Cu Textar, brandul premium de plăcuțe de frână, am făcut cunoștință în urmă cu câteva luni când am și adus câteva detalii. Acum, am ocazia să vă povestesc mai multe despre Textar, după ce am aflat anumite lucruri interesante în urma vizitei la fabrica TMD Friction din România.

Ca și mine, înainte de a ajunge la Caransebeș, vă întrebați probabil cam ce ar fi de știut despre producerea unor piese atât de banale, aparent. Ei bine, dacă ați fi avut ocazia de a-i asculta pe cei de la TMD Friction în prezentarea lor, ați fi împărtășit cu siguranță o parte din pasiunea și entuziasmul lor. Ca să înțelegeți cât de implicați sunt cei din echipa de conducere și management de la fabrica TMD Friction din Caransebeș, vă spun că de la începuturile existenței acestei unități de producție, din 2008 și până acum, s-au păstrat în proporție de peste 98% aceiași colegi din prima zi. Asta spune extrem de multe, zic eu, despre rolul pe care îl au angajații în viziunea de dezvoltare a companiei TMD Friction.

Vizita fabrica Textar TMD Friction Caransebes

Acum că am făcut o introducere mai lungă decât mi-aș fi dorit, să vă înșir câteva dintre lucrurile pe care le-am considerat a fi cele mai importante de știut despre TMD Friction România, brandul Textar și procesul de producție a plăcuțelor de frână din fabrica de la Caransebeș:

1. Textar este un produs premium, sub care se regăsesc cele mai performante plăcuțe de frână ale grupului TMD Friction. Sunt consumabile after-market ce respectă 100% specificațiile producătorului auto, disponibile pentru 99.8% dintre automobilele ce se comercializează în Europa. Fiecare plăcuță de frână Textar este concepută pentru un anumit model de mașină, în funcție de motorizare, greutate, tren de rulare și chiar pachete de echipare (de exemplu, un Mercedes-Benz cu pachet opțional AMG va avea nevoie de alt tip de plăcuță de frână Textar față de același model care însă nu are bifat acest pachet). Plăcuțele de frână Textar trebuie să genereze o performanță la frânare cu maximum +/- 15% față de plăcuța de frână OE. Chiar dacă în anumite cazuri le pot face cu mult mai bune, plăcuțele de frână nu au voie să fie mai performante cu mai mult de 15% decât cele OE spre a nu pune presiune suplimentară pe trenul de rulare al automobilului pe care îl echipează.

Vizita fabrica Textar TMD Friction Caransebes

2. Pe lângă unitatea de producție, în Caransebeș există și un centru de cercetare-dezvoltare, unde sunt proiectate o parte dintre cele mai noi modele de plăcuțe de frână ale grupului TMD Friction. Unul dintre inginerii de aici este cel ce a propus, dezvoltat și integrat în final (cu ajutorul altor colegi, desigur) sigiliul cu hologramă și cod unic QR ce se regăsește pe fiecare cutie de plăcuțe de frână Textar. Acest cod QR este unic pentru absolut fiecare pachet Textar, utilizatorul putând scana codul cu smartphone-ul și aplicația Textar Brakebook, disponibilă gratuit în Google Play Store și Apple App Store. În doar câteva secunde clientul află dacă a cumpărat un produs original Textar.

3. Totalul angajaților TMD Friction România este de circa 500, dintre care 320 sunt implicați efectiv în procesul de producție din fabrica de la Caransebeș. În fabrică se lucrează în trei schimburi, de luni până vineri, și se produc în fiecare zi aproximativ 90.000 de plăcuțe de frână, majoritatea sub brandul Textar. Tot aici se produc și alte produse ale grupului (Pagid și Mintex), dar și plăcuțe OE (Original Equipment) pentru aproape toți constructorii auto din Europa.

 

4. Cea mai importantă componentă a plăcuțelor de frână este reprezentată de materialul de fricțiune. Sunt peste 60 de tipuri de materie primă pentru mixtura de fricțiune (material sub formă de praf) ce se folosesc la Caransabeș. Există tipuri de mixtură finală pentru pad-ul de fricțiune ce conțin până la 43 de componente.

5. Materialul de fricțiune aderă la plăcuță cu ajutorul unui adeziv special și doar în urma procedeului de presare. La TMD Friction Caransabeș presarea se face atât la rece, cât și la cald. Cea mai mare parte a plăcuțelor de frână se realizează prin presare la rece, circa 80.000 pe zi, restul până la 90.000 sunt produse prin presare la cald. Indiferent de procedeul de presare, fiecare plăcuță ajunge ulterior în cuptorul de coacere, unde poate sta, în funcție de model și mixtura de fricțiune, de la 2 – 3 ore până la nu mai puțin de 25 de ore. 

6. La Caransebeș există și 6 posturi neautomatizate de mixare a materialului de fricțiune și presarea lui la cald. Aici se produc mai mult manual anumite plăcuțe din serii reduse, cu până la 1.800 de repere pe zi, printre care și plăcuțele Textar epad. Acestea sunt cel puțin la fel de performante precum orice altă plăcuță Textar, având avantajul că nu generează praf de plăcuțe, acea pilitură fină ce aderă pe jante. Textar epad sunt de asemenea extrem de silențioase și au un grad scăzut de uzură.

7. După coacere, materialul de fricțiune este șlefuit și se creează anumite modele (șanfrenuri, șanțuri în pad-ul de fricțiune) cu ajutorul unor discuri diamantate. Fiindcă fiecare tip de plăcuță de frână are un anumit model, se folosesc foarte multe tipuri de astfel de discuri. Un disc poate costa de la 2 – 3000 de Euro până la 6000 de Euro și este consumabil.

8. Vopsirea plăcuțelor (părțile metalice în afara mixturii de fricțiune) se realizează în câmp electrostatic. Coacerea vopselei se face în cuptoare speciale ce preîncălzesc inițial plăcuța cu ajutorul razelor infraroșii, pentru ca plăcuța să nu suporte un șoc termic.

9. Ultimele faze din producția plăcuțelor de frână Textar presupun perierea părții de montaj pe etrier, pentru o mai bună aderență. Pe unele modele se aplică pe partea de montaj anumite materiale pentru reducerea zgomotului la frânare (un strat de material moale).

10. Înainte de asamblarea pachetului și introducerea în cutia de retail a tuturor componentelor de montaj, plăcuțele de frână sunt înscripționate Textar și le sunt atașate elementele de montaj.

Vizita fabrica Textar TMD Friction Caransebes

În încheiere, aș vrea să menționez că în timpul vizitei la fabrica TMD Friction din Caransabeș au fost respectate absolut toate măsurile sanitare obligatorii impuse din cauza pandemiei COVID-19. Am observat de-a lungul zilei că toți angajații purtau corect masca de protecție tot timpul și nu cred că au făcut asta doar fiindcă eram noi pe acolo. Ca fapt divers, până la momentul vizitei noastre nu se înregistrase niciun caz de COVID-19 printre angajații TMD Friction Caransebeș.

Categorii: gautorecomandari

Despre autor

Darius Pană

Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Realme GT 2 Pro, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM.