Studiu: Programele Rabla şi Rabla Plus sunt ineficiente şi destul de exclusiviste

/
/
20 dec. 22
/

Conform unui studiu comandat de asociaţia 2Celsius şi realizat de Natalia Ciobanu (doctor în ştiinţele mediului) şi Adela Fofiu (doctor în sociologie), programele Rabla şi Rabla plus sunt ineficiente, accesibile doar românilor cu venituri mari şi foarte mari, însă extrem de benefice industriei auto.

Din 2005 până în 2021 aceste două programe au scos din bugetul statului peste 5 miliarde de lei, sumă importantă ce nu a reuşit să rezolve nici măcar problema mediului. În România la fiecare maşină nouă cumpărată sunt înregistrare alte cinci la mâna a doua, astfel că obiectivul programului Rabla de a elimina maşinile vechi este inutil.

În perioada 2018 – 2020 au fost înmatriculate în România peste 600.000 de maşini mai vechi de 15 ani, cifră similară cu numărul maşinilor casate prin programele Rabla şi Rabla Plus în perioada 2005 – 2019. Adică în doar 3 ani au fost aduse în circulaţie alte maşini vechi la fel de poluante precum cele casate în 15 ani.

Având la dispoziție acest program, de ce preferă oamenii să achiziționeze mașini la mâna a doua? Câtă lume își permite să acceseze programul Rabla și Rabla Plus? Care este, dar mai ales, care ar putea fi impactul programului asupra asigurării mobilității în rândul familiilor defavorizate din România?

Se pare că cele două programe au o oarecare tentă exclusivistă, românii cu venituri mici şi medii neavând acces la ele. “O persoană cu venit mediu în România are nevoie de 10-20 de ani pentru a economisi banii necesari cumpărării unei mașini noi prin programul Rabla. Este o perioadă foarte lungă și doar din asta ne putem da seama cât de greu accesibil este programul pentru majoritatea românilor. În momentul de față, programul oferă beneficii clare, evidente, doar industriei auto și în acest caz, poate ar trebui mutat la alt minister de la cel al Mediului”, susține Natalia Ciobanu.

Programele Rabla şi Rabla Plus nu rezolvă problema mobilităţii, iar în forma lor actuală acestea contribuie într-un mod mai evident și ușor de înțeles la profiturile producătorilor și distribuitorilor de mașini decât la bunăstarea, mobilitatea și accesul la servicii de bază a oricărui alt cetățean.

Puteţi găsi întreg studiul accesând acest link.

Via: economie.hotnews.ro
Cosmin Mușat
Editor la Gadget.ro, pasionat de tot ce înseamnă tehnologie de ultimă oră. Scrie despre cele mai noi informaţii din lumea IT&C, review-uri, gadget-uri nonconformiste etc. Utilizează Samsung Galaxy S25 Ultra și Acer Nitro 5 AN517-52.

Sezonul 2025 din Formula 1 se încheie în acest weekend, iar lupta pentru titlul mondial se dă între trei piloţi (se anunţă 3 zile explozive)

În luna februarie a acestui an vă scriam un articol legat de startul noului sezon de Formula 1. Cum timpul nu iartă pe nimeni, iată că vin în atenţia voastră cu un nou articol, unul în care vă prezint finalul sezonului.

Un nou brand auto chinezesc va intra în România în 2026 (face parte din grupul Chery)

Lansările de branduri auto chinezeşti vor continua şi în 2026, piaţa de maşini noi din România urmând a deveni din ce în ce mai aglomerată.

Românii au cumpărat masiv maşini noi în luna noiembrie, creşterea fiind de peste 35% an pe an

Într-o ţară în care la nivel economic cureaua a fost strânsă începând cu a doua jumătate a anului, vânzările de maşini noi merg exact invers, impulsionate oarecum şi de relansarea programului Rabla în varianta cu buget mai mic.