Cu actuala generație Renault Clio cred că am avut cele mai multe întâlniri. L-am descoperit chiar de la la lansarea internațională, apoi am luat contact cu versiunea E-Tech Hybrid, pentru ca teste amănunțite să avem pentru varianta 2020 RS Line 1.3 TCe, dar și pentru un E-Tech Hybrid. Toate însă au fost făcute înainte de faceliftul cu care s-a ales Renault Clio anul trecut. Deși această revitalizare nu a produs schimbări majore la nivel tehnic, din punct de vedere estetic Renault Clio 2024 vine cu o identitate complet nouă pentru partea frontală, fără prea multe alte ajustări în rest. Vedem mai întâi specificațiile, apoi discutăm pe larg despre design și așa mai departe.

Specificații pentru Renault Clio 2024 E-Tech Full Hybrid 145

SpecificațiiRenault Clio 2024 E-Tech Full Hybrid 145
MotorAnsamblu hibrid format din motor termic pe benzină de 1598 cmc cu 4 cilindri în linie, aspirat natural (69 kW) + 2 motoare electrice (e-motor de 36 kW și starter generator high-voltage) + baterie Li-Ion de 1.2 kWh / 230V
putere totală sistem hibrid 145 CP/5600 rpm
cuplu maxim sistem hibrid 250 Nm/2400 rpm
TransmisieCutie de viteze automată multimodală E-Tech, tracțiune față
Emisii CO2 WLTP105 g/km, norma de poluare EURO 6D-Full
Consum WLTP4.6 l/100 km – mixt
Performanțe174 km/h viteza maximă
9.3 sec. accelerația de la 0 la 100 km/h
Capacitate portbagaj300 l
Dimensiuni (Lxlxh)4050 x 1798 / 1988 x 1440 mm
Greutate1238 kg (1348 kg în talon)

Design exterior și interior

Renault Clio 2024 E-Tech Full Hybrid 145 - review

🔺Layout încă actual, modern, cu câteva tușe speciale în echiparea esprit Alpine.

În afară de o abordare cu totul nouă la zona față, unde Renault Clio 2024 rupe aproape orice legătură cu versiunea pre-facelift, avem același hatchback de segment B pe care îl cunoaștem cu toții din trafic. Privit direct din față, Renault Clio 2024 este mai agresiv, adoptă mai multe linii drepte și uneori chiar grave, în timp ce semnătura luminoasă a blocurilor optice este și ea cu totul alta. Grila cu elemente 3D are altă formă, este mai mare, în timp ce parașocul inferior adoptă un design cu influențe evidente din F1. Pare că este simulat spoilerul frontal prin linia ce străbate toată lățimea mașinii și care se mărește mult spre zona de jos a luminilor de zi. Apropo de acestea, semnătura tip „C” a fost abandonată, noul aspect este aproape identic cu ceea ce apare la noul Scenic E-Tech Electric, Mașina Anului 2024 în Europa.

În rest, nu aș mai spune că au mai apărut modificări evidente. Noua linie de echipare esprit Alpine introduce câteva elemente specifice, care aduc cu sine o prezență mai sportivă, întocmai potrivită cu pretențiile mărcii Alpine. Jantele pe 17 inch, din aliaj diamond-cut, cu capac central albastru sau gri, în funcție de culoarea caroseriei, sunt disponibile exclusiv pe echiparea esprit Alpine.

Suficient cu explicațiile pentru designul exterior, sunt suficiente fotografii mai sus din care fiecare își poate face o părere proprie. Zic să intrăm în interior, unde o senzație de deja-vu. Sunt doar câteva accente care vin ca noutăți, dar oricum cea mai mare parte dintre ele sunt acolo strict pentru că mașina de test a venit în echiparea esprit Alpine.

Volanul are cusături în cele trei culori ale steagului Franței. Omagii adus acestui drapel mai apar pe la scaunele față și pe planșa de bord, în extrema din dreapta a acesteia, unde este zona îmbrăcată în material textil cu model preluat direct de pe tapițeria scaunelor.

Apropo de scaune, sunt uriașe (raportate la clasa mașinii), cu un suport lateral foarte pronunțat. Este cam prea mult și mi s-au părut prea strânse pe mine aceste scaune, pe atât încât le pot numi inconfortabile pe distanțe lungi. M-au strâns la șezut și nu sunt tocmai o persoană masivă. Înalt, da, dar nu la cap am avut probleme, ci la cât de tari și de strânse sunt aceste scaune sportive. Și, fiind atât de mari, răpesc și mult spațiu pe mai toate direcțiile, pasagerii din spate nu văd mare lucru pe lângă spătare, iar de la genunchi le-au fost răpiți câțiva milimetri buni, ca să nu zic centimetri.

Portbagajul este cel mai mic din gama actuală Renault Clio 2024. Dacă la variantele pe benzină volumul este de 391 litri, iar la diesel sunt 366 litri, la un E-Tech Full Hybrid trebuie să te mulțumești cu doar 300 litri.

În ceea ce privește calitatea de fabricație, noul Renault Clio 2024 nu aș spune că se remarcă față de versiunile de dinainte de facelift. Nu mi s-a părut că s-au făcut optimizări. Nu că ar fi fost cazul, dar cu trecerea timpului, ceea ce părea demn de o clasă superioară acum 4 ani nu mai este atât de impresionant în 2024. 

Motor și cutie de viteze

Renault Clio 2024 E-Tech Full Hybrid 145 - review

🔺Nimic major schimbat sub capotă, deși unele aspecte ar fi meritat rafinate.

Nici aici nu s-au produs schimbări majore. Poate doar ca cifre anunțate și afișate acum cu mândrie. Înainte de facelift, versiunea E-Tech Full Hybrid era cotată la o putere maximă de 140 CP, iar acum se pare că este vorba de 145 CP. totuși, din cifrele furnizate chiar de Renault, este vorba mai degrabă de circa 142.8 CP. Asta fiindcă fișa tehnică anunță o putere de 69 kW pentru motorul termic (93.84 CP), respectiv 36 kW pentru e-motor (48.96 CP).

În fine, mai important este că nu am simțit nicio diferență față de ceea ce știam de dinainte de facelift. Și, sincer, chiar ar fi fost câte ceva care ar fi meritat o revizuire. Mă refer la zgomotul motorului termic, care pătrunde destul de tare în habitaclu imediat ce depășește 2500 – 3000 rpm. Și nu se întâmplă tocmai rar asta, fiindcă nu sunt suficient de multe trepte în cutia multimodală E-Tech.

Nici rafinamentul general al întreg sistemului hibrid nu mi s-a părut că a fost măcar ușor îmbunătățit. Spre deosebire de alte soluții din piață, la Renault Clio 2024 E-Tech Full Hybrid poți distinge destul de ușor momentele de lucru ale sistemului hibrid. Adică, dacă este în lucru doar motorul electric, dacă și cel termic a intervenit în a trage mașina sau doar încarcă bateriile.

Renault Clio 2024 E-Tech Full Hybrid 145 - review

🔺Levier clasic pentru transmisia automată, poate ar fi fost de preferat un „joystick” ceva mai actual.

Totodată, mă așteptam ca măcar cutia de viteze multimodală să fi primit un binemeritat update, dar se pare că nu a fost cazul. Încă rămâne „blocată” într-o anumită treaptă pentru prea mult timp (și mai bine de 10 secunde în unele cazuri). Adică, accelerezi pentru o depășire, motorul termic urcă serios în turații, iar apoi ridici ușor piciorul de pe accelerație spre a menține o viteză constantă. Ei bine cutia păstrează aceeași treaptă, ținând motorul termic la o turație constantă prea mare pentru prea mult timp. Zgomot și consum aiurea, din partea mea.

În rest, mai apar la anumite schimbări, nu mereu, dar apar, unele șocuri. Uneori abia perceptibile, alteori mai brutale și care sunt însoțite și de ceva zgomote metalice. Chiar speram să fi fost rezolvate aceste problemele din „tinerețea” cutiei multimodale E-Tech… 

Ținută de drum, performanțe și consum

Renault Clio 2024 E-Tech Full Hybrid 145 - review

🔺Suspensia este cam rigidă, iar jantele pe 17 inch cu talon îngust se pot dovedi obositoare pe drumurile cu ceva denivelări.

Fiindcă am avut la dispoziție o versiune esprit Alpine, care aduce standard jante pe 17 inch cu talon îngust, ținuta de drum care s-a dorit a fi evident axată pe dinamică nu s-a dovedit însă cea mai rafinată. Mașina este cam rigidă peste orice tip de denivelări, dar am simțit-o deranjantă doar pe cele scurte și pronunțate, care introduc și zgomote în habitaclu. Da, pot spune că un Renault Clio 2024 E-Tech Full Hybrid esprit Alpine aduce o idee cu un model RS, dar nimic incitant. Este o suspensie cam dură, care însă nu produce neapărat plăcere celui de la volan și cu atât mai puțin celorlalți pasageri din mașină.

Și aș fi putut trece cu vederea acest comportament dacă mașina s-ar fi simțit ceva mai vioaie pe accelerare. Plecarea de pe loc se face destul de „cuminte”, iar reprizele sunt „docile”, dacă mă pot exprima astfel. În plus, motorul termic face cam mult zgomot pentru nimic. Cifra din dreptul accelerației de la 0 la 100 km/h nu pare a avea acoperire în realitate, mașina este ok strict pentru mers relaxat. Doar că asta nu se potrivește cu caracterul impus de echiparea esprit Alpine.

În ceea ce privește consumul, Renault Clio 2024 E-Tech Full Hybrid m-a recompensat, după aproape 700 de km rulați în mai toate condițiile posibile, cu 5.7 l/100 km. Iar asta în 7 zile de iarnă serioasă, fiindcă am prins în timpul testului cea mai rece perioadă din ianuarie 2024.

Un consum bun, chiar dacă nu excepțional. Temperaturile de afară nu au ajutat deloc mașina în a fi mai eficientă, cu siguranță de-a lungul unui an întreg consumul mediu va fi mai mic în aceleași condiții de exploatare.

Tehnologie și siguranță

Sistem multimedia Renault Clio 2024 E-Tech Full Hybrid esprit Alpine

🔺Chair dacă nu au fost aduse noi sistmee ADAS odată cu faceliftul, Clio rămâne bine echipat din acest punct de vedere.

Renault Clio era, la momentul când a fost lansată această generație, unul dintre cele mai tehnologizate modele din segmentul B. Încă din 2019 erau sisteme foarte avansate ADAS, unele care dacă erau bifate din lista de opționale, făceau din Clio o mașină autonomă de nivel 2. Adică, în anumite condiții și cu șoferul atent la drum, mașina putea păstra distanța corectă față de vehiculul din fața sa, precum și să rămână centrată pe banda de mers.

Nu au fost adăugate sisteme noi, nici interfața sistemului de infotainment nu a trecut pe sistemul de operare Google Android Automotive, dar chiar și așa nu pot spune că îl percep pe Renault Clio 2024 drept un automobil învechit. Avem panou de bord complet digital, reprezentat de un display de 10 inch, în timp ce ecranul centralei multimedia este de 9.3 inch și este așezat în mod portret.

Sistemul de infotainment de pe Renault Clio 2024 E-Tech Full Hybrid esprit Alpine:

Nu mai insist cu prea multe informații în acest capitol, fiindcă, așa cum am spus, nu sunt modificări de substanță. Așa că, dacă sunteți cu adevărat interesați de cum se prezintă Renault Clio 2024, puteți parcurge review-ul pentru versiunea de dinainte de facelift

Dacă vorbim despre echipamente și dotări cuprinse în echiparea esprit Alpine, aș vrea să le amintesc pe cele mai importante dintre ele: faruri LED Pure Vision cu comutare automată a fazei lungi/scurte, jante aliaj „la fleche” pe 17 inch, ornamente și accesorii esprit Alpine, pedalier sport din aluminiu, aer condiționat automat, panou de bord cu ecran de 10 inch, sistem infotainment cu ecran tactil de 9.3 inch, navigație, conectivitate wireless Android Auto și Apple CarPlay, oglindă retrovizoare interioară electrocromată fără ramă, senzori de parcare față și spate și cameră video pentru marșarier, avertizare privind traficul din spate la deplasarea în marșarier, avertizare unghi mort și altele.

Mașina de test a fost una care a bifat mai toate opționalele, așa s-a ales și cu asistență la parcarea laterală plus parcare „mâini libere”, around view monitor 360°, sistem audio Bose și alte câteva. 

Preț

Renault Clio 2024 E-Tech Full Hybrid 145de la 20.800 Euro cu TVA. O mașină echipată precum cea de test, adică în versiunea esprit Alpine și cu mai toate echipamentele opționale disponibile, ajunge la circa 26.551 Euro cu TVA. (Prețuri valabile la data publicării acestui review)

Renault Clio 2024 E-Tech Full Hybrid 145
3.6 / 5 Gadget Score
Pro
  • design încă proaspăt, atât la exterior, cât și la interior, cu versiunea esprit Alpine care se detașează în gamă;
  • consum bun de combustibil, mașina rulează cam 50% din distanțele urbane în mod pur electric (cu ceva anticipație a traficului);
  • suficient de bine echipată chiar din standard;
  • tehnologii încă actuale, cu multe sisteme ADAS disponibile.
Contra
  • deși arată bine, scaunele din echiparea esprit Alpine nu sunt cele mai confortabile și răpesc destul de mult din spațiul la genunchi al pasagerilor de pe banchetă;
  • ansamblul hibrid nu este cel mai rafinat, motorul termic cam zgomotos, iar cutia de viteze multimodală generează uneori șocuri, iar alteori rămâne „blocată” pentru secunde bune într-o treaptă inferioară celei optime;
  • preț destul de ridicat.
Concluzii

Renault Clio 2024, adică varianta cu facelift a celui de-al cincilea Clio din istoria Renault, nu vine ca versiune intens modificată. Nici pe departe, mai degrabă a fost operată o schimbare majoră doar la nivel de design al părții frontale, pentru ca în rest să fie același Clio pe care îl știm cu toții deja foarte bine. Sunt mult în trafic, semn că a convins multe persoane să-l aleagă, așa că este oarecum normală decizia celor de la Renault de a nu „strica” ceva ce funcționa. Din partea mea, aș fi apreciat să fi fost rezolvate mici amănunte pe care le știam perfectibile înainte de facelift, dar nu a fost să fie.

Design exterior și interior
Motor
Cutie viteze
Ținută de drum
Performanțe și consum
Tehnologie și siguranță
Preț