Mai sunt doar câteva zile din 2023 și m-am gândit să alcătuiesc un top 10 al celor mai interesante mașini ce au fost lansate sau doar prezentate anul acesta, dar care urmează să fie disponibile din 2024. Aș spune că nu este neapărat un top cu adevărat, în sensul că ordinea în care am așezat modelele de mai jos nu este întocmai cea care să creeze un clasament. Oricum ar fi, puteți veni cu completări sau orice alte mențiuni în secțiunea de comentarii, ba chiar mi-aș dori să văd ce modele considerați că am omis și care ar fi meritat să prindă una dintre cele 10 poziții.
10. Renault Scenic E-Tech Electric
Un SUV complet electric ce are șanse de a cuceri anumiți clienți. Megane E-Tech Electric este un EV foarte bine pus la punct, care mi-a plăcut, iar dacă noul Scenic va prelua mare parte din avantajele hatchback-ului, atunci nu are de ce să nu fie și el la fel de reușit. Trebuie doar să poată convinge mai mulți clienți față de ce reușește Megane Electric, al cărui succes comercial se lasă mult așteptat…
9. Kia EV9
Nu l-aș fi adus în acest top dacă nu aș fi avut șansa de a lua un scurt contact cu acest „mastodont” complet electric. L-am admirat și analizat succint într-un showroom Kia și nu pot spune decât că este impresionant. Cu design și dimensiuni atipice pentru un SUV ce este prezent în Europa, Kia EV9 mi se pare demn de maxim interes.
8. Peugeot E-3008
Am mai adus un Peugeot în acest top, îl găsiți mai jos. Aici am pus versiunea strict electrică a noului 3008 fiindcă anunță multe lucruri interesante. De la o platformă complet nouă ce poate primi baterii imense pentru această clasă (de aproape 100 kWh, cu autonomie de peste 700 km), la ecrane uriașe (de 21 inch) și până la tehnologii de conducere semi autonomă, printre altele. Puteți citi mai multe despre Peugeot E-3008 aici.
7. VW ID.7
Nu aveam cum să nu introduc în top acest model de la Volkswagen, cel ce-și dorește să fie Passat-ul din zona EV. Este o limuzină de clasă medie ce poate avea baterii mari (de până la 86 kWh net), ce pot aduce autonomii de până la 700 km. A fost deja testat de câteva publicații și, chiar dacă nu a impresionat de la un capăt la celălalt, eu consider că este un EV extrem de reușit și care poate face carieră frumoasă dacă va fi corect promovat.
6. BMW Seria 5 / i5
Am luat un scurt contact cu el cu ocazia avanpremierei naționale, din păcate însă nu am avut timp să-l și iau la test. Chiar și așa, sunt aproape sigur că nu are cum să nu fie decât o mașină excelentă, fiindcă BMW a investit enorm în această nouă limuzină de clasă mare, iar experiența constructorului bavarez este uriașă aici.
5. Tesla Model 3 (facelift)
Nu am avut șansa nici măcar să intru în acest nou model, de condus nici atât, doar ce l-am văzut prin trafic. Chiar și așa, am citit și văzut destule inofrmații și impresii despre versiunea revizuită a Model 3 și trebuie să spun că a primit multe, foarte multe îmbunătățiri. Se pare că este mult mai aproape acum de ceea ce înseamnă o mașină premium, de la o calitate mai înaltă a fabricație, la o ținută de drum mai bine pusă la punct și până la diferite echipamente interesante ce sunt oferite standard.
4. Citroen e-C3
Am scris despre el imediat ce a fost anunțat, iar din prima parte a lui 2024 ar trebui să poată fi comandat. Este, din punctul meu de vedere, prima mașină din noul segment în care tot mai mulți producători auto vor să intre, anume în cel al EV-urilor cu adevărat accesibile. Va fi disponibil inițial de la circa 23.000 EUR (preț de listă, fără subvenții), pentru ca mai apoi să apară o versiune și mai ieftină, cu preț de plecare de aproximativ 20.000 EUR. Sunt prețuri bune pentru o mașină de segment B ce vine și cu o practicalitate extinsă dată de forma ca de MPV. L-am pus în acest top tocmai pentru că este un deschizător de drumuri, primul EV cu adevărat accesibil care, foarte important, se va produce în Europa.
3. Peugeot 408
Până să-l conduc cu ocazia finalei Mașina Anului 2024 în România nu pot să spun că nu m-a atras, dar acum îl consider fără doar și poate unul dintre cele mai bune automobile lansate comercial în 2023 în țara noastră. Nu doar că arată superb în realitate, dar se și conduce sublim și are cam tot ce îi trebuie ca să convingă pe deplin.
2. MG4
Abia ce a fost introdus oficial pe piața noastră și a și câștigat titlul de Mașina Anului 2024 în România. Dacă nu l-aș fi condus, probabil nu i-aș fi dat mari șanse, dar este cu adevărat o mașină reușită. Unde mai pui că este un EV accesibil în clasa lui, care se prea poate să mai intre și la anumite promoții, ceea ce-l va face și mai atractiv.
1. Dacia Duster 3
Nu am fost la prezentările oficiale ale acestui nou hit marca Dacia, dar sunt absolut convins că merită fără discuție să ocupe prima poziție în acest top. De ce? Fiindcă sunt român, trăiesc în România, dar în special deoarece încă de la primul Duster acest model a fost un hit. Vânzările au crescut susținut, ba chiar oficialii Dacia au spus că mai puteau ține în fabricație Duster 2 câțiva ani de aici înainte, fără probleme, succesul comercial ar fi fost același. Duster 3, în schimb, vine cu o nouă platformă, cu mai multă tehnologie și soluții inteligente și, nu în ultimul rând, cu un design ce nu prea are cum să nu placă tot mai multor clienți.
Fără a-l introduce în acest top, fiindcă aici am pus doar mașini de volum, aș vrea să fac o mențiune specială în dreptul Alfa Romeo 33 Stradale.
Din punctul meu de vedere, este cea mai frumoasă mașină prezentată în 2023 și voi lăsa doar fotografiile de mai sus să vorbească pentru ea, nu consider că pot spune ceva care să-i facă mai mare cinste acestei capodopere decât o pot face imaginile…