După ce la mijlocul toamnei am primit suficiente detalii despre prima mașină complet electrică de la Dacia, iată că la început de iarnă am avut ocazia de a descoperi micuțul automobil citadin printr-o prezentare statică la sediul Renault Connected din București.
Din păcate, n-am avut șansa de a conduce măcar pentru câțiva metri exemplarul de preserie și nici prețurile nu ne-au fost dezvăluite. S-a specificat din nou că Dacia Spring va fi cea mai ieftină mașină electrică din Europa, iar noi știm deja cât va costa automobilul în Ungaria, deci avem o idee și despre prețul de la noi.
Ce am descoperit la Dacia Spring:
- A primit un design simplu, dar deloc banal. Are o alură de crossover, subliniată de garda la sol de 150 mm, de pasajele generoase ale roților, protejate prin plastic negru și de barele longitudinale de pe plafon. De la distanță mașina nu pare atât de mică precum este, doar când te apropii de ea realizezi că face într-adevăr parte din clasa mini (segment A), fiind lungă de 3.73 metri, lată de 1.77 metri și înaltă de 1.51 metri;
- Sunt câteva detalii la exterior ce nu au cum să treacă neobservate: luminile de zi cu LED sunt niște fâșii orizontale subțiri, în timp ce faza de întâlnire și cea de drum sunt puse separat, în ceea ce ar putea părea a fi proiectoare de ceață. Stopurile vin și ele cu LED-uri pentru poziție în același ton cu cele frontale, doar că aici sunt două fâșii în fiecare bloc optic.
- La baza ușilor sunt ornamente din plastic negru inscripționate ”Electric” într-o nunață de bleu ce se mai regăsește și în alte părți, atât la exterior, cât și la interior. În centrul calandrului vedem sigla Dacia de mari dimensiuni, tot aici este și capacul ce odată deschis dezvăluie priza de încărcare:
- Apa de pe parbriz va fi dată la o parte de un singur ștergător. Acesta vine cu un sistem eficient de rotire, ce va garanta o acoperire suficientă a suprafeței vitrate. Totuși, mă întreb dacă în locul pârghiei suplimentare nu era cel puțin la fel de simplu de montat un al doilea ștergător?
- Deși jantele pot părea din aliaj, ele sunt de fapt din tablă, decupată în același model cu capacele de plastic. Potrivirea dintre cele două lasă astfel impresia unor jante ceva mai pretențioase.
- Portbagajul are un volum demn de clasa imediat superioară (segment B). Cei 300 de litri reprezintă o valoare execelntă pentru o astfel de mașină. În plus, bancheta este rabatabilă, iar astfel se pot obține până la 600 de litri pentru depozitare.
- Spațiul interior este și el bun pentru un astfel de automobil. În față nu sunt probleme, m-am așezat confortabil pe scaunul șoferului, având loc suficient pe aproape orice direcție. Doar la cap am fost la limită, cu părul atingând plafonul (am 1.95 metri înălțime, ca să ne înțelegem). Scaunele față au un design ceva mai deosebit, cu tetieră integrată, așa cum întâlnești de multe ori la mașini sport. Par suficient de confortabile și mi s-a părut că au și o susținere laterală adecvată.
- Pe bancheta spate, oficialii Dacia spun că este loc pentru doi adulți, iar eu tind să le dau dreptate. Nu înseamnă că astfel de persoane se vor bucura de mult spațiu pe orice direcție, dar pe distanțe scurte în oraș, adică fix pentru scenariile pentru care a a fost concepută mașina, pasagerii nu se vor simți înghesuiți.
- Designul interior aduce aminte într-o oarecare măsură de a doua generație Logan / Sandero. Nu doar ca aspect, cât și ca materiale, construcție și finisări de detaliu. La o astfel de analiză realizezi unde s-au făcut compromisurile pentru a se atinge prețul scăzut. Ba chiar în unele zone aș spune că Dacia Spring se aseamănă cu prima generație Logan / Sandero, cu plastic ieftin, asamblare și finisări cu scăpări. Poate fi vorba și despre micile imperfecțiuni ale unui exemplar de preserie, așa că rămâne să ne pronunțăm mai exact atunci când vom avea ocazia de a testa un model venit de pe linia de fabricație.
- Sistemul de infotainment ce era instalat pe modelul care ne-a fost prezentat, o Dacia Spring destinată serviciului de car sharing Zity, este o ediție un pic evoluată a Media Nav, sistemul ce se regăsea pe a doua generație Logan / Sandero și pe primul Duster. Cel de față aduce suport Android Auto și Apple Car Play, dar și anumite funcții speciale intergrate pentru compania de car sharing.
- Nu va exista opțiunea pentru sistem automat de climatizare și chiar aerul condiționat se poate să vină ca dotare opțională. Nu este nimic sigur până la acest moment, nu se știe nici măcar dacă versiunea destinată publicului larg va veni în una sau două variante de echipare. Rămâne să aflăm astfel de vești undeva până în primăvară, adică în apropierea momentului în care precomenzile vor fi deschise. Exemplarele destinate companiilor de car sharing vor avea echipări speciale, precum mașina pe care am avut ocazia să o desocoperim aici. Observăm că butoanele pentru controlul geamurilor electrice față nu sunt pe portiere, ci în zona dintre sistemul de infotainment și cel al climatizării.
- Panoul de bord este simplu și oferă informații de bază. În centru este un ecran monocrom cu detalii de la computerul de bord; pe dreapta este afișat nivelul de energie stocată în baterii și poziția în care este selectorul ”transmisiei” – D, N sau R; în partea stângă este așa-numitul ”Econometer”, ce indică gradul de folosire a puterii și pe cel al regenerării energiei de la decelerare.
- Mașina se va putea încărca de la surse AC cu 2.4, 3.7 sau 6.6 kW (Wallbox), iar de la stații DC va putea trage curent cu până la 30 kW. În acest ultim scenariu, bateria de 26.8 kWh se poate încărca până la 80% în circa o oră.
- Masa mașinii este mai mică de o tonă (955 kg), asta cu tot cu bateriile ce cântăresc 280 de kg. Astfel, puterea motorului electric de 33 kW (44 CP) și mai ales cuplul de 125 Nm, disponibil instant, nu ar trebui să aibă mari probleme în a asigura o dinamică decentă în oraș.
Calendarul lansării comerciale nu a suferit modificări și nici nu au fost oferite date exacte. Știm că undeva în primăvară vor apărea în unele dintre marile orașe din Vestul Europei primele exemplare Dacia Spring ale anumitor companii de car sharing. Tot în primăvară vor fi deschise precomenzile pentru versiunile comerciale, cu primele livrări din toamnă.
Așa cum am aflat deja din toamnă, pe lângă versiunile pentru companiile de car sharing și cele pentru persoane fizice, va fi disponibilă și Dacia Spring Cargo, model cu doar două locuri. Bancheta dispare, iar zona pasagerilor este despărțită de spațiul de încărcare printr-un paravan metalic tip grilaj. Volumul de încărcare al versiunii Cargo va fi de 800 de litri, spațiul finid capitonat în mare măsură cu plastic rezistent la uzură.
Nu știu câte alte informații aș mai putea oferi după această scurtă întâlnire cu Dacia Spring. Dacă aveți anumite întrebări vă aștept în secțiunea de comentarii, sper că voi avea răspuns pentru cât mai multe dintre ele.