Diverse

Transportul aerian a ajuns una dintre cele mai utilizate metode moderne de transport de călători, mai ales după apariţia companiilor aeriene de tipul low-cost. Cu toate acestea, industria aviatică este una foarte poluantă şi, paradoxal, în cadrul Uniunii Europene combustibilii utilizaţi în aviaţie nu sunt taxaţi de niciun fel.

Uniunea Europeană vrea să schimbe acest lucru şi propune o impozitare graduală a combustibililor fosili utilizaţi în aviaţie. Această impozitare se va desfăşura pe o perioadă de 10 ani, perioadă la sfârşitul căreia combustibilii sustenabili ar trebui să devină regula (în prezent mai puţin de 1% din consumul de carburanţi pentru aeronave din Uniunea Europeană este reprezentat de acest tip de carburant prietenos cu mediul).

Din păcate planul Uniunii Europene nu pare a fi pe placul tuturor ţărilor membre, astfel că negocierile de până acum au fost sortitate eşecului. Marea problemă este că pentru a modifica politica fiscală în Uniunea Europeană este nevoie de aprobare unanimă, astfel că şi un singur guvern poate împiedica implementarea de noi modificări.

Multe guverne nu sunt de acord cu această modificare a politicii fiscale deoarece la nivel general aceasta include şi scumpirea carburanţilor fosili utilizaţi de cetăţeni (benzină şi motorină) prin adăugarea de noi taxe. Ori, în 2024 sunt alegeri europarlamentare şi o astfel de modificare în an electoral este echivalentă cu o „sinucidere politică”.

Pe de altă parte, propunerea Uniunii Europene vine cu taxe foarte mici pentru energia electrică verde şi pentru combustibili sustenabili, însă în continuare spun că această tranziţie se doreşte a fi făcută mult mai repede decât pare realizabil.

Sursa: agerpres.ro