentru dimensiunile și greutatea SUV-ului raportate la capacitatea bateriei.
Încărcarea acumulatorului de 13.6 kWh de la priză normală, casnică, se face complet după circa 6 ore, în timp ce la o stație de 7 kW (sau mai mult, dar mașina va încărca cu maximum 7 kW), bateria goală se va umple complet după circa 3 ore și jumătate.
Tehnologie și siguranță
Ford Explorer 2022 PHEV Platinum este un adevărat vârf de gamă când vine vorba de tehnologiile de confort, siguranță și asistare. Cred că la momentul actual este cel mai tehnologizat Ford din Europa, cu toate că Mustang Mach-E s-ar putea să fie tot pe acolo.
Sistemul de infotainment este unul ce se bazează pe un ecran de 10.1 inch amplasat în mod portret. Rulează o versiune software SYNC 3, care, din păcate, nu răspunde mereu cel mai rapid la comenzi, uneori apare un lag și de mai bine de 2 secunde, când poți crede că de fapt ecranul tactil nu a preluat comanda. Nu este bine adaptat nici pentru Android Auto și Apple CarPlay, pentru că afișează interfața doar pe jumătate de ecran, în partea de sus și nu există opțiunea pentru a extinde Android Auto sau Apple CarPlay pe tot display-ul (sau eu nu am găsit această setare).
Pe de altă parte, centrala multimedia oferă extrem de multe opțiuni, bine structurate, în care nu te pierzi, după o perioadă de acomodare de doar 10 – 15 minute.
Interfața sistemului de infotainment de pe Ford Explorer 2022 PHEV Platinum:
Panoul de bord este reprezentat de un ecran cu diagonala de 12.3 inch, ce-și schimbă aspectul în funcție de ce mod de rulare alegi. Sunt 7 disponibile (Normal, Eco, Sport, Slippery, Trail, Deep Snow / Sand, Tow / Haul), dar modificările nu sunt neapărat substanțiale. Oricum, panoul de bord afișează multe informații și este perfect lizibil în orice condiții.
Panoul de bord de pe Ford Explorer 2022 PHEV Platinum:
Ca și echipamente de design și confort le punctez pe cele mai importante, întrucât dacă le-aș lua la rând pe toate… Avem standard (de fapt versiunea Platinum este full, nu mai ai ce să adaugi ca dotări opționale) vopsea metalizată, jante aliaj pe 20 inch cu anvelope 255/55, grilă radiator activă (cu flapsuri ce se închid / deschid în funcție de nevoie, pentru o răcire optimă sau aerodinamică mai bună), evacuare cvadruplă, bare acoperiș, haion cu acționare automată hands-free, geamuri laterale față laminate acustic și sistem activ de anulare a zgomotelor din habitaclu (apropo de acestea, izolarea fonică este excelentă, nici la viteze serios mai mari decât cele legale pe autostradă în habitaclu nu pătrunde aproape niciun zgomot de afară), faruri, proiectoare și stopuri LED, geamuri spate fumurii, trapă din două segmente cu acționare electrică, senzori de ploaie și de lumină, cu funcție Auto high beam, climatizare automată pe 3 zone, sistem smart entry and start, tapițerie piele perforată tri diamond, lumini ambientale, scaune față reglabile electric, încălzite, ventilate și cu masaj, cu memorare poziție la șofer, scaune spate (rând 2) încălzite, volan încălzit, reglabil electric pe înălțime și adâncime, scaune rând 3 cu pliere / ridicare electrică, încărcare wireless telefon, sistem de sunet B&O cu 14 difuzoare și putere maximă de 980W și multe altele.
Pe partea de siguranță, Ford Explorer 2022 PHEV Platinum aduce standard și fără posibilități de upgrade, dotări precum airbag-uri frontale, airbag genunchi (șofer), airbag-uri laterale (primul rând), airbag-uri tip cortină (toate rândurile), sistem avansat de control al stabilității și antirăsturnare, sistem de monitorizare presiune pneuri individual, sistem de asistență la parcare (paralel și perpendicular), asistență la frânare pentru mersul în marșarier, sistem camere video cu vedere la 360 de grade cu Split View și spălător, sistem de monitorizare a unghiului mort cu Cross Traffic Alert, Cruise Control Adaptiv Inteligent cu Stop&Go și Traffic Jam Assist, sistem de recunoaștere a indicatoarelor rutiere de limitare a vitezei, sistem inteligent de asistare a vitezei, sistem de menținere a benzii de rulare, sistem de asistență Pre Collision (detectare pietoni, Forward Collision Warning, Dynamic Brake Support), sistem Pedestrian Alert Sounder și alte câteva.
Ideea este că pe autostradă ai parte de un condus semiautonom, grație tuturor sistemelor ce pot conlucra. Trebuie să ții mâinile sau măcar o mână pe volan și să fii atent la trafic, dar mașina reușește să mențină o distanță corespunzătoare față de vehiculul din față, să centreze mașina pe banda sa și să păstreze viteza automat în limite legale.
După ce a fost testat în 2019 de către Euro NCAP, după standardele de atunci, actuala generație Ford Explorer a primit calificativul maxim de 5 stele, cu scoruri de 87% pentru protecția pasagerilor adulți, cu 86% pentru protecția copiilor, 61% pentru protejarea pietonilor și cu 76% pentru sistemele de asistență.
Preț
Ford Explorer 2022 PHEV Platinum – 88.350 Euro cu TVA, preț de listă. Cu primele de la stat pentru vehicule PHEV și cu reducerea Ford de 6.400 Euro (valabilă la data publicării acestui review), un Ford Explorer 2022 PHEV Platinum pleacă de la 73.999 Euro cu TVA.
Concluzii
Ford Explorer 2022 PHEV este un SUV excelent, unul ce te face să simți un pic din cultura americană. Deși este adaptat pieței europene, sunt destule sau, mai bine spus, majoritatea atributelor au rămas neschimbate. Mașina te face să simți putere și siguranță. Sistemul de propulsie de tip PHEV nu are neapărat susținere în utilizarea de zi cu zi, dar te ajută cu siguranță pe partea de taxe și impozite. Totodată, dacă ai cum să încarci acasă și te deplasezi destul de des și pe distanțe mai mici de 20 km zilnic, atunci poți rula și cu zero emisii. Iar atunci când pleci la drum lung nu ai cum să nu te bucuri de tot ce are de oferit acest SUV imens.
Cele mai importante puncte pro și contra pentru Ford Explorer 2022 PHEV Platinum:
PRO
- calitate înaltă de fabricație, chiar dacă nu la nivel premium tot nu prea ai ce să-i reproșezi;
- extrem de spațios, cu o foarte bună modularitate a interiorului;
- motor rafinat, ce sună superb, la fel pentru evacuare;
- insonorizare foarte eficientă, nici la viteze mari aproape niciun zgomot nu pătrunde înăuntru;
- performanțe excelente, mașina se simte mai rapidă decât sugerează cifrele din fișa tehnică;
- având în vedere performanțele, dimensiunile și greutatea mașinii, consumul se menține în limite mai mult decât decente;
- dotări de top, totul este oferit standard, cu multe echipamente de siguranță și asistență incluse.
CONTRA
- cutia de viteze mai produce ușoare șocuri uneori, în special pe retrogradare, iar la plecarea de pe loc transmisia nu este cel mai bine reglată, mașina bruschează chiar și la apăsări normale ale accelerației;
- suspensia nu trece cel mai elegant peste gropile scurte și pronunțate;
- interfața SYNC 3 rulează greoi în anumite momente, poate apărea lag și de mai bine de 2 secunde în unele cazuri.